آموزش تمیز کردن دسته PS4 به صورت داخلی و خارجی

تمیز کردن دسته PS4

با وجود دستان عرق کرده، ذرات ریز و گرد و غبار و البته باکتری و ویروس‌های مختلف، تمیز نگه ­داشتن کنترلر PlayStation 4 کار سختی بنظر می‌­رسد. اما اصلا نگران نباشید، ما در این بخش نحوه تمیز کردن دسته PS4 را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید کنترلری سالم و کاملا تمیز داشته باشید. اگرچه اکثر اوقات فقط تمیز کردن بخش‌های خارجی دسته پلی استیشن ۴ کافی می‌باشد، اما ممکن است مجبور شوید بخش‌­های داخلی را نیز تمیز نمایید.

تمیز کردن دسته PS4: پاکسازی بخش های خارجی 

پاک کردن ذرات ریز و گرد و غبار

قبل از هرگونه اقدام جزئی برای پاکسازی کنترلر PS4، باید ذرات ریز و گرد و غبار را از روی سطح آن پاک کنید. می‌توانید در آغاز و پایان پاکسازی از اسپری هوای فشرده برای تمیز کردن گرد و غبار استفاده نمایید. البته به دلیل وجود شیارهای روی کنترلر، باید دقت نمایید که نازل اسپری را به کدام قسمت از وسیله نشانه گیری می‌­کنید.

نباید جریان هوا را مستقیما به سمت کنترلر هدف گیری کنید، بلکه باید هوا در اطراف کنترلر جریان یابد. اگر در اسپری کردن هوا دقت نکنید، ذرات ریزی که می‌توانستند خارج شوند، به بخش‌های عمیق‌­تر نفوذ می­کنند. البته می‌توانید از این مرحله بگذرید، چون در فرآیند پاکسازی اهمیت زیادی ندارد. هدف این است که در فرآیند پاکسازی به بخش­‌های کوچک‌تر برسیم، پس تمیز کردن بخش­‌های بزرگتر می‌تواند کمک کننده باشد.

دستمال کشیدن

حالا که ذرات ریز و گرد و غبار را از روی کنترلر خود پاک کردید، نوبت ضدعفونی کردن رسیده است. دستمال مرطوب کودک بهترین وسیله برای این کار است، اما اگر ندارید، می‌توانید از یک پارچه میکروفایبر برای این کار استفاده نمایید. اگر از پارچه میکروفایبر استفاده می‌­کنید، باید آن را به محلولی متشکل از یک قسمت آب و یک قسمت الکل ایزوپروپیل آغشته کنید. مطمئن شوید که جنس پارچه‌­تان میکروفایبر یا چیزی مشابه آن باشد. استفاده از حوله‌­های کاغذی و موارد مشابه باعث می‌شود کنترلرتان کثیف­‌تر شود.

با استفاده از دستمال مرطوب یا پارچه میکروفایبر، ابتدا اطراف کنترلر را پاک کنید، هنگام پاکسازی به بخش زیرین دکمه­‌های trigger بیشتر توجه کنید. این مرحله عمدتا بر پاکسازی سطح کنترلر متمرکز است، پس نیاز نیست بین تمام دکمه­‌ها و درزها را پاک کنید. برای یک پاکسازی ساده استفاده از اسپری هوای فشرده و دستمال کشیدن کافی است. لازم به ذکر است که برای تمیزی بیشتر باید روی جزئیات تمرکز نمایید.

پاکسازی جزییات

پس از یک پاکسازی کلی کنترلر، وقت آن رسیده که به پاکسازی بخش‌های جزئی کثیف بپردازید. برای اینکار به ترکیب آب و الکل ایزوپروپیل، گوش پاک ­کن و خلال دندان نیاز دارید. برخلاف آب، الکل ایزوپروپیل رسانای الکتریکی نیست، پس اگر کمی از آن وارد کنترلر شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

تمیز کردن دسته PS4
پاکسازی جزییات

کارتان را با گوش پاک­ کن شروع کنید، نوک پنبه ­های آن را به الکل ایزوپروپیل آغشته نمایید. سپس شروع به پاک کردن دور کنترلر کنید، یادتان باشد که حتما دکمه­ ها و thumbstickها را تمیز کنید. پس از اتمام کارتان، کنترلر را در جایی قرار دهید تا بطور طبیعی خشک شود. الکل به سرعت تبخیر می ­شود، و قطعا دلتان نمی‌خواهد روی کنترلری که تازه تمیز کرده‌­اید، لکه‌ای باقی بماند.

یک گوش پاک­‌کن جدید را به الکل آغشته کنید و با استفاده از آن درگاه‌­های USB، هدفون و EXT روی کنترلر را پاک کنید. باید این کار را به آرامی انجام دهید، زیرا اگر گوش پاک­‌کن را محکم فشار دهید ممکن است مقداری از پنبه لای درزها گیر کند.

تمیز کردن کنترلر پلی استیشن 4
تمیز کردن کنترلر پلی استیشن ۴

بعد از خشک شدن همه بخش ‌ها، از یک خلال دندان خشک برای پاک کردن لای شیارهای کنترلر استفاده نمایید. این مرحله پاک کردن اطراف touchpad، لای دکمه ­های trigger، و تمیز کردن شیارهای اطراف بدنه کنترلر را شامل می شود. همچنین می توانید اطراف سوراخ­‌های اسپیکر بخش جلویی کنترلر را نیز تمیز کنید اما باید دقت داشته باشید که ذرات کثیف را به بخش‌­های عمیق تر نبرید.

پس از تمیز کردن همه کثیفی ها، نیاز است که یکبار دیگر از دستمال مرطوب و اسپری هوای فشرده برای پاکسازی بدنه استفاده کنید زیرا قطعا هنگام پاکسازی مقدار زیادی چربی از دستتان به بدنه کنترلر منتقل شده است. برای اکثر افراد تا همین مرحله پاکسازی کافی است، اما اگر می‌خواهید درون کنترلر را نیز تمیز کنید، باید آنرا باز نمایید.

تمیز کردن دسته PS4: پاکسازی بخش های داخلی

*هشدار: ما باز کردن کنترلر را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم زیرا ممکن است هنگام باز کردن کنترلر، به آن آسیب بزنید، بنابراین ریسک انجام این کار بعهده خودتان است.

پیچ­ها را باز کنید

تمیز کردن دسته پلی استینش 4
پیچ­ها را باز کنید

ناگفته نماند که باز کردن کنترلر، ضمانت تعویض کالا را باطل می­کند، از همین رو مسئولیت این کار به عهده خودتان خواهد بود. با این حال، روند انجام این کار سخت نیست. با استفاده از یک پیچ گوشتی چهارسو، چهار پیچ پشت کنترلر را باز کنید. مانند اکثر وسایل الکترونیکی، پیچ­‌های کنترلر نیز بسیار ظریف هستند، پس بهتر است با دقت آن ها را باز کنید تا خراب نشوند. همچنین این پیچ‌­ها بسیار کوچک هستند، بنابراین برای جلوگیری از گمشدن‌شان، آنها را درون یک سینی قرار دهید.

علاوه بر پیچ، بدنه کنترلر توسط چند زبانه پلاستیکی نگهداری می‌شود. زمانی که پیچ‌­ها را باز کردید، یک ابزار پلاستیکی را وارد شیار جانبی کنترلر کنید و سپس به آرامی آن را از بقیه بدنه جدا کنید. یادتان باشد که به سرعت این کار را انجام ندهید. یک کابل سفید رنگ قسمت پشتی کنترلر را به بدنه متصل کرده است، پس به آرامی با استفاده از ابزار پلاستیکی آن‌ را جدا کنید.

باتری را جدا کنید

تمیز کردن داخل دسته PS4
باتری را جدا کنید

حالا که کنترلر را باز کرده­‌اید، باید باتری را جدا کنید. برای این کار کابل برق را جدا کرده و به آرامی چسب نواری آن را باز می‌کنیم. اگرچه جدا کردن باتری آسان است، اما می‌توانید برای آسانتر شدن کار از ابزار پلاستیکی استفاده کنید. دقت کنید که برای این کار هرگز از پیچ گوشتی استفاده نکنید، زیرا شی فلزی باعث آسیب رسیدن به باتری می‌شود.

باتری را آرام تکان دهید تا شل شود، یادتان باشد که حتما به آرامی این کار را انجام دهید. زمانی که باتری آزاد شد، یک پیچ را خواهید دید که بخش نگهدارنده باتری را به board متصل کرده است. پیچ را باز کنید و آن را به همراه نگهدارنده باتری، درون سینی بگذارید. بعد از برداشتن باتری، می‌توانید board، analog sticks، triggers، rumble motors، و touchpad را به عنوان یک قطعه واحد، جدا کنید. این بخش میانی برای کنترلر بسیار حیاتی است پس آن را با احتیاط کنار بگذارید. ضمنا مراقب کابل پلاستیکی که به touchpad متصل است، باشید. برای اینکه بتوانید بخش میانی را آزاد کنید حتما باید آن را جدا کنید.

باتری را جدا کنید
باتری را جدا کنید

حالا فقط بدنه پشتی و جلویی و دکمه‌­های کنترلر باقی مانده است (مراقب باشید، اگر قسمت جلویی را برعکس کنید، دکمه ها در می­‌آیند). حالا با استفاده از گوش پاک­ کن و الکل ایزوپروپیل مرحله پاکسازی را انجام دهید، سپس اجازه دهید تا کاملا خشک شود و در پایان همه چیز را دوباره سر جای خود قرار دهید و ببندید. شما میتوانید برای تمیز کردن بدنه پلاستیکی از آب استفاده کنید، اما بهتر است که از الکل ایزوپروپیل استفاده نمایید. زیرا آب باعث خرابی وسایل الکتریکی می‌شود و قطعا دلتان نمی‌خواهد درون کنترلرتان رطوبت باقی بماند.

 

منبع: Digitaltrends

کوروش نیک منش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =