نحوه اتصال دسته پلی استیشن ۵ به کامپیوتر و لپ تاپ

آموزش اتصال دسته پلی استیشن 5 به کامپیوتر و لپ تاپ

کنترلر Dualsense نسل جدید کنترلرهای پلی استیشن محسوب می‌شود که برای کنسول پلی‌استیشن ۵ عرضه شده است. وجود موتورهای پیشرفته هپتیک و تریگرهای انطباقی باعث شده این کنترلر مانند هیچ یک از کنترلرهای قبلی نباشد. وقتی از این کنترلر روی کنسول پلی‌استیشن ۵ استفاده کردیم، این موضوع کاملاً مشخص بود. همانطور که می‌دایند سونی این کنترلر را برای سیستم عامل ویندوز تولید نکرده است، نمی‌توان از تمام مزایای این کنترلر با رایانه شخصی بهره‌مند شد. البته این کنترلر به آسانی به کنسول بازی قابل اتصال است و می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود در کامپیوتر را با این کنترلر جدید تجربه کنید. با این وجود در این آموزش ما نحوه اتصال دسته پلی استیشن ۵ ( PS5 ) به کامپیوتر ( PC ) و لپ تاپ را به شما توضیح خواهیم داد تا به آسانی کنترلر را به صورت بی‌سیم و سیمی به PC خود متصل نمایید. 

اتصال دسته پلی استیشن ۵ به کامپیوتر و لپ تاپ از طریق سیم

این بخش از تنظیمات بسیار سریع انجام می‌شود. برای اتصال کنترلر از طریق USB، به یک کابل USB-C یا USB-A ( یا در صورت داشتن پورت C مناسب به یک کابل تبدیل USB- به C) برای رایانه شخصیتان نیاز دارید. اگرچه درون جعبه پلی‌استیشن ۵ یک کابل وجود دارد، اما اگر کنترلر را به صورت جداگانه خریداری کنید کابلی همراه آن نیست. آزاردهنده است! کابل بخرید، آن را وصل کنید و کارتان را ادامه دهید.

اتصال دسته PS5 به کامپیوتر و لپ تاپ به صورت بی‌سیم

برای استفاده از کنترلر Dualsense با بلوتوث به یک آداپتور بلوتوث USB (یا مادربردی با بلوتوث داخلی) نیاز دارید. برای اتصال، منوی بلوتوث و دستگاه دیگر در ویندوز را با فشردن دکمه ویندوز و نوشتن کلمه “Bluetooth” باز کنید. سپس روی گزینه ” اضافه کردن بلوتوث یا دستگاه دیگر” کلیک کنید و سپس روی اولین آیتم منوی بعدی که ” بلوتوث” نوشته کلیک کنید. پس از آن رایانه شما شروع به جستجو کرده و دستگاه‌های موجود را پیدا می‌کند.

آموزش اتصال دسته DualSense پلی استیشن 5 به کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش اتصال دسته DualSense پلی استیشن ۵ به کامپیوتر و لپ تاپ

روی کنترلر Dualsense، دکمه لوگوی پلی‌استیشن و دکمه share را فشار دهید (دکمه کوچکی در قسمت چپ پد لمسی) تا زمانی که چراغ LED اطراف پد لمسی شروع به چشمک زدن کنند. در عرض چند ثانیه ” کنترلر بی‌سیم” در فهرست دستگاه‌های موجود ظاهر خواهد شد تا به آن متصل شوید. برای اتمام اتصال کافی است روی آن کلیک کنید.

کنترلر Dualsense اکنون با درایور DirectInput در ویندوز در دسترس قرار گرفته است، این درایو برخی از بازی‌ها را تشخیص داده و به شما امکان تنظیم دوباره کنترلر را می‌دهد. اما باید توجه کنید که امروزه بسیاری از کنترل‌ها بر اساس درایو XInput جدید مایکروسافت و برای کنترلرهای Xbox ساخته شده‌اند. پس استفاده از کنترلر Dualsense بدون ابزار کمکی محدود خواهد بود. اینجاست که استیم وارد می‌شود.

اتصال کنترلر DualSense پلی استیشن ۵ به برنامه استیم در کامپیوتر

نحوه اتصال دسته پلی استیشن 5 به PC و استیم
نحوه اتصال دسته پلی استیشن ۵ به PC و استیم

استیم پشتیبانی دقیقی از کنترلرهای Dualsense 4 و کنترلرهای رایانه شخصی دارد که تنظیمات را برای کنترلر Dualsense بسیار آسان می‌کند. پس‌ازاینکه آن را به رایانه شخصی متصل کردید، استیم را باز کرده و حالت Big Picture را راه اندازی کنید.

ابتدا تنظیمات و سپس تنظیمات کنترلر را باز کنید، باید کنترلر بی‌سیم خود را در صفحه جدید ببینید. روی آن کلیک کنید، گزینه Define Layout برای شما در دسترس قرار خواهد گرفت. روی این گزینه کلیک کنید تا هر دکمه را مانند شکل تخصیص دهید. حال می‌توانید تنظیمات را ذخیره کرده و نام‌گذاری کنید. زمانی که این کار را انجام دادید، کنترلر رایانه شخصی شما باید مانند کنترلر Xbox روی هر بازی استیمی عمل کند.

متأسفانه برخی از تنظیمات کنترلر Xbox با Dualsense تطابق و کاربرد ندارند، زیرا این کنترلر هنوز خیلی جدید است. برای تغییر جوی‌استیک‌ها روی Calibrate کلیک کنید، اما نمی‌توانید رنگ نوار نوری تثبیت کنید یا هپتیک ها را به کار بیاندازید. استیم نمی‌دانند چگونه با این ویژگی‌های پیشرفته ارتباط برقرار کند. امیدواریم مدتی پس از عرضه، Valve پشتیبانی رسمی از آن را اضافه کرده و آن ویژگی را به کار بگیرد.

نحوه استفاده از کنترلر Dualsense پلی استیشن ۵ با بازی‌های غیر استیم

نحوه اتصال دسته PS5 به PC
نحوه اتصال دسته PS5 به PC

اگر می‌خواهید از Dualsense در بازی‌ای استفاده کنید که مثلاً در Epic Games Store آن را دارید، راه‌حلی وجود دارد که باید با هر چیزی، حتی با شبیه‌سازها هم جواب دهد. روشی آسان برای این کار: استیم را به حالت تصویر بازگردانید، استیم دارای ویژگی “افزودن به کتابخانه” است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های دیگری را به کتابخانه استیم اضافه کنید،و سپس از آن‌ها روی استیم استفاده کنید.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در منوی استیم روی “Games” کلیک کنید، سپس روی “اضافه کردن بازی غیر استیم به کتابخانه من…” کلیک کنید تا لیستی از برنامه‌ها روی رایانه شخصی شما ظاهر شود. در اکثر موارد، با این روش می‌توانید بازی را اضافه کنید و از یک کنترلر با استیم به عنوان واسطه استفاده کنید. تا زمانی که یک درایور یا ابزار ساخت فن مانند DS4Windows را برای Dualsense دریافت کردید، این تنها راه است.

منبع: PC Gamer

کوروش نیک منش
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • عرفان ۳۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    اگه ی بازی باشه ک کرک داشته باشه از طریق استیم میشه بازی کرد؟

    • مرکز خرید ۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۸:۳۸ ق٫ظ

      خیر امکانش نیست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =