راهنمای قدم به قدم بازی Sekiro: Shadows Die Twice قسمت اول

بازی Sekiro: Shadows Die Twice

بازی Sekiro: Shadows Die Twice توسط Miyazakiدر استودیو From Software ساخته و منتشر شده است. مهم ترین نکته این است که Sekiro، دقیق ‌ترین، سریع‌ ترین و بی ‌رحم ‌ترین سیستم مبارزه بین تمامی ساخته‌های Miyazaki است. در Sekiro همه‌چیز باید به موقع، قاطعانه و قدرتمند انجام شود، هیچ دشمنی نباید دست ‌کم گرفته شود، هیچ ضربه‌ای نباید بی دفاع‌ رها شود و برای از پا در آوردن دشمنان، باید بسیار سریع عمل کرد.

بازی Sekiro: Shadows Die Twice
عکس بازی Sekiro: Shadows Die Twice

بازی Sekiro: Shadows Die Twice توسط Miyazakiدر استودیو From Software ساخته و منتشر شده است. مهم ترین نکته این است که Sekiro، دقیق ‌ترین، سریع‌ ترین و بی ‌رحم ‌ترین سیستم مبارزه بین تمامی ساخته‌های Miyazaki است. در Sekiro همه‌چیز باید به موقع، قاطعانه و قدرتمند انجام شود، هیچ دشمنی نباید دست ‌کم گرفته شود، هیچ ضربه‌ای نباید بی دفاع‌ رها شود و برای از پا در آوردن دشمنان، باید بسیار سریع عمل کرد.
تنها یک واکنش بد‌موقع، یک حرکت اشتباه یا یک حمله بی جا، می‌تواند باعث مرگ بازیکن شده و یا او را به شدت مجازات کند. نتیجه این است که مخاطب متوجه می‌شود برای تجربه Sekiro، نمی‌تواند حتی برای یک ثانیه‌ چشم خود را از صفحه مانیتور بردارد و یا به چیزی جز نحوه بازی‌ کردن خود فکر کند. مبارزه در Sekiro به دو پارامتر اصلی یعنی Posture، و HP بستگی دارد و بر خلاف سری Souls، اینجا خبری از Stamina نیست، بنابراین مخاطب برای جاخالی دادن و حمله کردن، با محدودیت خاصی روبرو نخواهد بود.
در عوض تمامی مبارزات یک وابستگی اساسی به Posture دارند. Posture مفهوم “فرم دفاعی” دارد. بهم ریختن این فرم دفاعی، موجب می‌شود که دشمنان برای لحظه ‌ای کوتاه کاملا بی ‌دفاع شده و به شما فرصتی مناسب برای فرود آوردن ضربه‌ ی نهایی را بدهند. هدف اصلی در Sekiro نیز همین‌ جاست و این مسئله، می‌بایست تمرکز اصلی بازیکن را داشته باشد. برای بهم ریختن Posture حریفان خود، نیاز دارید تا به موقع حمله کرده و همچنین به موقع در برابر حمله‌های ‌آن ها دفاع کنید، هر چند در این بین باید بر روی میزان Posture خود نیز متمرکز بوده و در صورتی که خطر بهم ریختن فرم دفاعی ‌تان وجود داشت سریعا عقب ‌نشینی کرده و نفسی تازه کنید.
این پارامتر همچنین با میزان خون یا HP شما نیز ارتباطی مستقیم دارد، به گونه‌ای که اگر شما با HP کامل به مصاف حریفان خود بروید Posture شما نیز ثبات بیشتری داشته و بهم ریختن آن برای دشمنان دشوار تر خواهد بود، حال آن‌که در صورت مقابله با دشمنان با میزان HP کم، فرم دفاعی ‌تان نیز با سهولت بیشتری بهم خواهد ریخت. داستان بازی Sekiro در ژاپن و در مورد کودکی برخواسته از دل جنگ ‌های وحشیانه است که در دوران Sangoku زندگی می‌ کند.
این کودک با آموزش‌هایی که می‌بیند رفته رفته به یک مبارز به تمام معنا تبدیل می‌شود که با عضویت در گروهی به نام Shinobi باید ماموریت‌هایی که به او محول شده‌ است را انجام دهد. اما روزی پدر خوانده کاراکتر اصلی بازی پلی استیشن ۴ که Owl نام دارد او را به ماموریتی با مضمون حفاظت از ارباب Coro می‌فرستد و او در این ماموریت کشته می‌شود. اندکی بعد این جنگجو هویتی تازه می ‌یابد که به دلیل قطع شدن دستش او را گرگ یک دست یا فرزند Owl می‌نامند و بدین ترتیب ارتباط میان کاراکتر اصلی و بازیکنان برقرار خواهد شد.
اما شیوه روایت داستان بازی اندکی غیر معمول است و سرگذشت کاراکتر بازی یک سرگذشت از پیش نوشته شده است و برای درک آن بازیکنان لازم نیست که به جای جای نقشه بروند و آن‌ها را جستجو کنند. به علاوه NPC های موجود در محیط بازی نیز هرکدام داستان‌های مخصوص خود را با دیالوگ‌هایی جذاب روایت می‌کنند که در بین آن‌ها نیز می‌توان به جست و جوی پیگیری داستان اصلی پرداخت.
اما گیم ‌پلی بازی Sekiro جایی است که از آن به عنوان نقطه قوت اصلی بازی یاد می‌شود. همانطور که اشاره شد یکی از دستان کاراکتر اصلی بازی قطع شده و جای آن را یک دست مصنوعی گرفته که به آن یک قلاب متصل است. ساختمان‌ها و درختان فراوانی نیز در بازی وجود دارد و قابلیت بالا رفتن از آن‌ها میسر است. در نتیجه با یک بازی اکشن مخفی کاری روبرو هستیم که تمامی المان‌های مورد نیاز این سبک را در اختیار دارد.
به علاوه بخش‌هایی همانند بوته‌ها نیز در بازی وجود دارد که بدون متوجه شدن دشمنان می‌توان به آن‌ها نزدیک شد. نکته جالب در این زمینه این است که به جرات Sekiro سیستم مبارزاتی جالب ‌تر، پیشرفته ‌تر و حتی بهتری از بازی‌های نامبرده دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع به نوآوری‌هایی نظیر Parry (دفاع) و Posture (فرم دفاعی) و صد البته جایگزینی نوار Posture به جای نوار Stamina بازمی‌گردد. در Sekiro: Shadows Die Twice باید خیلی حساب ‌شده ‌تر از پیش مبارزه کنید و اگر عاشق کشتن دشمنان به ‌صورت یک ‌به ‌یک یا گروهی هستید، چالش‌های پرهیجانی در انتظارتان خواهد بود.
اما جالب ‌ترین بخش بازی و چالشی‌ ترین بخش Sekiro به مجازاتی بر‌می‌گردد که برای مرگ کاراکتر درنظر گرفته شده. بازیکنان در Sekiro تنها مجاز هستند تا یک بار مرگ را تجربه کنند، سپس باید باس‌ها و سربازانی را برای بدست آوری مجدد این قابلیت بکشند. اما نکته اصلی جایی است که اگر این تعداد مرگ‌ها به بیش از دو برسد نیمی از XP بازیکن از دست می‌رود و همین روند تا صفر شدن آن با مرگ‌های بعدی ادامه می‌یابد.
علاوه بر این مجازات سنگین ‌تری به نام Dragonrot در دفعات بعدی گریبان بعضی از کاراکترهای بازی را گرفته و همچون یک بیماری مانع برقراری ارتباط بازیکنان با آن‌ها می‌شود. به طور کلی اساس و اصول مبارزات ژاپنی سیستم ‌های مبتنی بر مبارزه تک نفره را پوشش می ‌دهد و در Sekiro خبری از حالت گروهی نیست. ولی این بدین معنی نیست که در طول بازی تنها خواهید بود، بلکه در Sekiro: Shadows Die Twice نینجاهایی وجود دارند که به عنوان یار کمکی در برخی از موارد به کمک شما خواهند آمد.
سیستم ارتقاء بازی Sekiro یا همان درخت مهارت دارای بخش‌های مختلفی است که باتوجه‌ به‌ شیوه مبارزه‌ باید از طریق جمع‌آوری XP کامل شود. علاوه بر درخت مهارت شاخصه‌های دیگری نظیر پر کردن نوار سلامت، ارتقاء نوار سلامت و افزایش قدرت در آسیب رسانی به دشمنان آن بدست آوردن آیتم‌های مختلفی نظیر Gourd Seed، Pray Beads و Memory را می‌طلبد. علاوه بر این موارد همان دست مصنوعی معروف کاراکتر بازی نیز قابل ارتقاء بوده و با پیشروی در بازی به قابلیت‌های آن اضافه خواهد شد.
گرافیک Sekiro از جمله بخش‌هایی است که هم ایراد و هم نقطه قوت دارد. از جمله نقاط قوت در این بخش بازی را می‌توان گرافیک بصری Sekiro: Shadows Die Twice دانست که بسیار چشم ‌نواز هستند. به علاوه چهره کاراکترها و تنوع باس‌ها و دشمنان نیز از جمله نقاط قوت بازی محسوب می‌شوند. اما نقاط ضعفی که Sekiro در این بخش به خود می‌بیند را می‌توان هوش مصنوعی ضعیف دشمنان در برخی از مواقع و زاویه بد دوربین در لحظات حساس دانست که متاسفانه آزار دهندگی شان به قدری است که به بازی لطمه بزند. افکت‌های صوتی جایی است که تخصص فریم Software محسوب می‌شود و Sekiro در این زمینه یک شاهکار است. موسیقی‌های متناسب با محیط‌های متنوع بازی و چالش‌های بسیاری که بازیکنان درگیر آن می‌شوند به قدری جذاب هستند که هر بازیکنی را مجذوب می‌کند.

بازی Sekiro: Shadows Die Twice
عکس بازی Sekiro: Shadows Die Twice



اطلاعات کلی

  • درجه سختی Trophy و Achievement بازی: ۷ از ۱۰
  • مدت زمانی ‌که طول می‌کشد تا تمامی Trophy و Achievement را کسب کنید: ۴۰ الی ۵۰ ساعت
  • تعداد Trophy‌ بازی: ۳۴ عدد و معادل ۱۱۴۰ امتیاز (۱۸ Trophy برنز، ۱۱ Trophy نقره، چهار Trophy طلا و یک Trophy پلاتینیوم)
  • تعداد Achievement بازی: ۳۴ عدد و معادل ۱۰۰۰ امتیاز
  • Trophy و Achievement که آن‌ها را از دست خواهید داد: ۱۶ عدد
  • حداقل دفعاتی که باید بازی را تمام کنید: دو دور (البته اگر از فایل‌های ذخیره‌ای خود نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید، در غیر این صورت باید چهار بار بازی را تمام کنید).

اولین موردی که در بازی PS4 با آن روبه‌ رو می‌شوید، نبود نوار Stamina است. ازاین‌ رو بدون محدودیت می‌توانید ضربات مختلفی را اعمال کنید و بدون هیچ حد و مرزی جاخالی بدهید و بدوید. در این بازی نواری به نام Posture وجود دارد. نوار Posture به ‌شما اجازه می‌دهد تا دفاع دشمنان را بشکنید و با یک ضربه تمام کننده، آن‌ها را از بین ببرید. همچنین باید مراقب نوار Posture خودتان هم باشید و نگذارید شکسته شود.
نوار Posture درطول مبارزات در سمت بالای صفحه ‌نمایش (برای دشمنان) و پایین صفحه ‌نمایش (برای کاراکتر اصلی) نشان داده می‌شود. عملکرد این نوار بدین شکل است که با وارد کردن ضربه ‌ی موفق به‌ دشمنان، این نوار پر می‌شود. همچنین رد کردن ضربات دشمنان هم بسیار کاربردی است. دراصل دردفع یا Parry کردن ضربات است که بازیکنان باید در زمان مناسب، دکمه‌ی دفاع کردن را فشار دهند. با دفع به ‌موقع، نوار Posture دشمنان پر می‌شود.
بااین ‌حال باید توجه داشته باشید که اگر دشمنان هم ضربات شما را دفع کنند یا به ‌شما آسیب برسانند، نوار Posture تان پر می‌شود. مورد دیگری که در پر کردن نوار Posture تاثیر گذار است، ضرباتی است که به ‌گارد گرفتن دشمن یا باس مورد نظر ختم می‌شود. جدا از مبارزات عادی، Posture اهمیت خود را در باس فایت‌ها به ‌نمایش می‌گذارد. باس‌های بازی هم دارای نوار Posture هستند که بازیکنان به ‌واسطه ‌ی مکانیزم مبارزات و مهارت ‌هایی که کسب می‌کنند، می ‌توانند نوار Posture باس‌ها را پر کنند و زودتر از آن‌ چیزی که فکر می‌کنند، آن‌ها را شکست دهند.

بازوی مصنوعی Shinobi، یکی دیگر از موارد تازه‌ای است که در بازی Sekiro: Shadows Die Twice با آن مواجه خواهید شد. اصلی ‌ترین استفاده از بازوی مصنوعی در گیم‌ پلی، بالا رفتن از ساختمان‌ها و درختان است. بازوی مصنوعی شما در حالت پیش‌ فرض دارای یک قلاب است که می‌توانید از آن برای پریدن از روی ساختمان‌ها، بالا رفتن و همچنین پریدن روی پشت بعضی از باس‌های بازی استفاده کنید.
جدا از این مورد درجهان بازی ابزارهای مختلفی نظیر ساطور، نیزه هم در نظر گرفته شده است که با اعمال آن‌ها روی بازوی مصنوعی ‌تان می‌توانید در نبردها، عملکرد بهتری داشته باشید.در Sekiro می‌توانید از سه ابزار به ‌صورت همزمان استفاده کنید و در طول بازی، میان آن‌ها سوییچ کنید.
به‌عنوان نمونه یکی از کاربردهای بسیار بالای ابزارهای بازوی مصنوعی Shinobi، ثابت نگه ‌داشتن وضعیت نوار Posture دشمنان و باس‌ها است.
اگر به‌ ضربات خود ادامه ندهید، نوار Posture خالی می‌شود. ازاین ‌رو درمواقعی که می‌دانید حمله کردن نتیجه مثبتی نخواهد داشت، می‌توانید با پرتاب یا استفاده از ابزار Firecrackers حواس هدف را پرت کنید و سریعا حملات خود را مجددا آغاز کنید. همچنین از ابزارهای بازوی مصنوعی ‌تان هم می‌توانید برای نابودی بعضی از دشمنان خاص استفاده کنید. برای مثال دشمنانی که سپر دارند، ازطریق ساطور می‌توانید سپر آنها را بشکنید و با یک ضربه کارشان را تمام کنید.
ارتقای ابزارهای بازوی مصنوعی هم اهمیت بالایی دارد. بازیکنان با پیدا کردن متریال‌های مورد نظر، می‌توانند ارتقاهای مربوط‌ به هر ابزار را بخرند. هر ابزار به‌ ابزار دیگر مربوط است. برای مثال برای رساندن ساطور به آخرین سطح باید ابزارهای دیگری نظیر نیزه یا خنجر را هم دریافت کرده باشید. نوع ضربات دشمنان هم موردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در حالت عادی ضربات دشمنان به ‌نحوی است که می‌توانید از تمامی آن‌ها جاخالی دهید یا آن‌ها را دفع کنید.
اما نوعی از ضربات دشمنان هستند که Thrust Attack نام دارد و با حروف قرمز رنگ ژاپنی نمایش داده می‌شوند. بازیکنان باید عملکرد متفاوتی به‌ این نوع ضربات داشته باشند.
درخت مهارت‌ ها در بازی Sekiro: Shadows Die Twice، دارای شاخه‌های مختلفی است که Combat Style نام دارند. به‌عبارتی شیوه‌های مبارزه‌ای، موردی است که نحوه‌ی مبارزات شما را شکل می‌دهند. اهمیت این بخش بسیار بالا است، زیرا خرید مهارت‌ها و ارتقا دادن‌ شان موردی است که ساختار مبارزه ‌ای شما را شکل می‌دهند.
به ‌همین دلیل باید به ‌سراغ مواردی بروید که می‌توانید بهترین استفاده را از آن‌ها داشته باشید. برای مثال یکی از قابلیت ‌ها این است که می‌توانید ضربات Thrust روبه‌ جلو را دفع کنید. حال هرقدر که این بخش را ارتقا دهید، با دفع کردن ضربات Thrust می‌توانید پرشدن نوار Posture باس‌ها یا مینی باس‌ها را بیش ‌از پیش افزایش دهید. ازطرفی اگراهل وارد کردن ضربات سنگین به ‌دشمنان هستید، می‌توانید مهارت‌های مربوط ‌به ضربات سنگین را خریداری کنید.
نکته‌ی جالب درخت مهارت‌های Sekiro این است که با‌وجود اختصاصی بودن شیوه‌های مبارزه‌ای، بعضی از مهارت‌ها در سایر شاخه‌ها هم مشاهده می‌شوند. ازاین‌رو مجبور می‌شوید که برای ارتقای موارد مورد نیازتان، در‌تمامی شاخه‌ها فعال باشید. باپیشروی در بازی Playstation 4 ، کشتن باس‌ها و همچنین گشت ‌وگذار در محیط Sekiro و ملاقات با کاراکترهای بازی می‌توانید شیوه‌های مبارزه ‌ای مختلفی را کسب کنید.
ارتقای مهارت‌ها در بازی Sekiro هم بدین شکل است که باید نوار XP خود را با کشتن دشمنان و باس‌ها به‌ آخر برسانید تا یک امتیاز به ‌شما داده شود. به ‌عبارتی این بخش همانند ارتقای سطح عمل می‌کند، اما جای بالاتر رفتن سطح کاراکتر بازی، به ‌شما امتیاز داده می‌شود. ازطرفی در Sekiro با مردن کاراکتراصلی، ۵۰ درصد از نوار XP شما خالی می‌شود. ازاین ‌رو سعی کنید با دریافت امتیاز، مهارت مورد نیازتان را خریداری کنید

بازی Sekiro: Shadows Die Twice
عکس بازی Sekiro: Shadows Die Twice

راهنمای قدم به قدم بازی Sekiro: Shadows Die Twice

داستان بازی Sekiro: Shadows Die Twice با یک پیش درآمد آغاز می‌شود؛ جایی که گرگ، کاراکتر اصلی بازی، خود را در یک گودال نزدیک به ‌قلعه Ashina پیدا می‌کند. اینجا مأموریت دارید تا ارباب Coro را از جایی که در آن نگه ‌داری می‌شود، فراری دهید. با خارج شدن از محلی که در آن هستید، از کنار دیوارها عبور کنید تا به علفزارها برسید. با دکمه‌ی نشستن، درآن‌ها مخفی شوید و به زیر خانه ‌ای که روبه ‌روی ‌تان قرار دارد، بروید.
پس از گوش دادن به‌ صحبت‌های دو سامورایی که در خانه هستند، مسیر را ادامه دهید و درانتهای مسیر از شما خواسته می‌شود لبه‌های دیوار را بگیرید و به ‌سمت دیگر محیط بروید. درانتها از ساختمان بالا بروید تا وارد محل نگه ‌داری ارباب Coro شوید. پس از مشاهده‌ ی میان‌پرده ‌ی مورد نظر، با ارباب Coro صحبت کنید تا آیتم Healing Gourd را به‌ شما بدهد. از این آیتم استفاده کنید تا بخشی از نوار سلامت شما پر شود.
با باز کردن منوی بازی، می‌توانید آیتم‌های مورد نظرتان را در قسمت Quick Menu قرار بدهید تا در طول بازی میان آن‌ها سوییچ کنید یا از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به‌طبقه‌ ی بالا بروید و آیتم Pellet را بردارید. این آیتم هم به‌ شما کمک می‌کند تا بخشی از نوار سلامت‌ تان به‌ مرور زمان بازیابی شود. سپس در ساختمان را بازکنید و تمامی دشمنان داخل محیط را به‌ صورت مخفی‌ کاری یا مبارزات تن ‌به ‌تن از بین ببرید.
سپس با یک مینی ‌باس روبه‌ رو می‌شوید که به ‌سادگی از بین می‌رود و هیچ‌ چالشی برای بازیکنان ایجاد نمی‌کند. پس از کشتن باس مورد نظر، مسیر سمت راست را ادامه بدهید تا به یک پل برسید. لبه ‌ی پل را بگیرید و از زیر آن به ‌سمت دیگر پل و محیط پایین پل بروید. مسیر را ادامه بدهید تا به یک در بسته برسید. یک میان ‌پرده را مشاهده خواهید کرد و پس از آن‌، راه مخفی را ادامه دهید تا با کارکتر Guichiro مواجه شوید.
دراینجا یک باس فایت برای شما در نظر گرفته شده است که قاعده اصلی، این است که کشته شوید، اما می‌توانید Guichiro را شکست دهید. بااین‌ حال نتیجه‌ ی نهایی یکی است و بازوی خود را از دست خواهید داد و رها می‌شوید تا بمیرید. پس از آغاز داستان اصلی و مشاهده‌ی میان‌ پرده‌ی مورد نظر، با مجسمه ‌سازی به نام Busshi صحبت کنید و سؤال‌ هایی را که درنظر گرفته شده است، بپرسید. این سؤال‌ها به‌شما کمک می‌کنند تا وقایع بازی را بهتر درک کنید و ازطرفی متوجه شوید که مقصد تان کدام سمت است. پس از صحبت کردن با مجسمه ‌ساز، از خانه خارج شوید و به‌ سراغ مجسمه‌ی روبه ‌روی‌ تان بروید. بازیکنان ازطریق مجسمه‌های بازی می‌توانند کاراکتر خود را ارتقا دهند یا به ‌محیط‌ های مختلف سفر کنند. پس از نشستن پای مجسمه، استراحت کنید.

  مانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − چهار =