تنظیمات کلیدی پلی استیشن ۵

تنظیمات پلی استیشن 5

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های خرید یک سیستم جدید این است که می‌توانید وارد تنظیمات آن شوید و آن‌ها را به گونه‌ای دستکاری کنید که با نیازهایتان هماهنگ شوند. با انتشار کنسول پلی استیشن ۵، بدون شک بازیکنان از منوهای مختلف سیستم بازدید خواهند کرد. آن‌ها تلاش می‌کنند تا تنظیمات را شخصی‌سازی نمایند. تنظیمات پلی استیشن ۵ گزینه‌های مختلفی برای سفارشی‌سازی دارد.

ما مدت زمان زیادی به بررسی کنسول پلی استیشن ۵ پرداخته ‌ایم و لیست سنگینی از تنظیمات اصلی برایتان تهیه کرده‌ ایم که باید بلافاصله آن‌ها را تغییر دهید. این لیست شامل تنظیمات صدا، اعلان‌ها، ضبط، تنظیمات کنترلر DualSense و موارد دیگر است. در ادامه با تنظیمات مهمی که باید فورا آن‌ها را تغییر دهید، آشنا خواهید شد.

حالت ذخیره باتری کنترلر DualSense

تنظیمات پلی استیشن 5

کنترلر DualShock پلی استیشن ۴ به دلیل عمر باتری افتضاحش مشهور بود. با اینکه کنترلر DualSense پلی استیشن ۵ چنین شهرتی ندارد، اما عمر باتری این کنترلر نیز هنوز به محبوبیت کافی دست نیافته است. شما می‌توانید با تغییر چند تنظیمات کلیدی، طول عمر باتری آن را افزایش دهید. برای تغییر تنظیمات کنترلر جدید DualSense، مراحل زیر را طی کنید.

۱- از صفحه تنظیمات PS5 به بخش Accessories بروید و سپس گزینه Controllers را انتخاب کنید.

۲- در این بخش مهم‌ترین تنظیماتی که باید تغییر دهید، میزان روشنایی/ brightness نشانگرهای کنترلر است. این گزینه را روی Dim تنظیم کنید. همچنین به تنظیمات ویبره و تریگرها نگاهی بیاندازید. ما توصیه نمی‌کنیم که این تنظیمات را کاملا خاموش کنید، زیرا تریگرهای انطباقی و بازخوردهای لمسی آن از بخش‌های برجسته کنترلر DualSense محسوب می‌شوند. اما بهتر است باتوجه به بازی‌ که اجرا می‌کنید میزان شدت این گزینه‌ها را تغییر دهید. بله مطمئنا اگر همه گزینه‌ها را خاموش کنید، متوجه خواهید شد که عمر باتری کنترلرتان طولانی‌تر شده است.

میانبرهای دکمه Create

تنظیمات پلی استیشن 5

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در پلی استیشن ۵ مرتبا از بازی، فیلم و اسکرین‌شات می‌گیرد، پس حتما باید میانبر دکمه Create را تغییر دهید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

۱- از صفحه تنظیمات به بخش Captures and Broadcasts بروید و در منوی Captures وارد گزینه‌ Shortcuts for Create Button شوید. ما توصیه می‌کنیم که آن را بر روی گزینه Easy Video Clips تنظیم کنید تا تهیه عکس و فیلم آسان‌تر شود.

۲- گزینه Easy Video Clips به شما امکان می‌دهد تا برای گرفتن اسکرین‌شات یکبار و برای ضبط فیلم دوبار دکمه Create را فشار دهید.

۳- همچنین می‌توانید دکمه Create را فشار داده و نگه دارید تا منوی تنظیمات کنترل‌های Create ظاهر شود. گزینه‌های دیگری نیز در این منو وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به دلخواهتان تنظیم کنید، اما توصیه می‌کنیم که فقط مواردی که در بالا اشاره کردیم را تغییر دهید، مخصوصا اگر مرتبا عکس می‌گیرید.

ویدیوهای تروفی را غیر فعال کنید

تنظیمات پلی استیشن 5

یکی از ویژگی‌های پیش‌فرض مزاحم پلی استیشن ۵، ویدیوهای ۱۴ ثانیه‌ای آن است که پس از کسب یک تروفی جدید پخش می‌شوند. شاید اینطور به نظر برسد که این ویژگی جالبی است، اما اگر همانند ما به طور مکرر با پلی استیشن ۵ خود بازی می‌کنید و تروفی‌های زیادی برنده می‌شوید، پس قطعا هارد درایوتان پر از ویدیوهای تروفی خواهد بود. هارد درایو پلی استیشن ۵ حتی در زمان راه اندازی نیز به اندازه کافی فضای ذخیره ندارد. بنابراین احتمالا دلتان می‌خواهد برای حفظ فضای ذخیره‌سازی ارزشمندتان هر کاری که از دستتان برمی‌آید انجام دهید. برای غیرفعال کردن ویدیوهای تروفی، مراحل زیر را طی کنید.

۱- از بخش تنظیمات به منوی Captures and Broadcasts بروید.

۲- سپس به قسمت Trophies رفته و گزینه Save Trophy Videos را غیرفعال کنید.

۳- سپس باید به گالری رسانه/ Media Gallery بروید و تمام ویدیوهای تروفی که نمی‌خواهید را پاک کنید. به خاطر این پیشنهاد، بعدها از ما تشکر خواهید کرد!

تنظیمات اولیه بازی/ Game Presets

تنظیمات پلی استیشن 5

پلی استیشن ۵ ویژگی‌های جالبی دارد. یکی از این ویژگی‌ها به شما امکان می‌دهد تا از قبل تنظیمات بازی را تغییر دهید. چند تنظیمات اولیه برای تعیین وجود دارند.

۱- از صفحه تنظیمات سیستم به بخش Save Data and Game/App Settings بروید. در اینجا با بخش Game Presets و تمام گزینه‌های مرتبط با آن مواجه خواهید شد. می‌توانید درجه سختی بازی‌ها را به ‌طور پیش‌فرض تنظیم کنید. عملکرد اجرای بازی را نسبت به رزولوشن آن (یا بالعکس) اولویت قرار دهید. 

۲- در اینجا می‌توانید مشخص کنید که آیا دلتان می‌خواهد از دکمه‌های استیک معکوس استفاده کنید یا خیر. از آنجا که تغییر این گزینه‌ها سلیقه‌ای است، ما تنظیم آن‌ها را به عهده خودتان می‌گذاریم. فقط یادتان باشد که گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را دستکاری نمایید.

صداهای صفحه اصلی را غیرفعال کنید

تنظیمات پلی استیشن 5

یکی دیگر از ویژگی‌های پیش ‌فرض مزاحم پلی استیشن ۵، فعال بودن جلوه‌های صوتی و موسیقی در هنگام استفاده از منوهای سیستم است. برای برخی از افراد شنیدن صدای موسیقی باعث می‌شود که در کنسول غوطه‌ور شوند، اما برای برخی دیگر، شنیدن این صداها به مدت طولانی می‌تواند دردناک و عذاب‌آور باشد. برای غیرفعال کردن موسیقی و جلوه‌های صوتی صفحه اصلی، مراحل زیر را طی کنید.

۱- به تنظیمات رفته و وارد منوی Sounds شوید.

۲- در این قسمت به پایین رفته و وارد گزینه Audio Output شوید و سپس به بخش General بروید.

۳- در این مرحله با گزینه‌های Home Screen Music (موسیقی صفحه اصلی) و Sound Effects (جلوه‌های صوتی) مواجه خواهید شد و می‌توانید آن‌ها را مطابق میل خودتان تنظیم کنید. گزینه‌های دیگری نیز در زیر منوی Sound وجود دارند و می‌توانید به آن‌ها نیز نگاهی بیاندازید.

تنظیمات صرفه‌جویی در مصرف برق

تنظیمات پلی استیشن 5

پلی استیشن ۵ گزینه‌های مختلفی جهت صرفه‌جویی در مصرف برق ارائه می‌دهد، اما احتمالا تنظیمات پیش‌فرض آن مطابق میل شما نیست. ممکن است باتوجه به اولویت‌هایتان بخواهید مدت زمان ورود سیستم به حالت استراحت/ rest mode در هنگام بازی یا پخش رسانه را افزایش دهید. در حال حاضر یکی از مشکلات شناخته شده پلی استیشن ۵ این است که گاهی اوقات سیستم در حالت استراحت خراب می‌شود. کمپانی سونی در حال بررسی این مشکل است، اما به هر حال هم‌اکنون این مسئله برخی از بازیکنان را آزار می‌دهد.

به همین دلیل، ما تصمیم گرفته ‌ایم که سیستم را به‌ طور خودکار در حالت استراحت قرار ندهیم، حداقل تا زمانی که سونی این مشکل را رفع کند. برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنید.

۱- وارد تنظیمات پلی استیشن ۵ شوید و به منوی System بروید.

۲- وارد بخش Power Saving شوید. در اینجا با گزینه‌های فوق‌الذکر و همچنین قابلیت شخصی‌سازی برخی از ویژگی‌ها در هنگامی که سیستم در حالت استراحت است مواجه خواهید شد. بازهم توصیه می‌کنیم که فعلا از حالت استراحت استفاده نکنید، اما زمانی که مشکل برطرف شد، بهتر است که گزینه‌های Supply Power to USB Ports و Stay Connected to the Internet را فعال کنید.

گزینه ریموت پلی/ Remote Play را فعال کنید

تنظیمات پلی استیشن 5

در بخش System از تنظیمات پلی استیشن ۵، گزینه Remote Play را خواهید دید. متاسفانه این گزینه برخلاف پلی استیشن ۴ با دستگاه PS Vita کار نمی‌کند، اما با برخی از دستگاه‌های هوشمند و کامپیوترها کار می‌کند. اگر نیاز دارید که از طریق تلفن ‌همراهتان به پلی استیشن ۵ دسترسی داشته باشید، بروید و گزینه Enable Remote Play را فعال کنید. احتمالا آنطور که انتظار دارید کار نمی‌کند، اما باز هم گزینه Remote Play یک ایده جالب است و احتمالا به مرور زمان بهبود خواهد یافت.

زبان‌های مختلف را اضافه کنید

تنظیمات پلی استیشن 5

یکی دیگر از گزینه‌های جالب پلی استیشن ۵ امکان اضافه کردن زبان‌های ورودی مختلف است. این گزینه برای خانواده‌های چند زبانه بسیار مناسب است. این گزینه کاراکترهای مختلفی را از زبان (یا زبان‌های) انتخابی شما به کیبورد مجازیتان اضافه می‌کند. برای شروع، مراحل زیر را طی کنید.

۱- از منوی تنظیمات به بخش System بروید و سپس گزینه Language را انتخاب کنید.

۲- پس از ورود به این بخش می‌توانید زبان کنسولتان را تغییر دهید و در زیر آن گزینه شخصی‌سازی زبان ورودی وجود دارد.

۳- در اینجا می‌توانید برای شخصی‌سازی گزینه‌های صفحه کلید، زبان‌های مختلف را جستجو کنید. هنگام استفاده از صفحه کلید مجازی PS5 متوجه خواهید شد که تمام کاراکترهای انتخابی شما ظاهر می‌شوند.

به ‌طور خودکار وارد حساب ‌کاربری PS5 شوید

تنظیمات پلی استیشن 5

اگر عموما در کنسولتان فقط از یک پروفایل استفاده می‌کنید، پس حتما باید گزینه Log In to PS5 Automatically (ورود خودکار به PS5) را روشن کنید. همانطور که از نامش پیدا است، با فعال کردن این گزینه، دیگر لازم نیست در هنگام روشن کردن پلی استیشن ۵ به صورت دستی وارد یک حساب کاربری شوید. بدین ترتیب وقتتان هدر نمی‌رود و می‌توانید سریع‌تر به بازی‌هایتان برسید. در ادامه با نحوه فعال کردن این گزینه آشنا خواهید شد.

۱- ابتدا به تنظیمات بروید و سپس وارد بخش Users and Accounts شوید.

۲- به پایین رفته و وارد Login Settings شوید و گزینه Log In to PS5 Automatically را فعال نمایید. فقط یادتان باشد که اگر می‌خواهید از حساب کاربری دیگری استفاده کنید، ابتدا باید وارد پروفایل پیش‌فرض شده و سپس به صورت دستی وارد حساب کاربری دیگر شوید.

تنظیمات دسترسی/ Accessibility

تنظیمات پلی استیشن 5

پلی استیشن ۵ دارای ویژگی‌های دسترسی زیادی است که می‌توانید به تمام آن‌ها از طریق منویی به همین نام، درون بخش تنظیمات دستگاه دست یابید. ما به شما نمی‌گوییم که کدام تنظیمات را فعال یا انتخاب کنید، زیرا افراد نیازهای متفاوتی دارند. اما باید نسبت به گزینه‌هایی که در اختیارتان قرار گرفته آگاهی داشته باشید.

در بخش Accessibility با تنظیمات مختلف صفحه نمایش مواجه خواهید شد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اندازه و رنگ متون و صفحه‌خوان (screen reader) و حتی گزینه‌های سفارشی‌سازی کنترلر را تغییر دهید. منوی Controllers به شما امکان می‌دهد تا از گزینه Custom Button Assignments استفاده کنید. بدین ترتیب اگر به طرح کنترلر یک بازی علاقه ندارید، می‌توانید از گزینه دیگری استفاده کنید. همچنین یادتان باشد که در صورت لزوم از گزینه Chat Transcription برای تبدیل چت صوتی به متن استفاده کنید.

اعلان‌ها/ Notifications

تنظیمات پلی استیشن 5

به ‌طور پیش‌فرض، پلی استیشن ۵ علاقه دارد که اعلان‌های زیادی برای شما ارسال کند. بدین ترتیب، در صورت دریافت دعوت‌نامه بازی، باز کردن قفل یک تروفی، دریافت درخواست دوستی و بسیاری موارد دیگر، به شما اطلاع داده می‌شود. خبر خوب این است که می‌توانید نحوه رسیدگی به این اعلان‌ها را کاملا شخصی‌سازی کنید و یا حتی آن‌ها را به ‌طور کلی حذف نمایید.

تنظیمات پلی استیشن ۵ را باز کنید و سپس به منوی Notification بروید. در این بخش، گزینه‌های زیادی برای دستکاری کردن وجود دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که می‌توانید اکثر اعلان‌ها را در حین بازی، ویدیوها و پخش همگانی غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید همه آن‌ها را به صورت جداگانه روشن و خاموش نمایید. این گزینه برای کسانی که قصد دارند بازی را استریم کنند و نمی‌خواهند صفحه نمایش برای بینندگان شلوغ شود بسیار مناسب است. از طریق این منو می‌توانید کنترل کنید که کدام دوستانتان هنگام آنلاین شدن برایتان اعلان بفرستند. این گزینه در هنگام انجام بازی‌های مهم با دوستان خاص بسیار مناسب است.

حریم خصوصی/ Privacy

تنظیمات پلی استیشن 5

آخرین گزینه‌ای که باید آن را تغییر دهید تنظیمات Privacy است. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید.

۱- از بخش تنظیمات کنسول به گزینه Go to Users and Accounts وارد شوید و سپس روی منوی Privacy کلیک کنید.

۲- در اینجا روی گزینه View and Customize Your Privacy Settings کلیک نمایید. سپس با گزینه‌های زیاد حریم خصوصی مانند نام واقعی، عکس پروفایل، اطلاعات شخصی و فعالیت‌هایتان مواجه خواهید شد. همچنین می‌توانید افرادی که توانایی مشاهده فعالیت بازیتان را دارند را محدود کنید و اجازه ندهید برخی از بازی‌های خاص در لیست فعالیت‌هایتان ظاهر شوند. یادتان باشد که برای استفاده از وب سایت‌های مختلف مخصوص ردیابی تروفی، مانند PSNProfiles یا TrueTrophies لازم است که همه افراد بتوانند سابقه بازی شما را ببینند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که اغلب به صورت آنلاین بازی می‌کنند، باید تنظیمات ارتباطات و حالت چند نفره را نیز در همین منو تغییر دهید. در این بخش، گزینه‌ای برای غیرفعال کردن دریافت درخواست دوستی و پیام از طرف بازیکنان تصادفی وجود دارد که برای جلوگیری از آزار و اذیت بسیار مناسب است.

۳- به صفحه اصلی Privacy برگردید و در آنجا با بخش مربوط به داده‌ها و نحوه جمع‌آوری آن‌ها مواجه خواهید شد. کمپانی سونی، مانند کمپانی‌های دیگر، هنگامی که شما از سرویس‌هایشان استفاده می‌کنید، داده‌هایتان را جمع‌آوری می‌کنند اما می‌توانید میزان تولید داده‌هایتان را تنظیم کنید. در زیر بخش Data You Provide می‌توانید گزینه Limited را بیابید و با انتخاب آن، فقط داده‌های ضروریتان به اشتراک گذاشته می‌شوند. همچنین فراموش نکنید که گزینه Voice Data Collection را غیرفعال نمایید تا کمپانی سونی از داده‌های صوتیتان استفاده نکند.

 

منبع: DigitalTrends

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =