بررسی انواع موتورهای گرافیکی بازی­‌سازی

بررسی انواع موتورهای گرافیکی بازی سازی

اگر از طرفداران بازی‌های ویدئویی باشید، حتما نام موتور بازی سازی گرافیکی به گوش تان خورده است. موتور گرافیکی یک ابزار بسیار قدرتمند است که امکان طراحی محیط و المان‌های موجود در بازی را برای سازندگان بازی فراهم می‌سازد. امروز موتورهای گرافیکی مختلفی در صنعت بازی سازی استفاده می‌شوند که هر یک ویژگی و قابلیت‌های خاص خود را دارند. در این بخش ما مشهورترین و کارآمدترین موتورهای گرافیکی بازی سازی را برایتان معرفی خواهیم کرد تا بیشتر با این ابزار قدرتمند دنیای بازی آشنا شوید. 

مقدمه:

در صورتی که شما از بازیکنان قدیمی بازی‌های رایانه‌­ای باشید بر حجم تغییرات مثبت ایجاد شده بصری و گرافیکی در حد فاصل سه دهه گذشته واقف هستید. در این مدت سپری شده، در بخش­‌های بصری بازی­‌ها، سطح انتظار بازیکنان از انجام بازی­‌های دنیای بازی­های رایانه­‌ای که امروزه وجود دارد بسیار بالا رفته است. این توقع ایجاد شده توسط قدرت گرافیکی موتورهای بازی­سازی رفع می­‌شود. موتورهای بازی­سازی اصلی‌­ترین بستر برای ساخت یک بازی در هر سطح مبتدی تا حرفه‌­ای است.

در ادامه این مقاله شما را با موتور بازی­‌ سازی، اجزای Game Engine، انواع مدل ساخت بازی با موتور  بازی­‌ سازی، آشنایی با Game Engineهای برتر دنیا در کنار بررسی وضعیت موتورهای بازی­ سازی در ایران خواهیم پرداخت، پس با ما باشید.

  • تعریف موتور بازی­ سازی گرافیکی :

Game Engine یا موتور بازی­ سازی به نرم­افزاری اطلاق می­‌شود که توانایی ایجاد انیمیشن، بازی و برنامه گرافیکی را در پلتفرم­‌های مختلف مانند: ویندوز، مکینتاش، ios، اندروید و از همه مهم­تر در این روزها پلتفرم­‌های کنسولی: ایکس ­باکس و پلی ­استیشن را داشته باشد. تنوع موتورهای بازی­سازی به بیش از ۵۰۰ نمونه مختلف در سطح دنیا رسیده است که هر کدام از این موتورهای گرافیکی بازی­ سازی قادر به رفع نوع خاصی از نیاز بازی­ سازان مبتدی تا مهندسین حرفه‌­ای بازی­ سازی هستند. نرم ­افزار موتور بازی­ سازی در سیستم ­عامل­‌های متنوعی در بازار عرضه شده تا سازندگان بازی­­‌های ویدیویی از آن برای هرچه بهتر شدن بازی­‌های خود بهره ببرند.

با استفاده درست از یک موتور بازی­‌ سازی قوی و مناسب امکان خلق بازی برای چندین پلتفرم موبایلی، کنسولی و رایانه‌­ای خواهیم داشت. شخص استفاده ­کننده از موتور بازی سازی برای ایجاد انیمیشن، برنامه یا بازی مدنظر خود باید به بخش­‌های گرافیکی، صوتی، هوش مصنوعی، تشخیص برخورد، مدیریت حافظه­‌ها و بسیاری دیگر از موارد مهم توجه ویژه نماید.

-پنج جزء تشکیل­ دهنده موتور بازی سازی گرافیکی:

Game Engine دارای پنج موتور اصلی برای بازی­ سازی است که هر کدام از آن­‌ها را به همراه توضیح مختصر تشریح کرده­‌ایم:

  • توانایی تولید بازی با موتور گرافیک انیمیشن سه بعدی یا دو بعدی:

اولین تصمیم سازنده در جهت ساخت بازی برگزیدن ایجاد محیط دو بعدی یا سه بعدی برای بازی است. این انتخاب نشان دهنده تفکرات و انتظارات سازنده بازی از خروجی مدنظرش است. به طور معمول سازندگان مبتدی از حالت دو بعدی ساده و خالقین حرفه‌­ای بازی­‌های رایانه‌­ای از حالت سه بعدی پیچیده بهره می‌­برند. موتورهای گرافیکی معمولا از کتابخانه­‌های directx  یا openGL به سخت­ افزار گرافیکی متصل می­‌شود تا در گرفتن خروجی اشیای سه بعدی بهترین تصویر ممکن را ارائه دهند. هر شی سه بعدی در دنیای سه بعدی ساخته شده در موتور بازی­‌سازی، دارای سه vertex یا رأس است. از اتصال این سه رأس، یک شی در حالت سه بعدی تولید می­‌شود.

  • افکت­‌های صوتی مناسب موجود در موتور صدا:

گرافیک مناسب باعث جذب بازیکنان به بازی خواهد شد اما عدم وجود موسیقی متن مناسب و یا حتی افکت‌‌­های صدایی مانند: صدای برخورد دو شمشیر، شلیک، حرکت اجسام و دیگر موارد موجود در بازی باعث دل­زدگی بازیکن از بازی خواهد شد. بدین منظور بسیاری از سازندگان بازی­ در سطح حرفه‌­ای از استدیوهای ضبط صدا برای بهتر شدن جلوه­‌های صوتی خود یاری می­‌گیرند تا بهترین و مناسب­ترین صدای خروجی ممکن را برای بازیکنان پلتفرم­‌های مختلف عرضه نمایند. استدیوهای حرفه‌­ای بازی­ سازی با مشکلات پخش همزمان چند صدا، پخش صدا در حالت‌­های سه بعدی و مدیریت صدا دچار مشکلاتی می­‌شوند اما ترفندهای خاص موتور صدا مشکلات مربوطه را رفع می­‌کنند. موتور openAl جز موتورهای صدا محسوب می­‌شود.

  • اجرای صحیح قوانین موتور فیزیک برای حرکت کردن objectها:

برای بهتر شدن هر دو بخش گرافیک و صوت می­‌توان از نرم­افزارهای کمکی استفاده کرد تا بهترین صدا و تصویر ممکن را داشته باشیم اما برای ایجاد حالت حرکت کردن یه شی یا object در محیط موتور بازی­ سازی باید از تمام توانایی موتور فیزیک بهره برد و امکان استفاده از کمک نرم ­افزارهای کمکی کمتر است. بطور مثال ایجاد حالت راه رفتن، دویدن، حرکت شاخه­‌های درخت در کنار تمامی اشیاء داخل بازی مربوط به همین بخش است و سازنده بازی باید بنا به نوع بازی خود موتور بازی‌­سازی خود را انتخاب نماید. معمولا در شرکت­‌های حرفه‌­ای بازی‌سازی از نرم­افزارهای کمکی، جهت عادی­ سازی و بهتر شدن حالت­‌های حرکتی سود می‌­برند. موتور فیزیک رایگان PhysX  یکی از پر استفاده­‌ترین موتورهای فیزیک در بین سازندگان بازی­های رایانه­‌ای است.

