نحوه تمیز کردن دسته XBOX One

تمیز کردن دسته ایکس باکس

شما بعد از چند ماه استفاده از دسته XBOX One، حتما متوجه چرب شدن، کثیفی روی سطح دسته و گرفتگی درزهای آن شده اید. با روشی که ما به شما آموزش می دهیم، می توانید کنترلر خود را مثل روزی که آن را خریداری کرده اید، تمیز و نو بکنید. شما تنها با استفاده از آب، الکل، گوش پاک کن و همینطور خلال دندان، بدون این که آسیبی به دسته بازی شما وارد شود، می توانید دسته ایکس باکس خود را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.

موارد مورد نیاز برای تمیز کردن دسته ایکس باکس

اکثر کارهای نظافت دسته بازی ایکس‌باکس به چیزی بیشتر از یک تمیزکاری بیرونی نیاز ندارند. بااین‌حال، حتی اگر دسته نسبتا تمیز به نظر برسد، شما هم چنان باید یک تمیزکاری کامل انجام دهید. گرد و غبار به‌راحتی در شکاف و درزهای دسته جمع می‌شود و اگرچه شما ممکن است آن‌ها را نبینید، اما حتما وجود دارند. برای تمیز کردن دسته ایکس‌باکس‌تان به موارد زیر نیاز دارید:

  • گوش‌ پاک‌ کن
  • خلال دندان
  • الکل ایزوپروپیل (۷۰ درصد یا بالاتر)
  • اسپری هوای فشرده
  • بطری شیشه پاک‌کن (اختیاری)

با توجه به درصد الکل ایزوپروپیل، احتمالا به آب هم نیاز خواهید داشت. ایزوپروپیل برای این‌که به‌عنوان یک الکل تمیزکاری مورد استفاده قرار بگیرد، باید ترکیبی از ۷۰ درصد الکل و ۳۰ درصد آب باشد. اگر قوطی الکل شما درصد بالاتری داشته باشد باید آن را با آب رقیق‌تر کنید. البته در این کار زیاده‌روی نکنید، چون الکل ایزوپروپیل هنوز هم ماده تمیزکننده اصلی است و نباید زیادی رقیق شود.

تمیز کردن سطح کنترلر

با استفاده از اسپری هوای فشرده کارتان را شروع کنید و هرگونه گرد و غبار سطحی، موی حیوانات خانگی و یا خودتان را پاک کنید. اگر پمپ باد دارید هم می‌توانید از آن برای تمیز کردن گرد و غبارهای سطحی استفاده کنید. اما مراقب باشید، چون فشار زیاد ممکن است کثیفی‌ها را بیشتر به داخل دسته هدایت کند.

با از بین رفتن کثیفی‌های درشت، با استفاده از پارچه‌های میکروفایبر دسته را تمیز کنید. ابتدا باید گرد و غبارها را از بین ببرید و بعد از پارچه استفاده کنید. چون هرچه کثیفی بیشتری روی پارچه قرار بگیرد، تاثیر آن کم تر خواهد شد. اگر دیدید کارتان کمی سخت شده، می‌توانید کمی آب و الکل ایزوپروپیل را در بطری شیشه پاک‌کن مخلوط کنید (بهتر است نصف آب و نصف الکل باشد)، پارچه مایکروفایبرتان را به‌ آرامی با اسپری مرطوب کنید و دوباره روی دسته بکشید و توجه زیادی روی فضای داخلی بین دکمه‌ها و قسمت زیرین دسته و پایه‌های آن داشته باشید. بعد از این‌که کارتان تمام شد، اجازه دهید دسته به‌خودی‌خود خشک شود. رطوبت باقی‌مانده می‌تواند پرزهای دستمال کاغذی و حوله را به خود جذب کند، پس به‌جای خشک کردن با استفاده از آن‌ها، بگذارید هوا کار خودش را بکند.

تمیز کردن دکمه‌ها و درزها

تمیز کردن دسته ایکس باکس
تمیز کردن دسته بازی ایکس باکس

زمانی که سطح دسته تمیز شد، وقت آن رسیده که به سراغ جزئیات بروید. یک گوش‌پاک‌کن بردارید و به‌آرامی درون الکل ایزوپروپیل فرو کنید (این‌بار از آب استفاده نکنید.) گوش‌پاک‌کن نباید در حال چکه کردن باشد، فقط کافی است به اندازه‌ای مرطوب باشد که به تمام جاهایی که می‌خواهید تمیز کنید برسد. با آن به‌آرامی دکمه‌ها، پایه‌ها، دکمه‌های حرکتی و تریگرها را تمیز کنید و مطمئن شوید که آن‌ها را کاملا به الکل آغشته کرده‌اید. نباید آن‌ها را کاملا خیس کنید، اما باید به‌ اندازه‌ای باشد که کاملا تمیز شوند.

در حین تمیز کردن شاید متوجه شوید که یک‌بار تمیزکاری ممکن است برای همه‌ی قسمت‌ها کافی نباشد. دراین‌صورت، یک گوش‌پاک‌کن جدید بردارید و با استفاده از الکل ایزوپروپیل دوباره مشغول شوید. سپس اجازه دهید دسته به‌طور طبیعی خشک شود. این الکل نسبتا سریع خشک می‌شود، پس زیاد منتظر نخواهید ماند.

اکنون یک خلال دندان خشک بردارید و درزهای دسته را آرام تمیز کنید. با وجود این‌که ممکن است آن را نبینید، اما احتمالا چربی دستان‌تان در درز و شکاف‌های دسته جا خوش کرده‌است. این کار را چندین‌بار در قسمت دکمه‌های حرکتی و خطوط پایه‌ها تکرار کنید. در قسمت پایه‌ها که طرح‌های مختلفی دارد، ممکن است مجبور شوید بارها این کار را انجام دهید. حلقه‌های انتهای آن‌ها مکان خوبی برای گیر افتادن چربی دستان‌تان هستند. بهتر است زیر درپوش باتری را هم بررسی کنید. پس از باز کردن دسته، احتمال پیدا کردن چربی‌ها در این قسمت خیلی زیاد است، حتی اگر دسته بازی‌تان نسبتا نو باشد.

در هنگام تمیزکردن این بخش ها دقت کنید

یک خلال دندان خشک دیگر بردارید و به‌آرامی آن را در قسمت ورودی هدفون، درگاه لوازم جانبی و یو‌اس‌بی فرو کنید. این «به‌آرامی» خیلی مهم است. هدف شما تمیز کردن نیست، بلکه از بین بردن هرگونه خرده‌ای است که ممکن است راهش به این قسمت‌ها باز شده باشد. همچنین اگر فشار زیادی وارد کنید ممکن است به درگاه آسیب بزنید، پس خیلی مراقب باشید.

در نهایت، یک خلال دندان دیگر بردارید و به الکل آغشته کنید؛ در این مرحله هرچه درصد الکل بیشتر باشد بهتر است. از آن برای تمیز کردن قسمت‌های دسته استفاده کنید، اما باز هم حواس‌تان باشد که زیادی فشار ندهید. سپس دوباره اجازه دهید الکل خشک شود.

بعد از این کار، دسته را امتحان کنید و مطمئن شوید دکمه‌ها مشکلی ندارند و درگاه‌ها کار می‌کنند. اگر همه‌چیز درست بود، دیگر کارتان تمام شده است. این روند تمیزکاری را هر ماه تکرار کنید تا دسته بازی‌ها به‌خوبی کار کنند. البته اگر دیدید دکمه‌ها کمی شل هستند، باید دسته را باز کنید.

نحوه‌ی باز کردن دسته بازی ایکس‌باکس وان

تمیز کردن دسته ایکس باکس
نحوه‌ی باز کردن دسته بازی ایکس‌باکس وان

اگر همچنان به تمیزکاری نیاز داشته باشید، باید کنترلر خود را باز کنید. بااین‌که روند تمیزکاری بالا برای دسته‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان جواب می‌دهد، اما می‌خواهیم به‌طور ویژه نحوه جداسازی دسته بازی ایکس‌باکس وان را نشان بدهیم. نیازی به گفتن ندارد، اما این کار را باید به صورت حرفه‌ای انجام دهید، بنابراین خطرات آن به گردن خودتان است.

برای این کار به موارد زیاد نیاز دارید:

  • اهرم‌های کوچک پلاستیکی
  • پیچ‌گوشتی دقیق با بیت TR8
  • سینی قطعات مغناطیسی
  • ابزار لحیم‌کاری (اختیاری است و پیشنهاد نمی‌شود)

ابتدا باتری را خارج کنید. برای جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی، یک پیچ پنهان در باتری وجود دارد که باید به آن دسترسی پیدا کنید. بعدا سراغ آن خواهیم آمد.

باید پوشش یکی از پایه‌ها را باز کنید. یکی از تریگرها را فشار دهید و با کمک فضای بازشده، اهرم پلاستیکی را وارد دسته کنید. البته زیادی عمیق وارد نکنید. باید به‌آرامی پوشش پایه را از بدنه دسته جدا کنید و آسیبی به قسمت‌های داخلی نزنید. کارتان را همین‌طور در اطراف لبه‌ ادامه دهید و با کمی فشار هی جلو و عقب بروید.

لازم است پوشش دسته را جدا کنید، اما به‌زور این کار را انجام ندهید. جلو و عقب کردن اهرم باید تیک تیک صدا بدهد و نشان این است که قطعات پلاستیکی کوچکی که دسته را محکم نگه می‌دارند، جدا شده‌اند.

از پیچ گوشتی  TR8 کمک بگیرید

با جدا شدن آن‌ها، چهار پیچ را مشاهده خواهید کرد. دو پیچ روی هر کدام از پایه‌ها. آن‌ها را با پیچ‌گوشتی TR8 باز کنید و مراقب باشید که خراب نشوند. اگر تابه‌حال از این نوع پیچ‌گوشتی استفاده نکرده‌اید، باید بدانید که برای سرپیچ‌های ستاره‌ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ سرپیچی که شبیه به ستاره است و شش ضلع دارد. غیرممکن است بتوانید آن‌ها را با پیچ‌گوشتی فیلیپس باز کنید. اگرچه شاید بتوانید با پیچ‌گوشتی دوسو آن‌ها را باز کنید، اما به احتمال خیلی زیاد قبل از جدا شدن‌شان پیچ‌ها را خراب خواهید کرد.

تمیز کردن دسته ایکس باکس
تمیز کردن دسته کنترل بازی ایکس باکس

پیچ‌ها را با دقت جدا کنید و آن‌ها را در سینی مغناطیسی، متناسب با جای پیچ‌ها روی دسته، قرار دهید (برای مثال پیچ بالا سمت چپ، در بالا و سمت چپ سینی قرار بگیرد.) در آخر، جلوی دسته را بگیرید و به‌آرامی به برچسب باتری ضربه بزنید. یک سوراخ کوچک پیدا خواهید کرد. آن را آهسته با پیچ‌گوشتی سوراخ کنید تا یک پیچ دیگر را ببینید.

در این مرحله، این پیچ تنها چیزی است که دسته را کنار هم نگه داشته، پس حتما قبل از باز کردن آن، بدنه را نگه دارید. وقتی آن را خارج کردید، می‌توانید با عقب کشیدن، بخش پشتی را جدا کنید. بخش جلویی باید بلافاصله جدا شود.

تمیز کردن دسته ایکس باکس
تمیز کردن دسته ایکس باکس

بین این دو، پیکره دسته را می‌توانید ببینید. همه‌چیز هنوز در سر جای‌اش قرار دارد، اما اکنون کمی فضا بین آن‌ها دیده می‌شود. دوباره با کمک گوش‌پاک‌کن و الکل، اطراف دکمه‌ها و پایه‌ها را تمیز کنید. انجام این کار خیلی ساده است، چون یک پوشش پلاستیکی داخلی وجود دارد که دکمه‌ها را در جای خود نگه می‌دارد.

پیشنهاد می‌کنیم از این جلوتر نروید. برای جدا کردن صحیح مادربورد، شما باید برخی از نقاط صفحه را، به‌علاوه دو پیچ ستاره‌ای، جدا کنید. البته اگر در این مرحله هنوز دسته بازی‌تان تمیز نشده، باید به فکر کمک گرفتن از یک تعمیرکار حرفه‌ای باشید.

اگر دکمه‌های دسته بازی ایکس‌باکس وان گیر کرده باشند چه کاری باید انجام دهید؟

تمیز کردن دسته ایکس باکس
تمیز کردن دسته ایکس باکس

اگر یکی از دکمه‌های دسته گیر کرده، احتمالا تقصیر یک خرده غذا یا هر چیز دیگری است که بین سطح دسته و دکمه قرار گرفته است. با انجام مراحل تمیزکاری که بالاتر گفتیم، باید بتوانید مشکل دکمه‌های گیرکرده را رفع کنید. اما اگر نشد، پس مشکل از داخل دسته بازی است.

توصیه می‌کنیم بعد از باز کردن دسته، اطراف دکمه‌ی گیرکرده را دقیق تمیز کنید. اگر مشکل همچنان رفع نشد، احتمالا چیزی بین دکمه و پد اتصال در مادربورد دسته وجود دارد. در این مورد، بهتر است به سراغ یک تعمیرکار حرفه‌ای بروید. اگر شما قبلا این روش را برای تمیز کردن کنترلر خود امتحان کرده اید، لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =