ایکس باکس, مقالات

سخت افزار کنسول‌های نسل بعد چه تاثیری بر دنیای بازی خواهد داشت؟

کنسول‌های نسل بعد

سخت افزار کنسول‌های نسل بعد تاثیر فوق العاده ای بر صنعت گیم و نحوه ساخت بازی های ویدئویی دارد و عمده بازیکنان و علاقه مندان گیم به این جهان چشم دوخته‌اند. کنسول‌ها قابلیت این را دارند که تا سال‌ها در خانه‌های هواداران جان خوش کنند و به عنوان یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های الکرونیکی حال حاضر به شمار می‌رود.

نسل هفتم کنسول ها

پیش‌تر از این نیز شاهد بوده‌ایم که نسل هفتم کنسول‌ها در حدود هفت سال ادامه پیدا کرد و آماری که در حال حاضر وجود دارد چیز عجیبی به شمار نمی‌رود. اما باید دقت کرد که تکنولوژی و سخت افزار کامپیوترها با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و همین موضوع باعث می‌شود تا بازیکنان احساس کنند که باید سخت افزار قوی‌تری به کار گرفته شود.

اگر اخبار مربوط به کنسول‌ها را دنبال می‌کنید احتمالاً اطلاع دارید که که شایعات مربوط به کنسول‌های نسل نهم در حال انتشار هستند. سخت افزار کنسول‌های نسل بعد جذابیت خاصی را به وجود آورده‌اند. کنسول‌ها همواره مسیر بازی‌ها را تعیین می‌کنند و همین مسئله باعث شده که اهمیت خاصی داشته باشند. سونی در نسل بعد با کنسول پلی استیشن ۵ به فعالیت خواهد پرداخت. در مقابل مایکروسافت کنسولی منتشر خواهد کرد که در حال حاضر با ایکس باکس اسکارلت شناخته می‌شود چرا که نام رسمی آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. نظرات و نقدهای بسیاری در ارتباط با این دو کنسول در معرض انتشار شنیده شده است که نمی‌توان هیچکدام را تأیید یا رد کرد اما در این میان برخی اخبار نیز به طور رسمی تأیید شده‌اند.

قرار است این دو کنسول از پردازنده‌های مشابهی استفاده کنند که رقابت را میان آن‌ها افزایش خواهد داد. کنسول‌های نسل نهم این دو شرکت از پردازنده‌های AMD مدل Zen 2 استفاده خواهند کرد. همچنین قرار است این کنسول‌ها از حافظه‌های نسل GDDR6 استفاده کنند که مهم‌ترین قابلیتی که برای کاربر به همراه خواهند داشت سرعت پردازش است.

رقابت سونی و مایکروسافت

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدفی که دو شرکت بر روی آن تمرکز کرده‌اند افزایش سرعت پردازش است تا به این ترتیب بتوانند تجربه بهتری را به کاربر هدیه کنند. در ادامه بررسی دقیق‌تری نسبت به سخت افزار دو کنسول خواهیم داشت تا بیشتر با قابلیت‌های احتمالی این دو کنسول آشنا شویم.

انتظارها از این دو کنسول به شدت بالا است و همین کار را برای شرکت‌ها مشکل‌تر ساخته است. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد تأثیر کنسول‌ها بر دنیای گیم بسیار زیاد است. عمده شرکت‌های بازی سازی با توجه به سخت افزار به کار رفته در کنسول‌ها اقدام به تولید بازی‌های خود می‌کنند و همین کار را برای انتخاب سخت افزار مناسب مشکل‌تر کرده است. نکته دیگری که در ارتباط با سخت افزار کنسول‌ها وجود دارد این است که باید سخت افزاری در کنسول‌ها به کار گرفته شود که قیمت را تا حدی معقول نگاه دارد تا کاربران بیشتری قادر به خرید دستگاه باشند.

همانشو چابرا از جمله افرادی است که در ارتباط با سخت افزار کنسول‌ها و رابطه آن‌ها با دنیای آینده بازی‌ها صحبت‌هایی اظهار داشته است. همانشو چابرا در استودیو تریپل آی گیمز مشغول به فعالیت است و از جمله افراد با تجربه در زمینه ساخت بازی‌ها به شمار می‌رود.

استودیو تریپل آی گیمز

استودیو تریپل آی گیمز در حال کار بر روی بازی هیندسایت می‌باشد با اینکه هنوز تاریخ عرضه این بازی مشخص نشده اما گفته شده قرار است این بازی برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سویچ و پی سی عرضه شود. چابرا گفته که سخت افزار قوی‌تر به سازندگان بازی‌ها کمک خواهد کرد که بهینه سازی بهتری در ارتباط با بازی‌ها انجام دهند و در نتیجه کیفیت بسیار بالاتری را در گیم های نسل بعد شاهد خواهیم بود.

وی گفته که بازی سازها ناچار اند تا مدت زمان بسیاری را صرف بهینه سازی بازی‌ها از نظر گرافیکی انجام دهند تا بازیکنان بتوانند بازی روان‌تری را انجام دهند و در صورت استفاده شرکت‌ها از سخت افزار قوی‌تر این مشکل به طور کلی برطرف خواهد شد و استودیوهای بازی سازی چالش‌های بسیار کمتری را در این زمینه تجربه خواهند کرد.

چابرا می‌گوید در برخی بازی‌ها ناچار بوده‌اند تا از هوش مصنوعی حریف و موجودات درون بازی بکاهند تا سیستم کنسول‌ها بتواند با کیفیت بالاتری و به طور روان‌تر بازی را اجرا کند اما اگر این محدودیت‌ها در نسل بعدی وجود نداشته باشند قطعاً دنیای بازی‌ها پیشرفت شایانی را شاهد خواهد بود.

از جمله محدودیت‌های دیگری که سخت افزارهای فعلی برای بازی ساز ها فراهم آورده‌اند می‌توان به مشکلات پردازش گرافیکی اشاره کرد که برای حل آن توسعه دهنگان بازی‌ها دست به اصلاح منابع نوری بازی می‌زنند که قطعاً در کیفیت بصری بازی تأثیر بسیاری دارد و بازی را غیر واقعی‌تر جلوه می‌دهد.

اصلاح منابع نوری

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در ارتباط با اصلاح نوری بازی‌ها صحبت کنیم باید اصطلاح پختن سایه‌ها را تعریف کنیم. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که منابع سخت افزاری کنسول توانایی پردازش نورها را به شکل پویا دارا نیستند و سایه‌ها و نورهای درون بازی به حالت پخته در می‌آیند. از جمله مشکلاتی که این قضیه پیش می‌آورد می‌توان به محل قرار گیری نورها و یا سایه‌های غیر واقعی اشاره کرد که بازیکن را به شدت آزار خواهند داد.

اگر قرار باشد که موتورهای گرافیکی قدرتمند حال حاضر بدون مشکل به کار گرفته شوند نیاز به سخت افزار کنسول های نسل بعد قوی‌تر احساس می‌شود. به همین علت است که گفته شد در حال حاضر کنسول‌های نسل هشتمی جوابگوی نیازهای بازیکنان و بازی سازها نیستند.

همانشو چابرا در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید که سی پی یو و کارت گرافیک قوی‌تر می‌تواند به بازی سازها کمک کند تا به شکل راحت‌تری بر روی جزئیات بازی‌های خود تمرکز کنند و از عملیات‌های بهینه سازی اضافی پرهیز کنند.

قطعاً در این صورت تجربه کاربر از بازی نیز بهتر خواهد بود و طراحان بازی‌ها نیز از تولیدات خود رضایت خاطر بیشتری را خواهند داشت. به طور کلی رشد سخت افزاری کنسول‌ها به نفع همه خواهد بود و باید شرکت‌ها هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای عرضه کنسول‌های نسل بعدی خود را انجام دهند چرا که اهالی دنیای بازی بی صبرانه منتظر عرضه کنسول‌های نسل نهمی می‌باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + نوزده =