رایج‌ترین مشکلات ایکس باکس سری ایکس

مشکلات ایکس باکس سری ایکس

مانند هر کنسول جدیدی، Xbox Series X و Series S بی عیب نیستند. اگرچه گزارشاتی که در مورد کنسول‌های جدید مایکروسافت به گوش می‌رسید، باعث خراب شدن چهره این کنسول‌ها شد. اما Series X به طرز شگفت انگیزی به بازار عرضه گردید. با این حال، ‌همچنان مشکلاتی بر قوت خود باقی ماندند. در این راهنما به بررسی رایج‌ترین مشکلات ایکس باکس سری ایکس و نحوه رفع آن‌ها می‌پردازیم.

با مایکروسافت در تماس باشید

پیش از آنکه به رفع این اشکالات بپردازیم، بهتر است گزینه‌های مختلف تماس با مایکروسافت را یادداشت نمایید. یک سیستم پشتیبانی قوی در مایکروسافت وجود دارد که در موارد خاص، جهت تعمیر یا تعویض باید با آن تماس بگیرید. در صورتی که با مشکلی غیر از مشکلات موجود در این راهنما مواجه شدید، می توانید از برچسب @XboxSupport نیز که سریع‌ترین روش پشتیبانی می‌باشد، استفاده کنید.

علاوه بر در دست داشتن این گزینه‌ها جهت پشتیبانی، توصیه می‌کنیم که صفحه استاتوس Xbox Live را نیز مرتباً بررسی نمایید. در آنجا تمام مشکلات مربوط به فروشگاه Microsoft، بازی‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌ها و موارد دیگر را به صورت آنلاین خواهید یافت.

دیسک‌ها در درایو دیسک گیر می‌کنند

تعدادی از کنسول‌های اولیه Xbox Series X مشکل درایو دیسک دارند. مشکلی که زمینه ساز دو مشکل بعدی می‌شود. نگران کننده‌ترین این مشکلات، گیر کردن دیسک در نیمه راه به درون درایو دیسک می‌باشد. این مسئله گاهی اوقات با صدای بلند تق تق و یا خرد شدن همراه است.

راه حل

در اینجا، مشکل اصلی از خود درایو است، نه از دیسکی که در آن گیر کرده است. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم که از طریق روش‌های بالا جهت تعمیر و یا تعویض کنسول با مایکروسافت تماس بگیرید. خوشبختانه، این مشکل چندان پیچیده نیست. تعدادی از کاربران که همین مشکل را با کنسول خود داشته‌ اند، اعلام کرده اند که این موضوع به خاطر کاوری است که برای جلوگیری از گرد و غبار، روی درایو کنسول قرار می‌گیرد. آن‌ها همچنین گفته ‌اند که اگر با کف دست خود کمی فشار بیاورید، می‌توانید این کاور را اندکی شل کرده و دیسک را وارد نمایید.
ما هیچ ویدیویی از این راه حل در دست نداریم و خودمان نیز تاکنون با آن مواجه نشده ‌ایم. اما توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه دیسک را به زور و ناگهانی وارد کنسول خود نکنید. اگر چیزی در داخل درایو دیسک به هم بریزد، مطمئناً گارانتی کنسول شما باطل خواهد شد و این امکان نیز وجود دارد که دیسک خراب شود.

شنیدن صدای تق تق از درایو دیسک یا فن خنک کننده

مشکلات ایکس باکس سری ایکس
شنیدن صدای تق تق از درایو دیسک یا فن خنک کننده

گیر کردن دیسک‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که دارندگان Xbox Series X با آن مواجه هستند. اما تعدادی اعلام کرده ‌اند که پس از وارد نمودن دیسک و یا هنگام نصب یک بازی، صدای تق تق می‌شنوند.

راه حل

اگر این صدا از درایو دیسک می‌آید، راه حل آن آسان است. بعضی از بازی‌ها هنگام بارگیری، در درون درایو صدای تق تق ایجاد می‌کنند. بهترین راه برای تشخیص اینکه مشکل از دیسک است یا کنسول، وارد نمودن آن به درون یک کنسول Xbox دیگر است. شما می‌توانید از کنسول Xbox One کمک بگیرید و ببینید که آیا این مشکل همچنان بر قوت خود باقی است یا خیر. اگر آن دیسک در کنسولی دیگر به خوبی و بدون هیچ مشکلی اجرا شد، پس مشکل از درایو دیسک است. برای تعمیر و یا تعویض کنسول با مایکروسافت تماس بگیرید.
اگر این صدا از دریچه هوای بالای کنسول Xbox Series X می‌آید، خبرهای بدی برای شما داریم. یکی از کاربران، پس از شنیدن صدا از فن، کنسول خود را باز کرد و متوجه کابلی شد که در نزدیکی فن آویزان شده بود و هنگامی که فن شروع به چرخش می‌کرد، با برخورد به این کابل، صدا تولید می‌شد.

ولی ما به شما توصیه نمی‌کنیم که کنسول خود را از هم جدا کنید. این کار گارانتی کنسول را باطل خواهد کرد. اگر در مورد آنچه که انجام می‌دهید به اندازه کافی اطلاعات نداشته باشید، ممکن است به خودتان آسیب برسانید. با مایکروسافت تماس بگیرید تا نسبت به تعمیر یا تعویض کنسول اقدام نمایند.

دیسک به هیچ وجه اجرا نمی‌شود

بعضی از کنسول‌های اولیه Xbox Series X اصلاً دیسک‌ها را نمی‌شناسند. توجه داشته باشید که این مسئله برای تمام دیسک‌هایی که وارد کنسول می‌کنید، صرف نظر از اینکه بازی Xbox One، Blu-ray یا DVD باشد، صادق است. در صورتی که این مشکل را فقط با یک دیسک بخصوصی داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که دیسک را با یک پارچه مرطوب بسیار لطیف پاک کرده و منتظر بمانید تا خشک شود. سپس آن را در کنسول دیگری از Xbox امتحان کنید.

اگر دیسک مورد نظر، یکی از بازی‌های متعلق به مایکروسافت باشد، ممکن است بتوانید در برنامه Xbox Game Disc Exchange، اقدام به تعویض آن نمایید.

راه حل

اگر کنسول شما قادر به خواندن دیسک نبود و یا از شما خواسته تا دیسکی درون آن وارد کنید، در صورتی که دیسک از قبل درون آن قرار گرفته است، احتمالاً یکی از این دو مشکل وجود دارد. یا مشکل از Power Mode شما است که طبق گفته Microsoft، تعداد کمی از کنسول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یا مشکل از خود درایو دیسک است.
خوشبختانه، مشکل Power را خودتان می‌توانید حل کنید. شما باید از طریق مراحل زیر Power Mode خود را تغییر داده و یک Hard Reset انجام دهید.

  1. دکمه Xbox را بر روی کنترلر خود فشار دهید.
  2. Settings (آیکون چرخ دنده) را انتخاب نمایید.
  3. به Profile & System > Settings > General > Power Mode & Start-Up بروید.
  4. در زیر Power Mode، گزینه Energy-Saving را انتخاب کنید.
  5. دکمه Xbox کنسول خود را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید، تا به طور کامل خاموش شود.
  6. کنسول را روشن کرده و دیسک مورد نظر را مجدداً امتحان کنید.

اگر با انجام این کار، مشکل شما برطرف نشد، پس مشکل از درایو دیسک است. با مایکروسافت تماس بگیرید تا نسبت به تعمیر یا تعویض کنسول اقدام نمایند.

کنسول Xbox Series X روشن نمی‌شود

اگر کنسول شما روشن نمی‌شود، ممکن است مشکل از منبع تغذیه داخلی آن باشد. مایکروسافت می‌گوید این مشکل معمولاً پس از افزایش ناگهانی فشار برق رخ می‌دهد که در پی آن، منبع تغذیه کنسول خود به خود Reset خواهد شد. خوشبختانه، راه‌هایی برای عیب‌یابی وجود دارد که می‌توانید پیش از تماس با مایکروسافت، امتحان کنید.

راه حل

پیش از Reset منبع تغذیه، مراحل استانداردی برای عیب‌یابی وجود دارد. اول از همه، مطمئن شوید که پریزی که کنسول به آن متصل شده، به درستی کار می‌کند. این بررسی را با متصل نمودن دستگاه دیگری به همان پریز انجام دهید. در صورتی که پریز برق مشکلی نداشت، می‌توانید با جدا کردن کابل برق از کنسول به مدت ۱۰ ثانیه و سپس متصل نمودن مجدد آن، اقدام به Reset منبع تغذیه داخلی نمایید. اگر با این کار مشکلی برطرف نشد و همچنین از سلامت کامل پریز برق مطمئن بودید، کابل برق خود را عوض کرده و مجدداً امتحان کنید.

اگر همچنان قادر به روشن کردن کنسول خود نیستید، احتمالاً مشکل از خود منبع تغذیه است که این مورد نیاز به سرویس دارد. بنابراین با استفاده از گزینه‌های بالا با مایکروسافت تماس بگیرید.

نداشتن سیگنال در تلویزیون یا تصاویر مخدوش

Xbox Series X از ۴K HDR با فرکانس ۱۲۰ هرتز و نرخ رفرش متغیر / Variable Refresh Rate پشتیبانی می‌کند که به وسیله استاندارد HDMI 2.1، فعال می‌گردد. کابل مشمول، از HDMI 2.1 به همراه ویژگی وضوح تصویر و رفرش آن پشتیبانی می‌کند، اما ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در تلویزیون شما شود. اگر تلویزیونی از دسته LG، Samsung یا Vizio دارید که از نرخ رفرش متغیر پشتیبانی می‌کند، ممکن است سیگنالی مشاهده نکنید و یا سیگنال خراب باشد.

راه حل

پیش از انجام هرکاری با Xbox خود، ابتدا مطمئن شوید که تلویزیون شما به آخرین نسخه خود بروزرسانی شده است. بروزرسانی‌هایی از این دست، پشتیبانی رسمی از دستگاه‌های خارجی را به همراه دارد. در رابطه با Xbox Series X که جدیدترین تکنولوژی‌ها در آن به کار رفته، حتماً مشکلاتی وجود خواهد داشت. با بروزرسانی تلویزیون، باید این مشکل برای اکثر کاربران برطرف شود.
اگر مشکل شما برطرف نشد و نتوانستید گزینه‌های روی صفحه را تنظیم کنید، باید کنسول خود را در حالت ایمن / Safe Mode بوت نمایید. در صورتی که دید کافی از صفحه نمایش دارید، می‌توانید از این قسمت صرف نظر کنید. برای قرار دادن کنسول خود در حالت ایمن، مراحل زیر را دنبال نمایید.

  1. هرگونه دیسکی که درون کنسول قرار گرفته، خارج کنید.
  2. دکمه Xbox کنسول خود را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید تا کنسول به طور کامل خاموش شود.
  3. دکمه‌های Xbox و Eject را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که صدای دو بوق را بشنوید. نگه داشتن دکمه‌ها را تا شنیدن صدای دومین بوق ادامه دهید. دومین بوق درست ۱۰ ثانیه پس از بوق اول به صدا درمی‌آید.

تنظیمات

در این مرحله کنسول شما در پایین‌ترین حالت وضوح تصویر قرار خواهد گرفت. منوی Settings را باز کرده و به General > TV > Display Options > Video Modes بروید. در صورتی که کنسول شما با پایین‌ترین وضوح تصویر بوت شد، وضوح آن را متناسب با تلویزیون خود تغییر دهید.
این مشکل با روشن شدن کیفیت تصویر ۴K با فرکانس ۱۲۰ هرتزی و نرخ رفرش متغیر رخ خواهد داد. پیشنهاد مایکروسافت این است که برای حل این مشکل، یکی از این موارد را تغییر دهید. بنابراین می‌توانید کیفیت ۱۴۴۰p را با فرکانس ۱۲۰ هرتز و نرخ رفرش متغیر، کیفیت ۴K را با فرکانس ۶۰ هرتز و نرخ رفرش متغیر و یا کیفیت ۴K را با فرکانس ۱۲۰ هرتز و بدون نرخ رفرش متغیر انتخاب نمایید. تمام این ترکیب‌ها جواب خواهند داد. اما در حال حاضر نمی‌توانید هر سه را با هم داشته باشید. شما می توانید گزینه‌های Resolution و Refresh Rate را در زیر منوی Display Options و تنظیمات نرخ رفرش متغیر را در زیر Video Modes بیابید.
اگر این مشکل همچنان ادامه پیدا کرد،‌ نرخ رفرش متغیر را در تلویزیون خود خاموش کنید. تلویزیون‌های مختلف،‌ تفاوت اندکی با یکدیگر دارند، بنابراین از دفترچه راهنمای آن‌ها کمک بگیرید.

بازی‌ها، با کد خطای 0x800708ca یا مشابه آن اجرا نمی‌شوند

هنگام اجرای بعضی از بازی‌ها در Xbox Series X، ممکن است با این خطا مواجه شوید: « Something went wrong. 0x800708ca». این خطا زمانی رخ می‌دهد که سعی دارید بعضی از بازی‌های Xbox One را که به نسخه Series X ارتقاء یافته‌ اند، اجرا نمایید. به عنوان مثال Gears 5 و Forza Horizon 4، هر دو بازی‌های Xbox One هستند که با Patch وارد Series X شده‌ اند. این بازی‌ها (یا بازی‌های دیگری از این دست) پس از ارتقاء به Series X در هنگام اجرا چنین خطایی را نشان می‌دهند.

راه حل

مانند بسیاری از مشکلات اولیه Xbox Series X، مایکروسافت قصد دارد تا در بروزرسانی بعدی کنسول، ‌این مشکل را برطرف کند. در حال حاضر، مایکروسافت توصیه می‌کند که پس از ارتقاء بازی‌های خود به نسخه‌های Series X، کنسول خود را Reset کنید.
برای Reset کردن کنسول خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دکمه Xbox را فشار دهید تا راهنما / Guide باز شود.
  2. Settings (آیکون چرخ دنده) را انتخاب نمایید.
  3. به System > Console Info > Reset Console بروید.
  4. گزینه Reset and Keep My Games & Apps را انتخاب نمایید.

علاوه بر این، می‌توانید بازی دارای مشکل را حذف و مجدداً نصب نمایید.

بازی‌های Smart Delivery نصب نمی‌شوند و یا ایراد گرافیکی دارند

مشکلات ایکس باکس سری ایکس
مشکلات ایکس باکس سری ایکس

قابلیت Smart Delivery مایکروسافت، به بازیکنان امکان دسترسی به جدیدترین نسخه از بازی‌های Cross-gen را می‌دهد. اگر به طور مثال بازی Gears 5 را از قبل بر روی Xbox One خود داشته ‌اید، نسخه Series X آن را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد. اگرچه این قابلیت نیز بدون عیب نیست. بعضی از بازی‌های Smart Delivery نصب نمی‌شوند و یا ایراد گرافیکی دارند.

مایکروسافت، این مشکل را برای بازی‌هایی می‌داند که از Xbox One بر روی یک هارد اکسترنال به Xbox Series X آورده شده ‌اند. لیست مشخصی از این دست بازی‌ها وجود ندارد. بنابراین زمانی که یک بازی را با استفاده از هارد اکسترنال از Xbox One به کنسول جدید خود منتقل و نصب می‌کنید،‌ این مسئله را در نظر داشته باشید.

راه حل

مایکروسافت هنوز به طور رسمی راه حلی برای این مشکل در نظر ندارد. اگرچه در بروزرسانی بعدی کنسول قصد برطرف نمودن این مورد را دارد. در حال حاضر توصیه می‌کنیم که بازی‌های ذخیره شده در هارد اکسترنال خود را مجدداً بر روی حافظه داخلی Xbox Series X نصب نمایید. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. بازی را انتخاب کرده و سپس دکمه Guide را فشار دهید.
  2. Uninstall را انتخاب کنید.
  3. به My Games & Apps بروید.
  4. مجدداً بازی را انتخاب کرده و گزینه Install را بزنید.

توجه داشته باشید که در اینجا با نصب بازی مشکل داریم،‌ نه با میزان فضای حافظه. بنابراین انتقال بازی از هارد اکسترنال به حافظه داخلی کنسول،‌ هیچ کمکی به رفع این مشکل نخواهد کرد.

بازی‌های Xbox 360 اجرا نمی‌شوند

بعضی از بازی‌های Xbox 360 یا اصلا اجرا نمی‌شوند،‌ یا در صورت اجرا، بلافاصله بازیکن را به صفحه اصلی بازمی‌گردانند. توجه داشته باشید که این مشکل و راه حل، منحصر به بازی‌های Xbox 360 می‌باشد. در صورتی که با بازی‌های Xbox One یا Xbox Series X مشکل دارید، به راه حل‌های گفته شده در بالا مراجعه کنید.

راه حل

دلیل خاصی برای بروز این مشکل وجود ندارد. اما به طور کلی با بازی‌های Xbox 360 که بر روی هارد اکسترنالی نصب شده که قبلاً مورد استفاده Xbox One قرار داشت، همراه است. برای حل این مشکل، باید فضای ذخیره سازی محلی Xbox 360 خود را پاک کنید. پیش از انجام Reset، مطمئن شوید که یک حساب Xbox Live دارید، تا بتوانید از داده‌های خود بک آپ تهیه کنید.
پس از ایمن‌سازی داده‌های ذخیره شده خود، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. منوی تنظیمات / Settings را باز کنید.
  2. به System > Storage بروید.
  3. گزینه Clear Local Xbox 360 Storage را انتخاب نمایید.

خطای Trim failed در ضبط و به اشتراک گذاری بازی

مشکلات ایکس باکس سری ایکس
خطای Trim failed در ضبط و به اشتراک گذاری بازی

در حال حاضر سه مشکل در هنگام ضبط، ویرایش و به اشتراک گذاری فیلم بازی به صورت ۴K بر روی Xbox Series X وجود دارد. اولین مورد را هنگام برش فیلم در قالب خطای Trim failed / برش ناموفق خواهید دید. همچنین هنگام آپلود فیلم‌های ۴K در Xbox Live – در مواردی ممکن است پس از آپلود خطایی مشاهده کنید و یا صفحه خالی باشد – و هنگامی که ویدیوها را در Twitter به اشتراک می‌گذارید.
مایکروسافت خطاهای مربوط به اشتراک گذاری را در پلتفرم‌های دیگر گزارش نکرده و ما نیز با هیچ مشکلی مواجه نشده‌ایم. اگر در ضبط بازی‌های ۴K با خطای متفاوتی مواجه شدید،‌ راه حلی که در اینجا ارائه نموده‌ایم، به احتمال زیاد می‌تواند مشکل شما را برطرف نماید.

راه حل

با اینکه مایکروسافت سه مشکل مختلف در هنگام ضبط و به اشتراک گذاری بازی شناسایی کرده، اما هر سه آن‌ها راه حل یکسانی دارند. مشکل از وضوح تصویر است. خوشبختانه این موضوع در بروزرسانی سیستم عامل کنسول در ماه نوامبر برطرف شد. به Settings > Console Info > OS Version بروید تا ببینید که چه سیستم عاملی را نصب کرده ‌اید و آن را به آخرین نسخه آپدیت نمایید.
اگر هنوز هم مشکلی دارید، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. منوی تنظیمات را باز کنید.
  2. به Preferences > Capture & Share بروید.
  3. وضوح تصویر بازی / Game Clip Resolution را بر روی ۱۰۸۰p قرار دهید.

Wi-Fi کار نمی‌کند و یا مشکلاتی در اتصال دارد

در حال حاضر، دو مشکل در رابطه با اینترنت Xbox Series X وجود دارد. هرچند یکی از آن‌ها شایع‌تر از دیگری است. مایکروسافت تشخیص داده که روتر Fritz!Box 7430 برخی کاربران را با مشکل مواجه می‌کند. فعلاً هیچ راه حل رسمی برای این مشکل وجود ندارد.‌ اما مایکروسافت تصمیم گرفته که آن را در آپدیت بعدی برطرف کند. اگر شما هم Fritz!Box 7430 دارید و نمی‌توانید به Wi-Fi متصل شوید،‌ پیشنهاد می‌کنیم که از کابل اترنت استفاده کنید. روش دیگر،‌ استفاده از هات اسپات تلفن همراه است.
مشکل شایع‌تری که وجود دارد، در رابطه با اتصال در هنگام انجام بازی‌های چند نفره است. این مشکل تنها برای بازیکنانی است که از Wi-Fi استفاده می‌کنند. در این صورت یا دچار افت سرعت می‌شوند و یا به طور کلی قادر به اتصال نیستند.

راه حل

درست مانند مسئله روتر، مایکروسافت هنوز هیچ راه حل رسمی برای برطرف نمودن مشکلات Wi-Fi در نظر ندارد. با این حال، روش‌هایی است که می‌توانید امتحان کنید. ابتدا از باند ۵ گیگاهرتزی به باند ۲.۴ گیگاهرتزی روتر خود بروید، یا برعکس. اگر با این کار مشکلتان برطرف نشد، تنظیمات روتر خود را باز کرده و WPA2 را برای باند ۵ گیگاهرتزی غیرفعال نمایید. هر روتر روش متفاوتی برای دسترسی به Control Panel خود دارد. بنابراین از دفترچه راهنمای آن کمک بگیرید.

عدم اتصال کنترلر

مشکلات ایکس باکس سری ایکس
عدم اتصال کنترلر

ممکن است کنترلر بی‌سیمی که به همراه Xbox Series X می‌آید، به کنسول متصل نشود. پیش از آنکه به سراغ قسمت راه حل بروید، ابتدا مطمئن شوید که باتری‌های کنترلر خود را تعویض کرده‌ اید و کنترلر روشن است. همچنین توصیه می‌کنیم که کنترلرهای دیگری را بر روی کنسول خود امتحان کنید تا ببینید که آیا آن‌ها نیز در اتصال مشکل دارند یا خیر.

پیش از هر چیز، در اینجا به طور خلاصه نحوه اتصال کنترلر به Xbox Series X را توضیح می‌دهیم.

  1. با فشردن دکمه Xbox کنسول Xbox Series X آن را روشن کنید.
  2. دکمه Pair را بر روی کنسول فشار دهید تا زمانی که لوگوی Xbox شروع به چشمک زدن سریع کند. این دکمه درست در بالای پورت USB جلو قرار گرفته است.
  3. اگر تمام این‌ها به درستی انجام شد، چراغ‌های کنسول و کنترلر شما پیش از اینکه کاملاً به رنگ سفید ثابت درآیند، از حالت چشمک سریع، به چشمک آهسته تبدیل خواهند شد. اگر چنین نبود، به قسمت راه حل مراجعه کنید.

راه حل

با انجام یک Hard Reset تمام مشکلات مربوط به اتصال کنترلر باید برطرف شود. دکمه Xbox واقع در جلوی کنسول را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید تا زمانی که خاموش شدن کنسول را ببینید و بشنوید. چند ثانیه صبر کنید و سپس مجدداً با فشردن دکمه Xbox، کنسول را روشن کنید. اگر باز هم کنترلر شما متصل نشد، آن را با استفاده از یک کابل USB مستقیماً به پورت USB جلوی کنسول متصل نمایید. کنترلر شما باید روشن شده و کار کند. در غیر این صورت، مشکل از خود کنترلر است. اگر کنترلر شما با سیم کار می‌کند اما بدون سیم کار نمی‌کند و Hard Reset نیز انجام داده‌ اید، برای تعمیر یا تعویض آن با مایکروسافت تماس بگیرید.

 

منبع: DigitalTrends

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =