مقالات

۱۵ ویژگی بازی Cyberpunk 2077 که باید بدانید

ویژگی بازی سایبرپانک 2077

در این مقاله به بررسی ویژگی های بازی سایبرپانک (Cyberpunk 2077) از کمپانی CD Projekt RED می‌پردازیم. قرار است درباره آمارها، شخصی‌سازی، سلاح‌ها، فعالیت‌ها و موارد دیگری که قبل از خرید بازی باید درباره آنها اطلاعات داشته باشید، صحبت کنیم. بهتر است بدون حاشیه رفتن به سراغ اصل مطلب برویم.

آمار/ Stats

هنگام شخصی‌سازی شخصیت خود در این بازی، پنج آمار اصلی وجود دارند که می‌توان به آنها امتیاز داد. این آمارها بدن/ Body، هوش/ Intelligence، واکنش‌دهی/ Reflexive، فنی بودن/ Technical و میزان باحال بودن/ Cool است. Body نشان‌دهنده قدرت و سلامتی ( و میزان آسیب احتمالی که توسط سلاح‌های سرد ایجاد می‌شود) است. Intelligence توانایی شما در “توجه به چیزهای مختلف” و استفاده از روش‌هایی مانند هک کردن را مشخص می‌کند. Reflexive میزان چابکی و مهارت ورزشی شما را کنترل می‌کند. Technical مربوط به سخت‌افزار‌هاست و امکان تعمیر انواع مختلف فناوری‌ها را برایتان فراهم می‌کند. سپس به Cool می‌رسیم، که به نظر می‌رسد در واقع همان جذابیت/ Charisma باشد اما می‌تواند در حرکات دزدکی و مقابله با حملات حیاتی نیز به شما کمک کند.

درخت مهارت در سایبرپانک ۲۰۷۷

آمارهای مختلف مسیرهای متفاوت درخت مهارت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در آمار Reflexes باعث می‌شود تا مهارت‌های مرتبط با تفنگ دستی/ Handgun، تفنگ‌های بزرگ/ Rifles و تیغه‌ها افزایش یابد، اما آمار Cool بر مهارت‌های مرتبط با کشتار/ Assassination، نیرو/ Nerve و تفنگ‌های تک‌تیرانداز/ Sniper Riflesتاثیرگذار است. با استفاده بیشتر از مهارت‌هایتان آنها بهبود خواهند یافت اما نمی‌توانند از امتیاز کلی‌ای که به هر آمار اختصاص داده‌اید فراتر بروند. ارتقای سطح به شما اجازه می‌دهد تا امتیازات آمار خود را افزایش دهید، اما هنوز مشخص نیست که در هر مرحله می‌توانید چند مورد از آنها را بهبود دهید.

درخت مهارت در سایبرپانک 2077

پرک‌ها/ Perksمسلما جالبترین جنبه بازی هستند. با ارتقای سطح، امتیازاتی به نام پرک ارائه می‌شوند و این امتیازات مزایایی مانند کاهش ۲۰ درصدی آسیب در هنگام دفاع کردن، افزایش حداکثری HP، غارت قطعات هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌ها، حذف مادهای سلاح‌ها و بسیاری موارد دیگر را فراهم کنند. پرک‌ها در دسته‌های مختلف مانند ساخت‌وساز/ Crafting، ورزشی/ Athletic و مهندسی/ Engineering طبقه‌بندی می‌شوند، همچنین جهت دسترسی به نسخه‌های پیشرفته‌تر پرک‌ها، به نسخه‌های پایه آنها نیاز خواهید داشت. کسب مهارت متوسط در همه زمینه‌ها آسان است اما استاد شدن در زمینه‌های خاص بهتر است.

قطعات سایبری/ Cyberware (سایبرور)

قطعات سایبری/ Cyberware (سایبرور)

برخی از پرک‌ها نیز باعث بهبود سایبرورها می‌شوند، که خب این بخش نیز یک زمینه جالب برای شخصی‌سازی است. شخصیت وی/ Vدر بخش‌های مختلفی مانند مغز، چشم، سیستم ایمنی و استخوان‌بندی از سایبرورها استفاده کرده است. سایبرورها درجه کمیابی متنوعی دارند که می‌تواند بر تعداد اسلات‌ موردنیاز آنها تاثیر بگذارد (و هر بخش دارای تعداد مشخصی اسلات است). سایبرورها طیف وسیعی دارند به عنوان مثال نانووایرهای/ Nanowire فوق‌الذکر جهت حمله به دشمنان و هک کردن آنها استفاده می‌شوند. از سینث‌لانگز/ Synthlungs برای بهبود استقامت و از مَنتیس بلیدز/ Mantis Blades که در واقع تیغه‌های بزرگی شبیه به دستان ملخ هستند که از بازوهای V بیرون زده‌اند برای مبارزه استفاده می‌شوند و همچنین سایبرورهای دیگری نیز وجود دارند.

