مقایسه دنیای Witcher 3 و Cyberpunk 2077

مقایسه بازی Witcher 3 و Cyberpunk 2077

مقایسه بازی Witcher 3 و Cyberpunk 2077 کار چندان سختی نیست. در طول سال‌ها، کمپانی CD Projekt Red قول‌های مضحک بسیاری داده که در نهایت منجر به تولید ناامید‌کننده‌ترین بازی در تاریخ بازی‌های ویدیویی شده است. صرف نظر از احساستان درباره محصول نهایی، بدون شک بازی Cyberpunk 2077 نتوانست به استانداردهای لازم دست یابد. نکته ناامیدکننده این است که حتی اگر این بازی بدون باگ بود و سیستم‌های RPG آن اصلاح شده بودند، باز هم بازی ناامیدکننده‌ای محسوب می‌شد. این موضوع صرفا به این دلیل نیست که Cyberpunk 2077 به قول‌هایش عمل نکرده است؛ بلکه این قول‌ها، سوء تفاهم شدیدی درباره موفقیت آخرین بازی کمپانی CD Projekt Red یعنی بازی The Witcher 3 به‌ وجود آورده‌ اند.

فکر کنید قول داده‌ اید که برای هزاران شخصیت غیر قابل بازی، زندگی شخصی در نظر خواهید گرفت. از نظر ظاهری این قول بسیار چشمگیر است اما واقعا چه منفعتی برای بازیکن دارد؟ آیا واقعا ما قصد داریم شخصیت‌های غیر قابل بازی را تعقیب کنیم و ببینیم که در زندگی روزمره‌شان چه کارهایی انجام می‌دهند؟ اینکه افراد صبح از خواب بیدار می‌شوند، حس زنده‌ بودن و زندگی کردن ایجاد نمی‌کند؛ بلکه نحوه برقراری ارتباط آن‌ها با ما است که چنین حسی ایجاد می‌نماید. بحث رابطه‌ها است. بازی The Witcher 3 این موضوع را می‌فهمد و در نتیجه در سرزمین این بازی زندگی به گونه‌ای جریان دارد که شهر نایت‌ سیتی بازی Cyberpunk 2077 از درک آن عاجز است.

قراردادها و ماموریت‌ها

برای دیدن تفاوت‌های عمیق میان این دو جهان، فقط کافی است که قراردادهای بازی Witcher را با ماموریت‌های بازی Cyberpunk مقایسه کنید. این ماموریت‌ها کاملا مشابه یکدیگر هستند زیرا از Geralt و V به عنوان مزدور استفاده کرده و آن‌ها را خارج از موضوعات اصلی و ثانویه به تعامل با مردم عادی دعوت می‌نمایند.

تفاوت: قراردادهای Witcher درون دنیای بازی ریشه دوانده‌ اند و عواقبشان را حس خواهید کرد اما ماموریت‌های Cyberpunk، اگر سناریوهای رزمی ساده نباشند، برای تاثیرگذاری بیشتر به قصه‌گویی محیطی وابسته‌ اند.

در بازی The Witcher 3، گرالت در یک دنیای زنده زندگی می‌کند. وقتی که او برای ماموریت بیرون می‌رود، حتی در یک ماموریت مزدوری ساده نیز با موجوداتی زنده روبرو می‌شود، فرقی نمی‌کند که انسان باشند یا هیولا. او در قراردادهایی مانند « In The Heart of The Woods» با سوالات پیچیده‌ای درباره دین و سنت روبرو می‌شود، زیرا شهروندان یک شهر از او خواسته‌ اند تا با موجودی که بسیاری از آن‌ها او را به عنوان یک خدا می‌پرستند، معامله کند.

حتی در سایر قراردادهای ساده‌تر که داستانی مینیمال دارد نیز به جزئیات هیولا توجه شده است. قرارداد Muire D’yaeblen شامل کشتن یک جادوگر دریاچه است که سبک زندگی مخصوص به خود را دارد؛ لانه‌اش با بخش‌هایی از یک قایق واژگون تزئین شده است. با اینکه او صرفا هیولایی‌ است که باید او را بکشید، اما هنوز هم به عنوان یک موجود منحصر به فرد – بخشی زنده از یک جهان بزرگ- چشمگیر است.

هیجان بازی 

مقایسه بازی Witcher 3 و Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 کاملا بدون هیجان نیست؛ این بازی نیز همانند The Witcher 3 شخصیت‌هایی عالی و داستان‌هایی پیچیده و جذاب دارند. اما برخلاف نسخه قبلی، این عناصر را با دنیای بزرگ‌تر بازی پیوند نمی‌دهد. ماموریت‌های موجود در بازی از یک فرمول تکراری تبعیت می‌کنند: شخصی با وی تماس می‌گیرد و یا به او پیامک می‌دهد و مشکلش را بیان می‌کند، سپس او به مکان مورد نظر رفته تا برخی از دشمنان را بکشد یا دزدکی از کنارشان عبور نماید. دشمنان غالبا قاتلانی معمولی هستند و محتوای ماموریت ساده است و صرفا کمی درباره آن توضیح داده می‌شود یا چند خط گفتگوی فراموش‌ شدنی صورت می‌گیرد.

این بدان معنا نیست که ماموریت‌های بازی کاملا افتضاح هستند. برخی از آن‌ها شامل داستان‌های مهیجی‌اند و داستان‌ پردازی محیطی بسیار خوبی را در سراسر شهر نایت‌ سیتی به نمایش می‌کشند. به عنوان مثال، ماموریت Family Matters، داستانی است که در آن یک زن دچار روان‌ پریشی سایبری می‌شود و خانواده‌اش را می‌کشد و تقریبا به اندازه بازی Gone Home جذاب است و در طول آن شخصیت وی وارد خانه‌ای خواهد شد و تراژدی رخ‌ داده را نمایان می‌کند. مسئله این است که تعداد چنین ماموریت‌های قدرتمند و متمایزی بسیار کم است و این ماموریت‌ها همیشه قدرتشان را صرفا از طریق محیط منتقل می‌کنند.

محیط‌های دقیق بازی Cyberpunk قدرت اصلی این بازی محسوب می‌شود. شهر نایت‌ سیتی یک دنیای شگفت‌انگیز است که با وجود باگ‌های مختلف، یک باور عمیق را منتقل می‌کند: مردم به‌ وضوح در آنجا زندگی می‌کنند. اما همین موضوع بزرگ‌ترین مشکل بازی است. گرالت مجبور بود که مستقیما با ساکنان دنیای خود مبارزه کند اما وی، در بهترین حالت، فقط بقایای زندگی را می‌یابد و صرفا مردم را از روی چیزی که باقی گذاشته‌ اند، می‌شناسد.

 

منبع: PCGamesn

 

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =