بهترین بازی های سوپر ماریو (قارچ خور)

بهترین بازی قارچ خور

سری بازی‌های سوپر ماریو از کمپانی نینتندو آنقدر معروف هستند که حتی وقتی عبارت «بهترین بازی قارچ خور» را می‌شنویم، این لوله‌کش سیبیلو جزو اولین چیزهایی ا‌ست که به ذهنمان خطور می‌کند. ماریو از اولین روزهایی که به عنوان «مرد جهنده» با دانکی کونگ مقابله می‌کرد تا آخرین ماجراجویی‌هایش در نینتندو، همواره یکی از بهترین شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی بوده است. او آنقدر شخصیت برجسته‌ای است که در بسیاری از بازی‌های ویدیویی به عنوان ستاره، نقش ‌آفرینی کرده است و هم ‌اکنون ما قصد داریم این بازی‌ها را رتبه بندی کنیم.

برای تهیه این لیست ما دو معیار اصلی در نظر داشتیم. اول اینکه بازی‌ها باید به سبک پلتفرمر باشند. چه بازی‌های دو بعدی و چه سه ‌بعدی. بدین ترتیب بازی‌های ورزشی ماریو، بازی‌های سری Mario Kart، بازی‌های نقش ‌آفرینی و تمام بازی‌های Mario Parties کنار گذاشته شدند.

دوم اینکه خود ماریو باید شخصیت اصلی بازی باشد. بدین ترتیب بازی‌ Super Mario Land 3 و بازی Super Mario World 2: Yoshi’s Island نیز از لیست حذف شد. در نهایت ۲۰ بازی برایمان باقی ماند. هیچکدام از این بازی‌ها بد نبودند اما به هر حال ما مجبور شدیم یکی از آن‌ها را بازنده اعلام کنیم. همچنین ما ترجیح دادیم که The Lost Levels را حذف کنیم و Super Mario Bros. 2 را به عنوان دومین بازی قطعی این لیست قرار دهیم.

بازی Super Mario 64

بهترین بازی قارچ خور
بازی Super Mario 64

اینکه یک بازی از حالت پلتفرمر دو بعدی به حالت سه بعدی تبدیل شود کار سختی است. کمپانی نینتندو با تولید بازی Super Mario 64 این ریسک را پذیرفت. این بازی به اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود که تعداد کمی از بازی‌ها به چنین موفقیتی دست یافتند. دویدن‌ها، پریدن‌ها و چرخش‌های ماریو در بازی Super Mario 64 به خوبی به نمایش کشیده شده است. همچنین این بازی با ارائه مراحل خلاقانه، شما را به کاوش و حل مشکلات تشویق می‌کند.

بازی Super Mario 64 یکی از معدود پلتفرمرهای سه ‌بعدی از دوران ۶۴ بیتی (نسل پنجم بازی‌های ویدیویی کنسول‌ها) است که به شکل شکوهمندانه‌ای رشد کرده است. هم ‌اکنون نیز همانند روز اولی که Nintendo 64 در دو دهه قبل به بازار آمد قابل بازی است. مخصوصا اینکه حالا به‌ صورت بسته ۳D All-Stars نیز ارائه می‌شود. از همه مهم‌‌تر اینکه این اولین بازی اصلی سوپر ماریو بود که چارلز مارتینت به عنوان ستاره آن نقش ‌آفرینی کرده بود، نقشی که از آن زمان تاکنون ماندگار بوده است.

بازی Super Mario Odyssey

بهترین بازی قارچ خور
بازی Super Mario Odyssey

کمپانی نینتندو به شکل عجیبی تصمیم گرفت تا از فرمولی که در بازی Super Mario 64 به کار برده بود در بازی‌های آینده خود استفاده نکند. یا اینکه حداقل تا قبل از ساخت Super Mario Odyssey از آن فرمول چشم ‌پوشی کرد. این بازی در مجموعه‌ای شامل محیط‌های باز و بزرگ به همراه چالش‌ها و رازهای پلتفرمینگ ساخته شده است. می‌توان گفت Odyssey بهترین بازی پلتفرمینگ نینتندو است. شخصیت «کپی/ Cappy»‌ به ماریو اجازه می‌دهد تا تقریبا به هر شکلی تبدیل شود و ده‌ها نوع توانایی و گزینه جدید برای پیروزی در مراحل بازی به او اعطا می‌کند.

ترکیب شگفت‌انگیز، جزئیات واقع ‌گرایانه با قاب کارتونی کلاسیک ماریو، آن را از تمام جهات به یک بازی عالی تبدیل کرده است. موسیقی متن جاز و بخش‌های دو بعدی آن باعث شده است که Odyssey به یکی از خلاقانه‌ترین و مبتکرانه‌ترین بازی‌های این مجموعه تبدیل شود.

بازی Super Mario World

بهترین بازی قارچ خور
بازی Super Mario World

کنسول Super Nintendo باید خود را اثبات می‌کرد. زیرا کمپانی Sega با ارائه کنسول Genesis بازار کنسول‌های ۱۶ بیتی را در دست گرفته بود. طبیعتا کمپانی نینتندو تصمیم گرفت که مسئولیت این کار را به ماریو بسپارد و بدین ترتیب بازی سرگرم‌ کننده Super Mario World را تولید کرد. اگرچه این بازی از همان فرمول اصلی بازی‌ اصلی و Super Mario Bros. 3 تبعیت می‌کند، اما میزان استفاده از آیتم‌های مختلف و دشمنان متنوع باعث شد که از سایر بازی‌های ماریو متمایز باشد.

پرش چرخشی یکی از تکنیک‌های معروف بازی Super Mario World است. شما می‌توانید از آن برای نجات خود استفاده کنید و همچنین سبک صوتی و تصویری جذاب این بازی می‌تواند روزتان را شاد و روشن کند. البته، در این بازی با Yoshi آشنا خواهید شد و به لطف بازی Super Mario World عاشق این دایناسور سبز رنگ بامزه می‌شوید.

بازی Super Mario Bros. 3

بهترین بازی قارچ خور
بازی Super Mario Bros. 3

کمپانی نینتندو با تولید بازی Super Mario Bros. 2 مسیر جدیدی را در پیش گرفت و طرفداران زیادی از این کار راضی نبودند. اما با ارائه بازی Super Mario Bros. 3، دوباره به ریشه‌های پلتفرمر مملو از دشمن خود بازگشت، ولی این بازی یک بازی ساده نبود.

در عوض در این بازی رئیس‌های فرعی خلاقانه‌ای معرفی شدند که در راه رسیدن به Bowser می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید. همچنین این بازی شامل قدرت‌ها و رازهای دیوانه‌واری است که به شما اجازه می‌دهد بخشی از بازی را نادیده بگیرید. شاید تنها نقطه ضعف این بازی، سبک هنری‌اش است که قرار بود شبیه به یک نمایش صحنه‌ای باشد اما در عوض، در مقایسه با سایر بازی‌ها بسیار بی ‌روح به‌نظر می‌رسید.

بازی Super Mario Galaxy 2

بهترین بازی قارچ خور
بازی Super Mario Galaxy 2

کمپانی نینتندو به‌ طور معمول برای بازی‌های خود دنباله مستقیم نمی‌سازد، زیرا تمایل دارد ک هر نسخه جدید را با روش‌های جدید و قابل‌ توجهی تغییر دهد. بازی Super Mario Galaxy 2 یکی از موارد استثنایی است. زیرا محبوبیت و موفقیت گسترده اولین بازی کنسول Wii باعث شد که یک دنباله مناسب برای آن ساخته شود.

بازی Galaxy 2 همان سبک گیم پلی کاوش در سیاره، بازی اول را حفظ کرده است و البته شخصیت یوشی را نیز به بازی می‌آورد. این دایناسور می‌تواند دشمنان را بخورد و حتی سطوح عمودی را از بین ببرد و موانعی خلاقانه و چالش برانگیز بسازد.

بازی Super Mario Bros

بهترین بازی قارچ خور
بازی Super Mario Bros

آیا در بازی‌های ویدیویی، هیچ سطحی به اندازه سطح World 1-1 از بازی Super Mario Bros نمادین و برجسته است؟ بازی Super Mario Bros در هنگام انتشارش در سال ۱۹۸۵، نه تنها انقلابی در بازی‌های سبک پلتفرمر ایجاد کرد، بلکه به احیای کنسول‌های بازی‌های ویدیویی نیز کمک نمود.

پس از شکست کنسول Nintendo Entertainment System در سال ۱۹۸۳، این کمپانی برای فروش دستگاه‌های خود و متقاعد کردن خانواده‌ها برای خرید دستگاه‌ها، به یک بازی منحصر به فرد نیاز داشت. بدین ترتیب بازی Super Mario Bros مسئولیت این کار را برعهده گرفت. از آن زمان تاکنون، ماریو برای نجات جان Princess Peach با بوزر جنگیده است و ما هر روز به سراغ همان بازی اول می‌رویم.

بازی Super Mario Galaxy

بهترین بازی قارچ خور

نحوه کنترل حرکت در کنسول Wii باعث شد که این کنسول برای بازیکنان جوان و افرادی که بازی‌های ویدیویی آشنایی زیادی ندارند، جذاب باشد اما کمپانی نینتندو مراحل بازی Super Mario Galaxy را ساده نکرد. این بازی که اولین بار برای نسل پنجم کنسول‌ها عرضه شد، حالت پلتفرمر سه بعدی فوق‌العاده را با محیط‌های زیبایی با تم‌های فضایی ترکیب کرده است و نقاط قوت کنسول Wii را بدون تاکید بر محدودیت‌های فنی آن برجسته می‌سازد و دکمه‌های کنترلی فشاری و متحرک آن باعث شده تا راه جدیدی برای بازی‌کردن خلق شود.

بازی Super Mario 3D Land

بهترین بازی قارچ خور

ویژگی‌های منحصر به فرد کنسول Wii بلافاصله برای همه بازیکنان آشکار شد. اما کنسول ۳DS با وجود ارائه فناوری سه بعدی بدون عینک، آنقدر هم خوش ‌شانس نبود، حداقل بلافاصله. هنگامی که بازی Super Mario 3D Land راه‌ اندازی شد، همه چیز مشخص شد.

 این بازی پلتفرمر سه بعدی مبتنی بر دوره، شبیه به بازی‌های دو بعدی قدیمی بود که یک بُعد سوم به آن داده شده بود. همچنین با استفاده از فناوری سه بعدی توانایی اندازه‌گیری بهتر جهش‌ها را ارائه می‌کرد. بدین ترتیب بازی ۳D Land یکی از سخت‌ترین بازی‌های پلتفرمر سه بعدی از نظر کنترل است. البته آن‌ها چرخ را دوباره اختراع نکردند اما استفاده از آن را راحت‌تر کردند.

بازی Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

بهترین بازی قارچ خور

کمپانی نینتندو که با قابلیت‌های سه بعدی کنسول ۳DS درگیر بود، یک کنسول جدید تولید کرد تا دنباله بازی «Super Mario 3D Land» که «Super Mario 3D World» نام داشت را در این کنسول راه‌ اندازی کند. پس از اینکه این کنسول نتوانست آنگونه که شایسته بود به این بازی توجه کند، آن‌ها این بازی را به کنسول فوق‌العاده محبوب Switch منتقل کردند، البته آن را با یک باندل جدید به نام Bowser’s Fury ارائه نمودند. بازی اصلی یک دنباله توسعه یافته از بازی ۳D Land است. مراحل، شخصیت‌ها، قدرت‌ها و سرگرمی‌های این نسخه جدید نسبت به نسخه قبلی افزایش یافته است. از ابتدا تا انتهای این بازی لذت خواهید برد. همچنین در این نسخه برای اولین بار با کاپیتان تاد آشنا می‌شویم که البته او بعدا در بازی مخصوص خودش نقش ‌آفرینی می‌کند.

از سوی دیگر، باندل Bowser’s Fury با جایگرینی مراحل سبُک با یک سطح باز و انفرادی مشابه نسخه Odyssey، به ما راه جدیدی برای بازی در قالب نسخه ۳D World را ارائه می‌دهد. این یک باندل اضافی کوچک است، اما کانسپت‌های زیادی دارد و ما فکر می‌کنیم که کمپانی نینتندو در حال آزمایش آن است تا در آینده یک بازی کامل براساس آن تولید کند. در هر صورت، این باندل، یک گزینه عالی برای این بازی درخشان محسوب می‌شود.

بازی Super Mario Maker 2

بهترین بازی قارچ خور

این بازی که دنباله‌ای از عنوان موفق مخصوص کنسول Wii U محسوب می‌شود، آیتم‌ها و گزینه‌های جدید را ارائه کرد و در اکثر مواقع نیز موفق بود. بازی Super Mario Maker 2 برای بازیکنان آیتم‌ها، دشمنان و مکانیک‌های بیشتری فراهم نمود تا با آن‌ها سرگرم شوند. همچنین برای الهام بخشیدن به کاربران، بیش از ۱۰۰ مرحله جدید تولید نمود. البته این بازی همچنان با حالت ناخوشایند آنلاین درگیر بود و هیچ راهی برای پیدا کردن مراحل خوب از میان هزاران مرحله بد، در آن وجود نداشت. اما قطعا گامی مناسب در مسیری درست محسوب می‌شد. به علاوه، توانایی اجرای بازی در مسیر- همراه با گرافیک‌های بهبود یافته- این بازی را به یکی از بهترین بازی‌های کنسول Switch تبدیل کرده است.

بازی Super Mario Sunshine

بهترین بازی قارچ خور

احتمالا بازی Super Mario Sunshine که به صورت انحصاری برای کنسول GameCube ارائه شد، البته بعد از بازی Super Mario Bros 2، تجربی‌ترین بازی این مجموعه محسوب می‌شود. در این بازی ماریو به یک جزیره گرمسیری فرستاده می‌شود و البته به دستگاه F.L.U.D.D. نیز مسلح است. این دستگاه چند منظوره به ماریو امکان می‌دهد تا موانع را از روی زمین پاکسازی کند، مانورهای آکروباتیک انجام دهد و یا صرفا به سمت دشمنان شلیک کند.

زمانی که باز هم کمپانی نینتندو از صحنه خارج شده بود، بازی Sunshine باعث شد که یکبار دیگر این کمپانی بر سر زبان‌ها بیفتد و حرکت جسورانه آن که نسبت به استانداردهای ماریو متفاوت بود باعث شد تا بر فلسفه طراحی نامنظم تاکید شود. البته نسخه Sunshine نتوانست به خوبی رشد کند و به دلیل وجود دوربین نامناسب باعث شد که با گذشت زمان طرفدارانش را از دست دهد. حتی انتقال آن به کنسول Switch به عنوان بخشی از بسته ۳D All-Stars نیز آنگونه که انتظار داشتند به این مشکلات رسیدگی نکرد.

بازی New Super Mario Bros. U

بهترین بازی قارچ خور

بازی New Super Mario Bros. U که تصویر جدیدی از فرمول بازی New Super Mario Bros محسوب می‌شود، اساسا یک تجربه دگرگون ‌کننده از اولین بازی ماریو یا نسخه Super Mario 64 نیست. اما یک طراحی خوب در سبک پلتفرمر بوده و از شیطنت و شوخ طبعی کافی برخوردار است. انجماد دشمنان اسکلتی و پرتاب گلوله‌های آتشین و مینیون‌های بوزر در بازی مخصوص کنسول Wii U بسیار جذاب بوده است. باندل جدید New Super Mario Bros. U Deluxe که برای کنسول Switch ارائه شده است نیز چالش‌های متنوع و حالت جدید New Super Luigi را جهت افزایش سرگرمی در این بازی پلتفرمر ارائه می‌کند.

بازی Super Mario Maker

بهترین بازی قارچ خور

بازی اصلی Super Mario Maker فوق‌العاده بود و به دلیل استقابل کم از کنسول Wii U، شکست خورد. بازی Super Mario Maker به بازیکنان اجازه می‌داد تا با خلاقیت درونی خود آشنا شوند. این بازی آن‌ها را آزاد گذاشت تا سطوح مخصوص به خودشان را بسازند. سپس افراد می‌توانستند این مراحل را آپلود کنند تا دیگران نیز از آن لذت ببرند. بدین ترتیب صدها نوع سطح فوق‌العاده پیچیده تولید شد که به اندازه سطوحی که توسط خود کمپانی نینتندو تولید می‌شد، سرگرم‌ کننده بود. البته هزاران سطحِ نه چندان عالی نیز وجود داشت که تجربه این بازی را کُند می‌کرد و باعث می‌شد تا پیدا کردن یک سطح خوب برای بازی، به چالش تبدیل شود.

بازی Super Mario Bros 2

بهترین بازی قارچ خور

بازی Super Mario Bros 2 قرار نبود یک بازی ماریو باشد. بازی Doki Doki Panic که در ژاپن راه ‌اندازی شد، الهام بخش طراحی بازی جدید سوپر ماریو در آمریکای شمالی بود، که البته نسخه Lost Levels بازی ماریو در آنجا، یک بازی سخت محسوب می‌شد.

شما در این بازی به جای پریدن بر روی سر دشمنان به سمتشان سبزیجات پرتاب می‌کنید. البته شخصیت‌های موجود در این بازی آنقدر قابل تشخیص نیستند، اما غیرعادلانه است که بگوییم بازی Super Mario Bros 2 بد است. فقط اینکه این بازی خیلی به بازی‌های سوپر ماریو شباهت ندارد. همینطور قبل از اینکه کمپانی نینتندو، ویژگی‌های اصلی این مجموعه بازی‌ها را مشخص کند تولید شده است.

بازی New Super Mario Bros

بهترین بازی قارچ خور

به نظر می‌رسد که هم‌اکنون بازی New Super Mario Bros یک متناقض‌ نما است. زیرا در این بازی از کلمه جدید استفاده شده است اما خود بازی به صورت دو ‌بعدی ارائه شده که قدیمی محسوب می‌شود. اما زمانی که این بازی برای کنسول Nintendo DS منتشر شد، سال‌ها بود که یک نسخه ماریو دو بعدی برای طرفداران طراحی نشده بود. این بازی برای طرفداران کلاسیک سوپر ماریو ساخته شده بود. بازی شامل دشمنان معروف این مجموعه بازی‌ها به نام Goomba و Koopa بود. همچنین این بازی از مکانیک‌های منحصر به فرد خود مانند Mega Mushroom برخوردار بود و نشان داد استفاده از سبک هنر مدرن برای بازی‌های دو بعدی نیز مناسب است.

بازی New Super Mario Bros 2

بهترین بازی قارچ خور

متعادل سازی میزان سختی بازی و سرگرمی آن همیشه یکی از چالش‌های بازی‌های ماریو بوده است. اما نینتندو با ارائه نسخه New Super Mario Bros 2 یکبار دیگر توانست این کار را انجام دهد. این بازی تقریبا مبتنی بر جمع‌آوری سکه بود و با وجود قدرت‌های موجود در بازی، زشتی‌های آن مشخص می‌شد و البته راهی برای جبران وجود نداشت. شما می‌توانید در یک بعد از ظهر این بازی را تمام کنید و البته پس از اتمام آن رضایت زیادی نخواهید داشت. بازی New Super Mario Bros 2 از کنترل‌های کلاسیک پلتفرمر ماریو برخوردار است اما چیز دیگری برای ارائه ندارد.

بازی Super Mario Run

بهترین بازی قارچ خور

برای سال‌ها، کمپانی نینتندو در برابر ارائه بازی‌های خود در دستگاه تلفن همراه مقاومت کرد. اما پس از هموار کردن راه با برنامه‌هایی مانند Miitomo، این کمپانی سرانجام بازی Super Mario Run را ارائه کرد. با اینکه این بازی نیز از فرمول «ضربه‌زدن برای پرش» بازی New Super Mario Bros استفاده می‌کند، اما چالش‌های موجود در این بازی به اندازه چالش‌های سنگین کاوشی سایر نسخه‌ها جذاب نیست. اما کنترل ساده و ویژگی کلاسیک ماریو، هنوز هم در تلفن‌های همراه مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین قیمت‌گذاری- ۱۰ دلار برای باز کردن قبل تمام سطوح- نیز منطقی است. شما می‌توانید در هنگام بازگشت به خانه و سپس بازی کردن با کنسولتان به طور موقت با این بازی سرگرم شوید.

بازی New Super Mario Bros. Wii

بهترین بازی قارچ خور

کنسول GameCube یکی از ضعیف‌ترین کنسول‌های نینتندو تاکنون است. اما کنسول بعدی آن یعنی نسخه Wii، یکی از موفق‌ترین کنسول‌ها محسوب می‌شود. متاسفانه بعضی اوقات کمپانی نینتندو نسخه‌های ضعیفی از بازی‌های خود را منتشر می‌کند، زیرا می‌داند که طرفداران گاهی دوست دارند که آن‌ها را نیز امتحان کنند.

هدف از تولید بازی New Super Mario Bros. Wii نیز همین بود. بازی‌ای که تعدادی قدرت جدید و گزینه‌های چند نفره ارائه می‌داد. اما توانست خود را از سایر نسخه‌های قبلی خود جدا کند. با این وجود، هنوز هم کنترلر Wii Remote با برخورداری از دکمه‌های مناسب، کنترلری عالی برای بازی‌های پلتفرمر ساده محسوب می‌شود. بدین ترتیب بازی New Super Mario Bros. Wii به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ تبدیل شد.

بازی Super Mario Land 2: 6 Golden Coins

بهترین بازی قارچ خور

بازی Super Mario Land 2: 6 Golden Coins احتمالا همان بازی‌ای است که طرفداران مدت‌ها منتظرش بودند. زیرا تجربه‌ای مشابه کنسول‌های NES و SNES را به همراه گرافیک سبز رنگ ناخوشایند کنسول Game Boy ارائه می‌دهد. برخی از قدرت‌های موجود در آن بازی‌ها نیز در Super Mario Land 2 ارائه شده ‌اند. همچنین این بازی ما را با یک ضد قهرمان حریص و محبوب به نام Wario آشنا کرد. به هر حال، اگر بخواهید هنگامی که در راه، یا سفر هستید یکی از بازی‌های ماریو را انجام دهید، گزینه‌های زیادی وجود دارد و Super Mario Bros نیز یکی از آن‌ها است.

بازی Super Mario Land

بهترین بازی قارچ خور

صاحبان کنسول Super Mario Land که امیدوار بودند در هنگام سفر یکی از بازی‌های سوپر ماریو را امتحان کنند، با عرضه نسخه Super Mario Land ناامید شدند. کاش می‌توانستند خودشان را قانع کنند که این یکی از بهترین بازی‌های جهان در آن زمان نیست. بازی Super Mario Land اسکلت اصلی نسخه‌های کنسولی را حفظ کرد اما از سبک هنری و آهنگ‌هایی با کیفیت پایین (از جمله برخی از آهنگ‌های عمومی) استفاده نمود.

در آن زمان، اجرای چنین بازی‌ای بر روی کنسولی که می‌توانستید در جیبتان آن را حمل کنید، کاری انقلابی بود و سبک‌های مختلف گیم‌پلی را آزمایش کرد. اما به هر حال بازی Super Mario Land در مقایسه با بازی‌های بعدی بسیار ضعیف بود.

 

منبع: DigitalTrends

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 3 =