  • بهره بردن از موتور هوش مصنوعی:

دارا بودن هوش مصنوعی اولیه برای برخی حالات ابتدایی در ساخت شخصیت­‌ها یا اجزاء بازی می­‌تواند به سازندگان تازه­کار کمک شایانی نماید. هرچند که برای ساخت شخصیت­‌های ماندگار در بازی‌­های رایانه‌­ای باید توانایی­‌های منحصربه فردی را مدنظر داشته و آن­‌ها را برای شخصیت بازی خود تعریف نمایید. هرچه تعداد پیش­بینی­‌های لازم برای حالت­‌های متفاوت در بازی بیشتر باشد هوش مصنوعی مناسب­تری برای بازی خلق خواهد شد. به طور مثال در برخی از بازی­‌های مرحله‌­ای دیده شده است که با استفاده از یک شگرد خاص امکان رد کردن مراحل مختلف بازی را خواهید بود. تا زمان یادگیری این شگرد و چند مرتبه ابتدایی استفاده از آن بازی برای بازیکن دارای جذابیت بوده و بعد از آن عدم وجود حس تازگی و هیجان باعث نارضایتی بازیکنان می­‌شود. در این بخش از موتور­های بازی­ سازی نیز الگوریتم‌­های متفاوتی برای خالقین بازی‌­های رایانه‌­ای به صورت آماده قابل دسترسی خواهد بود.

  • مدیریت مناسب حافظه:

در صورتی که سازنده بازی بتواند بهترین بازی دنیا در تمامی مولفه­‌های بیان شده را ایجاد نماید اما امکان بهره بردن از آن در سیستم­‌های معمول در دنیا وجود نداشته باشد چه فایده­‌ای دارد؟! استفاده به ­جا از تمامی مولفه­‌های بیان شده در کنار مدیریت صحیح منابع CPU، حافظه­ های اصلی، جانبی و گرافیکی موجب ایجاد و اجرای یک بازی مناسب برای پلتفرم­‌های مختلف و در نتیجه جذب بیشتر بازیکنان به بازی ساخته شده است.

اشیاء یا بخش‌­های ساخته شده در موتور بازی­ سازی از جهت استفاده پر تکرار در بازی قابل اهمیت است. سازندگان بازی با ایجاد یک تغییر در بخش ابتدایی می‌­تواند از تغییرات ایجاد شده در تمامی بخش­‌های استفاده شده از آن شی بهره ببرند و مدت زمان ایجاد تغییر و تحول در محیط کاملا شلوغ ایجاد شده در مراحل پایانی ساخت بازی را کاهش دهند. با انجام این کار ذهن سازنده بازی معطوف به ایجاد مراحل بهتر در بازی خواهد شد و از شر تکرار مکررات رهایی خواهد یافت.

  • انواع موتور بازی سازی گرافیکی :

با استفاده درست از Game Engine توانایی ساخت هر نوع بازی در پلتفرم مد نظر خود را خواهید داشت.

  • Simple 2D games: بازی­‌های ساده دو بعدی، در صورتی که با ساختار کلی نرم­ افزار موتور بازی­ سازی آشنایی داشته باشید، با کنار هم قرار دادن اشیاء و قوانین حرکتی خود موتور بازی ­سازی قادر خواهید بود بازی ساده، طبق قواینن ذهنی خود ایجاد کنید.
  • Complex 2D games: بازی­‌های پیچیده دو بعدی نوعی از بازی­‌ها هستند که قالبا چند نفره، دارای هوش مصنوعی و برخی دیگر اصول ابتدایی بازی ویدیویی بهره می‌­برند. با ساخت این مدل از بازی­‌ها با بخش­‌های مختلف نرم­ افزاری موتور بازی­ سازی ارتباط بیشتری برقرار خواهید نمود.
  • Simple 3D games: بازی های سه بعدی ساده، برای ورود به دنیای بازی ­سازی بعد سوم، باید مدت زمان سه ماه الی یک سال را صرف یادگیری اصول ابتدایی نمایید. ساخت بازی‌های سه بعدی نیازمند توانایی­‌های خاص خواهد بود که باید در ابتدای کار آن­‌ها را فراهم کرد.
  • Complex 3D games: ساخت بازی­‌های پیچیده سه بعدی برای سازندگان مبتدی نیازمند صرف وقت چند ساله خواهد بود. معمولا این مدل از بازی­‌های رایانه‌­ای توسط شرکت­‌های بازی­ سازی متشکل از تیم­‌های بازی­ سازی حرفه‌­ای انجام می­‌شود.

همانطور که در ابتدایی مقاله اشاره کردیم، تنوع زیادی در تعداد و نوع موتورهای بازی­سازی وجود دارد. در ادامه به چند نمونه موفق، پر استفاده و تاثیرگذار از Game Engine در دنیای بازی‌ اشاره خواهیم کرد.

  • موتور بازی­ سازی Unity:

یکی پر استفاده‌­ترین موتورهای بازی­ سازی در پلتفرم­‌های موبایلی و ­رایانه­‌ای که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت اپل با نام موتور بازی­ سازی اختصاصی Mac OS X منتشر شد، موتور بازی­ سازی unity است. از سال ۲۰۱۸ این موتور بازی­ سازی محبوب از ۲۵ پلتفرم موجود برای اجرای بازی­‌های رایانه‌­ای پشتیبانی می‌­نمایند. مهم­ترین این پلتفرم­‌ها عبارت­ اند از: ویندوز، مکینتاش، اندروید، پلی استیشن، ایکس ­باکس، ios و Window Phone.

این موتور بازی ­سازی برای ساخت بازی‌­های دو بعدی و سه بعدی مناسب بوده و قابلیت‌­های بصری موجود در نرم­ افزار، امکان ایجاد پیش­ نمایش گرافیکی در کنار بهره بردن از توابع و کدهای برنامه­‌نویسی به زبان­‌های رایج جاوا و C# توانسته سیل عظیمی از سازندگان مبتدی تا حرفه‌­ای بازی­‌های رایانه­‌ای را به سمت خود بکشاند. بیش از یک سوم از ۱۰۰۰ بازی رایگان برتر نصب شده در پلتفرم­های موبایلی توسط این موتور بازی­سازی خلق شده­ است که نشان­ دهنده قدرت بالا در کنار آسانی در استفاده از این موتور بازی­ سازی است.

در سطح جهانی، موتور بازی­ سازی Unity برای بازی­سازان مبتدی و شرک‌ت­های بازی­سازی که گردش مالی زیر صد هزار دلار در سال دارند رایگان است و تنها شرکت‌های بزرگ سازنده بازی­‌های رایانه­‌ای که مقدار درآمدزایی بیشتر از مقدار تعیین­ شده را دارند باید از نسخه Pro استفاده نمایند. این نسخه از موتور بازی­ سازی unity شامل هزینه برای این شرکت­ های بازی سازی خواهد بود. از بازی­های مهم ساخته شده با این موتور بازی­سازی می­توان به: Super Mario GO، Angry Birds 2، Pokémon Go و Lara Croft Go اشاره داشت.

  • موتور بازی­ سازی پیشرفته Rockstar Advanced:

موتور بازی سازی راک استار

موتور بازی­ سازی اختصاصی شرکت Rockstar با نام RAGE از سال ۲۰۰۶ مورد استفاده این شرکت بازی­ سازی قرار گرفته است. شرکت مذکور از موتور بازی­ سازی RAGE برای ساخت بازی در کنسول­‌های نسل شش، هفت و هشت در کنار چند پلتفرم دیگر بهره می­برد. هزینه استفاده از این موتور بازی­ سازی رایگان بوده و بازی­‌های GTA IV و  Los Angeles از مهم­ترین بازی­‌های ساخته شده با این موتور بازی­ سازی اختصاصی است.

– موتور بازی سازی­ Fox Engine:

فاکس انجین کونامی

در صورتی که علاقه­ مند به انجام بازی­‌های فوتبالی باشید قطعا از نسخه­‌های مختلف بازی Pro Evolution Soccer  که به اختصار به PES نیز معروف است استفاده کرد‌ه­‌اید. این موتور بازی‌سازی توسط شرکت بزرگ بازی­ سازی konami و از همه مهم­تر هیدئو کوجیما، بزرگ­ترین طراح بازی­‌های رایانه‌­ای دنیا مورد بهره­ برداری قرار می‌گیرد. بازی Metal Gear Solid V دیگر بازی پرطرفدار تولید شده این موتور بازی­ سازی است.

موتور Infinity Engine

موتور اینفینیتی

فناوری استفاده شده در بازی‌های افسانه‌ای مانند بازی Baldur’s Gate از کمپانی BioWare و بازی Icewind Dale از کمپانی Black Isle Studio برای همیشه به عنوان بخش بزرگی از میراث کامپیوتر باقی‌خواهند ماند. موتور Infinity Engine یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در پیشرفت نسل جدید بازی‌های نقش‌آفرینی کامپیوتری، در دوران طلایی بازی‌های کامپیوتری و یکی از محبوبترین استودیوهای بازی‌سازی آن دوره یعنی BioWare بوده است. تعداد کمی از نرم‌افزارها به اندازه این نرم‌افزار در صنعت بازی‌سازی تاثیرگذار بوده‌اند. علاوه بر این، موتور Infinity Engine، برخلاف بسیاری از رقبایش با شکوه و ظرافت بالایی پا به سن گذاشته است. در سال ۲۰۱۶ شاهد انتشار بازی Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear بودیم، اولین نسخه از این بازی در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و نکته جالب توجه این است که در این بازی نیز از موتور Infinity Engine استفاده شده است. مسئولیت ساخت این بازی به عهده کمپانی Beamdog بوده، این استودیو کلیه نسخه‌های پیشرفته بازی‌های کلاسیک Icewind Dale و دو بازی اخیر Baldur’s Gate را مدیریت کرده است. امیدواریم این کمپانی بتواند موتور Infinity Engine را برای مدت زمان زیادی زنده نگه‌دارد.

موتور The Dark Engine

دارک انجین

ساده‌ترین راه برای سنجش یک موتور بازی، بررسی تصاویر آن است. باور عمومی این است که یک موتور خوب باید بازی‌های زیبایی تولید کند. اما با اینکه بارزترین جنبه عملکرد یک موتور، گرافیک‌های آن است اما این فقط یکی از جنبه‌هاست. به عنوان مثال، با اینکه بازی‌هایی که از موتور Dark Engine استفاده می‌کردند بسیار زیبا بودند اما موفقیت‌های اصلی آن‌ها به عوامل دیگری بستگی داشت. بازی‌ Thief: The Dark Project و دنباله‌اش و بازی System Shock 2 به لطف هوش مصنوعی پیشرفته و ویژگی‌های صوتی ایجاد شده توسط موتور Dark Engine، معروف شده‌اند. این فناوری که به درستی نامگذاری شده است، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا صداهای بازی را به خوبی کنترل کنند و بدین ترتیب در بازی حس تعلیق ایجاد می‌کند. همچنین هوش مصنوعی دشمن به سه سطح متمایز از آگاهی از شخصیت بازیکن برای حمله، مجهز است، یعنی سطح تایید مبهم، تایید قطعی و دستیابی قطعی. بنابراین می‌توان گفت که دستاوردهای موتور Dark Engine در پس‌زمینه بازی مخفی شده‌اند.

موتور Havok Physics / Destruction

Havok Physics / Destruction

موتور Havok مانند سایر موتورهای این لیست نیست، زیرا نمی‌توانید با استفاده از آن یک بازی کامل را بسازید. بلکه Havok مجموعه‌ای از ابزارهای تخصصی است که می‌توانید با استفاده از آن قسمت‌های سرگرم‌کننده بازی مانند انفجارها، برخورد گلوله با دشمن، ساختمان‌های در حال ویرانی و همه چیزهای مخرب را کنترل کنید. به بیان ساده، اگر اخیرا نمایش‌های فیزیکی خاصی در یک بازی مشاهده کردید، قطعا بخش زیادی از آن‌ها توسط Havok ساخته شده‌اند. از زمانیکه موتور Havok در بازی London Taxi Racer 2 کارش را آغاز کرد تابحال در بیش از ۶۰۰ بازی از آن استفاده شده است. و هیچکدام از این بازی‌های نمی‌توانند به اندازه مجموعه‌ بازی‌های Just Cause معرف خوبی برای این موتور باشند. استفاده از این موتور آشوب برانگیز که در بازی Just Cause 4 به اوج خود رسید، بهترین تبلیغات برای سازندگان Havok است.

موتور Source

Source Graphic engine

زمانی که هر یک از محصولات جدید کمپانی Valve انقلابی کوچک در بازی‌های کامپیوتری ایجاد می‌کردند، موتور Source نیز یکی از بزرگترین محصولات انقلابی بود. در اواخر زمان تولید بازی Half-Life، کمپانی Valve یک نسخه اصلاح شده از موتور Quake را توسعه داد و کار بر روی یک فناوری سفارشی را شروع کرد. بازی Counter-Strike: Source موتور Source را به جهان معرفی نمود، اما در بازی Half-Life 2 به دلیل گرافیک‌های جذاب و فیزیک واقع‌گرایانه‌اش، به پتانسیل‌های واقعی این موتور پی‌ بردیم. با این وجود هنوز هم کمپانی Valve، کاربر اصلی این موتور جذاب است. با اینکه موتور Source به شکل قابل توجهی اصلاح شده و در برخی از بازی‌های قدرتمندی مانند Vampire: The Masquerade – Bloodlines و مجموعه بازی‌های Titanfall از آن استفاده شده است اما هرگز موفق نشد تا رقبای کمپانی Valve ر ا شکست دهد.

موتور Frostbite

فراست بایت

از زمانیکه از Frostbite در مجموعه بازی‌های Battlefield استفاده شد، از این موتور EA در اکثر بازی‌های انحصاری همین کمپانی استفاده می‌شود. این موتور عمدتا برای ساخت بازی‌های تیراندازی اول‌شخص خارق‌العاده مانند Battlefield 1 و Star Wars Battlefront II استفاده می‌شود، اما در طول سال‌ها موتور Frostbite پیشرفت‌های زیادی داشته و از جهات دیگر تحت فشار قرار گرفته است تا بتواند با بازی‌های سایر ژانرها مانند مسابقه‌ای، ورزشی و نقش‌آفرینی کار کند. این موتور به اندازه کافی قوی است و می‌تواند از عهده محیط‌های تخریبی پیچیده و مسابقات بزرگ چندنفره برآید. بازی Anthem از کمپانی BioWare، بازی دیگریست که از این موتور بهره می‌برد.

موتور گرافیکی CryEngine

موتور بازی سازی کرای انجین

از موتور CryEngine که توسط کمپانی Crytek ساخته شده، در تولید بازی‌های معروفی مانند Far Cry، State Of Decay، Ryse: Son Of Rome، Prey و Evolve and Hunt: Showdown مورد استفاده قرار گرفته است. کمپانی Ubisoft Montreal یک نسخه شدیدا اصلاح شده از این موتور به نام موتور Dunia را برای ادامه بازی Far Cry یعنی Far Cry 2 طراحی کرده است. این موتور جدید به آنها امکان ایجاد یک بازی جهان-باز را داده است و همچنین پیشرفت‌های جدیدی مانند محیط‌های تخریبی، سیستم آب و هوایی پویا، چرخه‌های شبانه‌روز و شبیه‌سازی واقعی آتش که باعث شد همه ما علاقمند به آتش‌افروزی شویم، را بوجود آورده است. بازی‌های بعدی این مجموعه از نسخه به‌روزرسانی شده آن، یعنی موتور Dunia 2 استفاده می‌کنند.

موتور بازی سازی iD Tech iD Tech

 

هر یک از موتورهای id Tech که توسط کمپانی id Software تولید شده‌اند منحصر به فرد هستند اما همه آنها سابقه مشترک مهمی دارند. اولین موتور دراصل موتور ‘Doom’ نامگذاری شده بود و از آن در ساخت دو بازی اول Doom استفاده شد. هم‌اکنون شاهد هفتمین نسخه از این موتور هستیم و از آن در ساخت نسخه جدید بازی Doom و بازی Wolfenstein: The New Colossus استفاده شده است. بسیاری از بازی‌های معروف مانند بازی Call Of Duty و بازی‌های Half-Life، Portal  و Team Fortress با موتور Source بخاطر پیشرفت‌هایشان باید از این موتور id Software قدردانی کنند. با بررسی تاریخچه موتورهای IW و Source به موتور id Tech 2 خواهیم رسید.

موتور بازی سازی GameMaker Studio 2

GameMaker Studio 2

بازی‌های جذاب و اعتیادآوری مانند Hyper Light Drifter و ۱۰ Second Ninja X از این موتور استفاده کرده‌اند و هر دو به موفقیت چشمگیری دست یافته‌اند. بهترین نکته درباره موتور GameMaker Studio استفاده از یک سیستم کشیدن و رهاکردن/drag and drop است که هرکسی که می‌خواهد در حوزه ساخت بازی فعالیت کند می‌تواند به آسانی از آن استفاده نموده و چیزی سرهم کند. همچنین این موتور جهت ساخت بازی‌های پیچیده‌تر از زبان برنامه‌نویسی مخصوص به خود استفاده می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا به موتور اصلی توسعه‌دهندگان آماتور تبدیل شود. با اینکه می‌توان از این موتور برای ساخت بازی‌های سه‌بعدی محدود استفاده کرد، اما اکثر افراد از آن برای ساخت بازی‌های دو‌بعدی استفاده می‌کنند.

موتور بازی سازی REDengine

موتور بازی سازی REDengine

از این موتور اول شخص که توسط کمپانی CD Projekt Red تولید شده، از بازی The Witcher 2 به بعد استفاده شده است. از موتور فعلی این کمپانی که REDengine 4 نام دارد، در حال حاضر برای ساخت بازی Cyberpunk 2077 استفاده شده است. این موتور جهت تولید بازی‌های نقش‌آفرینی جهان-باز ساخته شده بنابراین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که جهان‌های بزرگ و وسیعی بسازند که شهرهای آن از یکدیگر فاصله زیادی دارند و از هوش مصنوعی بهتری برای پردازش شلوغی‌های درون شهرها استفاده کنند. آن‌ها با استفاده از موتور REDengine 3، موفق به ایجاد بازی جذاب The Witcher 3 شدند، بنابراین چه کسی می‌داند نسخه چهارم این موتور چه قابلیت‌های چشمگیر دیگری خواهد داشت؟!

موتور گرافیکی Creation Engine

معرفی موتور های گرافیکی بازی

از موتور Gamebryo که توسط کمپانی قدیمی Numerical Design Limited ساخته شده بود، برای تولید طیف وسیعی از بازی‌های مختلف از جمله بازی‌های The Elder Scrolls IV: Oblivion و Fallout 3 از کمپانی Bethesda Game Studios استفاده شده است. با این‌حال، در نهایت کمپانی Bethesda تصمیم گرفت که برای ساخت بازی‌های بعدی خود، موتور Creation Engine را بسازد زیرا احساس می‌کرد که قابلیت‌های گرافیکی موتور Gamebryo قدیمی شده است. نتیجه این تولید جدید، موتوری بود که نه تنها قابلیت‌های گرافیکی بهتری داشت بلکه از هوش مصنوعی، ساخت جهان و انیمیشن‌های بهتری نیز برخوردار بود.

موتور گرافیکی Unreal Engine

معرفی موتور های بازی سازی

این موتور که توسط کمپانی Epic Games ساخته شده است، احتمالا معروفترین موتور میان موتورهای این لیست است. اگر تابحال کسی نام بازی‌های این کمپانی را شنیده باشد، احتمالا از نسخه‌های نمایشی این فناوری که کمپانی بطور مرتب منتشر می‌کند، باخبر است یا آن‌ها را دیده است. تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان بازی برای ساخت بازی‌هایشان از موتور Unreal Engine استفاده کرده‌اند؛ از جمله‌  مجموعه بازی‌های Gears Of War، Batman Arkham، سه‌گانه Mass Effect، بازی جدید Sea Of Thieves، PlayUnknown’s Battlegrounds و Fortnite نیز از این موتور استفاده کرده‌اند و البته این لیست ادامه‌دار است. نه تنها از این موتور به طور گسترده‌ای در بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود، بلکه از آن به طور مکرر در فیلم و تلویزیون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر این موتور به صورت رایگان در اختیار تمام افرادی که مایل به تولید بازی‌های خود هستند قرار می‌گیرد، فقط کافیست که پس از توزیع بازی ۵٪ از سود خود را به آنها پرداخت کنند.

 

  • موتور های بازی­ سازی در ایران:

در سال­‌های اخیر استدیوهای بازی­سازی ایرانی نیز وارد میدان بازی­ سازی در پلتفرم­‌های موبایلی و رایانه‌­ای شده‌­اند. هرچند از لحاظ کیفیت محصول نهایی با رقیبان قدرتمند خارجی قابل قیاس نیستند اما استدیوهای بازی­سازی ایرانی با ساخت نسخه‌­های وطنی از باز‌‌ی‌­های جهانی توانایی‌­های خود در ساخت بازی را به رخ بازیکنان کشیده و توانسته‌­اند امید عرضه بازی‌های ملی با فرهنگ و اداب رسوم کشور ایران را برای علاقه‌­مندان ایرانی بازی‌­های ویدیویی ایجاد کنند.

با توجه به عدم رعایت قانون کپی­رایت در کشور و دسترسی آزاد به منابع آموزشی امکان رشد و پیشرفت برای سازندگان مبتدی در کشور فراهم بوده و این افراد تنها با صرف مدت زمان مشخص در یک بازه زمانی امکان یادگیری و بهره‌­برداری از نکات آموزشی را خواهند داشت.

  • این شما و این موتور گرافیکی:

طی این مقاله به خصوصیات موتورهای گرافیکی، انواع مدل­‌های بازی و خصوصیات Game Engineهای مختلف اشاره داشتیم. امیدواریم با خواندن مطالب فوق به سوی ایجاد بازی­های مدنظر خود رفته و پس از مدتی با کسب مهارت­های لازم، استعدادهای خود را در ایجاد یک بازی در سبک مورد علاقه‌­تان بروز دهید.

لازم به یادآوری است که ایجاد بازی دو بعدی یا سه بعدی بنا به ایده بازی شما و خط داستانی مدنظر سازنده بازی است. انتخاب موتور بازی­سازی خاص چندان مهم نیست اما میزان مهارت و تسلط بر بخش‌­های مختلف موتور بازی­ سازی باعث ایجاد یک بازی جالب توجه خواهد شد. هیدئو کوجیما را بیاد بیاورید! او از موتور بازی­ سازی  که اکثر استدیوهای بازی­ سازی در سطح جهانی بهره می­برند، استفاده نمی­‌کند اما بنا به میزان مهارت خود و تسلطش بر نرم ­افزار موتور بازی­ سازی توانسته شایسته مقام برترین بازی­ ساز جهان را از آن خود کند.

 

منبع: Pcgamesn

کوروش نیک منش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 6 =