بازی فیزیکی و دیجیتالی چیست

در نسل های قدیم کنسول های بازی، بازی ها همیشه به صورت فیزکی ارائه می شدند. به این صورت که بازی ها بر روی یک دیسک نوری ذخیره شده و با قرار دادن آن در دستگاه بازی PS4 را شروع می کردیم. مراحلی از بازی که ذخیره می شدند هیچ گاه بر روی دیسک های نوری ذخیره نشده بلکه بر روی حافظه خود کنسول ها ذخیره می شدند.

با هر بار قرار دادن دیسک ها داخل دستگاه، بازی با حافظه دستگاه ارتباط برقرار کرده و بازی را از همان مرحله که ذخیره شده بود، شروع می کرد. بعد از گذشت چندین نسل از کنسول ها و استفاده روز افزون مردم از اینترنت، کمپانی های تولید کننده کنسول های بازی به فکر اضافه کردن کاربرد اینترنت بر روی دستگاه های خود افتادند.

هر کمپانی فروشگاه مخصوص خود را دارد و بازی ها را به صورت دیتا در داخل این استورها برای دانلود قرار می دهد. به این گونه بازی ها که اطلاعات آن ها در فضای اینترنت موجود است و احتیاجی به دیسک های نوری برای پخش آن ها نیست، بازی های دیجیتالی گفته می شود. رفته رفته محبوبیت بازی های دیجیتالی در بین گیمرها افزایش یافت و استفاده از آن ها به مانند بازی های فیزیکی مرسوم شد.

در زمان تولید پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ بازی های دیجیتالی بسیار محدود بودند ولی در نسل هشتم از کنسول ها مانند پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان محبوبیت بازی های دیجیتالی افزایش یافت به طوری که برای هر نسخه بازی فیزیکی، یک بازی دیجیتالی نیز ارائه شد.

محبوبیت بازی های دیجیتالی به قدری افزایش یافته که ممکن است بازی های فیزیکی در خطر اتمام نسلشان قرار گرفته و بازی های دیجیتالی به طور کل جایگزین بازی های فیزیکی شوند. امروزه استفاده از بازی های دیجیتالی به قدری افزایش یافته است که افراد بسیاری به این بازی ها رو آورده و بازی های فیزیکی را به فراموشی سپرده اند. بازی های فیزیکی و دیجیتالی هر کدام مشخصات و رویه پخش خاصی دارند.

بازی های فیزیکی به طور معمول چند روز زودتر از تاریخ عرضه شان به دست شما می رسند و می توان از آن ها سریع تر استفاده کرد. نکته قابل توجه در رابطه با پخش سریع تر این بازی ها پلی استیشن قیمت بالای آن هاست. به دلیل خرید اول بودن بازی ها قیمت آن به طور چشمگیری زیاد است و تنها چند روز بعد از انتشار بازی ها به طور رسمی کاهش قیمت زیادی پیدا می کنند.

از خوبی های بازی های دیسکی جمع کردن آرشیو برای گیمرهاست. این بازی ها جلد زیبا داشته و حس به دست گرفتن آن ها با هیچ بازی دیجیتالی شبیه نیست. نگه داشتن این بازی ها کنار هم برای کسانی که علاقه وافری به جمع کردن آرشیو از بازی های قدیمی و جدید دارند، حس خوبی ایجاد می کند. از مزایای خوب این بازی ها قرض دادن به دوستان و یا خرید نسخه دست دوم آن هاست و همین طور که پیداست می توان کارهایی که توسط بازی های دیجیتالی نمی شود را از این طریق انجام داد.

از دیگر خوبی های این نسخه ها استفاده نکردن از ده ها گیگابایت حجم اینترنت است. دانلود بازی به طور کامل حجم بالایی را برای دانلود می طلبد که خود از مشکلات بازی های دیجیتالی در کشوری مثل ایران خواهد بود. در رابطه با بازی های دیجیتالی بهترین ویژگی که وجود دارد ثابت ماندن قیمت های آن در هنگام عرضه است. در کشور ما که هر فروشنده قیمت متفاوتی برای بازی های فیزیکی تازه ارائه شده می دهد، خرید بازی های دیجیتالی گزینه به صرفه تری به حساب می آید.

در کنار این قضیه، همواره در فروشگاه های خرید بازی تخفیف های زده می شود که کمتر این قضیه را در مورد بازی های فیزیکی می توان مشاهده کرد. به طور قطع برای سازندگان بازی ها پل، بازی های دیجیتالی مقرون به صرفه تر است، زیرا بازی های دیجیتالی هزینه کمتری برای تولید نسبت به بازی های فیزیکی دارد و به همین خاطر همیشه پیشنهادات بهتری در کنار این بازی ها به کاربر ارائه شود تا او را ترغیب به خرید بازی دیجیتالی کند. در کنار این مزایا هنستیشوز بزرگ ترین مشکل، حجم بالای بازی ها برای دانلود است. دانلود حجمی حدود ۶۰ گیگابایت برای ما که مشکل گرانی اینترنت و نبود حجم کافی را داریم، همیشه مشکل ساز بوده است.

  مانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 2 =