نقد و بررسی رزیدنت اویل ویلیج

بازی رزیدنت اویل ویلیج

چیزهای زیادی در بازی رزیدنت اویل ویلیج وجود دارد اما همه چیز به گونه‌ای تغییر می‌کند که تقریباً مرز بین بخش‌ها را متوجه می‌شوید. به طرز محسوسی گویی بین نیمه اول و دوم بازی تفاوت فاحشی وجود دارد. ابتدای بازی قوی، هوشمندانه و سرگرم کننده و پر از کاوش و جستجو و دسیسه است (و دارای بخشی است که احتمالاً یکی از بهترین و برجسته‌ترین سطح‌های وحشت مستقل در سال باشد). در حالیکه نیمه دوم تنها با کلمه “خوب” قابل توصیف است، یک مبارزه با رئیس که تا حدی از استانداردهای Resident Evil دور است و اگرچه باز هم خوب است، اما فاقد آن جرقه‌های ابتدایی است.

تازگی در شهر 

به صراحت می‌گوییم که ما از بازی Resident Evil Village لذت بردیم، در حالی که عالی است، بسیار هیجان انگیز هم می‌باشد. شخصیت‌ها سرگرم کننده هستند، برخی پیچ و خم‌های زیادی وجود دارد، در عین حال گشتن و باز کردن قفل روستا نیز راضی کننده است. اما به نظر می‌رسد ترکیبی از جهت‌های اشتباه است.

شایعات اولیه حاکی از این بودند که این نسخه زندگی‌اش را با عنوان Resident Evil Revelations 3 آغاز کرده است، البته قبل از اینکه دوباره ساخته شود و به عنوان دنباله Resident Evil 7 ارتقاء پیدا کند و پایان یابد. تغییر بین نیمه‌های اول و دوم به نظر مانند یک حرکت تدریجی از مضمون شیطانی نسخه قبلی بازی، به سمت حالات اکشن، سرگرم‌ کننده و پر سر و صداتر نسخه Revelations است.

گفتنی است که قرار است تلاش کنیم تا حد ممکن و بدون اسپویل چیزی، به توضیح بازی بپردازیم، زیرا Capcom به طور چشمگیری همه چیز را طوری مدیریت کرده که %۹۰ بازی مخفی بماند و تنها سه یا چهار ساعت اول بازی را نشان داده است. تقریباً هر چیزی که می‌توانیم بگوییم که درباره Vampire Mommy یا گرگینه نباشد، در واقع سورپرایزی است که نمی‌خواهیم آن را از بین ببریم.

شروع بازی رزیدنت اویل ویلیج

زمانی که از یک جنگل تاریک پر از چیزهایی که دور از دید هستند شروع به جستجوی روستا می‌کنید، همه چیز خیلی قوی شروع شده است. اتفاق بسیار بدی رخ داده است، قسمت‌هایی از بدن و خون همه جا پخش شده است. این مرحله بسیار عالی است، زیرا جهان بازی همه چیز را توضیح خواهد داد و مکان خوبی برای جستجو است.

حتی بخش‌هایی از باقیمانده‌های غذا و کف زمین هم در روستا به شکل باورنکردنی‌ای ساخته شده‌ اند. ما مدت زیادی را صرف تماشای این بی نظمی کردیم. دسته‌ای از هیولاها وجود دارند اما فقط به این میز کثیف که یک قابلمه زنگ زده روی آن قرار دارد نگاه کنید.” میزان جزئیات همیشه چشمگیر است –  Castle Dimitrescu بین زر و زیور سالن‌هایش، سردابه‌ها و سیاه چال‌هایش محو شده است. فکر نمی‌کنیم حتی قفسه‌ای را بدون نگاه کردن به آن گذرانده باشیم.

این همان بخش‌های اولیه است که خیلی عالی ساخته شده و تعادل زیادی دارد. هیولاهای درون قلعه در واقع بانو دیمیترسکو و دخترانش هستند که نوعی خون‌ آشام مؤنث شیک‌ پوش معروف به مورویاکا به حساب می‌آیند (ظاهراً بانو دیمترسکو مردان را می‌خورد و زنان را به بردگی می‌گیرد). آن‌ها چندش‌آور، دست و پا چلفتی و کُند هستند و عموماً در این نسخه اشتباهات خودتان تهدید اصلی محسوب می‌شوند.

توانایی محافظت در برابر حملات و اجرای ضد حمله برای عقب‌ راندن دشمنان، بُعد جالبی به مبارزه افزوده است و این بدان معنا است که مبارزات بازی صرفاً به تصمیم‌ گیری میان شلیک‌ کردن و عقب‌ نشینی محدود نمی‌شود. زمانی که بانوی خانه و فرزندانش ظاهر می‌شوند، برخوردهایی مختصر، شدید و ساختار یافته به ترکیب بازی اضافه می‌کنند تا در آن تغییر ایجاد نمایند.

پیشرفت اصلی

بازی رزیدنت اویل ویلیج

مانند سایر لحظات عالی بازی Resident Evil، این قلعه نیز همانند یک جعبه پازل پر از خطر است که شما در آن به گشت‌ و گذار پرداخته و برای باز کردن مناطق جدید و پیشرفت بیشتر تلاش می‌کنید. در اکثر لحظات بازی، این مسئله در مورد خود روستا نیز صادق است. ما با استفاده از کلیدها و ابزارهای جدید زمان زیادی را به کاوش و بازخوانی مسیرها اختصاص دادیم و با دیدن هیولاهای اضافی، منابع، پول نقد و یا مواد ساخت و ساز شگفت‌ زده شدیم.

بازی‌های Resident Evil همیشه شامل ردگم کنی و جستجو برای باز کردن مناطق قفل‌شده هستند اما این اولین باری است که بازی حس جهان‌ باز بودن را به ما القاء می‌کند. این بازی برای گشت و گذار کاملاً بدون محدودیت نیست اما روستا به طور مداوم در حال گسترش است و به همین علت شما می‌توانید باز هم به آنجا بازگردید و جستجویتان را ادامه دهید.

مناطق بازی 

بدون لو دادن داستان باید بگوییم که مناطق مختلفی وجود دارد که برای پیشرفت داستان باید حتماً از آن‌ها بازدید کنید و هر یک از این مناطق یک بخش محدود و خود مختار است. قلعه Castle Dimitrescu و مکانی که بعد از آن باز می‌شود، نکات برجسته و خارق‌العاده و باورنکردنی‌ای هستند و با وجود عشق و جزئیاتی که در  طراحی آن‌ها به‌کار رفته است در هنگام بازی می‌درخشند.

دومین مکانی که از آن بازدید می‌کنید شگفت‌ انگیز است و یکی از بهترین لحظات ترسناک را برایتان رقم می‌زند. با این وجود پس از این بخش اوضاع کمی مبهم‌تر می‌شود. منطقه سوم خوب است، البته عمق کمتری دارد و سرعت عبور از آن کمی عجیب بوده و در واقع بسیار سریع تمام می‌شود. منطقه چهارم نیز خوب است و شامل یکی از جالب‌ترین شخصیت‌ها است اما با وجود این نیز کمی یکنواخت می‌شود. بدیهی‌ است که پس از آن چیزهای بیشتری وجود دارد اما ما نمی‌خواهیم درباره آن‌ها صحبت کنیم.

تغییر سبک‌ها

تغییر مداوم سبک‌ها و ایده‌ها، هر چند متناقض است اما به خوبی کار می‌کند و برای اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد هیجانی مداوم ایجاد می‌کند، حتی اگر این هیجانات به اندازه قبل شدید نباشد. سرعت پیشرفت در بازی نیز غیر یکنواخت بوده و به میزان جستجو در میان بخش‌های مختلف بستگی دارد و گاهی می‌تواند به طرز عجیبی کوتاه و یا به شکل مصنوعی‌ای گسترش یابد. لازم به ذکر است که این طولانی‌ترین بازی موجود نیست و ما برای حل تمام رمز و رازها، دستیابی به تمام موارد قابل جمع‌آوری و تکمیل تمام قسمت‌های روی نقشه، ۱۳ ساعت وقت صرف کردیم. البته شخص دیگری را می‌شناسیم که مسیر مستقیم‌تری را طی نموده و بازی را در ۶ ساعت به اتمام رسانده است.

عجیب است که در بازی‌ای که نسخه‌های پیشینش با معماهایش شناخته می‌شوند، کیفیت معماهایش آنقدر پایین باشد. گاهی اوقات در یک سکانس درخشان کمترین میزان تلاش برای حل معما لازم است، به عنوان مثال در بازی یک نقشه گنج وجود دارد که شما را به یک دروازه قفل‌شده آشکار می‌رساند که قبلاً طی یک سکانس اسکریپت از آن عبور کرده‌ اید و راه حل این پازل درست در کنارش قرار دارد. لازم نیست هیچ معمایی را رمزگشایی کنید و جواب معما صرفاً در کنار دکمه‌هایی که باید فشار دهید قرار دارد. در اکثر اوقات این گونه است که شما ابتدا چیزی را می‌یابید و سپس باید به جایی که قبلاً بوده‌ اید بازگردید و معما را حل کنید.

ماجراجویی اکشن

بازی رزیدنت اویل ویلیج

همچنین شرم‌آور است که این نسخه یکی از آن بازی‌های ترسناک Resident Evils محسوب نمی‌شود. چیزهای ترسناک و لحظات وحشتناک زیبایی مخصوصاً در ابتدای بازی وجود دارد اما Resident Evil Village بیشتر یک بازی تیراندازی جذاب و اکشن است.

پس از تنش‌های وحشتناک نسخه Resident Evil 7، جنگ‌های مسلحانه با انبوهی از گرگینه‌ها در نسخه Village کمی لوس و گاهی مسخره به نظر می‌رسد. هر چه کمتر بهتر. مواجهه با چند گرگینه نسل دوم (لایکان/ Lycan) به کشمکشی جذاب برای بقاء تبدیل می‌شود، اما مواجهه با گروه بزرگی از آن‌ها واقعاً دشوار است.

در اواخر بازی، با انبوهی از لایکان‌ها مبارزه خواهید کرد. قرار بود که بازی یک نقطه میانی را به سوی اوج قله بالا ببرد اما رگبار بی‌وقفه گرگینه‌ها از همه‌ چیز پیشی می‌گیرد. مدل مبارزه بازی Resident Evil همیشه در مواجهه با خطر ضعیف بوده است، بنابراین اینکه شما را در بخشی قرار دهد که همانند بازی Call of Duty البته خزدار (اشاره به گرگینه‌ها) است، باعث بهبود نقاط قوتش نمی‌شود.

مبارزه با باس‌ها

همچنین در این بازی چند مبارزه با رئیس وجود دارد که به‌ نظر نمی‌رسد برای دید اول‌ شخص طراحی شده باشد. حملاتی بسیار وسیع در فضاهای باز بزرگ رخ می‌دهد که در آن شما به جای هیولاها بیشتر با حرکات محدودتان درگیر خواهید بود. حرکت Sprint صرفاً نوعی دویدن سبک و آهسته است که نمی‌تواند شما را به‌ طور کامل از خطر خلاص کند. ضمناً تلاش برای جلوگیری از اتفاقات به معنای دور شدن از تهدیدها، گمانه‌ زنی درباره امنیتتان و سپس چرخاندن دوربین به اطراف برای بررسی محیط و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، است. به‌ ویژه در یک نبرد مهم، ما بیشتر وقتمان را برای یواشکی نزدیک شدن به دشمن از پشت سپری کردیم، زیرا زمان لازم را باید صرف یک حمله کشنده سریع می‌کردیم.

با وجود برخی از مشکلاتی که ذکر کردیم، ما واقعاً از Resident Evil Village لذت بردیم. هم‌ اکنون نیز برای دومین بار است که این بازی را اجرا می‌کنیم و هنوز هم خوب است. اگر گاهی به نظر می‌رسد که آن را دوست نداریم، فقط به این دلیل است که برتری بعضی از قسمت‌ها باعث می‌شود تا برخی لحظات معمولی برجسته شوند.

نیمه اول بازی عالی است، شخصیت‌ها در کل جالب هستند و جستجو و کشف مکان‌های جدید هرگز قدیمی نمی‌شود. فقط در نیمه دوم است که با لحظاتی خوب، لحظاتی مسخره و حداقل یک لحظه «وای خدای من، چه شد؟!» مواجه خواهید شد و برخی از این لحظات را ممکن است فقط در تریلرهای فیلم سریع و خشن مشاهده کرده باشید. بیشتر به‌ نظر می‌رسد که یک ترکیب سرگرم‌ کننده اما ناقص از ویژگی‌های نسخه‌های قدیمی و خصوصیات قسمت آخر این فرانچایز باشد.

فکری که در هنگام بازی مدام به ذهنم خطور می‌کرد این بود که به یاد بیاوریم نسخه Resident Evil 7 چقدر خوب بوده است. ما اخیراً جهت آماده‌ شدن برای این نسخه، یک بار دیگر نسخه Resident Evil 7 را به اتمام رسانده‌ ایم. با توجه به وحشت تهاجمی موجود در نسخه Resident Evil 7 می‌توان گفت که این بازی یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ترسناک تمام دوران‌ها است. بازی Resident Evil Village یک شکار هیولای لذت‌بخش و گاهی احمقانه است که سرگرم‌ کننده بوده اما تقریباً تمام تلاش‌های فوق‌العاده نسخه Resident Evil 7 برای بازسازی مجدد این فرانچایز را به‌ طور کامل از بین می‌برد.

 

منبع: GamesRadar

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 2 =