مقالات

تحلیل و بررسی کنسول PS5: تعادل در قیمت و قدرت

در پی انتشار ویدئو باز کردن قطعات کنسول پلی استیشن ۵ و با خبر شدن از ساختار این محصول، امروز بررسی و تحلیل کنسول پلی استیشن ۵ (PS5) را با شما به اشتراک می گذاریم تا از جادوی سونی در ایجاد تعادل میان قیمت و سخت افزار این کنسول با خبر شوید.

چند روز گذشته، سونی در پی قولی که Mark Cerny بیش از ۶ ماه پیش در یکی از صحبت های خود درباره PS5 داده بود، از قطعات داخلی کنسول PS5 رونمایی کرد. اکنون به عنوان یک طرح کلی از این سخت افزار، می‌توانیم سازه های اساسی درون این کنسول بزرگ سونی را ببینیم، اما در پشت این طرح جالب، مورد بخصوصی پیدا نشد. به نظر ما، طراحی این کنسول معمولی‌تر از Xbox Series X می‌باشد.

در این ویدیو  Yasuhiro Ootori، معاون بخش طراحی مکانیکی در SIE یکی از تحلیلگران قطعات داخلی کنسول های سونی می‌باشد، قطعات کنسول پلی استیشن ۵ را خارج و بدنه آن را کاملا باز می‌کند. لازم به ذکر است این فرد تعدادی طراحی کنسول را به نام خود ثبت کرده و همچنین ویدیوی رونمایی از قطعات داخلی PS4 را در سال ۲۰۱۳ منتشر نموده است. 

تحلیل و بررسی جزئیات و سخت افزار PS5

ارائه او با بررسی یکی از پورت های این دستگاه آغاز شد – یک USB Type-A و یک Type-C که سرعت انتقال آن ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است در جلوی دستگاه قرار گرفته که با دو USB Type-A (سرعت انتقال ۱۰ گیگابایت بر ثانیه) پشت دستگاه همخوانی دارند، پورت LAN و خروجی HDMI 2.1. امیدواریم که پهنای باند ۱۰ گیگابایتی پورت USB، امکان ذخیره سازی سریع را فراهم کند – شاید بیشتر از آنچه که در Xbox Series X دیده ایم. ضمناً، وجود دریچه های بزرگ تهویه در پشت دستگاه، خبر از میزان گرمایی می‌دهد که از درون دستگاه خارج خواهد شد.

تحلیل و بررسی PS5

Ootori، صفحات سفید رنگ را از هر دو طرف کنسول جدا می‌کند. در زیر آن، می‌توانیم ورودی های دوگانه سفارشی را برای فن اصلی ۱۲۰ میلیمتری ببینیم. البته، ۱۲۰ میلی‌متر در هنگام ساخت کامپیوترها استاندارد می‌باشد، اما عمق ۴۵ میلی متری دستگاه سفارشی، چیز دیگری است. علاوه بر این، مجراهایی طراحی شده تا کاربران بتوانند گرد و غبار اضافی را که موجب انسداد مجموعه خنک کننده می‌شود، از درون دستگاه خارج کنند. این یک ناکامی بزرگ برای کنسول PS4 بود و خوب است که بدون نیاز به از بین بردن دستگاه و ضمانتنامه آن، می‌توان به این بخش دسترسی پیدا کرد – مشکلی که در PlayStation 4 و PS4 Pro وجود داشت.

تحلیل و بررسی پلی استیشن 5

هنگامی که آنتن های WiFi و بلوتوث برداشته می‌شود، با برداشتن محافظ، برد اصلی ظاهر خواهد شد، تنظیماتی به مراتب ساده تر از کنسول های سری X مایکروسافت، که در واقع کل طراحی را به پردازنده های جداگانه و بردهای Southbridge تقسیم می‌کند. تنها یک برد با PS5 همراه بوده و سیستم حافظه از پیچیدگی کمتری برخوردار است. اکنون نگاهی به SoC (سیستم تراشه) می اندازیم، مغز اصلی دستگاه. Ootori این بخش را به عنوان پردازنده کوچک اما بسیار زمان سنجی تعریف می‌کند که از یک رابط حرارتی فلز مایع برای اطمینان از انتقال بهینه گرما میان تراشه و مجموعه خنک کننده استفاده می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا یادی کنیم از PS4 و PS4 Pro که به خاطر کیفیت چربی حرارتی خود، زبانزد عموم بودند.

اندازه سیستم تراشه این کنسول جالب و اغلب نشان دهنده جنبه‌های طراحی مانند شمارش ترانزیستور است که نیازی به گفتن نیست که هزینه ساخت بسیار زیادی نیز به همراه دارد. در بعضی از بحثٔ‌های آنلاین، طبق مقایسه طرح GDDR6 که در اطراف پردازنده اصلی مشاهده می‌شود، تراشه ۳۰۸ میلی‌متر مربعی را پیشنهاد می‌کنند. در مقایسه با سری X، کل تنظیمات از نظر پردازنده و حافظه، بیانگر صرفه جویی قابل توجهی در هزینه است.

تحلیل و بررسی حافظه SSD پلی استیشن ۵

اکنون به بررسی SSD می‌پردازیم: پهنای باند خام آن ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه می‌باشد. تنها نگرانی من این است که قابلیت تعمیر و دوام حافظه های SSD هنوز هم به صورت یک علامت سؤال باقی مانده است. تعمیر SSD خراب غیر ممکن است، مگر اینکه آن را به شرکت سونی بازگردانید. لازم به ذکر است در این ویدیو محل ارتقا حافظه SSD نیز مشخص شد. این محل جایی است که در آن جدیدترین نسل درایوهای PCIe 4.0 NVMe باید پهنای باند لازم را برای مطابقت با تعمیرات داخلی سونی داشته باشند، تا اجازه دهد که تا حافظه SSD خود را برای ایجاد فضای بیشتر به حافظه دستگاه اضافه کنید. روند ارتقاء حافظه دستگاه بسیار ساده است، اما باعث داغ شدن درایوها نیز می‌شود و من تعجب می‌کنم که سیستم چگونه می‌تواند آنها را خنک کند.

SSD پلی استیشن 5

در انتهای بررسی قطعات داخلی PS5، نگاهی به Heatsink (دستگاه یا ماده ای برای جذب گرمای بیش از حد) و منبع تغذیه ۳۵۰ واتی می‌اندازیم. در اینجا کاملاً مشخص است که استراتژی سونی از طراحی این سخت افزار چیست: از یک پردازنده کوچک برای کنترل هزینه ساخت کنسول استفاده کرده و در عین حال با قدرت بالایی که به دستگاه داده، سعی کرده تا عملکرد آن را ارتقاء دهد که این قدرت بر حسب نیاز به فرکانس های CPU و GPU هدایت می‌شود. قیمتی که برای آن پرداخته می‌شود بسیار زیاد است: مسلماً این یک کنسول بزرگ خواهد بود، اما شرکت سونی قصد دارد تا هزینه تولید آن را در آینده کاهش دهد.

 

منبع: Eurogamer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =