نحوه اجرای بازی های PS2 بر روی موبایل

بازی PS2 موبایل

در حال حاضر، سازندگان مستقل با ارائه آن چیزی که اکنون شبیه ‌ساز PS2 نامیده می‌شود، تلاش زیادی برای احیای روزهای پرشکوه بازی PS2 موبایل انجام داده ‌اند. این برنامه‌ها به بازیکنان اجازه می‌دهند بازی‌های PS2 را مستقیماً روی گوشی‌های اندروید یا حتی رایانه‌های شخصی اجرا کنند و فقط به کنسول‌های بازی اکتفا نکنند. با وجود این پیشرفت، دیگر نیازی نیست کارتریج‌هایتان را باز کرده و دیسک بازی‌ها را تمیز کنید تا تجربه بازی‌های کلاسیک PS2 مانند God of War II، Kingdom Hearts، و GTA: Vice City را تکرار کنید.

اما قبل از اینکه وارد این بازی‌ها شویم، بهتر است اول به بررسی این موضوع بپردازیم که عملکرد شبیه‌ ساز PS2 چگونه است.

شبیه ‌ساز PS2 چیست؟

شاید دوست داشته باشید بدانید “بازی‌های پلی ‌استیشن قرار است چگونه روی گوشی یا رایانه شخصی اجرا شوند؟” از نظر فنی، اجرای مستقیم همه بازی‌های PS روی گوشی‌های موبایل یا دسکتاپ، به دلیل ساختار نرم‌ افزاری و سخت ‌افزاری مختلف، ممکن نیست.

به همین دلیل است که سازندگان به ایده ساخت شبیه‌ ساز رسیده ‌اند. به زبان ساده، شبیه ‌سازان مانند پل عمل کرده و از توانایی‌های کنسول‌های گیمینگ تقلید می‌کنند، از کنسول تا گرافیکش. بنابراین می‌توانید بازی‌های مورد علاقه کنسولی خود را روی رایانه یا گوشی‌هایتان انجام داده و از آن‌ها لذت ببرید.

اگر طرفدار نسل اول پلی ‌استیشن هستید، شبیه‌ سازهای PS1 برای گوشی‌های اندروید وجود دارد که البته باید آن را هم بررسی کنید. اخیراً، شبیه‌ سازهای PS2 به حوزه اینترنتی هجوم آورده ‌اند و به طور یکسانی توجه بازیکنان و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده ‌اند.

نحوه استفاده از شبیه ‌ساز PS2 در اندروید؟

در ابتدا، باید چند اصطلاح فنی مربوط به شبیه‌ سازی PS2 را بدانیم. اساساً، بازی‌های PS2 برای شبیه‌ سازها ROM نامیده می‌شوند. ROMها در فرمت فایل ISO ایجاد شده و تبدیل به خود بازی می‌شوند. همچنین باید BIOS مخصوص PS2 را دانلود کنید. می‌توانید تا زمانی که PS2 BIOS داشته باشید، بازی‌های PS2 را بدون نیاز به کنسول بازی OS2 انجام دهید. همچنین، بدون این BIOS، نمی‌توانید بازی‌های PS2 را روی گوشی‌های اندروید خود اجرا کنید.

استفاده از شبیه‌ ساز PS2 برای گوشی‌های اندروید تقریباً ساده است. کافی است مراحل زیر را طی کنید.

۱- فایل PS2 BIOS را دانلود کنید. این فایل را می‌توانید در اکثر وب‌ سایت‌های ROM پیدا کنید.

۲- شبیه‌ ساز PS2 درست را دانلود کنید.

۳- فایل BIOS دانلود شده را به پوشه “داده” شبیه ‌ساز PS2 انتقال دهید.

۴- شبیه‌ ساز خود را باز کنید و فایل ISO که حاوی بازی است را باز کنید.

۵- بازی را همانطور که هست، انجام دهید.

آیا شبیه‌ سازهای PS2 قانونی هستند؟

این سؤال امروزه یکی از سؤالات رایج مربوط به شبیه ‌سازهای PS2 است. از نظر فنی، هر نوع شبیه ‌سازی، قانونی تلقی می‌شود. کاری که شبیه‌ ساز انجام می‌دهد این است که از سخت ‌افزار کنسول‌های بازی تقلید کند و سپس آن را به نرم ‌افزار تبدیل کند. اگرچه سازندگان کنسول از این کار بیزار هستند، اما اگر خودتان شبیه‌ ساز را دانلود کنید، هیچ مسئولیت قانونی نخواهید داشت. با این حال، اکثر شبیه ‌سازها شامل بازی نیستند و باید خودتان ROMها را دانلود کنید. اگر در حال حاضر یکی از نسخه‌های اصلی بازی را دارید، پس عالی است. اما، نمی‌توانید نسخه‌ای از آن را با استفاده از فروشندگان شخص ثالث توزیع یا بارگیری کنید، زیرا نوعی دزدی محسوب شده و قانون آن را منع کرده است.

بهترین شبیه ‌سازهای PS2 برای اندروید

شاید به دنبال بهترین شبیه ‌سازهای PS2 باشید. در اینجا لیستی از بهترین شبیه ‌سازهای PS2 برای گوشی اندروید ارائه شده است. البته توجه داشته باشید که تمام شبیه‌ سازهای این لیست گواهی تأیید از گوگل را ندارند. سخت ‌افزار گوشی شما و خود شبیه ‌ساز عملکرد بازی را تعیین می‌کند.

Damon PS2 Pro

Damon PS2 احتمالاً نزدیک‌ترین چیزی است که با استفاده از آن می‌توانید تجربه تقریباً واقعی بازی‌های PS2 را در گوشی‌های اندروید داشته باشید. این شبیه‌ ساز اولین شبیه ‌ساز PS2 است که در Google Play Store منتشر شده و به سرعت استانداردهای طلایی برای شبیه ‌ساز PS2 موبایلی را تعیین کرد. این شبیه‌ ساز عملکردی سریع دارد و می‌تواند بازی‌های PS2 را با سرعت %۹۰ اجرا کند. بعلاوه، طرفداران مشتاق PS2 قطعاً عاشق گیم پلی عریض، شتاب گیری NEON، رندر چند نخی، و ویژگی‌های نگاشت کنترل خواهند شد. با این حال، باید مشترک DamonPS2 Pro شوید تا از این ویژگی‌های عالی بهره‌مند شوید. اگر با خرج چند دلار برای یک شبیه‌ ساز مشکلی ندارید، Damon PS2 Pro بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

می‌توانید این شبیه‌ ساز را از Google Play Store دانلود کنید.

Play!

Play! یکی دیگر از شبیه ‌سازهای محبوب PS2 است که برای تمام دستگاه‌های اندرویدی مناسب است. این شبیه‌ ساز امکان اجرای بازی‌های ۱۲۸ بیتی را بدون نیاز به دانلود PS2 BIOS فراهم می‌کند. بنابراین فضای کمتری در گوشی اندرویدی شما اشغال خواهد شد. اگرچه، از سال ۲۰۱۷ هیچ بروزرسانی یا تعمیراتی برای Play! ارائه نشده است، پشتیبانی از این برنامه تقریباً محدود است. همچنین ممکن است گاها با تأخیرهایی روبرو شوید. با این وجود، باز هم یک شبیه ‌ساز خوب ps2 برای گوشی اندروید شما است و دانلود آن از Play Store رایگان است.

PPSSTWO

PPSSTWO  که قبلاً به نام PTWOE معروف بود، یکی دیگر از شبیه‌ سازهای PS2 است که با گوشی اندروید شما سازگار است. این شبیه ‌ساز به طور مداوم به ‌روز می‌شود، پس نگران عدم سازگاری آن با بازی‌ها نباشید. با این حال، مسئله BIOS  همچنان یکی از مشکلات این شبیه‌ ساز به شمار می‌رود. همچنین می‌توانید این شبیه‌ ساز را از طریق وب ‌سایت مخصوصش هم دانلود کنید. دو نسخه از این برنامه وجود دارد که هر یک از نظر ثبات، تجربه کاربر و سرعت نسبتاً متفاوت هستند. می‌توانید نسخه سریع‌تر را دانلود کنید تا از پس بسیاری از عناوین بازی‌های PS2 بر بیایید، یا نسخه کم سرعت‌تر را دانلود کنید که کمتر مستعد خرابی است.

این شبیه ‌ساز را می‌توانید به صورت رایگان از Play Store دانلود کنید.

RetroArch

RetroArch به طور گسترده‌ای به عنوان شبیه ‌ساز برای سیستم‌های بازی رترو، شامل PS2 شناخته می‌شود. می‌توانید افزونه‌های PS2 که “هسته” نام دارند را از شبیه ‌سازشان دانلود کنید. RetroArch به خصوص برای بازی‌های سبکی مانند Lego Star Wars ،Ico ،Tekken Tag بسیار پایدار است. با این حال تعداد هسته‌های این شبیه ساز برای PS2 بسیار محدود است، پس تلاش نکنید از آن برای اجرای بازی‌های سنگین استفاده کنید. این شبیه ‌ساز قادر به پشتیبانی از بازی‌های سنگینی که شاید به خاطر آن‌ها عاشق PS2 شده ‌اید نیست، اما مجموعه‌ای از بازی‌های سرگرم‌ کننده را دارا است که می‌توانید اجرا کنید.

این برنامه را می‌توانید به طور رایگان از Play Store دانلود کنید.

Pro Playstation

فریب اسم این شبیه‌ ساز را نخورید، اما به هر حال Pro Playstation شبیه‌ سازی است که کار کنسول PS2 را تکرار می‌کند. این شبیه ‌ساز به شما کمک می‌کند پیشرفت خود را ذخیره کنید. رندرگیری پردازنده گرافیکی بسیار عالی دارد و از کنترلرهای خارجی هم پشتیبانی می‌کند. این شبیه ‌ساز تا حد زیادی برای اجرای بازی‌های PS2 روی گوشی‌های میان رده عالی است. زیرا طوری بهینه‌ سازی شده که حتی با دستگاه‌های سطح پایین هم کار کند. گذشته از این، رابط کاربری ساده آن چیزی است که احتمالاً عاشقش می‌شوید. در حال حاضر، Pro Playstation روی Play Store در دسترس نیست، اما می‌توانید آن را از سایت‌های شخص ثالث دانلود کنید.

Golden PS2

اگر شبیه ‌سازی می‌خواهید که ROMهای شما را به راحتی باز کند، پس Golden PS2 گزینه مناسبی برای شما است. چیزی که باعث می‌شود این شبیه ‌ساز از شبیه‌ سازهای دیگر برتر باشد، قابلیت کشیدن صفحه بازی شما به نسبت ابعاد ۱۶:۹ است که باعث می‌شود این حس در شما ایجاد شود که روبروی یک تلویزیون بازی می‌کنید، اما در واقع فقط از گوشی اندرویدیتان استفاده می‌کنید.

این شبیه ‌ساز همچنین از رندر چند نخی و شتاب سنجی NEON پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل است که بازی‌ها را با سرعت فوق‌العاده سریعی باز می‌کند. این شبیه‌ ساز هم مانند Pro PlayStation، یک شبیه ‌ساز عالی و چشمگیر PS2 محسوب می‌شود که البته هنوز در Google Play Store در دسترس نیست.

ROMهای مود شده برای PS2 را باید از کجا دانلود کرد؟

حالا که اطلاعات کافی از شبیه‌ سازهایی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید دارید، بیایید به بررسی این امر بپردازیم که بازی‌های محبوب PS2 را باید از کجا دانلود کنید. همانطور که گفته شد، ROM های قدیمی PS2 بلافاصله روی شبیه ‌سازهای PS2 اجرا نمی‌شوند، زیرا طوری رمزگذاری شده ‌اند که روی کنسول‌های واقعی اجرا شوند. استفاده از فایل ISO و BIOS ROMهای PS2 این مشکل را حل می‌کند، اما یادگرفتن نحوه رمزگشایی درست آن‌ها نیز مهم است. می‌توانید به راحتی ISO پلی‌استیشن ۲ را در اینترنت پیدا کنید، اما این روش همیشه پیشنهاد نمی‌شود. آن هم به دلیل دزدی آن است. برای اطلاعات بیشتر، در زیر چند سایتی که از آن می‌توانید بازی‌های شبیه ‌سازهای PS2 را دانلود کنید، ارائه کرده ‌ایم.

CoolROM

بازی PS2 موبایل

شاید معروف‌ترین سایت برای رفع مشکلات بازی‌های PS2، سایت CoolROM است. این سایت دارای عناوین کلاسیکی مانند GTA: San Andreas ،Dragon Ball: Budokai Tenkaichi 3 و Final Fantasy X است. این سایت همچنین حاوی بازی‌ها از کنسول‌های دیگری مانند PS1، مجموعه Atari ،Gameboy Advance نیز می‌باشد. 

Emuparadise

بازی PS2 موبایل

Emuparadise یکی از وب ‌سایت‌های پیشگامی است که ROM های بازی را دارا است. با این وب ‌سایت می‌توانید جدیدترین ROM های PS2 را مرور کرده و به راحتی عناوین آشنا را پیدا کنید. کافی است بازی مورد علاقه خود را جستجو کرده و آن را مستقیماً روی گوشیتان دانلود کنید.

RomUlation

بازی PS2 موبایل

وب‌ سایت دیگری که ROMهای PS2 را ارائه می‌دهد، RomUlation است. این وب سایت دارای بازی‌هایی است که به راحتی روی شبیه‌ ساز ps2 اجرا نمی‌شوند. آن‌ها همچنین به طور مداوم کاتالوگ خود را به ‌روز می‌کنند، پس می‌توانید جدیدترین بازی‌های ps2 را به دست آورید.

Vimm’s Lair

بازی PS2 موبایل

Vimm’s Lair حاوی نسخه‌های عالی US هر یک از بازی‌های PS2 است. می‌توانید مستقیماً هر شبیه ‌ساز یا بازی‌ای را از این وب ‌سایت دانلود کنید. فقط روی بازی ضربه بزنید و آن به طور مستقیم روی گوشی شما دانلود می‌شود.

RomHustler

بازی PS2 موبایل

RomHustler مجموعه گسترده‌ای از ROM های PS2 را ارائه می‌دهد. می‌توانید به راحتی بازی‌ها را پیدا و دانلود کنید، کافی است آن‌ها را در صفحه اصلی سایت جستجو کنید.

مشکلات متداول شبیه‌ ساز PS2 و نکات عیب‌یابی

نمی‌توانیم هیجانمان را از انجام بازی‌های PS2 روی گوشی پنهان کنیم. البته این فرایند ممکن است برای برخی گیج‌ کننده باشد، اما مطمئناً ارزشش را دارد. ممکن است حین انجام کار با مشکلات و خطاهایی روبرو شوید که تجربه بازی شما را خراب کنند، اما همانطور که گفته می‌شود “هیچ مشکلی بدون راه‌ حل نیست”. پس، در ادامه نکات عیب‌یابی که قبل از اجرای بازی‌های PS2 روی شبیه ‌ساز باید بدانید را برایتان ارائه کرده ‌ایم.

بازی باز نمی‌شود

اگر PS2 BIOS را دانلود کردید، آن را بررسی کنید. اگر باز هم با خطا روبرو شدید، به فایلی که BIOS در آن قرار دارد بروید. این فایل باید در پوشه “داده” روی شبیه ‌ساز شما قرار داشته باشد. همچنین، مطمئن شوید که فایل ISO را روی شبیه‌ سازتان باز کرده ‌اید. اگر در فایل فشرده‌ای مانند ZIP یا RAR است، آن را با استفاده از استخراج کننده زیپ مانند ZArchiver  باز کنید تا فایل ISO باز شود.

صفحه سیاه یا گیرکردن بازی روی لوگوی شروع

گاهی، دانلود بازی‌ها ممکن است کمی طول بکشد. فقط صبر کنید تا بازی بارگذاری شود. با این حال، ممکن است بازی در مواردی خراب شود. چک کنید که آیا فایل بازی را به طور کامل دانلود کرده ‌اید یا خیر. همچنین، مطمئن شوید که شبیه ‌ساز مناسبی را برای بازی‌هایتان دانلود کرده ‌اید.

کند شدن یا افت نرخ فریم هنگام بازی

شاید برخی از پرش‌های فریم را در بازی تجربه کنید، این به دلیل ساختار نرم‌ افزاری پیچیده بازی‌های PS2 است. اگر این تأخیر خیلی آزاردهنده بود، بهتر است بازی‌های سبک‌تر را امتحان کنید.

شبیه ‌سازهای رایانه در مقابل شبیه سازهای اندروید

شبیه ‌سازهای PS2 وجود دارند که مخصوص رایانه و گوشی‌های اندرویدی ساخته شده ‌اند. این شبیه‌ سازها دقیقاً مانند هم کار می‌کنند. ممکن است به این فکر کنید که کدام بهتر است؟ شبیه ‌ساز رایانه یا شبیه ‌ساز گوشی؟

وقتی صحبت از شبیه ‌ساز PS2 می‌شود، عواملی وجود دارد که بر تجربه بازی شما تأثیر می‌گذارد. امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند می‌توانند بازی‌های فشرده را اجرا کنند. همچنین نیازی به تغییر مکان‌های کنترل یا نگاشت مجدد آن‌ها ندارید، زیرا طرح بیشتر شبیه ‌سازها مانند کنترلرهای PS2 است. مثل بازی با PS2 بدون نیاز خود کنسول است.

نتیجه

در واقع، PS2 همچنان یکی از کنسول‌های محبوب در تاریخ بازی‌ها است. این کنسول بسیاری از بازی‌ها را چه برای بازیکنان جوان و چه با تجربه محبوب کرده ‌اند. هیچ شکی در این مورد نیست که PS2 برای ما خیلی عزیز است و یک گیمر واقعی دلتنگ آن خواهد شد. به خاطر سازندگان، بازی‌های PS2 دوباره از دنیای فراموش شده بازگشته‌ اند. اکنون، فقط با استفاده از گوشی‌های اندروید خود می‌توانیم خاطرات جالب PS2 را زنده کنیم. اکثر شبیه‌ سازهای PS2 همچنان در حال پیشرفت هستند، پس انتظار یک سری مشکلات جزئی را داشته باشید.

آیا بازی‌های PS2 بدون گوشی‌های اندروید هم قابل اجرا هستند؟

از نظر تئوری، اگر شبیه‌ ساز درست را دانلود کرده باشید، می‌توانید بازی‌های PS2 را روی گوشی‌های اندروید اجرا کنید. اما در حال حاضر، تنها گوشی‌هایی با مشخصات برتر مانند Samsung Galaxy Note 20 Ultra OnePlus 8 Pro ،Google Pixel 4 و Huawei P40 Pro می‌توانند این بازی‌ها را به راحتی اجرا کنند. پس مشخصات گوشی خود مانند تراشه‌های Snapdragon 865 یا Mediatek Helio G90 گوشی خود را چک کنید تا متوجه شوید آیا می‌توانید این بازی‌های کلاسیک را اجرا کنید یا خیر.

چه عناوینی را می‌توان با شبیه‌ ساز PS2 بازی کرد؟

اساساً می‌توانید هر بازی PS2 را روی گوشی اندرویدی خود انجام دهید. فقط مطمئن شوید که شبیه‌ ساز مناسب PS2 و PS2 BIOS را دانلود کرده باشید. باز هم مطمئن شوید که گوشی شما قادر به اجرا و مدیریت بازی‌های سنگین PS2 است.

آیا می‌توان شبیه ‌سازهای PS2 را روی تلویزیون هم اجرا کرد؟

بله. راه‌های مختلفی برای نحوه اتصال گوشی به تلویزیون وجود دارد. اول چک کنید که آیا گوشی شما ویژگی بازتاب صفحه است یا خیر. سپس آن را روی تلویزیون فعال کرده و گوشی خود را از لیست دستگاه‌های موجود انتخاب کنید.

 

منبع: CellularNews

کوروش نیک منش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یازده =