تنظیم تلویزیون پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری اس و ایکس

تنظیم تلویزیون پلی استیشن 5

احتمالا به یکی از کنسول‌های نسل جدید مانند پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس دسترسی پیدا کردید. شما برای راه ‌اندازی آن‌ها و امتحان جدیدترین بازی‌های سال بسیار هیجان زده ‌اید. اما اگر بخواهید برای تنظیم تلویزیون پلی استیشن ۵ کاری انجام دهید، ممکن است آنطور که انتظار دارید نباشد. در واقع به خاطر تنظیماتی که از قبل بر روی تلویزیون خود داشته ‌اید، ممکن است از خود بپرسید که چرا کنسول مورد علاقه‌ی جدیدم تا این حد کند عمل می‌کند؟ یا اینکه چرا کیفیت تصاویر آن به اندازه‌ای که انتظار دارم خوب نیست.

خبر خوب این است که چه تلویزیون شما جدید باشد، چه قدیمی، اصلاحاتی وجود دارد. شما می‌توانید در تنظیمات آن‌ها تغییر ایجاد کرده و‌ شاهد تغییرات جالبی، بدون توجه به ژانر بازی باشید. در اینجا به نکاتی در مورد تنظیم تلویزیون برای PS5 یا Xbox Series X می‌پردازیم.

با کابل HDMI مناسب شروع کنید

احتمالاً می‌دانید که وقتی صحبت از کابل HDMI می‌شود، نیازی به صرف هزینه زیادی نیست. در بیشتر موارد، همان کابل HDMI که داشتید، خوب است. این موضوع تا حدودی درست است. اما تا زمانی که بحث سرعت در میان نباشد.

تا قبل از اینکه وارد دنیای HDMI 2.1 شویم، کابلی که از فرمت‌های ۸K، نرخ تازه‌ سازی ۴K و محدوده دینامیکی بالا (HDR) مانند Dolby Vision پشتیبانی می‌کند، داشتن یک کابل HDMI ساده با سرعت بالا برای اکثر افراد کافی بود. اما این فن‌آوری‌های جدید، به حدی پیچیده و پیشرفته شده ‌اند که کابل‌های قدیمی HDMI قادر به تحمل این حجم از بار اضافه شده را ندارند.

تنظیم تلویزیون پلی استیشن 5
با کابل HDMI مناسب شروع کنید

اگر کنسول جدید، به همراه کابل HDMI به دست شما رسید و برای تنظیماتی که در نظر دارید به اندازه کافی بلند است، پس نیاز به کابل دیگری ندارید. اما اگر به خاطر اینکه کنسول خود را به جای تلویزیون به گیرنده A / V یا ساندبار متصل می‌کنید، به کابل بلندتر و یا کابل دومی نیاز دارید. پس باید مبلغی را صرف خرید یک کابل HDMI مدل Ultra High Speed نمایید.

این کابل‌ها برای کنترل پهنای باند ۴۸ گیگابایت بر ثانیه تست شده و مورد تأیید هستند. به این معنی که می‌توانند رزولوشن‌هایی به اندازه ۸K با فرکانس ۶۰Hz یا ۴K با فرکانس ۱۲۰Hz را همراه با صوت چندکاناله و بدون اتلاف و تمام فرمت‌های HDR انتقال دهند.
اما نگران نباشید. هزینه کابل جدید Ultra High Speed HDMI قرار نیست خیلی بیشتر از کابل High Speed HDMI باشد. در واقع، این کابل ۶.۵ فوتی از برند Zeskit که Ultra High Speed نیز می‌باشد که تنها ۲۰ دلار قیمت دارد. امیدواریم که هرچه سریع‌تر شاهد تولید انبوه این نوع کابل‌ها باشیم.

پورت HDMI مناسبی را انتخاب کنید

بسته به نوع تلویزیونی که دارید، ممکن است یک، دو یا احتمالاً چهار پورت داشته باشید که از ویژگی HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند. گاهی اوقات این پورت‌ها به وضوح با عنوان «۴K / 120» علامت‌گذاری می‌شوند و گاهی نیز هیچ علامتی بر روی آن‌ها درج نمی‌شود. بهترین کار برای تعیین اینکه کدام یک از پورت‌های HDMI از ۴K/120 پشتیبانی می‌کند، این است که در رابطه با اطلاعات تلویزیون خود تحقیق کنید.

به عنوان مثال، دارندگان OLED ال جی محصول سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، می‌توانند از هر چهار پورت HDMI تلویزیون خود استفاده کنند. این در حالی است که دارندگان تلویزیون QLED سامسونگ محصول سال ۲۰۲۰، تنها یک اتصال HDMI 2.1 دارند که اتفاقاً HDMI 4 است.

HDR را فعال کنید

تنظیم تلویزیون پلی استیشن 5
پورت HDMI مناسبی را انتخاب کنید

علیرغم اینکه کنسول‌های نسل جدید قابلیت نمایش محتوای HDR را دارند، اما ممکن است از همان ابتدا برای انجام این کار تنظیم نشده باشند. در اینجا راهی به شما نشان می‌دهیم تا مطمئن شوید که خروجی کنسول شما HDR است.

  1. در PlayStation 5: به Settings > Screen and Video > Video Output > HDR بروید و اگر روی «Off» قرار داشت، آن را «On» کنید.
  2. در Xbox Series X: دکمه Xbox را فشار دهید > Xbox guide > Settings > TV & Display Options > Video modes > تیک چک باکس کنار Allow 4K را بزنید > تیک چک باکس Allow HDR را بزنید.

Auto HDR

Xbox Series X/S تنظیمات دیگری برای HDR دارند که می‌توانند هنگام انجام بازی‌های قدیمی و غیر HDR مفید باشد. این تنظیمات که Auto HDR نام دارد، می‌تواند در صورت سازگار بودن خود بازی با این ویژگی، تا حد امکان رنگ و کنتراست بازی‌های قدیمی را بهبود بخشد. برای روشن کردن آن، به Settings > General > TV & display options > Video modes > Auto HDR بروید.
پس از فعال سازی Auto HDR، می‌توانید با فشردن دکمه Xbox پس از بارگیری بازی، بررسی کنید که آیا بازی در حال اجرا از آن Auto HDR پشتیبانی می‌کند یا خیر. در صورت سازگار بودن، یک نشان Auto HDR در گوشه بالا سمت راست، در زیر ساعت مشاهده خواهید کرد.

رنگ تصویر

تلویزیون‌های جدیدتر به طور خودکار تشخیص می‌دهند که دستگاه متصل شده به آن‌ها، قابلیت HDR دارند. آن‌ها سپس از شما می‌خواهند تا ورودی مربوطه را بر روی رنگ UHD یا رنگ تیره تنظیم نمایید. انجام این مرحله برای دیدن یک فیلم HDR واقعی از یک کنسول، پخش کننده Blu-ray یا مواردی از این دست، ضروری می‌باشد.

تنظیم تلویزیون پلی استیشن 5
رنگ تصویر

اما تلویزیون‌های قدیمی ممکن است شما را وادار به انجام این کار نکنند. در نتیجه منجر به نمایش تصویری نه چندان مطلوب شوند. بنابراین پیش از ایجاد هرگونه تغییر در تنظیمات کیفیت تصویر تلویزیون یا کنسول خود، مطمئن شوید که ورودی مورد استفاده شما بر روی رنگ UHD تنظیم شده است.

تلویزیون‌های مختلف این روش را به طرز متفاوتی اداره می‌کنند. برای مثال در تلویزیون قدیمی سامسونگ، این کار از طریق منوی Expert Settings انجام می‌شود.

نکته حرفه‌ای

اگر کنسول شما به گیرنده A / V یا ساندبار متصل باشد و آن دستگاه نیز از طریق HDMI ARC به تلویزیون شما متصل باشد، تغییر ورودی HDMI به رنگ UHD بر سایر دستگاه‌هایی که از طریق گیرنده یا ساندبار نیز متصل هستند، تأثیر می‌گذارد. در صورتی که این دستگاه‌ها از قابلیت HDR برخوردار باشند، احتمالاً مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر HDR هر یک از آن‌ها فعال نباشد،‌ می‌تواند منجر به بروز مشکلات سیگنالی شود. در چنین شرایطی می‌توانید کنسول یا دستگاه غیر HDR خود را به ورودی HDMI جداگانه‌ای از تلویزیون خود تغییر دهید. به این ترتیب رنگ UHD را فقط به دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند اختصاص خواهید داد.

HDMI پیشرفته

در صورتی که تلویزیون سونی دارید، مطمئن شوید که ورودی HDMI مورد استفاده شما برای کنسول، دارای ویژگی HDR پیشرفته سونی باشد. برای انجام این کار، ابتدا بر روی آیکون تنظیمات تلویزیون و سپس در دسته ‌بندی تلویزیون بر روی External Inputs کلیک کنید. فرمت سیگنال HDMI را انتخاب کرده و بر روی فرمت Enhanced تنظیم نمایید.

۱۲ بیتی

بعضی تلویزیون‌ها مانند سری OLED ال جی، دارای تنظیمات PC هستند. این تنظیمات پشتیبانی از رنگ ۱۲ بیتی را امکان پذیر می‌کند. اگر PlayStation 5 خریده‌ اید، چنین تنظیماتی چندان مفید نخواهد بود. چرا که این کنسول (در حال حاضر) از فرمت‌های ۱۲ بیتی مانند Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کند.

اما Xbox Series X مایکروسافت، برای فیلم‌ها و بازی‌ها از Dolby Vision و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند. با فعال کردن رنگ ۱۲ بیتی در تلویزیون، می‌توانید هر رنگی که کنسولتان تولید می‌کند را ببینید. حتی اگر هنوز هم محتوای زیادی وجود نداشته باشد که از رنگ ۱۲ بیتی استفاده کند.

تنظیمات تصویر تلویزیون خود را تغییر دهید

با تغییر به Game Mode، تأخیر ورودی کاهش یافته و یک سری پردازش تصویر خاموش می‌شود. اما ممکن است با تنظیم چند قسمت، کیفیت کلی بهتری در نمایش تصویر داشته باشید. درجه حرارت رنگ را در Picture Mode بازی تلویزیون خود تنظیم کنید. برای تصاویر دقیق‌تر، رنگ‌های گرم‌تری ترجیح داده می‌شود. با این کار تصاویر از طیف رنگ آبی وارد طیف رنگ زرد می‌شوند. این تغییرات در رنگ سفید روشن بیشتر به چشم می‌خورد. برخی احساس می‌کنند که چشم‌ها رنگ‌های گرم‌تر را راحت‌تر می‌بینند. با این اوصاف،‌ عده‌ای رنگ‌های سردتر را واضح‌تر می‌دانند. بنابراین طبق نظر خود پیش بروید. بهترین کار این است که گزینه‌های موجود در منوی تنظیمات تصویر خود را امتحان نمایید. برای همین می‌توانید آنچه را که بیشتر از همه دوست دارید، انتخاب کنید.

تنظیم تلویزیون پلی استیشن 5
تنظیمات تصویر تلویزیون خود را تغییر دهید

تنظیمات دیگری که ارزش تغییر دادن را دارند، نور پس زمینه است. شما با بالا یا پایین بردن آن می‌توانید محیط دیدتان را مطابق میل خود تنظیم نمایید. در بیشتر موارد، در تنظیمات پیش ‌فرض تصویر بازی، تمام این گزینه‌ها در حالت حداکثر خود قرار دارند. ‌اما اگر در اتاق تاریکی بازی می‌کنید، ممکن است نور تصویر برای شما بیش از حد روشن باشد. با کم کردن درجه این گزینه‌ها می‌توان دید راحت‌تری داشت.‌ به شرطی که تأثیر زیادی بر کنتراست نگذارد. ما توصیه نمی‌کنیم که تنظیمات مربوط به روشنایی و کنتراست را تغییر دهید. زیرا این تنظیمات به گونه‌ای طراحی شده ‌اند که بهترین تعادل نور و سایه را در HDR ارائه دهند.

همگام / Sync بمانید

Xbox Series X به شما امکان استفاده از فناوری FreeSync 2 AMD را می‌دهد، در صورتی که تلویزیون شما با ویژگی VRR (نرخ رفرش متغیر) سازگار باشد. اما اگر قصد فعال نمودن آن را دارید، باید بدانید که این کار به طور خودکار Dolby Vision را غیرفعال می‌کند.

اگر ترجیح می‌دهید که برای دسترسی به موقع به Dolby Vision کمتر با تنظیمات سر و کار داشته باشید، می‌توانید به جای آن از HDMI VRR استفاده کنید. تا زمانی که تلویزیون شما از ویژگی HDMI 2.1 پشتیبانی کند، این عملکرد باید تقریباً یکسان باشد. همینطور Dolby Vision نیز می‌تواند فعال بماند. با این حال، به همان اندازه که HDMI VRR خوب و بی‌نقص است، بعضی بازی‌ها می‌توانند خود را از منجلاب نجات دهند. همینطور نرخ فریم‌هایی در زیر محدوده HDMI VRR تولید کنند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که FreeSync 2 را به خاطر ویژگی LFC (جبران نرخ فریم پایین) دوباره روشن کنید. چرا که این امر به رفع نواقص کمک می‌کند.

تنظیم تلویزیون ایکس باکس سری اس
همگام / Sync بمانید

اگر تاکنون با کامپیوتر بازی ‌نکرده ‌اید، ممکن است مفهوم VRR برای شما جدید باشد. VRR روشی است که برای همگام‌ سازی نرخ رفرش تلویزیون با نرخ فریم بازی به کار می‌رود. در گذشته، اگر نرخ فریم بازی‌ای زیر نرخ رفرش اصلی تلویزیون بود، باعث ایجاد بریده شدن تصویر می‌شد. VRR این مشکل را با اجازه دادن به تلویزیون برای پاسخ به تغییرات نرخ فریم حل کرده تا همیشه تصاویر واضحی ارائه دهند.

تأخیر را پشت سر بگذارید‌

تلویزیون‌های جدید دارای ویژگی‌ای به نام حالت تأخیر خودکار سطح پایین یا Auto Low Latency Mode که به طور اختصاری ALLM هستند، می‌باشند. اما تلویزیون‌های قدیمی از ویژگی Game mode برخوردارند. با این ویژگی که می‌توان به سادگی از آن استفاده نمود. در هر صورت، اگر می‌خواهید از تأخیر ورودی جلوگیری کنید، مدت زمان تأخیر میان فشردن دکمه روی کنترلر و اجرای عملکرد موردنظر روی صفحه نمایش، باید مطمئن شوید که تلویزیونتان برای بازی تنظیم شده است.

حالت تأخیر خودکار سطح پایین و حالت بازی در واقع یک کار را انجام می‌دهند. آن‌ها تقریباً تمام فرآیندهای پردازش تصویر را خاموش می‌کنند. این کار برای این است که هیچ‌ چیزی بر سر راه نمایش سیگنال‌های ویدیویی کنسولتان بر روی صفحه تلویزیون قرار نگیرد.

تنظیمات HDR تلویزیون خود را تغییر دهید

زمانی که تلویزیون در حالت بازی است (یا اگر تلویزیونتان دارای حالت ALLM است)، وقت آن است که تنظیمات HDR کنسول خود را تغییر دهید. اگرچه این کار اجباری نیست. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ یک از جزئیات مهم تصاویر روی صفحه توسط قابلیت HDR پنهان نمی‌شوند، بهتر است آن را تغییر دهید. زیرا گاهی اوقات این اتفاق رخ می‌دهد.

تنظیم تلویزیون ایکس باکس سری اس
تنظیمات HDR تلویزیون خود را تغییر دهید

در کنسول PlayStation 5 به آدرس Settings > Screen and Video > Video Output > Adjust HDR بروید. با گذراندن یک فرآیند ساده سه مرحله‌ای، محتوای خروجی HDR تلویزیونتان را بهینه‌ سازی خواهید کرد.

در کنسول Xbox Series X نیز باید کار مشابهی را انجام دهید. البته این کار توسط برنامه HDR Game Calibration انجام می‌شود. برای دسترسی به آن دکمه Xbox را بزنید. سپس به آدرس Power & system > Settings > General > TV & display options > Calibrate HDR for games بروید.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که، باتوجه به نوع تلویزیونتان و قابلیت‌های بومی آن، ممکن است قبل و بعد از انجام تنظیمات تفاوت زیادی مشاهده نکنید. همچنین لازم به ذکر است که این تغییرات، تضمین‌کننده عملکرد عالی HDR نیستند. برخی از بازی‌ها، مخصوصا بازی‌های قدیمی، با قابلیت‌های فضای رنگی HDR به خوبی عمل نمی‌کنند. در این موارد، احتمالا باید دوباره به بخش تنظیمات تصاویر تلویزیون خود برگردید و برای دستیابی به نتایج بهتر گزینه‌های مختلفی مانند رنگ، روشنایی و کنتراست را تغییر دهید.

HGIG چیست؟

بازی HDR هیجان‌انگیز است، زیرا دقیقا مانند فیلم‌های HDR، به سازندگان بازی‌ها امکان می‌دهد تا به لطف افزایش درخشندگی و رنگ HDR، تصاویری خیره‌کننده و جذاب تولید نمایند. اما بازی‌های HDR نیز یک نکته منفی دارند. نحوه مدیریت اطلاعات HDR در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است.‌ اما اگر تلویزیون بیش از حد بر روی روشنایی تصاویر تأکید کند، ممکن است برخی از گیمرها اذیت شوند. با انجام این فرآیند، جزئیات مهمی مانند حضور دشمن روی صفحه یا نزدیک شدن به پیچ جاده در بازی‌های مسابقه‌ای کاهش می‌یابد.

تنظیم تلویزیون ایکس باکس سری اس
HGIG چیست؟

برای مقابله با این مشکل، برخی از کمپانی‌ها از جمله سونی، مایکروسافت، ال‌جی، یوبی‌سافت، کَپکام، ویزیو و بسیاری از کمپانی‌های دیگر با هم متحد شده اند. آن‌ها تصمیم دارند تا گروه علاقه‌مند به بازی‌های HDR/ HDR Gaming Interest Group یا به‌ طور اختصاری HGIG را بسازند.

ممکن است این گروه شبیه به یک فرمت یا استاندارد باشد. اما در واقع مجموعه توصیه‌هایی درباره نحوه عملکرد تلویزیون‌های دارای قابلیت HDR با کنسول‌های بازی است. همچنین نحوه برقراری ارتباط میان این پارامترها با بازی‌های در حال اجرا توسط کنسول بازی است.

وقتی این قابلیت به درستی عمل کند، گیمرها می‌توانند مطمئن شوند که تلویزیونشان تصویر HDR که رنگش تنظیم شده است را دقیقا همانگونه که سازنده بازی در نظر گرفته، نشان می‌دهد. با اینکه کمپانی‌های زیادی برای HGIG داوطلب شده ‌اند، اما نتوانسته‌ اند در این راه موفقیت بزرگی کسب نمایند. در حال حاضر، فقط کنسول Xbox Series X کمپانی مایکروسافت از قوانین HGIG پشتیبانی می‌کند. همچنین فقط تلویزیون‌های مدل C9 OLED و CX OLED از کمپانی ال‌جی با HGIG سازگار هستند.

 

منبع: DigitalTrends

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یازده =