ایکس باکس اچیومنت چیست؟

ایکس باکس اچیومنت

از میان انبوهی از ویژگی‌هایی که مایکروسافت در طی سال‌های گذشته امتحان کرده است، ایکس باکس اچیومنت آن از از همه موفق‌تر بوده است. این سیستم در کنسول Xbox 360 معرفی شد و به شما اجازه می‌داد تا برای سایرین کُری بخوانید. در حین انجام بازی می‌توانید وظایف خاصی را انجام دهید تا به میزان گیمراسکورتان (Gamerscore) اضافه شود. بعدا می‌توانید گیمراسکورتان را با دوستانتان مقایسه کنید. اچیومنت‌ها و در نسخه سونی، تروفی‌ها، باعث می‌شوند که تجربه استفاده از کنسول‌های مدرن بهبود یابد. در ادامه با تمام اطلاعات لازم، از کسب اچیومنت‌ها گرفته تا نحوه دنبال کردن و فروش آن‌ها برای دریافت پاداش در کنسول Xbox One آشنا خواهید شد.

اچیومنت چیست؟

اچیومنت‌ها پاداش‌های دیجیتالی هستند که توسط سازنده بازی به بازیکنانی که وظایف خاصی را در بازی‌ها انجام می‌دهند، اعطا می‌شود. هر اچیومنت فردی، امتیاز مشخصی دارد که در بخش گیمراسکور‌تان به شما تعلق می‌گیرد. به طور معمول امتیازات اچیومنت ضربدر ۵ می‌شوند و دامنه آن‌ها از ۵ تا بیش از ۱۰۰ امتیاز است. مشاهده گیمراسکور شما یا دوستتان، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای بررسی حرفه‌ای بازی‌ است. اچیومنت هیچگاه راه ‌اندازی مجدد نمی‌شود. به عنوان مثال اچیومنت‌هایی که در بازی Madden NFL 07 کسب کرده‌ اید برای همیشه به گیمراسکورتان پیوند داده می‌شوند، مگر اینکه بخواهید یک حساب کاربری Xbox Live جدید بسازید.

می‌توانید قفل اچیومنت‌های بازی‌های Xbox 360 و بازی‌های Xbox One را باز کنید و بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت را در کامپیوتر انتخاب کنید. همانند تروفی‌های پلی ‌استیشن،‌ باز کردن قفل اچیومنت‌ها باعث می‌شود که یک اعلان کوچک روی صفحه نمایشتان ظاهر شود و همچنین این اعلان با یک صدای «پینگ» همراه است.

سیستم مایکروسافت

مایکروسافت از تعداد بازیکنانی که مالک هر بازی هستند و اچیومنت کسب کرده ‌اند اطلاع دارد. اگر اچیومنتی که کسب کرده ‌اید در نوع خود کمیاب باشد، صدای زنگ استاندارد با یک صدای دیگر جایگزین می‌شود و در پنجره اعلان خود یک الماس مشاهده خواهید کرد.

تعداد کمی از بازی‌ها نیز دارای «چالش‌های» بدون امتیاز و زمان محدود هستند. تکمیل این چالش‌ها تاثیری در گیمراسکورتان ندارد، اما می‌توانید در بازی جوایز بیشتری کسب کنید. این چالش‌ها در بازی‌های پشتیبانی‌ شده در حال گردش هستند، بنابراین همیشه در حال بازی باید روی وظایف خاص نیز کار کنید. این چالش‌ها حتی قبل از تکمیل در لیست اچیومنت‌های بازی ظاهر نمی‌شوند، اما سایت‌های ترد پارتی/ third-party مانند True Achievements آن‌ها را ردیابی می‌کنند.

با اینکه تعداد اچیومنت‌های هر بازی متفاوت است، اکثر اوقات در زمان راه ‌اندازی بازی، لیست اچیومنت‌ها به ۱,۰۰۰ گیمراسکور نیز می‌رسد. بسیاری از سازندگان پس از راه ‌اندازی بازی از طریق محتوای قابل دانلود، اچیومنت‌های بیشتری به بازی اضافه می‌کنند. با دستیابی به تمام اچیومنت‌های ایکس ‌باکس هیچ جایزه مخصوصی به شما تعلق نمی‌گیرد و این سیستم شبیه به تروفی پلاتینیوم PlayStation 4 نیست اما گیمراسکور برای دوستانتان یک سیستم ساده و قابل درک است تا پیشرفتتان را ببینند.

مرکز اچیومنت‌ها و جدول امتیازات گیمراسکور

کنسول Xbox One یک مرکز اچیومنت دارد که اچیومنت‌ها و اطلاعات دیگری درباره گیمر‌اسکورتان را به شما نشان می‌دهد. برای پیدا کردن آن، دکمه Xbox وسط کنترلرتان را فشار دهید و آیکون تروفی‌دار در سمت چپ نوار کناری Xbox را انتخاب کنید.

در اینجا می‌توانید لیستی از دستاوردهای خود را براساس هر بازی مشاهده کنید. به اچیومنت‌های اخیرتان نگاهی بیاندازید و جدول امتیازات گیمراسکورتان را چک کنید که نشان می‌دهد امتیازتان نسبت به دوستانتان در Xbox Live چقدر بهبود یافته است. اگر در حال بازی هستید، نوار کناری به شما امکان دسترسی سریع به لیست اچیومنت‌ها را می‌دهد.

مرکز اچیومنت‌ها و جدول امتیازات گیمراسکور
مرکز اچیومنت‌ها و جدول امتیازات گیمراسکور

برای رفتن به مرکز اچیومنت‌ها روی گزینه « See all my achievements» کلیک کنید. در اینجا می‌توانید تمام اچیومنت‌های مربوط به بازی‌های مختلف در کنسول‌های Xbox One و Xbox 360 را مشاهده کنید. بازی‌ها به ترتیب معکوس نمایش داده می‌شوند. اگر یک بازی خاص را انتخاب کنید، می‌توانید میزان پیشرفت مربوط به هر اچیومنت خاص را بررسی نمایید.

در برگه سمت چپ، می‌توانید آمار را مشاهده کنید. با کلیک روی این گزینه، آمار دقیق هر بازی Xbox One به شما نشان داده می‌شود. این آمارها شامل هر چیزی هستند و از کل زمان بازی تا بالاترین سطحتان را شامل می‌شوند و از یک بازی به بازی دیگر متفاوت ‌اند. روی هر آمار به ‌طور جداگانه کلیک کنید و می‌بینید که این آمار با آمار دوستان دیگری که این بازی را انجام داده‌ اند مقایسه می‌شود.

جدول امتیازات ماهانه

جدول امتیازات ماهانه
جدول امتیازات ماهانه

همچنین در مرکز اچیومنت‌ها یک جدول امتیازات ماهانه نیز وجود دارد. این بخش، میزان پیشرفت شما و دوستانتان را در ۳۰ روز گذشته نشان می‌دهد. برای مشاهده جدول امتیازات، به صفحه اصلی مرکز اچیومنت‌ها برگردید و در سمت چپ برگه مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد. با انتخاب آن به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که امتیازات دوستانتان را در یک ماه گذشته نشان می‌دهد. یک منوی کشویی در بالای صفحه به شما امکان می‌دهد که جدول رده ‌بندی ماه قبل را نیز مشاهده کنید. با انتخاب هر دوست موجود در این لیست به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که جزئیات نحوه پیشرفتتان در هر بازی مشترک را مقایسه می‌کند.

چگونه اچیومنت کسب کنیم؟

به طور معمول با اجرای هر بازی چند اچیومنت کسب خواهید کرد و نیاز نیست کار خاصی انجام دهید. شما با تکمیل مراحل، ارتقای سطح شخصیت‌هایتان، پیدا کردن موارد قابل‌جمع ‌آوری یا collectibles و رقابت در حالت چند نفره هر بازی، اچیومنت به دست می‌آورید. وقتی که تمام اچیومنت‌ها را بدون اینکه کار خاصی انجام دهید، کسب کردید، وقت آن است که فاصله‌ها را پر کنید.

ایکس باکس اچیومنت
چگونه اچیومنت کسب کنیم؟

بسیاری از بازی‌ها تعداد مشخصی اچیومنت بسیار خاص دارند. برخی از آن‌ها میزان چالش‌های بازی را زیاد می‌کنند و برخی دیگر صرفا سرگرم‌ کننده ‌اند. با مشاهده مرکز اچیومنت کنسول Xbox One می‌توانید اچیومنت‌های هر بازی را به ‌طور جداگانه بررسی نمایید. این مرکز تمام اچیومنت‌های احتمالی بازی‌ها را لیست می‌کند. البته برخی از آن‌ها با عنوان «مخفی/ secret» ذکر شده اند و تا زمانی که آن‌ها را کامل نکنید، مشخص نخواهند شد. همچنین می‌توانید لیست اچیومنت‌ها را در وب سایت‌های ترد‌پارتی مانند Xbox Achievements ببینید و به دلیل وجود بخش نظرات، بازیکنان می‌توانند داستان‌های خود درباره نحوه دستیابی به هر اچیومنت را در آنجا با دیگران به اشتراک بگذارند.

وب سایت Xbox Achievements

همچنین می‌توانید از وب سایت Xbox Achievements برای راهنمایی استفاده کنید. برخی از بازیکنان وفادار خودشان را به زحمت می‌اندازند و جزئیات نحوه تکمیل هر اچیومنت را برای برخی از بازی‌ها توضیح می‌دهند. اگر می‌خواهید ۱,۰۰۰ امتیاز کامل یک بازی را کسب کنید، بهتر است قبل از شیرجه زدن در بازی ابتدا به دنبال راهنمای آن باشید.

اگر می‌خواهید لحظه به لحظه مجموعه‌ای از اچیومنت‌ها را دنبال کنید، Xbox One به شما این امکان را می‌دهد. فقط منوی اصلی را باز کنید و در زیر بخش اچیومنت‌های خود یک برگه ردیاب اچیومنت را مشاهده خواهید کرد. این گزینه را روشن کنید و در طول بازی لیستی از اچیومنت‌های احتمالی در گوشه صفحه نمایشتان ظاهر می‌شود. در زیر آن یک گزینه «پیکربندی ردیاب/ configure tracker» قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید اچیومنت‌های خاص را انتخاب کنید، پنجره ردیابی را شفاف‌تر نمایید و یا آن را به بخش دیگری از صفحه نمایشتان منتقل کنید.

اتصال به Xbox Live

اگر به Xbox Live وصل شوید، می‌توانید بلافاصله قفل اچیومنت‌ها را باز کنید. اگر بازی را به صورت آفلاین اجرا کنید و به امتیاز لازم برای کسب اچیومنت دست یابید، تا زمانی که به حساب کاربری Xbox Liveتان متصل نشوید، پاداش مربوط به آن را دریافت نخواهید کرد. البته برخی از گیمرها هنگامی که بعدا آنلاین می‌شوند برای دریافت اچیومنت خود با مشکل مواجه خواهند شد، پس بهتر است که ریسک نکرده و از ابتدا به صورت آنلاین بازی کنید.

ایکس باکس اچیومنت
اتصال به Xbox Live

اگر می‌خواهید گیمراسکورتان را سریع‌تر افزایش دهید، می‌توانید از چند استراتژی خاص برای اینکار استفاده کنید. مثلا اگر بازی قدیمی‌ای وجود دارد که به راحتی می‌توانید آن را تکمیل کنید، می‌توانید برای بهبود امتیازاتتان آن را اجرا نمایید. این ترفند بازی‌های کنسول Xbox 360 را نیز شامل می‌شود، بنابراین گزینه‌های زیادی دارید. بازی‌هایی مانند Fight Night Round 3 بسیار آسان هستند، اگر بتوانید ۸ مبارزه خاص بازی را به پایان برسانید، می‌توانید ۱,۰۰۰ کسب کنید.

همچنین کسب ۱,۰۰۰ امتیاز از بازی Avatar: The Burning Earth نیز بسیار آسان است. فقط کافی است که ۵۰ ضربه ترکیبی اجرا کنید و سپس بلافاصه تمام امتیازات این بازی را کسب خواهید کرد. پس از پایان بازی، می‌توانید آن را به دوستانتان بدهید تا آن‌ها نیز ۱,۰۰۰ امتیاز کسب کنند. اگر نمی‌خواهید بازی را به دوستانتان بدهید، می‌توانید دوباره آن را به Xbox بفروشید.

آیا گیمراسکور مزیت خاصی دارد؟

برای دستیابی به مزایای گیمراسکور باید در برنامه Microsoft Rewards ثبت ‌نام کنید و این برنامه در هر کنسول Xbox در دسترس است. Microsoft Rewards برای همه موارد، از تکمیل اچیومنت‌های Xbox در Game Pass گرفته تا استفاده از برنامه‌های موبایل کمپانی مایکروسافت، پاداش می‌دهد. شما می‌توانید برای هر کالای موجود در فروشگاه Microsoft Store از برنامه Microsoft Rewards استفاده کنید و شامل اعمال تخفیف برای محصولات، مبادله کارت‌های هدیه و یا خرید لوازم جانبی Xbox نیز است.

 

منبع: DigitalTrends

امیرمحمد ترابی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =