نقد و بررسی کنسول Xbox Series S: به صرفه و مدرن

نقد و بررسی ایکس باکس سری اس

کنسول ایکس باکس سری اس مایکروسافت ارزان‌ترین و البته به نوعی ضعیف‌ترین کنسول نسل نهم است که با قیمت بسیار مقرون به صرفه ۳۰۰ دلار عرضه شده است. سرانجام این کنسول جذاب و کوچک به دست ما رسید و قصد داریم در این بخش نقد و بررسی ایکس باکس سری اس (Xbox Series) را تقدیم شما کنیم. 

کنسول ایکس باکس سری اس دقیقاً همان چیزی را ارائه می‌دهد که انتظار دارد. این دستگاه به زیبایی طراحی شده، از نظر فیزیکی بسیار مقاوم است و در دنیایی که اقتصاد در آن هیچ ثباتی ندارد، سعی کرده تا پایدارترین، مقرون به صرفه ترین و کارآمدترین دستگاه نسل بعدی باشد. مطمئناً اشکالاتی نیز به همراه خواهد داشت، اما به آنچه که در نظر گرفته است، می‌رسد و آن را به درست ترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

بررسی این کنسول را ابتدا با بسته بندی آن شروع می‌کنیم که ظاهر بسیار جذابی داشته و معرف خوبی برای دستگاه درون خود می‌باشد – در مرکز آن، محلی برای قرارگیری کنسول و در بالا قسمتی برای لوازم جانبی در نظر گرفته شده است: همان کابل نمایش مشخصات HDMI 2.1، مانند سری X و یک نسخه سفید از کنترلر بهبود بخشیده، به علاوه چند باتری AA. راه اندازی آن بسیار ساده است، حتی با برنامه Xbox موجود در تلفن های همراه که با کنسول ارتباط برقرار کرده و ورودی های کورد نیاز سیستم شما را هنگام به روزرسانی نرم افزار سیستم بر روی دستگاه، از طریق ورودی های دیگر آسانتر می‌کند – فرایندی که هنوز خیلی طولانی و پیچیده به نظر می‌رسد و بزرگترین عامل تأخیری که مایکروسافت در انتقال از نسلی به نسل دیگر از بین نبرده است.

پس از بروزرسانی سیستم، متوجه خواهید شد که قدرت سری S کاملاً مشابه برادر بزرگتر آن است – چیزی که اصلاً عجیب نیست، چرا که هردو دارای پردازنده Zen 2 و ذخیره سازی حالت جامد (SSD) NVMe هستند که دارای پهنای باند اجرای پی در پی ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه می‌باشند.

کیفیت باتری این کنسول نسبت به نسخه های قبلی را نمی‌توان نادیده گرفت: همانطور که این مقاله را می‌نویسم، در حال کپی کردن Gears 5 از SSD خارجی به درایو داخلی Xbox One X هستم تا باتری آن را به پایان برسانم – همچنین کندی و تأخیر / Lag در آن بسیار ناچیز می‌باشد.

آنچه که بیش از هرچیز دیگری در این کنسول آزار دهنده است، فشردن دکمه برای انتخاب یک گزینه و سپس منتظر ماندن به مدت چند ثانیه برای واکنش نشان دادن دستگاه است. کیفیت ۱۰۸۰p آن کاملاً شبیه به سری X است که در نمایشگرها نیز گسترش می‌یابد: ممکن است این دستگاه برای بازی‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p مناسب باشد، اما باز هم گزینه های خروجی ۴K 120Hz HDR را مانند سری X در اختیار خواهید داشت.

مقایسه مشخصات Xbox Series و PS5

کنسول های سری S دارای همان هسته پردازنده Zen 2 موجود در سری X هستند که با کسر ۲۰۰ مگاهرتزی کار می‌کنند، به گفته مایکروسافت این موضوع به خاطر ایجاد تمایز بین دو محصول ایجاد شده است. پردازنده گرافیکی / GPU آن نیز هم رده سری X است، اما کمی کوچکتر.

واحد محاسباتی آن از ۵۲ واحد پردازشی AMD RDNA 2 به ۲۰ واحد تقلیل یافته، سرعت کلاک آن نیز همینطور، که باعث شده تا پردازنده گرافیکی آن در مقابل ۱۲.۲ ترافلاپس سری X، تنها ۴ ترافلاپس باشد. حافظه اختصاص یافته آن از ۱۶ گیگابایت به ۱۰ گیگابایت کاهش یافته که ۸ گیگ آن برای بازی هاست (در مقابل، حافظه سری X برابر با ۱۳.۵ گیگابایت است). پهنای باند حافظه نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد که ۵۶۰ گیگ بر ثانیه سری X به ۲۲۴ گیگ برثانیه در سری S می‌رسد.

شایان ذکر است که اگرچه این تقلیل ها در سری S جدی و شدید هستند، اما این دستگاه تمام ویژگی های اصلی سری X را دارد. با اینکه از پردازنده گرافیکی کوچکتری برخوردار است، اما همچنان از مشخصات کامل  RDNA 2 مانند سایه زنی های متغیر، ردیابی سریع اشعه / Ray Tracing و قابلیت هایی از این دست استفاده می‌کند.

از قابلیت UI نیز بی بهره نمانده: Quick Resume که قابلیتی است که با استفاده از آن می‌توانید بازی نیمه کاره خود را در هر لحظه ای که می‌خواهید، به سرعت ادامه دهید (اگرچه این قابلیت در زمان بررسی های اولیه کنسول به درستی کار نمیکرد – چیزی که مایکروسافت در تلاش برای رفع آن است).

بررسی کنسول Xbox Series S
بررسی کنسول Xbox Series S

در رابطه با SSD، باید گفت که به عنوان ۵۱۲ گیگابایت تبلیغ می‌شود، اما در اصل تنها ۳۶۴ گیگ فضای قابل استفاده برای شما دارد. در دنیایی که قیمت کارت توسعه حافظه ۱ ترابایتی (فضای قابل استفاده: ۹۰۲ گیگابایت) تقریباً به اندازه خود کنسول است، این موضوع یک مشکل مهم قلمداد می‌شود، چرا که حجم اکثر بازی‌ها بیشتر از ۱۰۰ گیگابایت می‌باشد. بدون شک این یک مسئله مهم است، اما لازم است بدانید که حدود ۴۰ الی ۵۰ گیگ از حد متوسط، بیشتر است.

بازی های قدیمی Xbox می‌توانند تقریباً از طریق تمام دستگاه های USB اجرا شوند اما نکته این است که چه برای بازی‌های نسل بعدی و چه برای بایگانی کردن بازی‌ها، شما خیلی زودتر از موعد به محدودیت فضا در سری S خواهید رسید و هزینه بیشتری برای فضای ذخیره اضافی پرداخت خواهید کرد. دومین مسئله مهمی که وجود دارد، ماهیت تمام دیجیتالی بودن محصول است که به شدت محلی که می‌توانید از آن بازی های خود را بخرید و مقدار مبلغی که برای آن می‌پردازید را محدود می کند. البته این موضوع تا حدودی با وجود پیشنهادات Xbox Game Pass جبران خواهد شد.

Xbox Series XXbox Series SPlayStation 5
CPU۸ هسته ای AMD ZEN 2 – فرکانس ۳.۸ / ۳.۶ گیگاهرتز (SMT فعال)۸ هسته ای AMD ZEN 2 –  فرکانس ۳.۶ / ۳.۴ گیگاهرتز (SMT فعال)۸ هسته ای AMD ZEN 2 – سرعت کلاک متغیر تا ۳.۵ گیگاهرتز (SMT فعال)
GPUAMD RDNA 2 با ۵۲ واحد پردازشی و فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز (۱۲.۲ ترافلاپس)AMD RDNA 2 با ۲۰ واحد پردازشی و فرکانس ۱.۵۶۵ گیگاهرتز (۴ ترافلاپس)AMD RDNA 2 سفارشی با ۳۶ واحد پردازشی تا حداکثر ۲.۲۳ گیگاهرتز (تا ۱۰.۳ ترافلاپس)
حافظه۱۶ گیگابایت GDDR6 – پهنای باند تا ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه۱۰ گیگابایت GDDR6 – پهنای باند ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه۱۶ گیگابایت GDDR6 – پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه
ذخیره سازی۱ ترابایت SSD – پهنای باند فشرده نشده ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه۵۱۲ گیگابایت SSD – پهنای باند فشرده نشده ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه۸۲۵ گیگابایت SSD – پهنای باند فشرده نشده ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه
فضای ذخیره سازی قابل استفاده۸۰۲ گیگابایت۳۶۴ گیگابایت۶۶۷ گیگابایت
درایو نوری۴K UHD Blu-rayندارد۴K UHD Blu-ray (در نسخه دیجیتال فاقد آن می‌باشد)
قیمت۴۹۹ دلار / ۴۴۹ پوند۲۹۹ دلار / ۲۴۹ پوند۴۹۹ دلار / ۴۴۹ پوند (استاندارد) – ۳۹۹ دلار / ۳۵۹ پوند (دیجیتال)

 

Xbox Series S: آنالیز مصرف انرژی و میزان حرارت

Xbox Series S کوچکترین سیستم قدرتمند در نسل بعدی است، بنابراین منطقی است که کمترین انرژی را مصرف کند. در جدول زیر میزان مصرف برق در کنسول های نسل فعلی و نسل بعدی را در خارج از بازی خواهید دید.

من بازی Gears 5 را برای این آزمایش انتخاب کردم، زیرا متوجه شدم که این بازی بیش از هر بازی دیگری انرژی مصرف می‌کند، قسمت اوج مربوط به بیشترین قدرتی است که این بازی از فصل اول تا کنون به خود اختصاص داده است. در اینجا می‌بینیم که سری S برای افزایش عملکرد GPU به میزان ۳ برابر و CPU به میزان ۴ برابر به ۱۳ درصد انرژی بیشتر نسبت به One S نیاز دارد (که محدود به ۳۰ فریم بر ثانیه است). به نظر می‌رسد که کنسول های تازه کار، از نظر عملکرد کلی در هر وات به نقطه مطلوبی رسیده اند. نکته ای که باید در اینجا به خاطر بسپارید، این است که Gears 5 واقعاً نیاز به انرژی زیادی دارد. سایر بازی‌های سری S من، ۱۰ وات کمتر از برق استفاده می‌کنند.

دمای ایکس باکس سری اس
دمای ایکس باکس سری اس

تصویربرداری حرارتی، نتایج جالب توجهی را به همراه داشت. به احتمال زیاد کنسول Xbox Series S به خاطر شکل کوچکتری که دارد، داغترین کنسول نسل بعدی محسوب می‌شود. شاید اگر بدانیم که این کنسول به انرژی برابر یا بیشتری نسبت به Xbox One S نیاز دارد که از نظر ظاهری بزرگتر است، این موضوع چندان تعجب برانگیز نباشد. با این اوصاف، ساختار Xbox Series S ساده اما مؤثر است: یک فن خنک کننده بزرگ در بالای پردازنده اصلی قرار گرفته و هوا را مستقیماً از دریچه سیاه رنگ بزرگ و دایره ای شکل خارج می‌کند. در آزمون های من، این گرما حداکثر ۶۷ درجه سانتیگراد است – بالاتر از حداکثر دمای PS5 و سری X. با این حال، این کنسول به اندازه سری X بی صداست.

مصرف برقXbox Series SXbox Series XXbox One XXbox One S
خاموش۰ الی ۵/۱ وات۰ الی ۲ وات۵/۰ وات۵/۱ وات
حالت آماده به کار فوری۱۶ وات۲۹ وات۳۹ وات۱۱ وات
داشبورد۲۵ وات۴۲ وات۵/۴۸ وات۵/۲۲ وات
Gears 5 (اوج مصرف)۵/۸۲ وات۲۱۰ وات۱۷۳ وات۷۳ وات (۳۰ فریم بر ثانیه)

 

بازی‌های سری S: آیا بازاریابی ۱۴۴۰p مورد حمایت قرار می‌گیرد؟

این یک عامل بسیار مهم است. در اصل من هیچ اشکالی در عرضه دو کنسول به بازار که از طریق پردازنده های گرافیکی خود تفکیک می‌شوند، نمی‌بینم و بازاریابی پیش از انتشار مایکروسافت نشان داد که آنچه که Xbox Series X با کیفیت ۴K ارائه می‌دهد، در سری S با وضوح تصویر ۱۴۴۰p نشان داده خواهد شد. اگر از مانیتور ۱۰۸۰p استفاده می‌کنید، رندر ۱۴۴۰p به شما سطح خوبی از وضوح تصویر را ارائه می‌دهد. در ضمن، چهار سال بازی با کنسول PS4 Pro به ما آموخته است که حتی اگر کیفیت ۱۴۴۰p ایده آل نباشد، بازهم از کیفیت ۱۰۸۰p در مانیتورهای ۴K بهتر به نظر میرسد. مشکل این بازاریابی به اندازه کافی ساده است: بازی ها متحمل تقاضاهای اجرای مختلفی روی پیکربندی های سخت افزاری مختلفی می شوند، موضوعی که من در ماه مارس زمانی که رایانه AMD RDNA 4TF را کنار هم قرار دادم و آن را در مقابل معادل پر سرعت تری از مشخصات پلی استیشن ۵ قرار دادم، تایید کردم. پس از یک سو، ما با Gear 5 روبرو هستیم که مشاهده می کند Coalition به طور گسترده ای ادعاهای مشخصات مایکروسافت را محقق کرده است- اگرچه استفاده از مقیاس گذاری با وضوح پویا روی هر دو کنسول X و S دشوار است. از سوی دیگر، این ادعاها منطقی به نظر می رسند. بازی Forza Horizon 4 در کنسول Series X کیفیت ۴K را نشان می دهد، اما در کنسول Series S کیفیت ۱۰۸۰p دارد- همین موضوع برای بازی Sea of Thieves نیز صدق می کند. در واقع، استودیوهای مایکروسافت به طور کامل از فروش شرکت های پلتفرمی پشتیبانی نمی کنند.

با این حال مشکل من با خود دستگاه نیست، فقط با پیامرسانی است- زیرا اگر برابری ویژگی بین کنسول های Series X و S در کیفیت های ۴K و ۱۰۸۰p وجود داشته باشد، خوب است. این در واقع همان اتفاقی است که در Forza Horizon 4 می افتد، و شگفتی های دیگری در جای دیگری رخ می دهند. Ori and the Will of the Wisps یکی از بازی های زیبا در لیست Xbox است- که با ۴K60 یا با کیفیت ۱۰۸۰p 120 اجرا می شود. و این کار را بدون نقص انجام می دهد. در همین حال، Touryst با همین کیفیت ۴K60 روی Xbox One X اجرا می شود. با این حال، بازی Watch Dogs: Legion می تواند ردیابی پرتوی سریع سخت افزاری و عملکرد بسیار ثابت ۳۶۰fps را حفظ کند، اما با کاهش کیفیت بافت، کیفیت ساده و موارد دیگری همراه است که به طور آشکار قابل دید است. همچنین مشکل دیگری مشخص شده است: اگر Series X در برخی موارد با ۱۰۸۰p Series S برابر باشد، زمانی که X از مقیاس گذاری وضوح پویا استفاده می کند چه اتفاقی می افتد؟ در مورد Watch Dogs: Legion، به نظر می رسد که محدوده DRS در واقع ۹۰۰p-1080p بیشتر از ۱۴۴۰p تا ۲۱۶۰p در کنسول Series X است-و همانطور که مقایسه مستقیم تصویری در این صفحه نشان می دهد، زمانی که بازی روی نمایشگر بزرگی در اتاق نشیمن اجرا شود، میتواند مشکل تلقی شود.

ما فعلا عناوین بسیار محدودی برای تست داشته ایم، اما در بیشتر موارد Series S به عنوان یک کنسول ارزان و سطح پایین نگه داشته می شود و اگر انتظار نسخه با کیفیت پایین کنسول Series X را دارید، این کنسول همان چیزی است که باید انتخاب کنید- اما این حس وجود دارد که انتظارات بلند مدت دستگاه ارتباط زیادی به نحوه مقیاس پذیری واقعی آن، و نحوه ادامه کار آن به عنوان پیشرفت نسلی دارد. همچنین به نظر می رسد سطوح کششی وجود دارد که در آن ویژگی ها بین دو کنسول تفسیر می شوند. Watch Dogs: Legion ویژگی ردیابی پرتوی سریع سخت افزاری را حفظ کرده است، در حالی که این ویژگی در بازی Devil May Cry 5: Special Edition وجود ندارد، این نشان می دهد که میزان مقیاس پذیری بین این دو سیستم کاملا مشخص و ثابت نیست. مهم تر از همه اینکه، راه اندازی یک بازی با ویژگی ردیابی پرتوی در یک کنسول و نه در کنسول دیگر نشان می دهد که مایکروسافت از نظر الزامات فنی کار خود را با شرکت های پلتفرمی پایان خواهد داد.

بررسی ایکس باکس سری اس
بررسی ایکس باکس سری اس

در نهایت، من معتقدم که کیفیت عرضه کنسول Series S به خرید توسعه دهنده و اشتیاق عمومی برای سیستم مربوط می‌شود. با نزدیک شدن به پایان زمان کنسول های این نسل، دوباره از استودیوهایی که با این مشکلات روبرو هستند شنیده ایم که در حال کار با کنسول Xbox One S هستند- و این موضوع در کیفیت نهایی بسیاری از بازی هایی که تست کرده ایم قابل مشاهده است. در این جا مقایسه هایی با کنسول Series S وجود دارد- اما فقط تا حدودی. اشتراک بین دو کنسول جدید بسیار بیشتر از اشتراک بین کنسول های One S و One X بوده است، و این باعث راحت تر شدن کار تبدیل می شود. باز هم می گویم که نگرانی اصلی من درباره قدرت تجزیه GPU کنسول Series S نیست- کاهش نامناسب ۵.۵ گیگابایتی در حافظه سیستم های موجود وجود دارد.

با کنسول های سری S، شما نسخه اصلاح شده بهتری از بازی های Xbox One S را دریافت خواهید کرد که بیشتر آنها ۳۰ فریم بر ثانیه سرعت دارند. تا زمانی که مایکروسافت یا سازنده بازی مداخله نکند، کار دیگری نمی‌توان کرد. ما یک نسخه آزمایشی از بازی Fallout 4 را مشاهده کردیم که با تکنیک نرخ فریم دوبرابر و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد – اما مطمئناً در مرحله بررسی Xbox Series S، بازی‌ها با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند و این شامل بیشتر پیشرفت هایی است که به طور کلی مشاهده خواهید کرد: ویژگی های بصری آن کاملاً مشابه با Xbox One S است با این تفاوت که ۱۶ برابر فیلتر ناهمسانگرد و یک قفل دقیق برای هدف اصلی سازندگان دارد. اما برای اینکه موضوع واضحتر شود، آنچه که Xbox Series S نمی‌تواند انجام دهد، شکستن محدودیت وضوح ۹۰۰p است که بسیاری از بازی‌های One S با آن کار می‌کنند.

نکات مثبتی در زمینه سازگاری آن وجود دارد. نسخه های بهبودیافته Xbox One X از بازی‌های Xbox 360 نیز بهبود یافته ترند، ضریب وضوح ۲×۲ در کنسول Xbox 360 به وضوح ۳×۳ در کنسول One X ارتقاء یافته است. علاوه بر این، Xbox One X و حتی One S قادر به پیشی گرفتن از محدودیت های CPU در سخت افزار اصلی Xbox 360 هستند، اما هنوز مشکلاتی در انتخاب بازی‌ها وجود دارد. علائم امیدوارکننده ای نیز از سوی OG Xbox وجود دارد. Star Wars: Republic Commando با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت اجرا می‌شود،‌ یعنی بدون هیچ زحمتی، عملکرد بهتری نسبت به Xbox One X دارد که حتی ممکن است به دهه ۴۰ نیز برود. در واقع، بهترین راه برای تجربه بازی‌های قدیمی، به خصوص از دوران Xbox One، استفاده از کنسول سری X می‌باشد. این در حالی است که PlayStation 5 نیز به همین صورت قادر به بازسازی تجربه بازی‌های PS4 و PS4 Pro خواهد بود.

نتیجه گیری: کنسول متفاوت نسل بعد

طراحی این کنسول بحث برانگیز از بسیاری جهات ایده خوبی است – و شاید کنسولی مناسب در زمانی مناسب باشد. اگر شما یک گیمر هاردکور (گیمرهایی که فقط برای رسیدن به هدفی بازی می‌کنند لذت چندانی از بازی نمی‌برند) نیستید و به دنبال یک ماشین Game Pass هستید، این یک پیشنهاد بسیار مناسب برای شما است – چرا که فضای کافی برای مدیریت بازی‌های کوچکتر دارد و نبود درایو نوری در آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. به همین ترتیب، اگر PS5 خریده‌اید، اما به Game Pass یا محصولات انحصاری مایکروسافت علاقه دارید، می توانید یک کنسول سری S بخرید، چرا که می‌دانید از قدرت کافی برخوردار بوده و این محصول انحصاری شرکت مایکروسافت در انتقال به کنسول ضعیف تر، با مهارت کار می‌کند. و علیرغم بسیاری از کمبودهایی که دارد، من از بازی بر روی آن لذت بردم – بله کم و کاست هایی وجود دارد، اما به نظر من هرکسی که این کنسول را می‌خرد، حتماً از این موضوع نیز آگاه است.

اما برای گیمرهای سنتی تری که شاید کمتر درگیر سرویس اشتراک گذاری بازی باشند، Xbox Series S از جذابیت کمتری برخوردار است. اگر می‌خواهید مجموعه ای از بازی‌ها را داشته باشید که فوراً برای اجرا در دسترس باشند، باید فضای ذخیره سازی اضافه خریداری نمایید – که قیمت آن آنقدر زیاد است که اگر ۱۱۰ پوند دیگر به آن اضافه کنید، می‌توانید یک PlayStation 5 Digital بخرید که قطعاً خیلی بهتر از صرف هزینه برای Xbox Series S است. نه تنها فضای ذخیره سازی را دوبرابر می‌کنید، بلکه دستگاه قدرتمندتری به دست خواهید آورد. البته مفروض بر اینکه شما نسخه دیجیتالی آن را پیدا کرده باشید. مطمئناً شرکت سونی با فعالسازی کامل PS5 ضرر مالی خواهد کرد و این ضرر در نسخه دیجیتال آن بیشتر خواهد بود – که ظاهراً تعداد بسیار کمتری از آن را تولید خواهد کرد.

این یک ارزیابی منطقی از Xbox Series S است. اولین بار این کنسول را در ماه مارس و در دفتر مرکزی شرکت مایکروسافت دیدم – و فوراً شیفته آن شدم. از نظر ظاهری جذاب و طراحی آن کاملاً بی نقص است. همیشه آن دسته از محصولاتی که تجهیزات الکترونیکی کوچکتری دارند از مطلوبیت خاصی برخوردار بوده اند و به نظر من سری S بیش از هر محصول دیگری این ویژگی را داراست. شاید در واقع همه اینها به کوچک بودن کنسول مربوط شود، یا شاید به این معنا باشد که سری S از نظر ظاهری یادآور کنسول‌های گذشته بوده و این باعث پیشرفت و سود آن شده است. واقعاً نمی‌دانم.

جذابیت کنسول های سری S وقتی که در کنار کنسول های بزرگتر، قدرتمندتر اما تا حدودی نامناسب قرار می‌گیرند، دوچندان می‌شود. این Xbox تازه وارد، محصولی است که با ظاهری دلپذیر به راحتی به همه جا می‌رود. با اولین رونمایی از این کنسول و بحث در مورد آن، من و John Linneman باید به کم و کاستی های آن، بار اضافه شده بر دوش سازندگان بازی و البته ماهیت تمام دیجیتالی دستگاه می‌پرداخیتم. اما به جای آن، در وهله اول شیفته شکل ظاهری و نحوه خنک ماندن آن شدیم. نسل بعدی کنسول، از هر راهی که می‌رود، یک چیز واضح است: مایکروسافت می‌داند که چگونه یک کنسول فوق العاده طراحی و تولید کند.

 

منبع: Eurogamer

کوروش نیک منش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سه =