سایبردِک/ Cyberdeck

سایبردک

اگر به زندگی هکری علاقمندید، بنابراین می‌توانید با ارتقای Cyberdeck و نصب نرم‌افزاری به نام daemons گزینه‌های جالب‌توجهی برای مبارزه فراهم کنید. با استفاده از این موارد می‌توانید باعث ایجاد اتصال یا گرم‌شدن بیش‌از‌حد در سایبرورهای دشمنانتان شوید و به‌ترتیب آسیب‌های الکتریکی یا حرارتی وارد کنید. یکی از سلاح‌های دشمنتان را دستکاری کنید تا مجبور شود آن را تعویض کند، برای فریب دادن دشمنتان یک سیگنال SOS (پیام کمک) بفرستید و حتی با تنظیم مجدد اپتیک دشمنانتان، می‌توانید آنها را کور کنید.

لباس پوشیدن/ Clothing

لباس های سایبرپانک 2077

V می‌تواند در نایت‌سیتی/Night City انواع لباس‌ها را بپوشد اما یادتان باشد آنچه می‌پوشید نیز بر گیم‌پلی بازی تاثیرگذار است. در این بازی چندین اسلات مختلف برای زره‌‌‌تان از جمله پیراهن، کت، شلوار، کفش و دو اسلات اکسسوری ( همراه با اسلات‌هایی مربوط به پوشش سَر) که می‌توانند در برابر صدمات جسمی، حرارتی، شیمیایی و الکتری مقاومت ایجاد کنند ( البته به لباس موردنظر بستگی دارد) وجود دارد. نحوه لباس پوشین را می‌توان اصلاح کرد و بدین ترتیب مزایایی مانند محافظت از کتانی‌ها ایجاد نمود و به شما امکان می‌دهد تا بدون از بین بردن عملکرد، ظاهر موردعلاقه‌تان را حفظ کنید. فرقی نمی‌کند که از امتیازات استریت کرِد/ Street Cred برای اصلاحیات استفاده کنید یا برای خرید یک قطعه لباس جدید.

مبارزه/ Combat

مبارزات Cyberpunk 2077

مبارزات بازی Cyberpunk 2077 می‌توانند مبتنی بر نبردهای تن‌به‌تن توسط شمشیر، مشت و نانووایرها باشند و یا نبردهایی از فاصله دور را شامل شوند که بر استفاده از سلاح های گرم متکی هستند. به دلیل وجود دید اول‌شخص، مبارزات ذاتا مبتنی بر حالت نقش‌آفرینی هستند و بدین ترتیب سلاح‌ها تعداد آسیب‌ها را نشان می‌دهند و می‌توانید با استفاده از آنها به اشکال مختلفی صدمه وارد کنید. از نظر حرکتی می‌توانید برای فرار از خطر‌ بدوید، سُر بخورید، دابل جامپ (پرش دوگانه) کنید و یا در جایی مخفی شوید.

سلاح‌ها و شخصی‌سازی

شهر نایت‌سیتی با سلاح‌هایی مانند تک‌تیرانداز، تفنگ دستی، مسلسل، راکت‌انداز، شمشیر و غیره تا دندان مسلح شده است. سلاح‌ها به سه دسته قدرتی/Power، تکنولوژیک/Tech و هوشمند/Smart تقسیم می‌شوند. سلاح‌های Power به شما اجازه می‌دهند تاز از تیرهای معمولی و خشاب‌های عادی برای شلیک استفاده کنید. سلاح‌های Tech  برای شلیک از میان انواع موانع (مانند دیوارها) به تکنولوژی مغناطیسی متکی هستند. سلاح‌های Smart  گلوله‌هایی جهت ردیابی شلیک می‌کنند و بدین ترتیب می‌توانید به دشمنانی که مخفی شده‌اند شلیک کنید. در میان سلاح‌های جنگ تن‌به‌تن، کاتاناهای حرارتی بسیار جالب به نظر می‌رسند.سلاح های بازی سایبرپانک 2077

سلاح‌ها انواع مختلفی دارند، بنابراین ممکن است یک شاتگان هوشمند بیابید و بتوانید با استفاده از آن با یک تیر به چندنفر شلیک کنید. همچنین می‌توانید سلاح‌هایتان را شخصی‌سازی کنید، این شخصی‌سازی طیف وسیعی، از تغییر دوربین اسلحه گرفته تا وصل کردن یک صداخفه‌کن جهت تغییر نوع آسیب و افزایش سرعت شلیک را شامل می‌شود. همچنین سلاح‌ها درجه کمیابی متنوعی دارند و درجه Legendary بهترین آنهاست. برای پیداکردن اینگونه سلاح ها باید در شهر کاوش کنید و یا شخصیت‌های غیرقابل‌بازی خاصی را بکشید، یادتان باشد که ویژگی‌های منحصر به‌فرد این سلاح‌ها ارزش دردسر را دارد.

گزینه‌های غیرکشنده

در این بازی روش‌های مختلفی برای کشتن افراد وجود دارد، اما می‌توانید بازی را بدون کشتن کسی به پایان برسانید. البته این کار آسانی نیست. فیلیپ‌ وبر/ Philipp Weber طراح ماموریت‌های بازی در سپتامبر ۲۰۱۹ در مصاحبه با وبسایت GameSpot گفت: «مسئله این است که نایت‌سیتی، شهری صلح‌آمیز نیست بنابراین شما نمی‌توانید در این شهر همانند یک شخص صلح‌طلب که وارد هیچ نبردی نمی‌شود، بازی کنید زیرا گاهی اوقات خود مردم به شما حمله می‌کنند. اما می‌توانید انتخاب کنید که آنها را نکشید. در زندگی واقعی نیز اگر به شما حمله شود بلافاصله همه افراد را نمی‌کشید. شما می‌توانید مسائل مختلف را به روش‌های متنوعی حل کنید.» بنابراین در این بازی نیز  با بیهوش کردن یا صحبت کردن با افراد می‌توانید مسئله را حل کنید، به هر حال از نظر فنی باید راهی برای اینکار وجود داشته باشد.

محیط‌های تخریب‌پذیر

به گفته سازنده، محیط‌های تخریب‌پذیر بازی از اهمیت زیادی برخوردارند. این محیط‌های تخریب‌پذیر طیف وسیعی دارند مانند شیشه‌هایی شکسته‌ای که می‌توان برای مخفی شدن از آنها استفاده کرد اما به راحتی قابل تخریب هستند و ممکن است به شما یا دشمنتان آسیب برسانند. رد گلوله‌ها نیز باقی می‌ماند و همچنین فعل و انفعالات محیطی جالبی نیز مانند شلیک به لوله آب و بیرون زدن آب از همان نقطه، وجود دارد. ما کنجکاویم که ببینیم این موارد در یک نبرد چگونه ظاهر می‌شوند (مثلا به لوله‌های آب بالای سر دشمنان شلیک کنید و سپس در سایبرورهایشان اتصال کوچکی ایجاد نمایید تا میزان آسیب الکتریکی را افزایش دهد).

عدم وجود دشمنان اسفنجی

هر بازی‌ای که دارای عناصر نقش آفرینی است ممکن است از وجود دشمنان اسفنجی (دشمنانی که همانند اسفنج در مقابل گلوله‌های متعدد می‌ایستند و کشتنشان کار سختی است) رنج ببرد. این دشمنان می‌توانند قبل از مرگ، آسیب‌های زیادی را تحمل کنند اما کمپانی CD Projekt RED به دنبال حل این مشکل به روش‌های مختلفی است. اولا، انواع مختلفی از دشمنان در نایت‌سیتی وجود دارند. مثلا اگر شما در سطح دشمنان معمولی باشید به راحتی می‌توانید آنها را بکشید اما طبق مصاحبه‌ی طراح ارشد گیم‌پلی بازی یعنی پاول کاپالا/ Pawel Kapala با وبلاگ VG247 اگر با دشمنان سطح بالا مواجه شوید، آنها می‌توانند “با آسیب بیشتری کنار بیایند ” و “مجازات بیشتری را تحمل نمایند “. با این وجود آنها هم می‌توانند به آسیب‌ها واکنش نشان دهند و به اشکال مختلفی مانند احساس درد، لغزش یا افتادن بر روی زمین، این کار را انجام می‌دهند. کاپالا درباره مبارزه با رئیس گفته است که: «من فکر می‌کنم بهتر است که بازیکنان صبر کنند و خودشان این مبارزات را ببینند. اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما اقدامات لازم برای اینکه رئیس‌ها همانند اسفنج در برابر گلوله نایستند را انجام داده‌ایم.»

فعالیت‌های شخصیت Cyberpunk 2077

این شهر مملو از کارهای مختلف از مسائل مربوط به دلال‌ها گرفته تا داستان‌های خیابانی، است. شما می‌توانید قرارداد قتل/ Kill Contract امضا کنید، به دنبال افراد تحت‌تعقیب بگردید (حتی می‌توانید آنها را زنده دستگیر کنید) و حتی در ماموریت‌های پلیس شهر نایت‌سیتی برای تحقیق در زمینه‌های مختلف جنایی شرکت کنید. در این بازی مسابقاتی مانند مسابقات مرگ در Badlands و همچنین نبردهای زیرزمینی وجود دارند، همچنین ممکن است با شرکت در این مسابقات و نبردها دوست پیدا کنید و یا مکان‌های مخفی‌ای که بخش‌های مختلف شهر را به یکدیگر وصل می‌کنند را بیابید.

رانندگی در سایبرپانک ۲۰۷۷

رانندگی در سایبرپانک 2077

با اینکه قابلیت Fast Travel در این بازی وجود دارد اما یکی از مهمترین جذابیت‌های نایت‌سیتی، رانندگی در محیطش است. شما می‌توانید از میان ۲۹ مدل مختلف ماشین یکی را انتخاب کنید، هر یک از این ماشین‌‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند به عنوان مثال ماشین‌های Nomad پنجره و سنسور IR ندارند. همچنین می‌توانید موتورسیکلت انتخاب کنید و به لطف وجود هوش‌مصنوعی قابلیت احضار کردن تمام وسایل نقلیه را خواهید داشت. همچنین اتومبیل‌های خودکار نیز وجود دارند که می‌توانید به عنوان مسافر سوارشان شوید و سپس از درون اتومبیل به مبارزه با دشمنانتان بپردازید. اگر از وسیله نقیله خاصی خوشتان آمد می‌توانید آن را به گاراژ V اضافه نمایید.

بازی ‌ذهن/ Braindance

ممکن است در نایت‌سیتی از Braindance برای اهداف تفریحی استفاده شود اما در واقع یک ابزار کلیدی برای جمع‌آوری اطلاعات است. اساسا این قابلیت تجربیات شخص دیگری را ضبط کرده و در ذهن بازیکن پخش می‌کند. البته به دلایل سایبرنتیک، می‌توانید احساسات، ایده‌آل‌ها و حالت‌های روانی آن فرد را نیز حس کنید. همانطور که در نسخه نمایشی گیم‌پلی دیده شد این روش جذابی برای تحقیق است، و راه‌های جدیدی برای داستان‌پردازی دقیق را فراهم می‌کند.

سیستم تحت‌تعقیب

پلیس سایبرپانک 2077

با اینکه هنوز هم کمپانی CD Projekt RED در حال کار بر روی سیستم قانونی بازی است اما باید انتظار داشته باشید که اداره پلیس شهر نایت‌سیتی به فعالیت‌های جنایی شما واکنش نشان دهد. اگر به شخصی در منطقه معروفی از شهر مانند سیتی‌سنتر/City Center شلیک کنید، پلیس فورا به ماجرا رسیدگی خواهد کرد. بخش جالبتر داستان این است که اگر برای شرکت‌های بزرگ دردسر زیادی ایجاد کنید آنها V را تحت‌تعقیب قرار می‌دهند و برای شکار او پاداش تعیین می‌کنند و پلیس نایت‌سیتی نیز تلاش می‌کند تا به این پاداش دست یابد. حالا سوال اصلی این است که آیا سایر مزدوران نیز می‌توانند برای دستیابی به این پاداش اقدام کنند؟

عدم وجود ماموریت‌های رفتن ‌و آوردن

آیا نگران ماموریت‌های رفتن و آوردن(Fetch Quests) در دنیای نقش‌آفرینی وسیع جهان-باز این بازی هستید؟ طراح ارشد، فیلیپ وبر، درباره موضع تیم درمورد این موضوع صحبت کرده ( که ما اساسا ” ماموریت‌های رفتن و آوردن ” را دوست نداریم) و گفته است که این بازی بر روایت داستان‌های جالب تاکید دارد. او همچنین افزوده است:‌«گاهی اوقات شما باید به دنبال چیزی بروید و آن را بیاورید اما اگر ماجرا چیزی بیشتر از همین باشد و بر سر راهتان به چند مسئله دیگر نیز رسیدگی کنید، آنگاه ماموریت “رفتن و آوردن” حس بدی به شما منتقل نمی‌کند.» به طور خلاصه، حتی اگر مجبور شوید که چیزی را پیدا کنید و بیاورید، به احتمال زیاد با داستان بزرگتری درگیر خواهید شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 3 =