اخبار بازی های ایکس باکس, اخبار بازی های پلی استیشن, ایکس باکس, بلاگ, پلی استیشن

معرفی و بررسی بازی Fez ساخته ی Polytron Corporation

بازی Fez

بازی FEZ یک اثر پازل platformer خارق‌العاده با بسیاری از موارد و آیتم‌های پنهان مختلف است که برای طرفداران این ژانر یک تجربه استثنائی را رقم خواهد زد.

بازی Fez

بازی Fez

معرفی و بررسی بازی Fez ساخته ی Polytron Corporation

سازنده FEZ، Polytron Corporation و ناشر آن Trapdoor و سبک بازی پازل platformer است. Fez یک بازی جهان باز برای دانلود است. چندی پیش بازی Fez در شبکه استیم و GoG با قیمت $۹.۹۹ مشاهده شد. این خبر را سایت رسمی و اصلی سازنده بازی Fez نیز اعلام کرده است. پیش خرید این بازی در تاریخ ۲۲ آوریل برای دارندگان PC شروع شده بود. بازی FEZ در سال پیش در شبکه Xbl بیش از ۲۰۰ هزار نسخه کپی فروش داشته است. این بازی در سبک معمایی ماجراجویانه ساخته شده است و بازیکن‌ها مجذوب گیم پلی ساده و اعتیادآور آن می‌شوند. این بازی در آینده نه چندان دور قرار است برای سیستم عامل مکینتاش و لینوکس نیز منتشر شود. بازگشت به گذشته و دوران کودکی همیشه یکی از آرزوهای انسان است. وقتی به دوران کودکی فکر می‌کنیم و خاطرات آن دوران را مرور می‌کنیم، بدون شک قسمتی از آنها مربوط به بازی‌های ویدئویی ایست که روی کنسول‌های آن دوران تجربه کردیم. از Mario و Sonic گرفته تا Tiny Toon و Crash همگی به جزئی از خاطرات و گذشته ما تبدیل شده‌اند و تجربه آنها در زمان حال یاد آور خاطرات آن دوران است و مطمئناً بسیار لذت بخش هم خواهد بود. بازی FEZ نیز از جنس همین بازی‌هاست و از گذشته آمده تا ما را با خود به سفر جدیدی به دنیایی عظیم ببرد که از جنس گذشته است. در ۱۷ جولای ۲۰۰۷ بود که آقای Phil Fish بازی FEZ را در سایت TIGSource.com رونمایی و معرفی کرد. FEZ بازی پازل platformer دوبعدی بود که در یک فضای ۳ بعدی جریان داشت و مانند اکثر بازی‌های مستقل این نسل از سبک گرافیکی پیکسل آرتی بهره می‌برد. این بازی بعد از ۵ سال در مرحله تولید بودن و کسب جوایز متعدد در این سال‌ها، بالاخره عرضه شد. بازی مذکور عنوانی خاص در سبک سکو بازی می‌باشد که به صورت مستقل تولید شده و روایت‌گر کلاهی جادویی بر سر شخصیت اصلی بازی است که به او توانایی و قدرت بخصوصی را اهدا کرده که توسط آن می‌تواند مرز بین جهان دو بعدی بازی را شکسته و بین جهان سه بعدی و دو بعدی در حرکت باشد. طی ساعات اولیه بازی، شاید شما با خود فکر کنید که تنها نوآوری بازی Fez برای ارائه دادن همین می‌باشد و دیگر هیچ؛ اما زمانی که بفهمید، این قابلیت قرار است در حل کردن پازل‌ها و معماهای بازی به کارتان بیاید، آنجاست که دیدتان به طور کل نسبت به بازی تغییر خواهد کرد. با چرخاندن جهان بازی، شما می‌توانید به طور کلی با محیط تعامل کرده و راه خود را به سوی مسیر درست پیدا کنید؛ البته فراموش نکنید که مانند اکثر بازی‌های معمایی، باید از هوش و حواس‌تان نیز بهره برده تا از پس حل معمای تا حدودی سخت بازی بر بیایید. بازی Fez از جهانی دو بعدی بهره مند است که در یکی از جهت‌های دنیای سه بعدی بازی است؛ برای درک بیشتر این حالت بسیار خلاقانه بازی، باید حتماً به تجربه آن بپردازید. موسیقی‌های زیبای بازی نیز در شرایط متفاوت، تغییر کرده و حالات بازی را به خوبی به نمایش می‌گذارند. مراحل زیادی در جهان بازی Fez وجود دارند که در طراحی هر کدام به نوعی خلاقیت به کار رفته و با تجربه این بازی، به طور قطع شاهد چیزهایی خواهید بود که پیش از این در هیچ بازی رایانه‌ای شاهد آن نبودید. قطعاً در دنیایی به این شلوغی باید شاهد مسیرهای مخفی و رازهایی باشیم که سازندگان برایمان تدارک دیده‌اند و این موارد با دقت زیاد در مراحل بازی قابل رویت هستند. همانطور که گفتیم برای حل معماهای بازی، بازیکن نیازمند تعامل با محیط بوده و در واقع باید ابتدا پازل و محیط را درک کرده تا بتواند از پس حل آن بر بیاید. تمامی این موارد از Fez عنوانی را پدید آورده‌اند که مایه افتخار بازی‌های مستقل بوده و در بین بازیکنان و منتقدان نیز بسیار محبوب می‌باشد. اگر به دنبال این هستید که ذهن خود را مشغول کنید و معماهایی اورجینال و در عین حال زیبا را حل کنید، پس بازی Fez دقیقاً همان بازی است که دنبالش می‌گردید. بازی Fez توانست در زمان عرضه نظرات مثبت منتقدان را به همراه داشته باشد و تا به امروز یکی از مهم‌ترین بازی‌های مستقل تاریخ نامیده شود که درباره آن در فیلم مستند Indie Game: The Movie صحبت شده است و موفق شود تا بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته باشد. داستان بازی با اینکه تقریباً ایده‌ای نو نداشته و روایتی بسیار ساده دارد ولی موفق می‌شود از همان اول و با صحبت با روستائیان، حس کنجکاوی را به خوبی در مخاطب ایجاد کند. داستان بازی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و نسبت به یک بازی platformer حتی سطحی بالاتر هم دارد. کلاه قرمز و جادویی Gomez فقط جنبه داستانی ندارد و اساس گیم پلی بازی است و مراحل با توجه به این کلاه و قابلیت آن طراحی شده است. Gomez قبل از بدست آوردن کلاه فقط می‌توانست بپرد ولی بعد از اینکه Hexahedron این کلاه را به او هدیه می‌دهد، او می‌تواند جهان و دنیای اطراف خود را ۹۰ درجه حول محور Z بچرخاند. تنها وجه تمایز FEZ با دیگر بازی‌های platformer نیز همین مکانیک چرخش جهان و تغییر پرسپکتیو است که با دو دکمه RT و LT انجام می‌شود. بازی FEZ از لحاظ گیم پلی، بازی بسیار خوبی در ژانر platformer است و این را می‌توان در کنترل بسیار خوب بازی، مکانیک بسیار پخته چرخش جهان و طراحی مراحل عالی بازی، به وضوح دید. شما برای اتمام بازی باید ۳۲ قطعه مکعب طلایی رنگ که سرتاسر بازی پراکنده شده‌اند را جمع آوری کنید ولی اگر قصد ادامه دادن بازی و ۱۰۰ درصد کردن بازی را داشته باشید، ۳۲ مکعب آبی رنگ که Anti Cube نام دارند، در بازی وجود دارند که فقط با حل معماهای بازی قابل دسترسی‌اند. معماهای بازی اکثراً بر اساس خواندن زبان مخصوص دنیای FEZ و انجام دستور العمل هایی قابل حل هستندکه به این زبان نوشته شده است. این زبان که فقط شکل ظاهری کلمات و اعداد آن با زبان انگلیسی متفاوت است، در کلاس درس دنیای ۱۶ مکعب آموزش داده می‌شود. البته در اینترنت هم آموزش‌های زیادی در مورد این زبان وجود دارد. علاوه برکلمات و اعداد، علامت‌هایی شبیه به اجسام بازی Tetris (همان خانه سازی) وجود دارد که هر کدام اشاره‌ای به دکمه‌های گیم پد دارد و بعضی معماها از این جنس هستند. در کل معماهای بازی بسیار منطقی طراحی شده‌اند و کسی که با مکانیک‌های بازی آشنایی کاملی ندارد، شاید نتواند حتی یکی از آنها را حل کند. گیم پلی بازی تقریباً بی نقص است ولی در این بین تنها نقشه‌ی بازی است که شما را به جای راهنمایی، سردرگم می‌کند. نقشه بازی که به صورت سه بعدی طراحی شده، عکس کوچکی از مناطق بازی را نمایش می‌دهد و اصلاً توضیحی در مورد مسیر انتخابی وجود ندارد و برای اینکه بفهمیم هر در به کجا باز می‌شود باید در هر مرحله جلوی آن ایستاده و عکس آنجایی که مورد نظر است را دیده و به آنجا برویم. این نقشه تنها یک استفاده دارد و فقط به این درد می‌خورد که بفهمیم در هر مرحله یا اتاق چه چیزهایی را جا گذاشته‌ایم یا اینکه تمام معماهای آن مرحله را انجام داده‌ایم یا نه و با خیال آسوده به مرحله دیگر پا بگذاریم. تنها چیزی که می‌توان در مورد گرافیک و طراحی هنری بازی به زبان آورد، کلمه خارق العاده است. طراحی هنری پیکسل آرتی بازی به واقع بسیار هنرمندانه طراحی شده است. تغییر شب و روز، تماشای غروب در مراحل سرسبز بازی، دیدن رعد و برق در مراحل تاریک و بارانی، استفاده‌ی به جا از رنگ‌های متضاد و طراحی حیوانات و موجودات زنده، همه و همه بسیار عالی هستند و احساس می‌کنید به یک دنیای زنده قدم گذاشته‌اید. از لحاظ فنی هم موتور Trixel Engine که انجین مخصوص استودیو هم هست، به خوبی توانسته از پس این نوع بازی برآید و نورپردازی متفاوت در هر وجه و طراحی پخته المان تغییر پرسپکتیو چند ویژگی خوب این موتور هستند. تنها ایرادی که می‌توان از بخش فنی گرافیک بازی گرفت، قفل شدن یک فریم در هر چند ثانیه، که این مشکل در نسخه Xbox 360 بازی نیز وجود داشته، ولی خوشبختانه این موضوع تاثیری روی گیم پلی بازی نمی‌گذارد. موسیقی و صداگذاری نیمی از عظمت و شکوه FEZ را تشکیل می‌دهد. کار Rich Vreeland در این بازی استثنایی بوده است. FEZ همانند بازی‌های مستقل خوب دیگر مانند Journey در این بخش خیلی قوی ظاهر شده است. کافیست چشمانتان را ببندید و به موسیقی بازی گوش دهید آن وقت است که با جادوی FEZ آشنا می‌شوید. به جز بخش موسیقی بازی که فوق العاده است، صداگذاری و افکت‌های بازی نیز خیلی خوب و نوستالژیک کار شده‌اند. صدای رعد و برق یا انفجار بمب‌ها را انگار هزاران بار قبل شنیده‌ایم و بسیار آشنا به نظر می‌رسند و هر بار که صدای باران را گوش می‌کنیم، لذت بخش تر از گذشته است. FEZ بدون شک یکی از برترین بازی‌های مستقلی است که تا کنون تجربه شده و حتی به خاطر نوستالژی و تجدید خاطره هم که شده این بازی زیبا را تجربه کنید تا هم به دنیایی جدید قدم بگذارید وهم از بودن و ماندن در آن نهایت لذت را ببرید. بازی FEZ Pocket Edition، ساخته‌ی Polytron، پورت نسخه اصلی بازی FEZ است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک بازی آرکید روی شبکه ایکس‌ باکس لایو منتشر شد و پس از محبوقطعه فوق‌العاده، برای پلتفرم‌های کامپیوتر (ویندوز، مک و لینوکس)، پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ویتا هم منتشر شد. FEZ همان بازی است که در ابتدا منبع الهام تولید ساخته‌های فوق‌العاده‌ای مانند سری بازی Monument Valley بوده است. پس از سال‌ها انتظار بالاخره FEZ در قالب بازی آیفون و آیپد FEZ Pocket Edition برای موبایل منتشر شد. قابلیت سوییچ بین بعد‌های مختلف یکی از بهترین ویژگی‌های بازی است

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که Gomez که موجودی عجیب با سر بزرگ و رنگ سفید است، در دهکده خود در آرامش، زندگی خود را سپری می‌کند. در یکی از روزها وقتی Gomez از خواب بیدار می‌شود و به بیرون از خانه می‌رود، شاهد این است که یک مکعب طلایی رنگ به چند تکه تقسیم می‌شود و در همین بین موجودی عجیب‌تر از Gomez، به نام Hexahedron (که نقش راهنمای کاراکتر اصلی را بازی می‌کند) به او اخطار می‌دهد که این اتفاق دنیای زندگی او را تهدید می‌کند و برای اینکه Gomez تکه‌های این مکعب را جمع کند، Hexahedron به او یک کلاه قرمز رنگ هدیه می‌دهد که نام این کلاه FEZ است. FEZ که یک کلاه معمولی نیست، بزرگ‌ترین راز دنیای محل زندگی Gomez را برای او برملا می‌سازد. این راز بزرگ چیزی نیست جز وجود داشتن بعد سوم. شما در نهایت طی سفر و ماجراجویی Gomez، کاراکتر نگهبان و Navi شکلی را به‌دست خواهید آورد که به Gomez در طول ماجراجویی کمک شایانی خواهد کرد. هدف Gomez از این سفر پیدا کردن قطعات مکعبی پراکنده در هر منطقه و بازگرداندن نظم به جهان است. بخش کنترل در بازی موبایل FEZ Pocket Edition کاملاً ساده و به‌خوبی برای قابلیت‌های لمسی تلفن‌های هوشمند بهینه شده است. سیستم کنترل کاملاً ابتدائی و ساده بازی با استفاده از بهره‌گیری از قابلیت‌های لمسی تلفن‌های هوشمند به‌شکل فوق‌العاده‌ای کارآمد طراحی شده است. البته کنترل در بازی بدون ایراد هم نیست و یکی از مواردی که در مورد سیستم کنترل در بازی FEZ Pocket Edition کمی آزاردهنده است مربوط به پاسخگوئی دکمه‌های تعبیه شده برای پرش و برخی دستورات دیگر می‌شود. زمانی که با پیشروی مناسب در طول داستان قابلیت سوییچ بین بعد‌های مختلف را پیدا کنید کافی است انگشت خود را روی نمایشگر به جهت افقی بکشید؛ این قابلیت به شما کمک خواهد کرد دوربین بازی را به چهار نمای متفاوت از محیط بازی سوییچ کنید و قسمت‌های مختلف و مسیرهای متفاوتی را که پیش‌تر قابلیت پیشروی از طریق آنها را نداشتید، تجربه کنید. انتقال و تغییر بین چشم‌اندازهای متفاوت در بازی موبایل FEZ Pocket Edition قابلیت اصلی این بازی در راستای پیدا کردن آیتم‌ها و محیط‌های مخفی است. آر نظر بصری، بازی FEZ Pocket Edition همان سبک بصری نسخه اصلی را کاملاً حفظ کرده است. بدین معنی که حالت مسطح و سبک واکسل در طراحی گرافیک بازی FEZ Pocket Edition به‌نوعی یادآور بازی Minecraft خواهد بود؛ چرا که بازی در ابتدا دو بُعدی آغاز می‌شود اما پس از آن قابلیت سوییچ بین بُعد‌های متفاوت نمای سه بعدی فوق‌العاده‌ای به آن خواهد بخشید. شخصیت‌های بازی همیشه در حالت دو بُعدی و پیکسلی قرار دارند و ترکیبی از شخصیت‌های دو بعدی در محیطی سه بعدی نمای بسیار جالبی به بخش بصری بازی بخشیده است. طیف رنگ‌های استفاده شده در بازی FEZ Pocket Edition عموماً روشن و جیغ هستند اما در طول برخی مراحل در شب بازی از رنگ‌بندی تیره نیز به‌خوبی استفاده می‌کند. انیمیشن‌های بازی نیز کاملاً نرم و روان هستند و سوییچ بین بُعد‌های مختلف به‌شکل فوق‌العاده روان صورت می‌پذیرد. یکی دیگر از نکات برجسته بازی FEZ Pocket Edition به موسیقی متن این اثر مربوط می‌شود. موزیک‌های متن ترکیبی در پس‌زمینه‌ی بازی نقش بسیار حائز اهمیتی را در حس غوطه‌ور شدن بازیکن در جهان بازی FEZ ایفا خواهد کرد که پیشنهاد می‌شود این اثر را حتماً با هدست مورد علاقه‌ی خود تجربه کنید. به‌صورت کلی جنبه‌های بصری و صوتی در بازی FEZ Pocket Edition از نسخه کلاسیک به‌خوبی برای تلفن‌های هوشمند بهینه شده است و یکی از جذاب‌ترین حالت‌های گرافیکی مابین بازی‌های موبایل را به ارمغان خواهد آورد. بازی FEZ Pocket Edition یک اثر پازل platformer خارق‌العاده با بسیاری از موارد و آیتم‌های پنهان مختلف است که برای طرفداران این ژانر مطمئناً یک تجربه استثنائی را رقم خواهد زد. این بازی با مکانیزم‌های خاص خود و پرداخت فوق‌العاده به جنبه‌های بصری، صوتی و مکانیزم‌های گیم‌پلی (خصوصاً سوییچ بین بُعدهای مختلف) چنان تجربه‌ی سرگرم کننده‌ای را برای شما رقم خواهد زد که به این سادگی‌ها از پای بازی بلند نخواهید شد. علاقه‌مندان به بازی زیبا و مستقل Fez می‌توانند دفترها‌ی یادداشت جدیدی را که به صورت محدود برای این بازی منتشر شده‌اند تهیه ‌کنند. استودیوی Polytron، سازنده‌ی Fez در فروشگاهش ۵۰۰ عدد از این دفترهای یادداشت را عرضه کرده است. تمام این دفترها امضا و شماره‌گذاری شده هستند و از یک جلد مقوایی ضخیم برخوردارند که با پارچه‌ی قرمز رنگ پوشانیده شده و برای تزیین روی آن ورقه‌های نازک طلا بکار رفته است. این دفترهای یادداشت به همراه یک جعبه‌ی ساده و زیبا (هم‌رنگ با جلد دفتر) و با قیمت ۱۰۰ دلار فروخته می‌شوند. همچنین در داخل هر کدام از این دفترها یک کد مخصوص برای تجربه‌ی رایگان نسخه‌ی رایانه‌های شخصی و مک، به همراه موسیقی متن بازی که به وسیله‌ی Disasterpeace ساخته شده است وجود دارد. Fez توانسته بین مرموز بودن و در دسترس بودن تعادل فوق‌العاده‌ای برقرار کند. مثلاً در بازی نقشه‌هایی وجود دارند که بدون لود کردن بازی، مکان‌های مخفی را به شما نشان می‌دهند.

Village

روستا جایی است که Gomez در آن زندگی می‌کند و تنها دنیایی است که تا آن موقع شناخته است.

آیتم‌های موجود در این بخش:

 Cube Bits – 8

 Keys – 2

 Treasure Maps – 1

 Anti-Cubes – ۲

بازی از جایی شروع می‌شود که Gomez در اتاق خود بیدار می‌شود. به سراغ صندوق پستی بروید و پست الکترونیکی را بخوانید. این نامه به شما دستور می‌دهد تا به بالای روستا بروید و با Geezer ملاقات کنید. با Geezer صحبت کنید، سپس دنیای Gomez را از ۲D به ۳D تغییر دهید به شما پیشنهاد می‌شود، از طریق یوگاهای عجیب و غریب اسکن شوید. در نهایت شما به صفحه منو باز می‌گردید. دوباره بازی را شروع کنید و به خانه Gomez باز گردید، زیرا او بار دیگر از خواب بیدار می‌شود، اما اکنون جهان در ۳D قرار دارد و شما می‌توانید چشم اندازخود را تغییر دهید. درب و یادداشت‌ها در بازی مکان‌های قطعه مکعب در روستا را نشان می‌دهد. با اولین همراه خود صحبت کنید سپس ابتدا مکعب اول را به سمت راست ببرید. پرش به بالا و رفتن از طریق درب در سطح ۳ بعدی است. از طریق شومینه داخل این خانه بروید تا یک قفسه گنج را با یک کلید پیدا کنید.anti-cube پازل در این خانه وجود دارد. حل آن به شما امکان رمزنگاری را می‌دهد. راهنمای مکعب روبیک یا راهنمای دستیابی به راه حل را می‌بینید. پشت در خارج از خانه به یک درب قفل شده می‌رسید. با تغییر چشم انداز، پلت فرم راه خود را به درب قفل شده تغییر داده و وارد شوید. نقشه را در اینجا می‌بینید. حرکت درجه ۱۸۰ Gomez در اطراف و گرفتن قطعه مکعب است که کمی سخت به نظر می‌رسد. بازگشت به طرف دیگر (۱۸۰ درجه تغییر). به عقب برگردید و ۹۰ درجه به سمت چپ بروید و قطعه مکعب را بچرخانید راه‌های کوچکی را در بالا می‌بینید. بار دیگر بازگشت به پلت فرم، تغییر ۹۰ درجه به سمت چپ و وارد شدن به درب را انجام دهید. قطعه مکعب را بچرخانید و پشت سر بگذارید. در سمت راست شما می‌توانید یک پلت فرم با گنج را ببینید. به آن سطح برسید. شما نمی‌توانید در اطراف خطوط راه بروید، بنابراین باید ۹۰ درجه حرکت کنید و سپس پرش کنید. قفسه را باز کنید و کلید دریافت کنید. دو خانه در همان سطح وجود دارد. هر دو دارای قطعه مکعب هستند. هنگامی که شما آنها را دریافت کرده‌اید، به سمت قطعه نهایی مکعب بروید. شما نیاز به پرش به کوچکترین پلت فرم مستقل، پس از آن تغییر چشم انداز برای پرش دارید. بدست آوردن تمام قطعه‌های مکعب Achievement دریافت مکعب را باز می‌کند. در انتهای روستا به پایین پله‌ها بروید، در مقابل درب به ایستید، بعد از آن درب باز می‌شود، داخل بروید و در مرحله اول از روستا خارج شوید و به مرکز آبشار بروید.

آیتم موجود در این بخش:

مکعب ۸ قطعه‌ای

Waterfall Hub

Waterfall Hub دومین گره بعد از روستا است. این مورد شامل چهار درب است که سه مورد باید با جمع آوری مکعب باز شود. اولین بار که وارد اتاق می‌شوید می‌توانید از سیستم عامل شناور برای رسیدن به درب باز استفاده کنید.

آیتم‌های موجود در این بخش:

Waterfall Door 1: رایگان

Waterfall Door2: مکعب ۴ قطعه

:Waterfall Door 3 مکعب ۸ قطعه

Waterfall Door 4: مکعب ۱۶ قطعه

اولین ورودی که می‌توانید به مرکز آبشار وارد شوید هنگامی که از درب روستا خارج می‌شوید به صورت رایگان و بدون نیاز به جمع آوری قطعات مکعب باز است. این منطقه به طور مستقیم بعد از روستا یافت می‌شود.

آیتم‌های موجود:

Cube Bits – 2

Warp Gate

درب‌ها

Lighthouse Node-این درب در ساختار جانبی است که در آب قرار دارد، برای اولین بار وارد آن می‌شوید (در سمت راست بالای آب).

Giant Waterfall Node – این درب در ساختار جانبی است که در آب، روی پلت فرم درست در زیر ساختار قرار دارد.

Bell Tower Node – این گره در ساختار جانبی قرار دارد که در بالای آب شناور است.

 Broken Arch – در ساختار اصلی قرار دارد.

Lighthouse Door

برای دسترسی به همه چیز در منطقه Lighthouse Door، شما باید آب را کاهش داده و توانایی فرد اول را به دست آورید. توجه: شما هنوز هم می‌توانید پازل را بدون داشتن عینک شخص اول حل کنید. برای حل پازل به سادگی وارد این در شوید:

Up LT RT Up LT Up RT UP

هنگامی که آب کاهش یافته است، می‌توانید به اتاق fork بروید. اگر لرزشی وجود نداشت این کد را دنبال کنید:

LT RT RT RT LT RT RT RT RT RT

هنگامی که شما آن را در Lighthouse ایجاد می‌کنید می‌توانید به منطقه the Water Tower دسترسی پیدا کنید.

آیتم‌های موجود:

Two Cube Bits

Two Anti-Cubes

Treasure Map

The Water Tower

این منطقه بین Lighthouse و the Green Zone ارتباط بر قرار می‌سازد. این منطقه کوچک شامل سه اتاق است.The owl room شامل یک Tetris پازل است که می‌تواند با استفاده از دیدگاه اول شخص یافت شود. راه حل به شرح زیر است:

RT RT RT RT RT RT RT LT

این اتاق the Water Tower را با the Green Zone متصل می کندو دارای صندوقچه گنج است. با استفاده از نقشه درست شما می‌توانید یک Anti-Cube را بیابید.

 آیتم‌های موجود

One Cube Bit

Two Anti-Cubes

Green Zone Warp

ناحیه The Green Zone Warp شامل چهار درب است. دومورد از این درب‌ها منجر به مناطق جدید می‌شوند، اما دو مورد دیگر اتاق‌های کوچک با یک قطعه مکعب دارند.

درب‌ها

Passage to Sewers Warp

Green Zone Windmill

آیتم‌های موجود در این بخش:

Five Cube Bits

One Full Cube

One Treasure Map

Green Zone Windmill

The Green Zone Warp به ناحیه the Green Zone Platforms متصل است. برای دستیابی به the windmill، به یک کلید نیاز دارید. The owl در هنگام شب سه درخت در مجاورت the windmill ظاهر می‌کند.

Green Zone Platforms

آیتم‌های موجود در این بخش:

Three Cube Bits

One Full Cube

Talk to owl

Five Cube Bits

One Full Cube

Passage to Sewers Warp

Three Cube Bits

One full Cube

Sewers_Warp_Gate

Sewers Hell

به این منطقه می‌توان از طریق the Sewers Warp Gate room دسترسی پیدا کرد. در این منطقه شما در برابر گدازه رو به افزایش خواهید بود. اولین اتاق برای دسترسی Sewers Hell زیر the warp gate قرار دارد. پس از وارد شدن به the warp gate، شما یک قطعه مکعب و یک دستگاه چرخشی خواهید دید. آب را پایین بیاورید تا Tetris code wall آشکار شود و آن را در دیوار وارد کنید:

Right Up Left Down A LT RT A

به محض ورود به محدوده قرمز، صفحه را برای قرار دادن یک درب بچرخانید. در این اتاق شما tuning fork را پیدا خواهید کرد. کد برای tuning fork به شرح زیر است:

LT LT RT LT LT RT RT RT

وقتی این اتاق را ترک کردید، شروع به حرکت کرده و در برابر گدازه سریع حرکت کنید. تنها بخشی از این منطقه پیچیده است. برای اینکه به درستی این منطقه راکارشناسی کنید، باید جهش خود را به طور کامل انجام دهید. همانطور که سیستم عامل‌ها در حال چرخش هستند، حرکتی ظریف انجام می‌دهند. درست بعد از این حرکت زمانی است که شما باید پرش کنید.

آیتم‌های موجود در این بخش:

One Cube Bit

Two Anti-Cubes

Block tower door

این برج با استفاده از یک سیستم عددی در Fuzz حل می‌شود. اعداد به صورت زیر تغییرمی کنند:۱، ۶، ۳، ۱۰

آیتم‌های موجود در این بخش:

Two bits cubic

An anti-cube

درب‌ها

Bell Tower Chamber of Corruption

The next room at Bell Tower

اتاق Bell Tower Corruption

این ناحیه مستلزم آن است که با احتیاط درمکعب ها حرکت کنید. مسیر صحیح توسط آزمون و خطا پیدا خواهد شد.

آیتم‌های موجود در این بخش:

One Anti-Cube

درب

Bell Tower Door

اتاق‌های Bell Tower Subsequent

تمام اتاق‌هایی که از طریق the Bell Tower در سمت چپ متصل می‌شوند در این قسمت گنجانده شده است.

درب

Bell Tower Door

آیتم‌های موجود در این بخش

Eleven Cube Bits

Two Anti-Cubes

One Key

One Full Cube

Big Tree Door

برای دسترسی به Big Tree Door باید به بالای the Warp Gate بروید. در داخل درخت شما به یک پازل بر می‌خورید که نیاز به استفاده از دید اول شخص دارد. حتی اگر توانایی هم نداشته باشید می‌توانید به سادگی از این طریق وارد شوید:

Right RT Left LT Left Up Down A

همچنین، شما یک کابین را پیدا خواهید کرد که منجر به رسیدنتان به the Graveyard Warp Gate می‌شود. در بالای درخت شما یک پازل دیگر را پیدا خواهید کرد. راه حل آن به شرح زیر است:

LT A RT Up Down LT RT A

درب‌ها

Main Warp Gate

Graveyard Warp Gate

Throne Statue Door

Throne Statue Door

این منطقه از طریق Big Tree قابل دسترسی است. این اتاقی است که این منطقه و Purple Zone Warpgate را متصل می‌کند که دارای و Zone Warpgate Zone Purple دارای Anti-Cube puzzle است که یک پازل Tetris است که نیاز به فرد اوچشم انداز اول شخص برای حل شدن دارد.

 کد آن به شرح زیر است:

Left Left Down Down Right Right Up Up

 درپازل دوم Anti-Cube شیوه‌های مختلف مکعب را می‌توان به نمایش گذاشت. شما باید ۶ مکعب موجود را در تنها راه گمشده برای کشف مکعب سازماندهی کنید.

درب‌ها

Big Tree Door

Purple Zone

آیتم‌های موجود در این بخش:

Three Cube Bits

Two Anti-Cubes

Purple Zone Warpgate

این منطقه از طریق Throne Statue قابل دسترسی است. این اتاق بین Throne Statue قرار دارد و دارای یک کد Tetris است که تنها هنگامی که عینک را به دست آوردید می‌توانید مشاهده کنید (New Game +). اتاق دارای سنگهای خاکستری است. رو به بالا به ایستید تا زمانی که کد زیر کار کند:

L L D D R R U U

اتاق‌های اتصال شامل شش قطعه مکعب و دو پازل قابل توجه است. اولین پازل اتاق تخت است. این پازل را می‌توان از دو مکان مختلف حل کرد. در حقیقت، اگر شما می‌خواهید این پازل را به صورت قانونی حل کنید، باید از هر دو اتاق تاج و تخت برای به دست آوردن دو کد Tetris مختلف استفاده کنید. هنگامی که شما دو کد را با هم ترکیب می‌کنید، باید اینگونه باشد:

RT RT LT RT RT RT LT LT RT LT LT LT RT LT RT LT

پازل دوم نیاز به نرم افزار QR برای خواندن دارد. هنگامی که شما کد را با برنامه خود اسکن می‌کنید، این پیام بر روی دستگاه شما ظاهر می‌شود:

RT RT LT RT LT LT LT RT

آیتم‌های موجود در این بخش:

Six Cube Bits

Two Anti-Cubes

One Treasure Map

Purple Zone Library

این منطقه از طریق the Clock Tower قابل دسترسی است. به نظر می‌رسد اتاق شما پس از ورود به Purple Zone Library خالی است. اگر شما در اطراف بچرخید، یک قفسه کتاب را در مرکز اتاق پیدا خواهید کرد، آن را فشار دهید. این قفسه یک اتاق مخفی با یک جهان جدید را نشان می‌دهد.

آیتم‌های موجود در این بخش:

Two Cube Bits

The Tome artifact

Broken Arch Door

دراین ناحیه شما دو قطعه مکعب را مستقیم پیدا خواهید کرد. نگران نباشید، درختان انگور را بزرگ کنید وبچرخانید تا بتوانید به آنها برسید. بعداً متوجه می‌شوید قفسه بالایی دارای یک قطعه مکعب است. این قفسه شامل یک کلید است. قفسه شناور در هوا نیاز به نقشه برای حرکت دارد. قفسه یک anti-cube را نگه می‌دارد. این منطقه همچنین دارای دو درب است.

درب‌ها

Broken Arch Crate Door

Broken Arch Purple Door

آیتم‌های موجود در این بخش:

Two cube bits

One key

One anti-cube

Broken Arch Crate Door

آیتم‌های موجود در این بخش:

Three cube bits

One full cube

Map piece

Broken Arch Purple Door

آیتم‌های موجود در این بخش:

Two cube bits

One full cube

Giant Waterfall Door

این منطقه دارای شش درب متفاوت است که دو مورد نیاز به راه حل‌های پازل Tetris دارند.

درب‌ها

The Mines

Infinite Climb Room

Water Fountain Door

Rosetta Stone Room

Music Rooms

Security Room

یکی از درها درخشان، و تنها در تاریکی قابل مشاهده است. راه حل این پازل به شرح زیر است:

Left LT Left Right RT Down UP LT

پازل Tetris دیگر بر روی یک سنگ بزرگ وجود دارد. راه حل این پازل به شرح زیر است:

Left LT Right RT Up A Down RT RT

توجه: به نظر می‌رسد برخی از مردم در باز کردن این درب مشکل دارند، و شما ممکن است نیاز به پایان دادن به ادامه مسیر رو برویدرب باشید. درب را بزنید و قبل از شروع دنباله، دوبار فشار دهید. شما همچنین یک جغد برای صحبت در یکی از درختان پیدا خواهید کرد. برای به دست آوردن یک گره طلایی روی نقشه، باید با جغد صحبت کنید. یکی از درب‌ها نیاز به کاهش آب دارد. هنگامی که آب کاهش می‌یابد، می‌توانید به اتاق امن دسترسی پیدا کنید.

آیتم‌های موجود در این بخش:

Talk to owl

One cube bit

The Mines

معادن نیاز به استفاده از بمب برای دسترسی دارند. به دیوارهای ترک خورده نگاهی بیندازید آنها بلیط پیشرفت شما هستند. در اتاق‌های بعد از معادن، شما باید دیواره‌ها را منفجر کنید و صفحه را بچرخانید تا انفجار پخش شود.

آیتم‌های موجود در این بخش:

Four cube bits

One full cube

One key

Water Fountains Door

برای دسترسی به Water Fountains Door، اول باید کد Tetris را روی سنگ بنفش حل کنید. کد Tetris به شرح زیر است:

Left LT Left Right RT Down Up LT

هنگامی که داخل می‌شوید متوجه چند چشمه آب و یک اهرم خواهید شد. به سمت اهرم بروید و آن را بچرخانید تا آب دیگر پایین نیاید. کاهش آب درب دیگری را نشان می‌دهد. در داخل آن یک قفسه است که حاوی نقشه سوخته برای پازل سیاه و سفید است.

آیتم‌های موجود در این بخش:

One map

اتاق Infinite Climb

 این اتاق به این دلیل به نام “اتاق Infinite Climb” است که شما می‌توانید به طور نامحدود به سمت پایین پلتفرمرصعود کنید. همچنین در مقیاس کوچک شما دو قطعه مکعب و یک مکعب کامل پیدا می‌کنید. راه حل مخفی در این اتاق بر روی پلتفرمرها قرار دارد. پس زمینه یک کد Tetris را تشکیل می‌دهد که می‌تواند به صورت زیر خوانده شود:

Right LT Right A RT Down A Up (Right A Right Space D Down Space Up for PC users)

پس از حل معما، یک anti-cube در همان محل مکعب کامل ظاهر خواهد شد. آیتم‌های موجود در این بخش:

Two cube bits

One full cube

One anti-cube

اتاق Rosetta Stone

در این اتاق شما همه چیزهایی را که برای حل الفبای Fez نیاز دارید پیدا می‌کنید. یک کد Tetris در این قسمت است، آن را بخوانید که گفته ۹۰ درجه به سمت راست بچرخید.

آیتم‌های موجود در این بخش:

Writing artifact

One cube bit

اتاق‌های موسیقی

این منطقه به the Giant Waterfall متصل است. برای دسترسی به اتاقهای موسیقی، ابتدا باید این کد را در درب درخشان وارد کنید:

Left LT Left Right RT Down Up LT

ناوبری از طریق اتاق موسیقی به دلیل دید کم می‌تواند دشوار باشد. اگر شما دارای لنزهای Stereoscopic باشید، سفر به اتاق‌های موسیقی بسیار ساده‌تر می‌شود. در یکی از اتاق‌ها یک tuning fork خواهید یافت. مطمئن شوید ارتعاش شما روشن است:

RT RT RT RT RT RT LT

آیتم‌های موجود در این بخش:

Two anti-cubes

Graveyard Warp Gate

این منطقه توسط The Big Tree از طریق کابین قابل دسترسی است. هنگامی که شما وارد کابین می‌شوید، می‌توانید تنها به منطقه the Graveyard بروید و بالعکس. رسیدن به بالای تپه the Graveyard نیاز به صبر دارد. سیستم عامل فقط زمانی ظاهر می‌شود که رعد و برق شروع شود.

درب‌ها

Big Tree Door

Graveyard Tomb Door

آیتم‌های موجود در این بخش:

Nine Cube Bits

اتاق Graveyard Warp Gate

این منطقه شامل اتاق‌های کوچکتر است که به طور مستقیم به اتاق the Graveyard Warp Gate هستند. اتاق طبقه بالا شامل پازل قبرستان است. برای حل آن به سادگی تمام سنگ قبرها را در همان جهت هموار کنید. بعد از انجام این کار یک درب باز خواهد شد. در داخل آن یک Anti-Cube موجود است. اتاق زیرزمینی پازل جغد را نگه می‌دارد. برای حل پازل شما نیاز به صحبت کردن با تمام چهار جغد دارید. با این وجود، یک راه حل جایگزین وجود دارد. اگر شما درجلوی درب ایستاده و دوبار صفحه را چرخانده و بالا را فشار دهید، شما در داخل اتاق بعدی خود را پیدا خواهید کرد.

آیتم‌های موجود در این بخش:

Four Cube Bits

Two Anti-Cubes

درب‌ها

Graveyard Warp Gate

Graveyard Tomb Door

Graveyard Door Maze

این منطقه از طریق the Graveyard Tomb Door قابل دسترسی است. برای حل این پازل شما نیاز به دسترسی به چهار نقشه با درب مشخص شده دارید. هر نقشه دارای یک شماره و یک برج برجسته است تا به شما بگوید کجا بروید. توجه: شما لازم نیست نقشه‌های خود را برای پایان دادن به پازل جمع آوری کنید. بعد از اینکه پیچ و خم درب را حل کردید، به ناحیه بعدی منتقل می‌شوید که دارای جمجمه مصنوعی است. برای رسیدن به جمجمه مصنوعی، به سادگی به سمت کنار بروید.

Graveyard Tomb Door

این منطقه از پنج اتاق قدیمی در the Graveyard تشکیل شده است. پیچ و خم درب به این اتاق متصل است، اما در این منطقه گنجانده نشده است.

درب‌ها

Graveyard Door Maze

Graveyard Warp Gate

آیتم‌های موجود در این بخش:

Twelve Cube Bits

Two Full Cubes

One Treasure Map

Waterfall Door 2

این درب در Waterfall Hub نیاز به چهار مکعب کامل برای باز کردن دارد. اگر بازیکن هر دو Anti-Cubes موجود در روستا را جمع آوری کند، اولین بار می‌تواند وارد درب Waterfall Hub شود.

آیتم‌های موجود در این بخش:

Four Cube Bits

Waterfall Door 3

این منطقه در Waterfall Hub یافت می‌شود. برای دسترسی به این منطقه، شما نیاز به هشت مکعب دارید. این اتاق می‌تواند به شما آموزش دهد که چگونه کد Tetris را بخوانید. کد این اتاق به شرح زیر است:

Up Left RT A LT Right A Down

آیتم‌های موجود در این بخش:

Two Cube Bits

One Anti-Cube

World Map

دنیای FEZ دارای اتاقهای زیادی برای کشف است. برای حرکت بهتر در طول بازی، طراح یک نقشه سه بعدی را یکپارچه کرده است. نقشه جهان به نظر می‌رسد این گونه باشد: جهان را می‌توان “مناطقی” که حاوی چند اتاق با موضوع زمینه‌ای هستند تعریف کرد. مناطق می‌توانند به صورت زیر تعریف شوند:

صورتی: روستا

سبز تیره: منطقه صنعتی و قوس

سبز: قبرستان

 آبی: آبشار

 بنفش: منطقه علمی

آبی تیره: فاضلاب

 قرمز: منطقه قدیمی

زرد: دیوارها

 نارنجی: منطقه جدید

 خاکستری: آسیاب‌های بادی

اتاق Security Question

این اتاق دارای یک شناور بنفش است که درخفا قرار دارد. برای حل مسئله اتاق پرسش و پاسخ امنیتی، M E T A T R O N را وارد کنید. شما باید M E T A T R O N عمودی نوشته و سپس ۹۰ درجه بچرخید. کلمات باید فضا داشته باشند. بعد از این، دوبار ضربه بزنید.

اتاق Black Monolith

یک اتاق Anti-Cube در زیر اولین منطقه پیچش وجود دارد که بعد از کاهش سطح آب می‌توانید آن را پیدا کنید. در New Game + می‌توانید از First-Person View استفاده کنید تا آرم Polytron را در کف مشاهده کنید. نقشه پاره پاره شده این منطقه را نشان می‌دهد. شما می‌توانید بر روی آرم، درست در مرکز P، ایستاده و کد را در قسمت عقب نقشه وارد کنید. این کد Tetromino است که شما باید با دستورات دکمه آن را وارد کنید. کد به شرح زیر است:

Up RT Up A Down LT Up Down

اتاق ساعت

شما می‌توانید ۴ عدد مکعب در اتاق ساعت پیدا کنید. برای هر مکعب یک دست ساعت وجود دارد، و شما باید در اتاق باشید زمانی که یک دست به علامت ۱۲:۰۰ رسید تا مکعب مربوطه را دریافت کنید. شما می‌توانید زمان ایکس باکس ۳۶۰ خود را (به صورت آفلاین) تغییر دهید تا به شرایط مورد نیاز برسید. شما می‌توانید زمان سیستم لینوکس خود را بدون خروج از بازی تغییر دهید. با دکمه‌های Alt + Tab، زمان را تنظیم کنید، سپس بازی را ادامه دهید.

اتاق‌های Throne

دو اتاق وجود دارد، یکی در روستای دوم و یکی در روستای آخر، به عنوان اتاق‌های Throne جدید و قدیمی اشاره شده است. در چشم انداز اول شخص شما می‌توانید یک کد Tetrominoe بر روی دیوار ببینید. هر دو اتاق Throne حاوی Anti-Cubes هستند. با این حال، شما فقط می‌توانید یک مکعب را دریافت کنید. هر دو اتاق دو Anti-Cubes جداگانه تولید می‌شوند. برای خلاص شدن از اتاق Throne، از اتاق Throne جدید و اتاق Throne قدیمی بروید و هر کدام را از دیوار جدا کنید. وقتی یک ستون کد را کنار هم می‌نویسید، این مورد را دریافت می‌کنید:

RT RT

LT RT

RT RT

LT LT

RT LT

LT LT

RT LT

RT LT

کد پس از آن به این صورت وارد می‌شود:

RT RT LT RT RT RT LT LT RT LT LT LT LT RT LT RT LT

Furnace Room

Furnace Room در یک روستای بسیار قدیمی با یک انبساط بزرگ، اجاق گاز یا کوره در آن قرار دارد. روی دیوار پوسترهایی با بلوک‌های Tetris قرار دارند که یک کد دکمه‌ای را تشکیل می‌دهند. هر کدام از اینها با علامت‌های شماره‌ای نیز عدد می‌شوند. که مجموعاً ۸ عدد هستند، آخرین در پشت the furnace پنهان است که باید برای دیدن آن از new game+ با حالت اول شخص استفاده کنید.

UP، RT، LEFT، A، RIGHT، LT، DOWN، RT

چندین Tuning Fork در مناطق مختلف Fez وجود دارد. هر کدام حاوی یک Anti-Cube است که تنها پس از وارد کردن یک کد می‌توان آن را بدست آورد. وقتی Gomez به این مجسمه نزدیک می‌شود، کنترل کننده شروع به خرابکاری می‌کند. اگر شما در ایکس باکس بازی می‌کنید، کنترل کننده دارای دو چشمه‌ی rumble، یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ است. راه حل این کدهای مجسمه این است که کنترل کننده خود را سرگرم کرده می و از این الگو برای حل کد استفاده کنید. کد rumble خود را، با مکث قابل ملاحظه‌ای بین توالی هاتکرار کنید. اگر شما در کامپیوتر بازی می‌کنید، در حالی که شما در نزدیکی Tuning Fork ایستاده‌اید، یک آهنگ کم در گوشه سمت چپ یا راست پخش خواهد شد. Tuning Fork به توانایی چرخش شما بستگی دارد.

RT = Right Rumble, LT = Left Rumble

اتاق مجسمه سازی شکل قاعده ارغوانی تبدیل به: LT، LT، RT، LT، LT، RT، RT، RT، <<< می‌شود که ممکن است کد آن متفاوت باشد. اتاق نشیمن سرخابی در منطقه Green Sewers یافت شده است. کد برای باز کردن Anti-Cube در این اتاق اینگونه است:

LT، LT، RT، LT، LT، RT،RT، RT

 اتاق سبزنیز در منطقه Green Sewers یافت می‌شود. کد برای باز کردن Anti-Cube در این اتاق اینگونه است:

LT، LT، LT، RT، LT، RT، LT، RT

 اتاق بنفش در نقشه پیدا شده است. کد برای باز کردن قفل Anti-Cube در این اتاق به صورت زیر است:

LT، RT، RT، LT، LT، LT، RT، RT، RT، RT

اتاق آبی را می‌توانید در اتاق the waterfall پیدا کنید. کد برای دریافت Anti-Cube اینگونه است:LT، RT، RT، RT، LT، RT، RT، LT یا اگر از نسخه PC استفاده می‌کنید کد به این صورت خواهد بود:

A، D، D، D، A، D، D، A

بازی Fez

بازی Fez

اتاق Bell

در اتاق زنگ، زنگ عظیم در بالای ساختار یک نماد عددی در هر طرف قراردارد که نشان دهنده ۱، ۳، ۶ و ۱۰ است. در هر طرف تعداد دفعات نمایش داده شده برای یک Anti-Cube قرار گرفته است.

اتاق Telescope

اتاق تلسکوپ، دارای یک تلسکوپ بزرگ است. شما می‌توانید تلسکوپ را با استفاده از دست‌ها بر روی پایه خود روشن کنید. اتاق تلسکوپ حاوی یک Anti-Cube است. هنگام تماشای تلسکوپ در شب، می‌توانید بلوک‌های تتریس را مشاهده کنید که یک کد دکمه را می‌توانید در اتاق وارد کنید: نقطه شروع با علامت شماره ۱ نشان داده می‌شود.

کد به این صورت است:

RIGHT RT LEFT RT RT A A Right

Red Heart Cube

هنگامی که شما از طریق تلسکوپ به جهت ورودی خود نگاه می‌کنید، می‌توانید دو نقطه قرمز چشمک زن ببینید. این‌ها یک کد منحصر به فرد LT / RT را در بازی شما نشان می‌دهند. کد در باینری (ستاره سمت چپ = ۰، ستاره سمت راست = ۱) داده می‌شود، که باید به هگزادسیمل و سپس به ASCII تبدیل شود. در نهایت، راه حل به شرح زیر است:

RT، LT، LT، RT، RT، LT

وارد کردن این کد به شما یک مکعب قرمز پاداش می‌دهد.

Warp Gates

 دروازه‌های خاصی در سراسر جهان وجود دارند که اجازه می‌دهد Gomez به سرعت از گره فعلی به گره توپی یا از یک گره توپی به دیگری حرکت کند. دروازه‌های Warp – میدان‌های بزرگ d هستند که زمانی که Gomez به آنها نزدیک می‌شود، صاف می‌شود.Warp Gates با چراغ قرمز سبز و آبی روشن می‌شوند. Warp Gates معمولاً در انتها یافت می‌شود و اجازه می‌دهد بازیکن به سرعت به نزدیکترین مرکز بازگردد.

راه حل‌های کد

 سه کد یا زبان مختلف وجود دارد، مجموعه‌ای از اعداد، مجموعه‌ای از حروف و مجموعه‌ای از بلوک Tetris که نشان‌دهنده دستورات کنترل‌کننده ایکس باکس ۳۶۰ هستند. درراه حل کد دکمه Tetris می‌توانید کد Tetris را با بازدید از یک اتاق با یک لوح سنگی بزرگ که بلوک Tetris را بر اساس حرکات شما نشان می‌دهد، ترک کنید. اما کد در لوح بنفش به‌راحتی قابل‌خواندن نیست، زیرا برای خواندن کد Tetris باید مجموعه‌ای از چرخش‌ها را در خلاف عقربه‌های ساعت انجام دهید (۹۰ درجه به سمت چپ). هنگام خواندن توالی‌های فرعی از TOP به BOTTOM از cypher استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پانزده =