معرفی و بررسی بازی limbo از استودیو دانمارکی پلی دد

بازی limbo

شاید همه بازی باز ها ده ها ساعت وقت برای تمام کردن یک بازی را نداشته باشند. این دست بازی باز ها معمولا به بازی هایی رو می آورند که معمولا می شود آن ها را در یک روز تمام کرد و حس خوش رسیدن به پایان داستان بازی را خیلی زود تجربه کرد. معمولا گیم پلی این بازی ها دو تا پنج ساعت است. یکی از این بازی ها بازی limbo است که زمان تمام کردن آن حدودا ۲ ساعت می باشد.

بازی limbo
بازی limbo

شاید همه بازی باز ها حوصله این را نداشته باشند یا ده ها ساعت وقت برای تمام کردن یک بازی را نداشته باشند. این دست بازی باز ها معمولا به بازی هایی رو می آورند که معمولا می شود آن ها را در یک روز تمام کرد و حس خوش رسیدن به پایان داستان بازی را خیلی زود تجربه کرد. معمولا گیم پلی این بازی ها دو تا پنج ساعت است. یکی از این بازی ها بازی limbo است که زمان تمام کردن آن حدودا ۲ ساعت می باشد.

limbo بار اول در سال ۲۰۱۰ از سوی استودیو دانمارکی پلی دد به صورت انحصاری عرضه شد. این انحصار در اختیار کنسول نسل هفت مایکروسافت بود. اما سازندگان بعد یک سال تصمیم بر این گرفتند که روی دیگر پلتفرم ها هم بازی را عرضه کنند و این کار به صورتی در آمد که این بازی به عنوان یکی از در دسترس ترین عنوان های بازی شناخته می شود. این بازی بر روی کنسول های پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، رایانه‌های شخصی، مک، لینوکس، اندروید، IOS و حتی کنسول دستی پلی استیشن ویتا عرضه شده بود. این بازی نخستین بازی این استادیو بازی سازی می باشد.

معنای نام این بازی برزخ است و شاید بشود با همین نام به داستان و نوع و سبک آن پی برد. بازی داستان پسری را روایت می کند که وارد دنیای برزخ می شود تا خواهرش را پیدا کند ! یک بازی جمع و جور که با تمام سادگی اش داستانی قوی را روایت می کند و گیم پلی یی فوق العاده جذاب دارد. این بازی پازل پلتفرم ساده به واسطه جو سنگینش و محیطی سیاه و سفید توانست به سرعت به قلب ها نفوذ کند و شما به هر گوشه و کنار می رفتی حتما یک نفر را می یافتی که در حال انجام این بازی باشد. این بازی علاوه بر نظر بازی باز ها نظر مساعد و مثبت منتقدین را هم جلب کرد.

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به این بازی داشته باشیم و به چندی از بهترین ویژگی های ان اشاره کنیم مطمئنا اولینشان گرافیک فوق العاده بازی ست. با اینکه بازی از رنگ های سیاه و سفید ساخته شده است اماسازندگان توانسته اند با ایده و ابتکار خود هزاران رنگ و نقش تصویر خلق کنند. گرافیک بالای بازی و دقت خارق العاده سازنده ها در سایه روشن ها و کیفیت اشیایی که در بازی مشاهده می کنید شما را به وجد می آورد و به خوبی حس ترس و هیجان را به شما منتقل می کند. از نکات جالب دیگر بازی صداگذاری آن است. شخصیت بازی در تمام بازی ساکت است و در بخش زیادی از بازی شما موسیقی متنی روی بازی نمی شنوید و همین باعث می شود صدای وحشت ناک محیط بازی را بشنویم. محیطی که به بهترین شکل صداگذاری شده  از خش خش باد تا صدای غلتیدن سنگ روی کوه. وقتی صدای فرو رفتن یای عنکبوت را در بدن پسر می شنوید تمام موی بدنتان راست می شود. موسیقی متن هم موقع پخش با داستان بازی هماهنگی کامل دارد و داستان را جذاب تر می کند.

بازی limbo
بازی limbo

گیم پلی جاب بازی limbo

گیم پلی بازی بسیار جذاب و جالب است. بازی پنج دکمه در اختیار شما قرار داده. دکمه های چپ،راست،بالا،پایینو همچنین دکمه ای برای تعلمل با محیط. در صفحه بازی چیزی مانند عکس یا علامت و… مشاهده نمی شوند انگار دارید یک انیمیشن می بینید. شخصیت بازی میزان جان ندارد و برای او دو حالت  بیشتر تعریف نشده یا مرده است و یا زنده. یک اشتباه شما را به کشتن می دهد و اینگونه نیست که زخمی شوید و بعد از مدتی دوباره جانتان پر شود. داستان بازی عجیب و رعب انگیز است. داستان پسرکی که کمکم از خواب بیدار می شود و خود را تک و تنها در میان جنگلی مرموز می بیند. او هیچ به یاد ندارد و نمی داند چگونه به اینجا رسیده و باید چه کند؟ تنها هدفی در ذهنش می پیچد این است به راهش ادامه دهد. رفته رفته به نکاتی جالب در بازی پی می برد و با محیط بیشتر آشنا می شود.محیطی که با بی رحمی تمام می خواهد او را بکشد…

همان طور که در بالا اشاره شد بازی تمی خاص دارد پر از ترس و وحشت و مرگ و به همین دلیل مطمئنا برای همه سنین بازی کردن آن توصیه نمی شود. بازی که با بی رحمی تمام سعی دارد یک پسر بچه را بکشد. در سال ۲۰۱۴ این بازی برای کنسول نسل هشتم مایکروسافت ایکس باکس وان عرضه شد و یک سال بعد آن سازندگان ابراز علاقه کردند تا آن را بر روی کنسول نسل هشتم سونی پلی استیشن ۴ هم عرضه کنند. با توجه به دسته بندی محتوایی این بازی برای  پلی استیشن ۴ در اروپا، این بازی بر روی این کنسول هم عرضه شد. سازمان رده بندی سنی اروپا به این بازی درجه سنی ۱۶ سال داده و آن را در سبک بازی های دارای خشونت واقعی توصیف کرده است.

 رده بندی سنی بازی ها توسط بنیادی انجام می شود که به نام  (PEGI) خوانده می شود از سال ۲۰۰۳ مشغول رده بندی سنی بازی ها می باشد. این شرکت این رده بندی را در ۵ دسته سنی انجام می دهد. و همچنین از لحاظ محتوی شامل هشت دسته می باشد. در توضیح رده بندی های بازی لیمبو باید گفت که درجه سنی ۱۶ سال آن به معنای مناسب بودن این بازی برای افراد بالای ۱۶ سال است و باید زیر نظر رهنمایی های گسترده والدین بازی شود و همچنین در توضیح نماد خشونت هم می توان گفت بدین معناست که بازی حاوی صحنه هایی از خشونت و زخمی شدن و یا مردن انسان هاست که معمولا توسط اسلحه این اتفاق می افتد. این صحنه ها می تواند واقعی یا غیر واقعی، تخیلی و یا به صورت کارتونی باشد. همچنین احتمال نمایش خون و یا جزییات زخمی شدن باشد.

جدید ترین ساخته استودیو Playdead با نام inside  به تازگی عرضه شده تا دوباره با روح و روان بازی باز ها بازی کند.

  مانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =