۱۰ نمونه از بهترین بازی‌های مخفی کاری

قاتلان کچل، کلون‌های تک چشم، راکون های دزد … لذتی که در بازی‌های مخفی کاری یا به اصطلاح Stealth وجود دارد، قابل انکار نیست. گاهی اوقات بازی Stealth، به صورت یک قدرت خیالی است که به شما اجازه می‌دهد تا طعم شیرین انتقام از دشمنان را بچشید. در بعضی بازی ها نیز از این ویژگی به عنوان ابزاری ضروری برای بقا استفاده می‌شود، به گونه‌ای که در آن به جای غافلگیر کردن و حمله به دشمنان، سعی می‌کنید تا حد ممکن از آن‌ها دور شوید.با اینکه مبنای بازی های Stealth (عمدتاً زدن خنجر از پشت) به طیف وسیعی از ژانرهای دیگر نیز راه پیدا کرده است، در اینجا فهرستی از بهترین بازی های مخفی کاری برای پلتفرم‌های مختلف از جمله PS4 را آماده کردیم تا با برترین‌های این سبک جذاب آشنا شوید. 

– لیست بهترین بازی های مخفی کاری

  1.  بازی The Last of Us

بهترین بازی مخفی کاری

از نظر فنی The Last of Us یک بازی Stealth نیست (بیشتر آن را در دسته بازی‌های اکشن، ماجراجویی، بقا و ترسناک قرار می‌دهند)، اما مخفی کاری، بخش عظیمی از آن را دربرمی‌گیرد که نادیده گرفتن آن غیرممکن است. در این بازی که گلوله کمیاب است و دوستان کمیاب‌تر، مخفی کاری یک شیوه زندگی است.

برتری عددی که تقریباً همیشه دشمنان Joel و Ellie نسبت به آن‌ها داشتند و همچنین برخوردار نبودن این دو از تجهیزات و سلاح کافی، باعث شد تا از پشت حمله کردن به دشمنان و یا دور ماندن از چشم آن‌ها، تنها راه مؤثر برای زنده ماندن باشد. این موضوع باعث تنش می‌شود، برداشتن گام‌های اشتباه در این بازی عواقبی به همراه دارد که آرزو می‌کنید که مثلاً کاش آن بطری را با دقت و صبر بیشتری پرتاب کرده بودید. این بازی در ترسیم بشریت بی‌رحمانه عمل کرده و مکانیک مخفی کاری آن در حد ایده آل است.

قابل اجرا در پلتفرم‌های : PS4, PS3

  1. بازی Alien: Isolation

بازی Alien: Isolation

اگر بازیکنی هستید که به “مخفی کاری برای کشتن” علاقه‌ دارید، احتمالا بازی Alien: Isolation مورد‌علاقه‌تان نخواهد بود. این بازی بیشتر به سبک “مخفی کاری برای فرار از دست هیولای وحشتناکی که در تلاش است شما را بکشد” است و در تلاش است تا ژانر ترس و بقا را با ژانر مخفی‌کاری ترکیب کند و آسیب‌پذیری بازیکن را به سطح بالاتری برساند.

کمپانی Creative Assembly در تلاش بوده است تا این بازی از نظر محتوا نیز همانند ظاهرش معتبر و اصیل باشد و برای اینکار مکانیک‌های جالبی را آزمایش کرده است و به همین علت در این بازی ترس و مخفی‌کاری به خوبی با هم همکاری می‌کنند. به عنوان مثال این واقعیت را در نظر بگیرید زمانیکه مخفی شده‌اید این موجود بیگانه می‌تواند از طریق میکروفون‌تان صدایتان را بشنود و با استفاده از سر و صدا، محل دقیق اختفای شما را بیابد، حالا می‌توانید درک کنید که احتمالا بازی Alien: Isolation ترسناک‌ترین بازی مخفی‌کاری موجود است.

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360

  1. بازی Sly Cooper: Thieves in Time

بازی Sly Cooper: Thieves in Time

تعداد کمی از بازی‌های مخفی‌کاری مناسب بچه‌ها هستند، و خدا را شکر که بازی Sly Cooper وجود دارد تا بچه‌های زیر ۱۳ سال قبل از اینکه پا به گروه سنی بالاتری بگذارند، با ارزش واقعی مخفی‌کاری و نیرنگ آشنا شوند. اگر به فهرست بازی‌های کمپانی Sucker Punch Productions نگاهی بیاندازیم، نام بازی Sly Cooper: Thieves in Time را به عنوان یکی از بازی‌های قدرتمند اخیر خواهیم دید.

چهارمین ماجراجویی بزرگ مجموعه بازی‌های Sly در تلاش است تا با استفاده از سبک پرشی عالی، مکانیک‌های متنوع و جذابیت بیش از حد، یک ماجراجویی منحصر به فرد در حد شخصیت اصلی یعنی راکون دوست‌داشتنی بازی، ایجاد کند. عمق مخفی‌کاری‌های بازی محدودیت‌هایی دارد، اما بازی Sly 4 با وجود گیم‌پلی پرمحتوا و سایر جنبه‌های بازی توانسته این محدودیت را جبران نماید. به دلیل ویژگی‌های جذابش، محدودیت‌های بازی قابل چشم‌پوشی است.

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PS3, PS Vita

  1. بازی Splinter Cell: Blacklist

بهترین بازی های مخفی کاری PS4

سم فیشر/Sam Fisher از زمان انتشار نسخه اصلی  Splinter Cell در سال ۲۰۰۲ تا بحال راه طولانی‌ای را طی کرده است. مطمئنا موانعی بر سر راهش وجود داشته اما نسخه Splinter Cell: Blacklist که اسپین-آفی تمام آمریکایی‌ست، نشان می‌دهد که فیشر آینده درخشانی در پیش رو دارد. دلیل وجود Blacklist در این لیست این است که با گام‌هایی رو به جلو برای پیشرفت فرنچایز تلاش کرده است، فیشر با استفاده از حرکات جدید و با تمرکز بر اصول مخفی‌کاری‌ نسخه Splinter Cell: Chaos Theory توانسته تا به پیشرفت نسخه Blacklist کمک کند.

کنترل‌های آزاد باعث می‌شوند تا فیشر مانند یک مامور کهنه‌کار عمل کند و با وجود ارائه‌ای شفاف و داستانی فوق‌العاده این بازی بصورت کلی همانند یک برنامه تلویزیونی اکشن مهیج است. باتوجه به اینکه بازی Blacklist یکی از آخرین‌ بازی‌های بزرگ کنسول‌های PS3 و Xbox 360 بوده است، کمپانی Ubisoft باید عجله کند و Splinter Cell را به نسل بعدی کنسول‌ها بیاورد.

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC, PS3, Xbox 360

  1. بازی Deus Ex: Mankind Divided

بازی Deus Ex: Mankind Divided

احتمال انتشار نسخه نهایی بازی سه‌گانه از پیش برنامه‌ریزی شده Deus Ex کاهش یافته و این موضوع ما را ناراحت کرده است. موفقیتی که کمپانی Eidos Montreal با انتشار نسخه اول بازی یعنی Human Revolution کسب کرد، بسیار خارق‌العاده بود، اما دو نسخه بعد از آن، نسخه Mankind Divided منتشر شد که توانست ژانر مخفی‌کاری علمی-تخیلی را در مقیاسی بسیار بزرگ عرضه نماید و به موفقیت چشمگیری دست یابد.

مبارزه آزاد همیشه یکی از گزینه‌های شخصیت آدام جنسن/ Adam Jensen بوده است، اما چسبیدن به راه‌های تهویه هوا و مخفی‌شدن در مکان‌های مختلف در بازی Mankind Divided باعث پیشرفت او در این بازی شده است. این یک بازی مخفی‌کاری است که در آن می‌توانید با هک کردن وارد دفترکار یک شخص شوید، رمزعبور کامپیوتر همکارش را که روی کاغذ یادداشت نوشته شده است را بیابید، وارد کامپیوتر او شوید و اعتبارات حساب بانکیش را به حساب دیگری منتقل نمایید، با آن پول یک اسلحه جدید بخرید و آن شخص را با همان سلاح بکشید. اگر به عنوان یک طرفدار بازی‌های مخفی‌کاری، این کارها شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، نمی‌دانیم چه چیزی برایتان تاثیرگذار است!

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC, PS4, Xbox One

  1. بازی Mark of the Ninja

بازی Mark of the Ninja

به نظر ما برای ساخت یک بازی پیمایشی که به اندازه بهترین بازی‌های مخفی‌کاری رضایت‌بخش و از نظر شناختی تحریک‌کننده است باید به کمپانی Klei Entertainment جایزه داده شود. در واقع، زیبایی بازی Mark of the Ninja به دلیل ساختار دو بعدی‌اش است.

این دیدگاه نامتعارف، بازیکنان را مجبور می‌کند تا با استفاده از شیوه‌های جدیدی برای تفکر، معماها و سبک پرشی بازی به بخشی جدایی ناپذیر از این تجربه بازی تبدیل شوند. همانطور که حدس می‌زنید، یکی دیگر از جذابیت‌های بازی بخش انیمیشن آن است. انیمیشن بازی به طرز حیرت‌انگیزی چشم‌نواز بوده و دارای بافتی متراکم و طراحی‌ پس‌زمینه خلاقانه است. از این بهتر نمی‌شود!

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC, Xbox 360

  1. بازی Hitman

بهترین بازی مخفی کاری

هیچ بازی‌ای شبیه Hitman نیست. Hitman با فرار از قالب‌های سنتی، همیشه به جای اینکه به سایه بچسبد در روز روشن کارش را انجام می‌دهد و آخرین قسمت از این بازی که توسط کمپانی IO Interactive ساخته شده است، این فلسفه طراحی را به اوج خود می‌رساند.

هر شش مکان اصلی Hitman مرکز فعالیت‌های گسترده‌ای هستند و همین موضوع باعث شده تا پتانسیل زیادی برای انجام قتل‌های منحصر به فرد و کشتارهای تاریک را داشته باشند. این یک حماسه جهانی است که سفرهای قدرتمند مامور Agent 47 را با اعتماد به نفس زیادی مدرنیزه می‌کند. می‌توانیم شکرگذار خدایان مخفی‌کاری باشیم، که کمپانی IO پس از جدایی از کمپانی Enix توانسته فرنچایز Hitman را حفظ کند.

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC, PS4, Xbox One

  1. بازی Dishonored 2

بازی دیسانرد 2

درباره بازی Dishonored 2 چه چیز جدیدی می‌توان گفت که قبلا گفته نشده باشد؟ باوجود چنین زمینه قوی‌ای در بازی اصلی Dishonored، مشخص بود که دنباله این بازی که توسط کمپانی Arkane ساخته شده است به موفقیت بزرگی دست خواهد یافت و دقیقا این اتفاق در سال ۲۰۱۶ رخ داد.

بازی Dishonored 2، جدا از داستان دل‌نشینش، دنباله‌ای است که تقریبا از هر طریقی نسبت به نسخه قبلی‌اش پیشرفته داشته و همچنین مجموعه‌ای هوشمندانه از ایده‌های جدید را به طور همزمان به چارچوب اصلی بازی متصل می‌کند. مهارت کمپانی Arkane باعث ایجاد جهانی بی‌نظیر (Karnaca شهر رویایی مدیترانه‌ای این بازی) و مضامینی که همیشه نشان‌دهنده درگیری‌های سیاسی و نمادگرایی‌هایی مذهبی هستند، شده است. و در واقع شما با یکی از بهترین بازی های مخفی ‌کاری PS4 سر و کار دارید که در چند قدمی کمال مطلق است.

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC, PS4, Xbox One

  1. بازی Thief II: The Metal Age

بازی Thief II: The Metal Age

بازی Dishonored بسیار شگفت‌انگیز است اما قطعا وجودش را مدیون بازی Thief است. البته منظورمان نسخه بازسازی‌شده نصفه‌نیمه سال ۲۰۱۴ نیست، بلکه منظورمان نسخه شاهکار Thief II: The Metal Age است که توسط کمپانی Looking Glass Studios ساخته شده است. Thief II به عنوان یکی از اولین بازی‌های مخفی‌کاری که مراحلی با پایان باز، کنترل‌های اول‌شخص پاسخگو و اشکال نوظهور گیم‌پلی را به بازیکنان ارائه کرده است، در واقع راه را برای بازی‌های آینده مجموعه خود هموارتر کرده تا هنر تجربه مخفی‌کاری مدرن را شکوفا کند.

این بدان معنا نیست که بازی جذابیت‌های اصلی خود را از دست داده است. صدا و تصویر بی‌عیب و نقص بازی باعث شده است تا دنیای Thief همانند نسخه هفده سال پیش خود، فریبنده باشد و همان طراحی آزاد باعث شده است تا این بازی هم‌اکنون نیز ارزش اجرای مجدد را داشته باشد.

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC

  1. بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

بهترین بازی مخفی کاری PS4

بگذارید رو راست باشیم: ما هنوز هم دقیقا نمی‌دانیم در بازی The Phantom Pain چه اتفاقی رخ داده است، (چیزی شبیه به تک‌شاخ‌های شعله‌ور و اسنایپرهایی که از طریق پوست تنفس می‌کنند را شاهد بودیم، درست است؟) اما به هر حال مهم نیست. هر دقیقه‌ای که در قوی سیاه کمپانی Kojima از فرنچایز Metal Gear سپری کرده‌اید، درواقع وقت‌گذراندن در بهشت بازی‌های مخفی‌کاری بوده است.

The Phantom Pain به عنوان گسترده‌ترین بازی Metal Gear تاکنون، با ارائه انتخاب‌های سخاوتمندانه به بازیکنان خود، برتری خود را نسبت به سایر بازی‌ها ثابت کرده است. شخصیت Venom Snake درون این بازی همان کسی است که هرکاری که شما بخواهید را با استفاده از وسایلی که شما بخواهید و یارانی که شما تعیین کنید، انجام می‌دهد. این نسخه از بازی Metal Gear بسیار بزرگ و واقعا باشکوه است و یکی از بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ به حساب می‌آید. 

قابل اجرا در پلتفرم‌های: PC, PS4, Xbox One

 

منبع: GamesRadar

کوروش نیک منش
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • Parsa ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۴ ق٫ظ

    بهترینشون هیتمن ه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفده =