متحد شدن مایکروسافت و سونی برای ساختن بازی های ویدئویی

مایکروسافت و سونی

مایکروسافت و سونی برای ساختن بازی‌های ویدئویی ابری متحد می‌شوند، اما این برای گیمرها چه معنایی‌ دارد؟ مایکروسافت و سونی معمولا برای غلبه بر صنعت بازی‌های ویدئویی کنسولی با هم رقابت دارند. اما این دو غول تکنولوژی تصمیم گرفته‌اند تا در دنیای رو به رشد بازی‌های ابری که در آن بازی‌ها مانند Netflix در بستر اینترنت جریان دارند، با هم متحد شوند.

مایکروسافت و سونی

عکس مایکروسافت و سونی

مایکروسافت و سونی برای ساختن بازی‌های ویدئویی ابری متحد می‌شوند، اما این برای گیمرها چه معنایی‌ دارد؟ مایکروسافت و سونی معمولا برای غلبه بر صنعت بازی‌های ویدئویی کنسولی با هم رقابت دارند. اما این دو غول تکنولوژی تصمیم گرفته‌اند تا در دنیای رو به رشد بازی‌های ابری که در آن بازی‌ها مانند Netflix در بستر اینترنت جریان دارند، با هم متحد شوند.
همکاری آن‌ها که در روز سه‌شنبه اعلام شد، بر ایجاد ابری ارتقا یافته برای عرضه بازی‌های کامپیوتری و محتواهای دیگر و همین‌طور خدمات فعلی سونی که از پلتفرم مرکز داده Microsoft Azure استفاده می‌کنند، تمرکز دارد. این دو شرکت در ساخت سنسورهای تصویری هوشمندی که از ظرفیت‌های سنسوری سونی و تکنولوژی هوش مصنوعی مایکروسافت استفاده می‌کنند نیز همکاری خواهند داشت.
هم مایکروسافت و هم سونی در حال حاضر بازی‌های دیجیتال خود را از طریق خدمات اشتراکی خود عرضه می‌کنند. بازی‌هایی که به واسطه شبکه‌های رایانشی ابری ارائه می‌شوند، ظاهرا مرحله بعدی برای بازی‌های ویدئویی خواهند بود. انتظار می‌رود تا مایکروسافت تست عمومی خدمات عرضه بازی در قالب ابر را در اواخر سال جاری انجام دهد. گوگل نیز پایان امسال را برای آغاز ارائه خدمات Stadia خود انتحاب کرده است و از سوی دیگر Electronic Arts هم سرگرم کار بر روی خدمات srtraeaming خود است (srtraeaming: پخش توسط فرستنده و دریافت همزمان توسط گیرنده، به عبارت دیگر گیرنده حتما نباید کل محتوا را دانلود کند).
Piers Harding-Rolls – کارگردان بنام بازی‌های کامپیوتری می‌گوید، “سونی برای زیرساخت نیاز به شریکی داشت تا بتواند در کورس رقابت باقی بماند، چراکه خدمات و بازی‌های ابری توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. مایکروسافت ید طولایی در استقرار سرویس‌های بازی در Azure دارد و خدمات بازی ابری خود را در Azure ایجاد کرده است، احتمالا زمانی که سونی در رابطه با انتخاب شریک تصمیم‌گیری می‌کرده، این مساله را در نظر داشته است.”
این چه معنایی برای مخاطبان بازی‌های ویدئویی دارد؟ شاید امروز نه، اما در آینده بازی‌های ویدئویی نیازی به کنسول‌ های ۳۰۰ و ۵۰۰ دلاری و دیسک‌ها و کاتریج‌های مختلف نخواهند داشت. Microsoft در اوایل این ماه یک سیستم Xbox One S 24.99 دلاری را به بازار عرضه کرد که برای ذخیره بازی‌های دانلودشده ۱ ترابایت حافظه دارد، اما در آن خبری از درایو Blu-ray نیست.
David Pucik یکی از مقامات ارشد شرکت Magid می‌گوید، “بازیکن‌ها بالاخره می‌توانند تقریبا تمام بازی‌ها را با دوستانشان و یا در مقابل آن‌ها بازی کنند، حتی اگر سیستم‌های بازی متفاوتی داشته باشند.” (برای بازی‌های محبوبی همچون “Fortnite” که با Xbox ،PlayStation ،Nintendo Switch و گوشی‌های موبایل قابل بازی کردن هستند، این امر بیشتر صادق است.)
Pucik می‌گوید، “با آن که برای بازی به صورت میان‌پلتفرمی، مساله پروانه‌ها و تقسیم درآمد هنوز نیاز به بحث و توافق دارد، اما همکاری سونی و مایکروسافت می‌تواند این فرآیند را بسیار آسان‌تر کند.” بازی به صورت میان‌پلتفرمی به این معناست که می‌توانید بازی را در Xbox، PlayStation یا گوشی هوشمند خود چه در خانه چه در محل کار و چه در مسیر انجام دهید، در همان حال می‌توانید بازی را صرف‌ نظر از این که از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، در نسخه ابری ذخیره کنید. صحبت‌هایی که در خصوص بازی میان‌پلتفرمی در میان گیمرهای مشتاق جریان دارد، به وضوح نشان می‌دهد که قرار است صنعت بازی رویکرد بی‌نقص‌تر و منسجم‌تری نسبت به بازی‌های کامپیوتری داشته باشد و این همکاری قدمی بزرگ در جهت تحقق این رویاست.

مایکروسافت و سونی

عکس مایکروسافت و سونی

با ادامه مقاله متحد شدن مایکروسافت و سونی برای ساختن بازی های ویدئویی همراه باشید

آگهی‌های بیشتری را می‌توان ضمیمه بازی‌ها کرد
بازی‌های ویدئویی رایگان تبدیل به نیروی بزرگی در بازار شده‌اند. چه خوب باشد، چه بد، بازی‌های ابری ممکن است توجه بیشتری به آگهی‌ها داشته باشند، چراکه برای آگهی‌دهنده‌ها و ناشران ضمیمه کردن آگهی به این نوع بازی‌ها آسان‌تر است. Anne Hunter یکی از مسئولان شرکت Kantar می‌گوید، بازی‌های که در دیسک‌ها تعبیه می‌شوند، امکان محدودتری برای آگهی دارند، چراکه نمی‌توانند لحظه به لحظه به‌روزرسانی شوند. اما با تکنولوژی streaming می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی خاص و درنهایت تکنیک‌هایی نظیر هدف‌گیری فراگیر مخاطب را انجام داد.سرعت بالاتر و سنسورهای خلاقانه نیز امکان فرمت‌های جدیدی را برای آگهی‌ در بازی‌های ویدئویی به وجود خواهد آورد که هنوز در تصور ما نمی‌گنجند.

آیا خرده‌فروش‌ها در این میان بازنده خواهند بود؟
همکاری سونی و مایکروسافت علاوه بر این که به روند پیشرفت بازی‌های ابری کمک می‌کند، به خرده‌فروشانی که هم‌اکنون نیز به دلیل استقبال از دانلود بازی‌ها تحت فشار هستند، آسیب بیشتری را وارد خواهد کرد. Hunter می‌گوید، “این مساله ضربه سختی را به خرده‌فروش‌هایی همچون GameStop و فروشگاه‌هایی نظیر Walmart و Best Buy که محل فروش نسخه فیزیکی بازی‌ها هستند، وارد می‌کند.” Sid Nag یکی دیگر از مقامات شرکت Gartner می‌گوید: “فعلا مایکروسافت عزم خود را برای رقابت در تجارت رایانش ابری یعنی جایی که پس از Amazon در رتبه دوم قرار دارد، جزم کرده است.”
پلی‌استیشن اکنون یک سرویس اشتراکی برای بازی‌های ویدئویی است که هر لحظه‌ بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید. این شرکت بیش از ۷۵۰ بازی برای پلی‌استیشن ۲، PS3 و PS4 دارد. مایکروسافت نیز سرویس بازی‌های اشتراکی خود یعنی Game Pass را دارد که شامل بیش از ۱۰۰ بازی Xbox بوده و حتی اشتراکی نزدیک به ۱۰ دلار در ماه دارد. در اواخر همین ماه Game Pass و شبکه چندنفره و آنلاین Xbox Live Gold (ماهانه ۹.۹۹ دلار) به قیمت ۱۴.۹۹ دلار در دسترس عموم خواهند بود.

دیدگاه‌ها ۰

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of