مقالات

نکات جالب بازی Medal Of Honor: Above And Beyond

بازی Medal Of Honor: Above And Beyond

بازی Medal of Honor: Above and Beyond یک تجربه واقعیت مجازی است که ریشه در تاریخ واقعی جنگ جهانی دوم دارد. میزان غوطه‌وری و تعاملات درون این بازی بسیار بالا است و به تنهایی یک تجربه لذت‌بخش است. اما آنچه که بسیاری از افراد نمی‌دانند این است که میزان تاثیر مثبت این بازی بر کهنه‌سربازان چقدر است؟ و در واقع نور صادقانه‌ای را بر تاریخ آمریکا می‌تاباند.

معرفی بازی واقعیت مجازی Medal of Honor

برای کسانی‌که اطلاع ندارند باید بگوییم که بازی واقعیت مجازی Medal of Honor از کمپانی Respawn Entertainment به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در یک دوره نابسامان اروپایی نقش یک مامور اداره خدمات استراتژیک را در طول جنگ جهانی دوم ایفا کنند. این بازی تجربه‌ای لذتبخش از مبارزات چند نفره و همچنین حالت مبارزه تک ‌نفره را به شما ارائه می‌کند. درواقع نمایشی صادقانه از لحظات جنگ هستند که غالبا مورد کاوش قرار نمی‌گیرند. سکوت قبل از یک ماموریت و درک این نکته که «ما در جنگ هستیم» توسط سربازان و حتی رفاقت ساده و بی‌آلایشی که با شناخت فردی که در کنارتان قرار دارد، ایجاد می‌شود. همینطور زمانی که آن‌ها با فدا کردن جانش از شما دفاع می‌کند، لحظاتی از واقعیت جنگ را نشان می‌دهند.

مصاحبه با کارگردان بازی

ما اخیرا با کارگردان بازی، آقای Peter Hirschmann مصاحبه کرده‌ ایم تا درباره حالت کمپین و برخی از مبارزات تک به تک بازی اطلاعات بیشتری کسب کنیم. به عنوان یک پیشکسوت، شنیدن این موضوع که چگونه این بازی برای پیشکسوتان جنگی و داستان‌هایشان سنگ تمام گذاشته و همچنین با ایجاد تجارب پرمفهوم بدون احساسی کردن موقعیت‌ها سعی دارد چیز جدیدی به ما آموزش دهد، برایمان بسیار لذت‌بخش و دلپذیر بود.

بازیکنان این محصول صرفا یک بازی ویدیویی دریافت نمی‌کنند، بلکه در واقع وقایع مستندی را به همراه فیلم‌های کوتاه عمیق درباره سربازان جنگ جهانی دوم بدست می‌آورند. این وقایع آن‌ها را به مکان‌های تاثیرگذار می‌برد و از ته قلب به داستان‌هایشان گوش می‌دهد. بازیکنان می‌توانند از بخش گالری بازی، به بیش از ۹۰ دقیقه از تجربیات واقعی هشت سرباز نجات یافته از جنگ جهانی دوم دست یابند. با باز کردن یک ماموریت، یک قطعه واقعی از تاریخ برایتان باز خواهد شد. بدین ترتیب بازی Medal Of Honor: Above And Beyond به یک تجربه قوی و فراتر از یک بازی تبدیل می‌شود.

کارگردان بازی به ما گفت: «جوان‌ترین سربازان جنگ جهانی دوم، هم‌اکنون دهه ۹۰ زندگی خودشان را می‌گذرانند». بدین ترتیب ما از داستان‌های دست‌ِ اول جنگ و آنچه که واقعا رخ داده است دور و دروتر می‌شویم. اگر جوان‌ترین سربازان هم‌اکنون در سن نود سالگی هستند، پس این بدان معنا است که در زمان جنگ، آن‌ها نوجوان بوده ‌اند. Gil که یکی از پیشکسوتان جنگی است، در آن زمان فقط ۱۹ سال سن داشته است. در واقع او یک جوان ۱۹ ساله سوار بر تانک بوده است.

سرگذشت گیل

بازی Medal Of Honor: Above And Beyond

گیل یک داستان شگفت‌انگیز درباره عبور از کوه‌های هارتس با یک تانک Chaffee تعریف می‌کند. او سوار تانک است و ناگهان یک پسر کوچک وسط راه می‌پرد. پسر کوچک کاروان را متوقف می‌کند و از آن‌ها کمک می‌خواهد. آن‌ها باید به او بگویند: « نه، ما نمی‌توانیم تو را با خود ببریم، ما قرار است به جنگ برویم. ما در حال رفتن به شهر بعدی هستیم. تو باید اینجا بمانی. به زودی شخص دیگری به تو کمک خواهد کرد». سپس آن‌ها به راهشان ادامه می‌دهند و گیل درباره چهره درمانده فراموش ‌نشدنی این پسر بچه توضیح می‌دهد که کنار جاده ایستاده و رفتن آن‌ها را تماشا می‌کند».

با شنیدن داستان گیل بود که تیم سازنده متوجه شد که اگر بتوانند گیل را به آن مکان برگردانند، چیزهای زیادی یاد خواهند گرفت. او ۹۳ ساله بود و به همین دلیل نگرانی‌های زیادی وجود داشت. اما سازمان Honor Flight با رضایت کهنه ‌سربازان و با دقت و مراقبت زیاد آن‌ها را به آنجا برد و این رویا را به واقعیت تبدیل کرد. تیم سازنده با اطمینان از راحتی، مراقبت و ایمنی این کهنه ‌سربازان توانست یکی از سفرهای جذاب در کل فرآیند تولید بازی Above and Beyond را آغاز کند.

تجربه کهنه سربازان در فرآیند بازی

گیل در این سفر به اردوگاهی بازمی‌گشت که در سن ۱۹ سالگی در آنجا زندگی می‌کرد. مکانی که تا زمان تولید این مستند، هرگز به آنجا باز نگشته بود. تیم سازنده، سایر پیشکسوتان جنگی را نیز به مکان‌های آشنایشان برد. به هر یک از آن‌ها فرصتی داده شد تا داستانشان را به روش خودشان و در زمان خودشان تعریف کنند. حتی گاهی اوقات برای اولین بار بود که داستان‌هایشان را برای اعضای نزدیک خانواده تعریف می‌کردند.

این مستند، داستان‌های فوق‌العاده قدرتمندی را در خود جای داده است. داستان‌هایی که روایتگر رفاقت‌هایی ا‌ست که باعث شدند تا تحمل جنگ آسان‌تر شود. البته این رفاقت‌ها به خاطر جنگ شکل گرفته ‌اند و سپس روایت از دست دادن آن دوستان و درواقع بخشی از جنگ که تا به حال در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است، یعنی بخش انسانی آن. خطرات آرام‌تر، لحظه‌های تامل و بخش‌هایی از تاریخ که برای بسیاری از افرادی که هنوز در بین ما هستند، یک واقعیت است.

داستان دیوید

یکی از داستان‌ها درباره دیوید است و او را به لحظاتی از جنگ باز می‌گرداند که بهترین دوست خود یعنی اسمیتی را از دست می‌دهد. پس از بازگشت به آن مکان، دیوید برای ادای احترام به قولی که در ابتدای ورود به جنگ به هم داده بودند، با خانواده‌ اسمیتی دیدار کرد. او به ملاقات خانواده دوستش رفت و داستان‌های فوق‌العاده‌ای از خودشان تعریف کرد، که در غالب کلمات نمی‌گنجند.

هیرشمن با گریه تعریف کرد: «وقتی به آنجا رسیدیم، مادرش که هنوز آنجا زندگی می‌کرد به دیوید گفت:« دیوید، این کلاهی ا‌ست که من برای تو درست کرده ‌ام.» در ادامه سفر، دیوید هرگز کلاه را از سر خود برنداشت. آن یک کلاه فلاپی حصیری بود که آن را با دستان خودش بافته بود و او دیگر آن کلاه را از سر خود بر نمی‌داشت، فوق‌العاده بود.

سپس آن‌ها او را به خانه خود دعوت کردند. دیگر صحبت کردن درباره آن برایم سخت است، زیرا ممکن است شما نیز احساساتی شوید.» سپس ادامه داد: «دیوید که سرگرم کننده‌ترین فردی است که تاکنون دیده ‌ام، داستان‌هایش درباره رفاقتش با اسمیتی را ادامه داد و در نهایت به سر مزار دوستش رفتند. تیم سازنده، برای ادای احترام کمی عقب ایستاد تا دیوید پس از سال‌ها به‌‌ تنهایی با اسمیتی خلوت کند، عکسی از والدین اسمیتی روی قبر بگذارد و با دوست عزیزش خداحافظی نماید.»

سرگذشت اسمیتی

بازی Medal Of Honor: Above And Beyond

آن عکس بسیار مهم بود. زیرا خانواده اسمیتی هرگز به سر مزار او نرفته بودند. هیرشمن گفت: «مادرش بسیار پریشان حال بود. زیرا در آن زمان خانواده‌ها می‌توانستند انتخاب کنند که بگذارند عزیزانشان در آنجا دفن شوند و یا آن‌ها را به کشور خودشان بازگردانند. می‌توانستند آن‌ها را در یکی از گورستان‌های هلند یا نرماندی دفن کنند و یا اجسادشان را پیش خانواده‌شان برگردانند. در آن زمان مادر اسمیتی آنقدر ناامید و پریشان بود که پدرش گفت: «نه، بگذارید در هلند دفن شود.» مادر اسمیتی در طول زندگی‌اش همواره دل‌شکسته بود. اینکه دیوید به سر مزار دوستش برود و عکسی از والدین دوستش را آنجا بگذارد کاری فوق‌العاده بود. خدایا، توصیف آن لحظات واقعا کار سختی ا‌ست».

سپس تیم سازنده، عکسی ۳۶۰ درجه از سنگ ‌قبر گرفتند که به بینندگان فرصت دهند تا شاهد لحظات احساسی دیوید باشند. همینطور به روش درستی به او ادای احترام کنند. همانطور که گفته شد، مهم‌ترین هدف تیم سازنده دستیابی به واقعیت احساسی این داستان‌ها بدون بهره‌گیری از آن‌ها بود. بنابراین مطمئن شدیم که در بازی، مستقیما از این داستان‌ها استفاده نکنیم.

 

به عنوان پیشکسوت جنگ که در عملیات‌های Enduring Freedom و New Dawn شرکت کرده است، باید بگوییم که توضیح دادن درباره رفاقتی که میان سربازان وجود دارد، برای کسانی که هرگز در ارتش خدمت نکرده ‌اند، کار سختی است. این‌ها افرادی هستند که ممکن است بمیرند. این‌ها افرادی هستند که ممکن است مرگ شما را ببینند و بقای هرکس به اعتماد بستگی دارد. این اعتماد در هنگام ایجاد رابطه بسیار مهم است و این اعتماد چیزی است که کمپانی Respawn Entertainment می‌خواست در این بازی آن را نمایش دهد. موضوع فراتر از مونولوگ‌های نمایشی درباره بحران موجود است. بلکه در واقع درباره لحظات کوتاه شوخی کردن با غذاهای مزخرف سالن غذاخوری است و یا سوال تکراری «جوراب‌های من کجا هستند؟»، این لحظات کوتاه بسیار ارزشمند هستند و همین لحظات کوتاه هستند که نه ‌تنها در طول داستان بازی، بلکه در فیلم‌های مستند مجموعه نیز منعکس می‌شوند.

به تصویر کشیدن جنگ

یکی از جنبه‌های دیگری که کمپانی Respawn Entertainment قصد داشت که آن را به ‌طور ویژه‌ای نشان دهد، نحوه به تصویر کشیدن جنگ است. اغلب اوقات در بازی‌های جنگی، «سمت بد» داستان یا به دلایل غریزی دراماتیک می‌شود و یا به دلایل دیگری حالت رمانتیک به خود می‌گیرد. در این بازی هیچگونه داستان فرعی اسرارآمیز و یا هیچ رابطه عاشقانه‌ای وجود ندارد. این داستان یک جنگ واقعی با یک دشمن واقعی است و با اینکه گروه دشمن نیز از انسان‌های واقعی تشکیل شده است، اما ایده‌آل بود که آن‌ها را خطرناک، آسیب‌رسان و شیطانی نشان دهند.

این کارگردان با تاکید گفت: «اگر نازی‌ها را خوب جلوه دهید، اگر رایش سوم را خوب جلوه دهید، آنگاه می‌توان گفت که کتاب‌های تاریخ را اشتباه خوانده ‌اید. بنابراین مهم این است که حقیقت را به درستی نشان دهیم. برای خودمان و برای بازیکنان، باید بپذیریم که این فقط یک بازی است. سپس با تکیه بر آنچه که در هیچ یک از بازی‌های مربوط به جنگ جهانی دوم انجام نداده‌ ایم و همچنین با تکیه بر برخی از اتفاقات ناگوار و ناخوشایندی که برای شخصیت‌ها رخ می‌دهد، بازی را بسازیم و بدانیم که همه این‌ها بخشی از یک واقعیت بزرگ‌تر هستند».

بازی Medal Of Honor: Above And Beyond

می‌خواهیم بدون استفاده از استعاره‌های نامناسب بگوییم که موضوع اصلی این است که همیشه عواقبی وجود دارد. «با اینکه می‌دانیم رفاقت و عشق و اتحاد افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک و مبارزه با شر، یعنی همان رایش سوم، وجود داشت اما این واقعیت نیز قابل چشم‌پوشی نیست که هر چیزی بهایی دارد.

مهم نیست که شما نیت خوبی دارید یا نه، به هرحال عواقبی در پی خواهد داشت. بنابراین باز هم می‌گوییم که ما میان داستان‌های پیشکسوتان جنگ و چیزهایی که Colette، دختر نوجوان عضو جنبش مقاومت، به ما یاد می‌داد، دیواری آتشین ایجاد کردیم. در داستان کولت چیزی به جز ترس از گشتاپو و همکاران بدش وجود ندارد. ما صرفا می‌خواستیم از این عناصر در داستان بازی استفاده کنیم. البته بدون اینکه به ‌طور مستقیم جزئیات ذکر شده را وارد داستان نماییم. در واقع هدفمان همین بود.

الهام گرفتن از داستان‌ها

وی درباره نحوه الهام گرفتن از داستان‌های پیشکسوتان جنگی بدون کپی‌کاری دقیق از آن‌ها می‌گوید: «ما آن‌ها را به موازات یکدیگر ساختیم. این داستا‌ن‌ها برای ما همچون منبع انرژی بودند تا بهترین بازی ممکن را بسازیم، زیرا اگر صرفا داستان‌ها را از درون گالری به وب سایت‌های Steam و Oculus انتقال دهیم، احتمالا امتیازات خوبی دریافت می‌نماییم. ممکن است یک یا دو مقاله با تیتری مشابه « بله می‌توانید این فیلم‌های مستند را تماشا کنید» درباره این داستان‌ها منتشر شوند. مردم احتمالا به آن به عنوان یک چیز آموزشی نگاه خواهند کرد. بنابراین این بازی همانند قلاب عمل می‌کند و شما را به درون آن داستان‌ها می‌کشاند. منظورمان این است که بله قرار است همه چیز سرگرم ‌کننده باشد و بازی شما را به درون داستان‌ها ببرد و احتمالا در وجودتان همدلی ایجاد نماید تا با خود بگویید ‘بله من می‌خواهم داستان واقعی را بشنوم».

این نیز یکی دیگر از دلایلی ا‌ست که در بازی از حالت واقعیت مجازی استفاده شده است. در حالت واقعیت مجازی همه چیز کمی واقعی‌تر است. شما اسلحه را برمی‌دارید، دستانتان را به نشانه تسلیم بالا می‌برید، در واقع شما آنجا هستید. این موضوع، نه ‌تنها لایه جدیدی به پیچیدگی‌های مبارزات بازی افزوده بلکه بر لایه‌های همدلی میان فیلم‌های مستند نیز اضافه کرده است. هدف اصلی نشان دادن جنبه‌های انسانی مردمی‌ است که از یک دوران وحشتناک جان سالم به در برده ‌اند. دورانی که یک واقعیت و سنگ‌ بنای تاریخ ما بوده است.

او می‌گوید: «همه چیز درباره ایجاد همدلی است. در انتهای بازی، اطلاعات بیشتری درباره جنگ جهانی دوم خواهید داشت. آگاهی درباره آنچه که در طول جنگ رخ داده همیشه یکی از اهداف ما بوده است. زیرا هنوز هم در زندگی ما بازتاب دارد. اما در نهایت امیدواریم که بتوانید با فداکاری‌های این سربازان جوان احساس همدلی کنیم. هر بازیکنی سن متفاوتی دارد. اما اگر یک بازیکن معمولی ۱۹ تا ۲۴ ساله باشد، داستان‌های بازی را از زبان مردمی خواهد شنید که در دوران جنگ هم‌سن ‌آن‌ها بودند. امیدواریم که دیدن آنچه که آن‌ها در آن سن انجام داده ‌اند، آشنایی با برخی از ترس‌هایی که با آن روبرو شده‌ اند، دوستی‌هایی که با یکدیگر داشته ‌اند و ارکان خشن تاریخ، یک رابطه قدرتمند ایجاد کند. در نهایت امیدواریم که تمام این موارد باعث ایجاد همدلی شود».

بهره‌گیری از تجربه

بازی Medal Of Honor: Above And Beyond

اشتراک‌گذاری داستان‌های جنگ و عملیات‌ها با کارگردان این بازی باعث شد تا متوجه شویم که تولید این پروژه تا چه میزان برایمان اهمیت دارد. به عنوان کهنه‌ سربازی که دوستان زیادی را در جنگ از دست داده است، به عنوان کسی که بارها در موقعیت‌هایی قرار گرفته که مطمئن بود کشته خواهد شد، غرق شدن در داستان‌های جذاب جنگ برایمان آسان‌تر است. آیا این بازی ما را آزار می‌دهد؟ نه، درواقع نه. ما تمام بازی‌های جنگی Battlefield و Call of Duty را اجرا کرده ‌ایم. آن‌ها فقط سرگرمی هستند. اما این بدان معنا نیست که این نمایش معنادار و هدفمند برایمان جذاب نخواهد بود. تمام جنبه‌های بازی Medal of Honor: Above and Beyond حس واقعی بودن دارد. حس می‌کنیم که از دلسوزی و صداقت نشات می‌گیرد. این بازی بیهوده و گول ‌زننده به نظر نمی‌رسد و احساس ساختگی و دروغین بودن به ما منتقل نمی‌کند.

هنگام صحبت با کارگردان بازی، به‌ راحتی می‌شد فهمید که علاقه به ایجاد همدلی و آگاهی‌ بخشی در او وجود دارد. عجله‌ای برای فروش و پیش ‌فروش وجود نداشت. آن‌ها قصد بازی با احساسات مردم برای فروش بیشتر را نداشتند. درواقع پای عشق و احترام و تجربیات واقعی انسان وسط بود. کمپانی Respawn Entertainment از تجربیات این پیشکسوتان برای فروش یک بازی استفاده نکردند، بلکه از یک بازی برای بیان تجربیات آن‌ها استفاده نمودند. این جزئیات تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند و به شما اطمینان می‌دهند که تاریخ فراموش نشده است. اما همچنین آن را از یک دریچه عاشقانه نیز بازگو نمی‌کنند.

هم‌اکنون بازی Medal of Honor: Above and Beyond برای دستگاه های HTV Vive، Valve Index و Oculus Rift عرضه شده است. همچنین در صورت داشتن کابل اتصالی می‌توانید این بازی را با دستگاه Oculus Quest نیز اجرا کنید. همچنین می‌توانید درباره Honor Flight، گروهی که بر خدمت به پیشکسوتان جنگی تمرکز کرده ‌اند و در ساخت این مستند کمک نموده‌ اند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

منبع: GameInformer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + پنج =