مشکلات رایج پلی استیشن ۵

حل مشکل پلی استیشن 5

کنسول نسل جدید سونی یعنی پلی استیشن ۵ عرضه شده و طبق انتطارات، کاربران با مشکل های مواجه شده اند. پلی‌ استیشن ۵ عرضه شده و این کنسول همراه با ایکس باکس سری ایکس و اس، نشانگر آغاز نسل بعدی کنسول‌ها است. پلی‌ استیشن ۵ میزبان ویژگی‌ها و پیشرفت‌های زیادی در عملکرد سیستم خود بوده و این‌ها به دلیل پردازنده گرافیکی سفارشی جدید و SSD فوق‌العاده پرسرعت آن است که باعث می‌شود مدت‌ زمان بارگذاری نسبت به قبل کوتاه‌تر شود. با وجود بازی‌هایی مانند Demon’s Souls و Spider-Man: Miles Morales، پلی‌ استیشن ۵ در حال حاضر نیرویی محسوب می‌شود که باید با آن سروکار داشت.

اما با ورود هر نسل جدید از کنسول‌ها، نسل جدیدی از اشکالات و خطاها هم ایجاد می‌شوند. اشکالات نرم‌ افزار و سخت‌ افزاری غیر معمول نیستند، اما قطعاً مانع لذت بردن از کنسول جدیدتان نمی‌شوند. ما در این مقاله تمامی اشکالات و خطاهای شناخته شده‌ای که ممکن است با آن‌ها روبرو شویم و همچنین تمام راه‌ حل‌هایی که ممکن است به شما در حل مشکلات کمک کنند را ارائه کرده‌ ایم.

حل مشکل پلی استیشن ۵

پلی‌ استیشن ۵ دارای سیستم‌ عامل و ویژگی‌های سخت‌ افزاری جدید هم در خود کنسول و هم در کنترلرش است. گاهی این ویژگی‌های جدید آنطور که انتظار می‌رود کار نمی‌کنند و معمولاً پس از هفته‌ها کشف، اصلاح می‌شوند.

رانش دسته دوال سنس

اگر با نینتندو سوئیچ آشنا باشید، احتمالاً مشکل Joy-Con Drift را داشته‌ اید. به نظر می‌رسد دوال سنس نیز از مشکل مشابهی این کنترلر به خودی خود حرکت می‌کند، اگرچه مشخص نیست که آیا این مشکل گسترده است یا خیر. اگر از مشکل رانش Dualsense رنج می‌برید، از نکات زیر برای حل آن استفاده کنید.

استیک کنترل معیوب را مشخص کرده و با استفاده از الکل، قسمت زیرین آن را تمیز کنید، اگر امکان دارد، زیر آن را با یک قوطی هوای فشرده اسپری کنید.
حتماً کنترلر را به جدیدترین سخت افزار به‌ روز کنید.
سعی کنید با قرار دادن ابزار کوچکی در سوراخ پشت کنترلر به مدت ۳-۵ ثانیه، آن را مجدداً تنظیم کنید. پس از آن، با استفاده از کابل USB و فشردن دکمه PS، کنترلر را به کنسول پلی‌ استیشن ۵ متصل کنید.

اگر با این کار مشکلتان برطرف نشد، احتمالاً باید کنترلر را برای تعمیر یا خرید کنترلر جدید به شرکت سونی بفرستید. در مورد رانش DualSense کارهای بسیار کمی می‌توان انجام داد، مگر اینکه با زیر و بم کنترلر آشنا باشید و با جدا کردن قسمت‌های آن مشکلی نداشته باشید. به نظر می‌رسد ساییدگی و پارگی بزرگ‌ترین عامل بروز این مشکل است.

اتصال به PlayStation Network ممکن نیست

حل مشکل پلی استیشن 5
اتصال به PlayStation Network ممکن نیست

برخی کاربران مشکل اتصال و بارگیری بازی‌ها را از PlayStation Network گزارش داده‌ اند. اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو شدید، بهترین راه این است که اتصال اینترنت را چک کرده و دوباره امتحان کنید. همچنین می‌توانید Network Service Status را بررسی کنید تا ببینید آیا مشکل بزرگ‌تری در سرویس وجود دارد یا خیر.

حجم عظیمی از کاربران در حال تلاش برای ورود، بارگیری یا به‌ روزرسانی کنسول‌های جدید خود هستند، پس احتمالاً باید زمان بیشتری را به نصب اختصاص دهید، به‌ خصوص اگر از یک کنسول دیجیتالی استفاده می‌کنید.

مشکلات مصرف انرژی زیاد

اگر پلی‌ استیشن ۵ شما کمی پس از شارژ کردن، انرژی خود را از دست می‌دهد، یا اصلاً شارژ نمی‌شود، هنگام بازی خش می‌اندازد یا هنگ می‌کند، یا هنگام بازی خاموش می‌شود، احتمالاً کنسول شما ممکن است از کار بیافتد و از مشکلات انرژی داخلی رنج ببرد. اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید در وب‌ سایت پلی‌ استیشن به دنبال عیب‌ یابی باشید تا مشخص شود که آیا واجد شرایط تعمیر کنسول هستید یا خیر.

حالت Rest، کنسول را خراب می‌کند

حالت Rest ویژگی نه چندان جدید برای سخت‌ افزار سونی است. کاری که این حالت انجام می‌دهد این است که بازی را به حالت تعلیق درمی‌آورد، قفل بازی‌ها را از راه دور باز کرده و ویژگی‌ها را کنترل می‌کند و بازی شما و ذخیره بازی را به‌ روز نگه می‌دارد.

متأسفانه، گزارش‌هایی ارائه شده که نشان می‌دهد استفاده از این حالت باعث بروز خطاهای جدی در کنسول پلی‌ استیشن ۵ شده و منجر به خرابی‌هایی می‌شود که به بازسازی پایگاه داده نیاز دارد و حتی ممکن است باعث عملکرد نامطلوب کنسول شود. تا زمانی که سونی به‌ روزرسانی عرضه کند، بهترین کار این است که این حالت را در پلی‌ استیشن ۵ خود خاموش کنید. برای این کار، مراحل زیر را طی کنید:

۱- در منو اصلی پلی‌استیشن ۵، Setting.1 را انتخاب کنید.

حل مشکل پلی استیشن 5
منو اصلی پلی‌استیشن ۵، Setting.1

۲- زیر System Setting، گزینه Power Saving را انتخاب کنید.

۳- Set Time Until PS5 Enters Rest Mode را انتخاب کنید.

حل مشکل پلی استیشن 5

۴- Disable rest mode را انتخاب کنید.

به‌ روزرسانی کنترلر DualSense

در طول تنظیمات اولیه کنسول پلی‌ استیشن ۵، باید کنترلر DualSense را به برق وصل کرده و به‌ روزرسانی را برای کنترلر بارگیری کنید. حتماً تا اتمام به‌ روزرسانی آن را به برق متصل کنید. از برق کندن کنترلر ممکن است منجر به مشکلات اتصال بین کنترلر و کنسول شود. اگر این اتفاق افتاد، سعی کنید به‌ روزرسانی پلی‌ استیشن ۵ را دوباره بارگیری کرده یا پس از راه‌ اندازی مجدد تنظیمات کارخانه، دوباره تلاش کنید.

دوربین HD و PlayStation Camera متصل نیستند

حل مشکل پلی استیشن 5
دوربین HD و PlayStation Camera متصل نیستند

لوازم جانبی جدید زیادی برای پلی‌ استیشن ۵ وجود دارند، اما هر یک مشکلات خاص خود را دارند. برخی کاربران گزارش داده‌ اند که هنگام استفاده از دوربین در پلی‌ استیشن ۵، با خطای کد CE-111161-1 روبرو می‌شوند. اگر شما هم با این مشکل روبرو شدید، با استفاده از مراحل زیر آن را عیب‌ یابی کنید.

  • اگر از PS Camera استفاده می‌کنید، به یک آداپتور اختصاصی برای استفاده از آن با پلی‌ استیشن ۵ نیاز دارید.
  • تنظیمات دوربین را در پلی‌ استیشن ۵ چک کنید.
  • تا حد ممکن از یک اتاق روشن استفاده کنید.
  • با تنظیم فاصله نسبت به دوربین یا زاویه دوربین، موقعیت را بررسی کنید.

کنترلر DualSense شارژ را نگه نمی‌دارد

حل مشکل پلی استیشن 5
کنترلر DualSense شارژ را نگه نمی‌دارد

گزارش‌هایی از کاربران رسیده که نشان می‌دهد کنترلر DualSense آن‌ها شارژ را نگه نمی‌دارد. حتماً از کابل USB موجود استفاده کنید. کاربران گزارش داده‌ اند که استفاده از USB پشتی گاهی مشکل را حل می‌کند. اگر ممکن است، از کنترلر DualSense دیگری استفاده کنید تا مطمئن شوید مشکل از کنترلر نیست.

گرم شدن بیش از حد پلی‌ استیشن ۵

برخی از کاربران گزارش کرده‌ اند که هنگام گرم شدن بیش‌ از حد PS5 پیام خطایی دریافت کرده‌ اند. این ممکن است نشانگر خوب نبودن سیستم تهویه باشد. اگر با این پیام روبرو شدید، با مراحل زیر آن را عیب‌ یابی کنید.

  • آن را در کمد یا محفظه کاملاً بسته قرار ندهید.
  • فن زیر صفحه است، پس کنسول اساساً طوری طراحی شده که مانعی جلوی فن نباشد، بنابراین راه خروجی هوا را سد نکنید.
  • پارچه را رو یا زیر کنسول نگذارید.
  • بین کنسول و دیوار فاصله بگذارید.

اگر مشکل ادامه داشت، ممکن است مشکلی برای فن کنسول پیش آمده باشد. برای عیب‌ یابی بیشتر با سونی تماس بگیرید.

خطایی در اتصال استریم PlayStation Now (کد خطا CE-117722-0)

حل مشکل پلی استیشن 5
استریم PlayStation Now (کد خطا CE-117722-0)

کاربران گزارش داده‌ اند که هنگام تلاش برای استریم از پلی‌ استیشن ۵، مشکلاتی در اتصال استریم PlayStation Now داشته‌ اند. اگر با این کد خطا روبرو شدید، مراحل زیر را طی کنید.

۱- در PS Now تست اتصال به اینترنت را انجام دهید و ببینید آیا محیط اتصال برای بازی‌های استریم مناسب است یا خیر.

حل مشکل پلی استیشن 5

۲- پلی‌ استیشن ۴ را مجدداً راه‌ اندازی کنید و با استفاده از اتصال سیمی به اینترنت متصل شده و مجدداً تنظیمات شبکه را پیکربندی کنید.

۳- هنگام استفاده از اتصال بی‌سیم، محل نصبی که پلی‌ استیشن ۵ را به روتر نزدیک می‌کنید بررسی کنید، یا هر چیزی که باعث قطع اتصال دستگاه‌ها می‌شود را بردارید. روتر و مودم را خاموش کنید، ۵ دقیقه منتظر بمانید، مجدداً آن را راه‌ اندازی کنید.

۴- سخت افزار روتر را به‌ روزرسانی کنید (برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه به‌ روزرسانی، لطفاً با فروشنده روتر تماس بگیرید).

۵- اگر بازی شما برای پخش قابل بارگیری است، آن را بارگیری و بازی کنید. بررسی کنید که آیا فضای کافی در پلی‌ استیشن ۵ دارید یا خیر.

لطفاً وضعیت اتصال دوربین HD و Playstation Camera را چک کنید (کد خطا CE-108360-8)

اگر هنگام استفاده از PlayStation Camera با خطای CE-108360-8 روبرو شدید، مراحل زیر را طی کنید.

  1. اگر از PS Camera استفاده می‌کنید، باید یک آداپتور اختصاصی برای استفاده با پلی‌ استیشن ۵ داشته باشید. لطفاً روش اتصال را با توجه به دستگاهی که دارید بررسی کنید.
  2. تا حد ممکن از یک اتاق روشن استفاده کنید.
  3. با تنظیم فاصله نسبت به دوربین یا زاویه دوربین، موقعیت را بررسی کنید.
  4. تنظیمات دوربین پلی‌ استیشن ۵ را مرور کنید.

عدم خواندن دیسک Blu-ray (کد خطا CE-110538-8)

برخی کاربران هنگام تلاش برای قرار دادن بازی یا فیلم در کنسول، کد خطای CE-110538-8 را گزارش داده‌ اند. نترسید، زیرا این مشکل به راحتی حل می‌شود. مراحل زیر را طی کنید.

  1. مطمئن شوید که اثر انگشت، لکه یا خراشی روی دیسک نباشد. قبل از قرار دادن مجدد آن را با پارچه میکرو فایبر تمیز کنید.
  2. مطمئن شوید که دیسک را به درستی در جای خود قرار داده‌ اید.
  3. دیسک دیگری را امتحان کنید. ممکن است مشکلی با عملکرد خواندن دیسک وجود داشته باشد.
  4. اگر مشکلتان حل نشد، باید با سونی تماس بگیرید.

امکان‌ پذیر نبودن اتصال به سرور (کد خطا CE-105799-1)

مشکل مشترک دیگری بین کاربران کد خطای CE-105799-1 است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که اتصال به سرور ممکن نباشد. سونی لیست کاملی از نکات عیب‌ یابی ارائه کرده که اگر با این خطا روبرو شدید می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

  1. در صورت بروز خرابی یا تعمیر و نگهداری سرور، صفحه وضعیت PSN را چک کنید.
  2. پلی‌ استیشن ۵ را مجدداً بارگذاری کنید و تا حد ممکن با استفاده از اتصال سیمی آن را به اینترنت متصل کنید. دوباره تنظیمات شبکه را پیکربندی کنید.
  3. هنگام استفاده از اتصال بی‌سیم، محل نصب را بررسی کنید، تا حد ممکن پلی‌ استیشن ۵ را به روتر نزدیک کنید، یا هر چیزی که باعث قطع اتصال بین دستگاه‌ها می‌شود را از میان بردارید.
  4. روتر و مودم را خاموش کنید، ۵ دقیقه صبر کنید و آن را مجدداً بارگذاری کنید.

سخت افزار روتر خود را به‌ روزرسانی کنید (برای جزئیات بیشتر درباره نحوه به‌ روزرسانی، با فروشنده روتر تماس بگیرید).
در صورت امکان، این درگاه‌ها را باز کنید. TCP: 80, 443, 3478, 3479, 3480 و UDP: 3478, 3479,49152~65535. برای راهنمایی درباره باز کردن و تنظیمات روتر، لطفاً با ISP خود تماس بگیرید (ارائه‌ دهنده خدمات اینترنت).

در تنظیمات شبکه، آدرس IP ثابتی را برای دستیابی به آن تنظیم کنید.

می‌توان با تغییر موقت تنظیمات DNS آن را بهبود بخشید. وارد تنظیمات DNS در تنظیمات شبکه شوید، تنظیمات شبکه خود را با تعداد DNS عمومی پیکربندی کنید که رایگان است و توسط شرکت و سازمان‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

سایر مشکلات پلی‌استیشن ۵

حل مشکل پلی استیشن 5
سایر مشکلات پلی‌استیشن ۵

پلی‌ استیشن ۵ با %۹۹ لیست پلی‌ استیشن ۴ سازگاری داشته و چندین ویژگی و برنامه جدید دارد. همچنین برنامه‌های فرسوده کنسول‌های نسل قبل را هم پشتیبانی می‌کند. ممکن است با برخی برنامه‌های رسانه‌ای روبرو شوید که با پلی‌ استیشن ۵ سازگاری نداشته باشند، اما رفع آن‌ها ممکن است.

زمانی که دیسک برداشته شود، پلی‌ استیشن ۵ بازی‌ها را حذف می‌کند

به نظر می‌رسد کاربران با مشکل حذف نصب بازی از سیستم، پس از برداشتن دیسک از سیستم روبرو شده‌ اند. اگر شما هم این مشکل را دارید، ما راه‌ حلی برایتان ارائه می‌کنیم. پس از قرار دادن بازی، اجازه دهید پلی‌ استیشن ۵ بازی را نصب کند. روی گزینه Copy Manually کلیک نکنید. اگر نصب آغاز نشد، کنسول را مجدداً بارگذاری کرده و دوباره سعی کنید.

سوسو کردن عجیب صفحه در طول بازی

اگر صفحه بازی در حین اجرای گیم پلی سو سو می‌کند، هنگ می‌کند یا با هرگونه ناهنجاری صفحه روبرو می‌شود، پردازنده گرافیکی پلی‌ استیشن ۵ شما منجر به این مشکل شده است. در این صورت، برای عیب‌ یابی بیشتر با سونی تماس بگیرید.

بازی‌ها خراب شده و در صفحه‌ای سیاه مجدداً راه‌ اندازی می‌شوند

اگر بازی‌ها خراب شده یا در صفحه‌ای سیاه مجدداً راه‌ اندازی می‌شوند، احتمالاً مشکل از اتصال HDMI است. برای عیب‌ یابی، کافی است پلی‌ استیشن ۵ و تلویزیون را خاموش کنید، آن را از پریز بکشید، اتصال HDMI را قطع کنید و دوباره وصل کنید. این کار باید منجر به اتصال مجدد کنسول و تلویزیون باشد. در صورت امکان، کابل HDMI دیگری را امتحان کنید.

بازی‌های پلی‌ استیشن ۴ به صورت غیرقابل پخش برچسب‌ گذاری شده‌ اند

برخی کاربران هنگام تلاش برای اجرای برخی از بازی‌های پلی‌ استیشن ۴ با مشکلاتی روبرو شده‌ اند. پلی‌ استیشن ۵ برخی بازی‌های خاص را به عنوان غیر قابل پخش برچسب گزاری کرده است و از بازیکن می‌خواهد آن‌ها را مجدد در فروشگاه خریداری کند. سونی اخیراً بیان کرد که لیست پلی‌ استیشن ۴ به‌ جز برخی از عناوینش، با کنسول پلی‌ استیشن ۵ سازگاری رو به عقب دارد. به نظر می‌رسد این مشکل جزئی با برخی از بازی‌های قدیمی‌تر پلی‌ استیشن ۴ رخ می‌دهد، اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، باید مجوزهای لازم را در پلی‌ استیشن ۵ خود بازیابی کنید. برای این کار، مراحل زیر را طی کنید.

۱- از تنظیمات، وارد User and Accounts شوید، به سمت پایین بروید تا به Other و سپس به Restore Licenses برسید.

حل مشکل پلی استیشن 5

۲- در صفحه بعدی به شما اجازه داده می‌شود مجوزهای بازی را بازیابی کرده، و امکان اجرای بازی‌های پلی‌ استیشن ۴ به شما داده می‌شود.

حل مشکل پلی استیشن 5

پلی‌ استیشن ۵ بازی را نصب نمی‌کند (کد خطا CE-100005-6)

گزارش‌هایی از برخی کاربران پخش شده که نشان می‌دهد آن‌ها هنگام تلاش برای نصب بازی در سیستم با کد خطای CE-100005-6 روبرو شده‌ اند. راه‌هایی برای عیب‌یابی این مشکل وجود دارد.

۱- اگر از دیسک استفاده می‌کنید، چک کنید که هیچ اثرانگشت یا لکه‌ای روی آن نباشد. با یک پارچه میکرو فایبر دیسک را پاک کنید و دوباره نصب کنید.

۲- سعی کنید مورد نصب شده را حذف کرده و آن را مجدداً بارگیری کنید.

۳- اگر به‌ روزرسانی بازی را بارگیری می‌کنید، آن را متوقف کرده و اجازه دهید این بازی به طور کامل بارگیری شود.

۴- بازنشانی کارخانه پلی‌ استیشن ۵ را امتحان کنید.

حل مشکل پلی استیشن 5

۵- امکان دارد که مشکل از خراب بودن دیسک باشد.

خطایی در برنامه رخ داده است (کد خطا CE-108255-1)

اگر سعی می‌کنید بازی را شروع کنید و با خطای CE-108255-1 و پیام “خطایی در برنامه رخ داده” روبرو می‌شوید، ممکن است مشکل از برنامه یا کنسول باشد. سونی طی کردن این مراحل را پیشنهاد می‌کند.

  • اگر این خطا پس از راه‌ اندازی بازی رخ داد، بازی که این خطا در آن رخ داده را حذف کرده و دوباره آن را نصب کنید.
  • پلی‌ استیشن ۵ خود را در Safe Mode آغاز کرده و Rebuild Database را انتخاب کنید.
  • اگر خطا مجدداً رخ داد، پلی‌ استیشن ۵ را ریست کرده و سعی کنید برنامه را دوباره نصب کنید (لطفاً قبل از انجام این کار از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.)
  • اگر روش‌های بالای کار نکرد، لطفاً با پشتیبانی پلی‌ استیشن تماس بگیرید.

به‌ روزرسانی بازی دانلود نمی‌شود (کد خطا CE-107938-8)

  • کاربران مشکلاتی را در دانلود به‌ روزرسانی بازی برای بازی‌های مختلف گزارش داده‌ اند. اگر با این مشکل روبرو شدید، باید سعی کنید کل بازی را از ابتدا دانلود کنید تا مشکل حل شود.

نمی‌توان بازی را دانلود یا کپی کرد (کد خطا CE-107867-9)

برخی کاربران هنگام تلاش برای دانلود یا کپی بازی کد خطای CE-107867-9 را گزارش داده‌ اند. خوشبختانه، به نظر می‌رسد این مشکل با انتخاب گزینه Try Again حل می‌شود. هنوز مشخص نیست چرا این مشکل رخ می‌دهد، اما باید بدانید که این مسئله جدی نیست. اگر مشکل ادامه داشت، کنسول را مجدداً راه اندازی کرده و سعی کنید دوباره کپی کنید.

دیسک حاوی محتوایی است که با داده نصب شده متفاوت است (کد خطا CE-107649-7)

برخی کاربران که نسخه‌های دیجیتالی و دیسکی بازی خا را دارند، با کد خطای CE-107649-7 روبرو شده‌ اند. اگر این اتفاق افتاد، دیسکی که قرار داده‌ اید احتمالاً دارای محتوای اضافی بوده که متفاوت از داده نصب شده در کنسول است. اگر دیسک دیگری برای بازی دارید، بازی و برنامه‌های مربوطه را حذف کرده و آن را مجدداً با استفاده از این دیسک نصب کنید.

این بازی یا برنامه به دلیل خطا بسته شده است (کد خطا NP-104530-3)

مشکل مشترکی بین گیرندگان اولیه پلی‌ استیشن ۵ این است که برنامه به طور خودکار به دلیل خطا بسته می‌شود. هیچ راهی برای حل این مشکل وجود ندارد، اما کاربران می‌توانند بازی یا برنامه را حذف و مجدداً بارگیری کنند.

 

منبع: AndroidCentral

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هشت =