داستان بازی Life Is Strange ساخته استودیو Don’t Nod Entertainment SA

داستان بازی Life Is Strange

داستان بازی Life Is Strange در رابطه با یک دختر ۱۸ ساله به نام Max Caulfield است که یک دختر دبیرستانی است که علاقه بسیار زیادی به عکاسی دارد. اما در طی یک اتفاق مکس متوجه می شود که توانایی این را دارد زمان را به عقب برگرداند و در زمان سفر کند. البته که مکس متوجه می شود این مهارت و قابلیت او تنها به سفر در گذشته خلاصه نمی شود و او می تواند به هر زمانی که علاقه دارد برود و حتی به آینده سفر کند.

داستان بازی Life Is Strange
داستان بازی Life Is Strange

صنعت بازی های ویدیویی همواره در حال تغییر است و همواره با خلاقیت استودیو های بازی سازی و بازی سازان شاهد اضافه شدن محتویات جدیدی به این صنعت هستیم، اگر تا دیروز سبک های تلفیقی و جالب تبدیل به ترند های این صنعت شده بودند امروزه موارد دیگری هستند که گیمر ها را شوک زده می کنند و خلاقیت استودیو های بازی سازی را به رخ گیمر ها و مخاطبین و دنبال کنندگان این صنعت می کشند.

یکی از این اتفاقات جذاب صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد جایی که بازی با نام Life Is Strange ( لایف ایز استرنج ) یا به فارسی زندگی عجیب است ساخته شد، بازی که سبک تازه ای به نام ماجراجویی گرافیکی اپیزودیک را به صنعت بازی های ویدیویی آورد که در آن قرار بود در وهله اول بازی نه به صورت یک پک کامل بلکه همانند یک سریال به صورت قسمت به قسمت و اپیزود به اپیزود در دسترس گیمر ها قرار بگیرد و از طرف دیگر شما نه با یک بازی بلکه با یک فیلم تعاملی ماجراجویی رو به رو خواهید شد که باید با محیط اطراف خود تعامل کنید و بازی را آن طور که باید پیش ببرید.

بازی Life Is Strange توسط استودیو Don’t Nod Entertainment SA ساخته شد، استودیویی فرانسوی که در سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را شروع کرد و مقر اصلی آن در پاریس است، این استودیو اولین تجربه اش در ساخت بازی های ویدیویی به سال ۲۰۱۳ بر می گردد جایی که بازی Remember Me  را توسعه داد و تولید کرد و با همکاری کمپانی ژاپنی کپکام آن را منتشر کرد.

بازی Remember Me یک اثر اکشن و ماجراجویی بود که برای سه پلتفرم کامپیوتر های شخصی بر بستر ویندوز و دو کنسول پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد.

البته که بازی Remember Me نتوانست آن طور که باید نظرات را جلب کند و میانگین امتیازات این بازی در سایت متاکریتیک خبر از یک بازی متوسط می دهد، بهترین نسخه بازی Remember Me نسخه کنسول پلی استیشن ۳ این بازی است که به امتیاز متوسط ۷۲ از ۱۰۰ رسید، نسخه بعدی از لحاظ امتیازی نسخه ایکس باکس ۳۶۰ این بازی بود که آن هم به امتیاز متوسط ۷۰ از ۱۰۰ رسید و در نهایت نسخه کامپیوتر های شخصی این بازی نیز به امتیازی بهتر از ۶۵ از ۱۰۰ نتوانست دست پیدا کند که برای یک استودیو تازه تاسیس این امتیاز ها تا حدودی شکست به حساب می آمد.

اما استودیو Don’t Nod Entertainment SA تصمیم گرفت که سال ۲۰۱۵ بازی Life Is Strange را با همکاری کمپانی ژاپنی Square Enix برای پلتفرم های کامپیوتر های شخصی بر بستر سیستم عامل ویندوز و چهار کنسول پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان و دو سیستم عامل گوشی های هوشمند یعنی ای او اس و اندروید عرضه کند.

بازی Life Is Strange قرار است در ۵ اپیزود متوالی در سال ۲۰۱۵ عرضه شود که قسمت اول این بازی در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ در دسترس گیمر ها قرار گرفت.

مکس کلفیلد شخصیت اصلی داستان بازی Life Is Strange

داستان بازی Life Is Strange در رابطه با یک دختر ۱۸ ساله به نام Max Caulfield ( مکس کلفیلد ) است که یک دختر دبیرستانی است که علاقه بسیار زیادی به عکاسی دارد.

اما در طی یک اتفاق مکس متوجه می شود که توانایی این را دارد زمان را به عقب برگرداند و در زمان سفر کند. البته که مکس متوجه می شود این مهارت و قابلیت او تنها به سفر در گذشته خلاصه نمی شود و او می تواند به هر زمانی که علاقه دارد برود و حتی به آینده سفر کند.

انتخاب های شما در بازی Life Is Strange بسیار تاثیر گذار است و سازندگان این بازی با تمرکز بر ایده اثر پروانه ای انتخاب های بازی را تاثیر گذار کرده اند.

butterfly effect یا اثر پروانه ای ایده ای است که بیان می کند چگونه بال زدن یک پروانه کوچک بر روی سطح آب می تواند در دراز مدت باعث ایجاد یک طوفان و سونامی در یک کشور در آینده شود.

این ایده باعث ساخت آثار بسیار زیادی در میدوم های مختلف شده است، از ساخت فیلم سینمایی با همین نام گرفته است تا بازی Life Is Strange که در حال حاضر در مورد آن در حال صحبت هستیم.

در بازی Life Is Strange علاوه بر تعامل با زمان که بخش مهمی از گیم پلی بازی را پوشش می دهد شما باید با همان قوانینی که در بازی های ماجراجویی گرافیکی شاهد آن بوده ایم با محیط بازی تعامل کنید و برای حل معما های بازی از این محیط ها استفاده کنید تا بتوانید داستان بازی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید و آن را به اتمام برسانید.

داستان بازی Life Is Strange
داستان بازی Life Is Strange

مکانیزم دیگری نیز که در بازی Life Is Strange با آن مواجه هستیم مکانیزم dialogue tree یا درخت دیالوگ و گفتگو است، این مکانیزم این قابلیت را به بازی می دهد که گیمر در صحبت با کاراکتر های دیگر بازی یا به اصطلاح NPC های بازی با انتخاب دیالوگ سیر بازی را تغییر بدهد و با هر انتخاب مسیر تازه ای را شکل بدهد.

هر کدام از مکانیزم های گفته شده در یک بازی می تواند آن بازی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد، تعامل با زمان مسئله ای است که در سه گانه رسمی و دو قسمت اضافی مجموعه Prince Of Persia به عنوان ایده اصلی آن را دیده ای اما در بازی Life Is Strange این تعامل با زمان تنها یک مکانیزم بازی است.

اثر پروانه ای مسئله ای است که شاید برای اولین بار به طور جدی در مدیوم بازی های ویدیویی شاهد آن هستیم  که البته گفته شده است قرار است بازی با نام Until Dawn با محوریت اثر پروانه ای ساخته شود اما تا آن زمان جدی ترین بازی ساخته شده با این ایده و نظریه بازی Life Is Strange است.

ماجراجویی گرافیکی نیز مسئله ای است که چه در بازی هایی ساده ای مثل machinarium و یا چه در بازی های حرفه ای تری مثل Heavy Rain شاهد آن بوده ایم.

و در آخر درخت دیالوگ ویژگی است که امروزه تمامی بازی ساز ها سعی می کنند از پتانسیل آن در بازی های خود استفاده کنند اما آن چه که مسلما است بازی Life Is Strange با کنار هم قرار دادن تمامی این موارد سعی دارد چیز جدیدی را به رخ همه بازی ساز ها و کمپانی های تولید کننده و منتشر کننده بازی بکشد.

طبق نمرات اعلام شده از جانب منتقدین بازی Life Is Strange در شروع کار به امتیاز های خوبی دست پیدا کرده است و قسمت اول بازی که بیشتر حکم یک مقدمه و پیش درآمد را داشت توانست به امتیاز های خوبی دست پیدا کند، نسخه کامپیوتر های شخصی و ایکس باکس وان بازی هر دو به امتیاز خوب ۷۷ از ۱۰۰ رسیدند و نسخه پلی استیشن ۴ بازی نیز به امتیاز خوب ۷۵ از ۱۰۰ دست پیدا کرد.

اما حالا طبق اعلام های صورت گرفته قرار است اپیزود و قسمت دوم بازی Life Is Strange در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۹۴ برای تمامی پلتفرم های نسخه اول عرضه شود و همینطور می توانید اگر علاقه دارید نسخه دمو این بازی را نیز به صورت رایگان دریافت کرده و بر روی پلتفرم خود آن را تجربه کنید تا زمانی که نسخه اصلی قسمت دوم بازی Life Is Strange عرضه شود.

  مانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 13 =