تنظیمات کلیدی ایکس باکس سری ایکس و اس

تنظیمات کلیدی ایکس باکس سری ایکس و اس

اگر به تازگی یک کنسول ایکس باکس سری ایکس یا اس خریداری کرده باشید، ممکن است چندان با تنظیمات و بخش‌های مهم این دو کنسول آشنا نباشید. در اینجا ۱۱ تنظیمات کلیدی ایکس باکس سری ایکس و اس وجود دارد که باید آن‌ها را قبل از بارگذاری بازی خود در Xbox Series X یا S تغییر دهید. در ادامه ما همراه باشید تا به طور کامل با تنظیمات Xbox Series s و X آشنا شوید. 

تنظیمات ویدیوی شما

تنظیمات کلیدی ایکس باکس سری ایکس و اس
تنظیمات ایکس باکس سری ایکس و اس

کنسول Xbox Series X، قابلیت نمایش ۴K با حداکثر فرکانس ۱۲۰ هرتز را دارد، اما برای وفادار ماندن سیستم به این کیفیت، لازم است که این تنظیمات را بر روی کنسول اعمال کنید. قبل از تغییر این تنظیمات، ابتدا مطمئن شوید که کنسول Xbox شما از طریق کابل HDMI موجود به پورت HDMI 2.1 تلویزیون متصل است. اگرچه تمام پورت‌های HDMI قابل استفاده هستند، اما HDMI 2.1 تنها پورت استانداردی است که می‌تواند تصویر را با کیفیت ۴K و فرکانس ۱۲۰ هرتز و همچنین ویژگی‌ هایی مانند نرخ به روز رسانی متغیر و Auto Low Latency (که نرخ به روز رسانی پیکسل‌های تلویزیون را برای داشتن تصویری واضح به شدت کاهش می‌دهد) ارائه دهد.

پس از آنکه از اتصال صحیح کنسول خود مطمئن شدید، آن را روشن کرده و وارد منوی تنظیمات / Settings شوید. چند راه برای رفتن به تنظیمات وجود دارد، اما ساده‌ترین آن ها فشردن دکمه Xbox برای ظاهر شدن راهنما / Guide و سپس کلیک بر روی آیکون Profile، پایین رفتن و رسیدن به منوی تنظیمات است.

در منوی تنظیمات، به General > TV & Display Options بروید تا تنظیمات مربوط به نمایش تصویر را ببینید. اولین مورد، مربوط به وضوح تصویر /  Resolution می‌شود. وضوح تصویر را مطابق با نمایشگر خود انتخاب نمایید (۴K برای اکثر تلویزیون‌های مدرن). پس از تنظیم وضوح تصویر، به صفحه قبل برگشته و وارد ۴K TV Details شوید. در اینجا می‌توانید ببینید که تلویزیون شما از چه وضوح تصویر، نرخ به روز رسانی و نسخه‌های HDR پشتیبانی و همچنین با چه برنامه‌هایی کار می‌کند.

سپس مجدداً به صفحه Display Options برگشته و وارد Video Modes شوید. این منو، یک بخش جامع برای تنظیمات مختلف صفحه نمایش است و شما باید تا جایی که می‌توانید همه چیز را درون آن روشن کنید. در صورتی که تلویزیون شما ویژگی خاصی – مانند نرخ به روز رسانی ۵۰ هرتز برای بعضی از سیستم‌های PAL – را پشتیبانی نکند، تنظیمات مربوط به آن، خاکستری رنگ خواهد شد. تنها باکسی که باید بدون علامت تیک (خاموش) باقی بماند، Allow YCC 4:2:2 است. جزئیات فنی زیادی وجود دارد، اما به طور خلاصه، YCC 4:2:2 روشی است برای فشرده‌سازی فیلم که به پهنای باند کمتری نسبت به RGB (سیستم ترکیب رنگ‌های قرمز، سبز و آبی) نیاز دارد، چیزی که برای سازگاری با نمایشگرهای ۴K قدیمی مفید است.

این همان تنظیمات ویدیو بود که باید تغییر می‌دادید، اما هنوز از صفحه Display Options خارج نشوید، چرا که یک تنظیم دیگر برای تغییر دادن وجود دارد.

HDMI-CEC را روشن کنید

تنظیمات کلیدی Xbox Series X S
HDMI-CEC را روشن کنید

در منوی TV & Display Options – که از طریق Settings > General > TV & Display Options وارد آن می‌شوید – وارد Device Control شوید. در اینجا می‌توانید HDMI-CEC را روشن کنید، که به Xbox شما قابلیت کنترل تلویزیون و تنظیم صدا را بدون نیاز به داشتن چندین کنترل از راه دور می‌دهد. شما به تلویزیونی نیاز دارید که پورت HDMI آن از HDMI-CEC پشتیبانی می‌کند و کنسول Series X خود را به آن پورت متصل نمایید.

با روشن کردن HDMI-CEC، چهار گزینه دیگر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پیشنهاد ما این است که حداقل دو گزینه Console Turns on Other Devices و Console Turns Off Other Devices را روشن نمایید. با گذاشتن تیک این دو گزینه، تلویزیون و سیستم صدا، وضعیت Xbox شما را دنبال خواهند کرد، بنابراین، اگر کنسول خود را روشن کنید، تلویزیون شما نیز روشن خواهد شد. همچنین اگر از کنسول Xbox خود استفاده‌های دیگری غیر از بازی کردن می‌کنید و Media Remote دارید، می‌توانید تیک گزینه Console Sends Volume Commands را نیز بزنید.

تنها مورد عجیبی که در میان این چهار گزینه وجود دارد، Other Devices Can Turn Console Off می‌باشد. با زدن تیک این تنظیمات، تمام دستگاه‌های HDMI-CEC شما وضعیت یکسانی را دنبال خواهند کرد، در نتیجه اگر تلویزیون خود را خاموش کنید، Xbox شما نیز خاموش خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم که این گزینه را خاموش (بدون تیک) نگه دارید، چرا که ممکن است موجب آزار شما شود. به عنوان مثال، در صورت اتصال یک گیرنده A یا V، زمانی که می‌خواهید بلندگوهای خود را خاموش کنید تا با استفاده از هدفون بازی کنید، خاموش کردن گیرنده، منجر به خاموش شدن Xbox شما نیز خواهد شد.

شخصی سازی دکمه Capture

تنظیمات کلیدی ایکس باکس سری ایکس
شخصی سازی دکمه Capture

در منوی تنظیمات، به پایین رفته و ابتدا به Preferences و سپس به Capture & Share وارد شوید. در این منو، می‌توانید نحوه عملکرد دکمه Capture را بر روی کنترلر Xbox Series X خود تعیین نمایید، از جمله وضوح تصویر و مدت زمان ضبط. تنظیمات کلیدی ما، در این سه گزینه قرار گرفته‌اند: Automatically Upload، Game Clip Resolution و Capture Location.

Xbox Series X به صورت پیش‌فرض، اسکرین‌شات‌هایی (عکسی که از تصویر صفحه نمایش می‌گیرید) که گرفته‌اید را به طور خودکار در Xbox Live آپلود می‌کند. شما می‌توانید این گزینه را خاموش کنید، یا اینکه به بازی‌ها اجازه دهید علاوه بر عکس‌هایی که می‌گیرید، اسکرین‌شات‌ها را نیز آپلود کنند. Game Clip Resolution به صورت پیش‌فرض بر روی ۱۰۸۰p SDR به همراه یک دقیقه زمان ضبط تنظیم شده است. پیشنهاد می‌کنیم که آن را بر روی ۴K HDR که محدود به ۳۰ ثانیه می‌شود، تنظیم کنید. هرچیزی فراتر از آن، نیاز به کارت کپچر دارد.

در نهایت به Capture Location می‌رسیم که به صورت پیش‌فرض بر روی حافظه داخلی Xbox تنظیم شده است و حتی با وجود متصل بودن یک هارد اکسترنال نیز نمی‌توانید این تنظیمات را بلافاصله تغییر دهید. اگر بر روی هارد اکسترنال خود بازی نصب کرده‌ اید، برای عکس‌برداری‌ها به هارد اکسترنال دیگری نیاز خواهید داشت. Xbox Series X به File System – اصطلاحی که نحوه خواندن اطلاعات موجود در فضای ذخیره سازی توسط دستگاه را توصیف می‌کند – خاصی احتیاج دارد، بنابراین به یک هارد اکسترنال اختصاصی فقط برای ضبط نیاز دارید.

ایجاد یک Guest Key

تنظیمات Xbox Series S
تنظیمات Xbox Series S

این تنظیمات، اختیاری است. اما در صورتی که چند نفر از اطرافیانتان بخواهند در غیاب شما از کنسول شما استفاده کنند، گزینه مفیدی خواهد بود. در منوی تنظیمات، به System > Signed-Out Content Restrictions بروید. در اینجا، شما می‌توانید یک Guest Key بسازید تا به دیگران اجازه ورود و استفاده از Xbox شما بدون نیاز به داشتن اکانت جداگانه را بدهد. این گزینه برای افرادی که قصد ایجاد اکانت ندارند، بسیار مفید است، به آنها اجازه استفاده از Xbox شما را می‌دهد، بدون اینکه به اطلاعات پرداخت شما در Microsoft Store دسترسی داشته باشند.

پس از ایجاد یک Guest Key، می‌توانید محتوا را برای کاربران خارج از سیستم، بر اساس رتبه‌بندی محدود نمایید و همچنین تعیین کنید که آیا کاربران خارج از سیستم می‌توانند اکانت بسازند و برنامه‌ها را دانلود کنند یا خیر. این تنظیمات به صورت پیش‌فرض، نامحدود هستند، بنابراین اگر می‌خواهید کنسول خود را قفل کرده و یا محدودیتی را اعمال کنید، حتماً آن را تغییر دهید. این اولین گام برای داشتن کنترل والدین بر روی Xbox Series X است.

صفحه اصلی را به دلخواه خود تغییر دهید

تنظیمات Xbox Series s
تنظیمات Xbox Series s

در صفحه اصلی پیش‌فرض Xbox Series X تمام برنامه‌های مایکروسافت قرار گرفته و از شما می‌خواهد که آن‌ها را مرتب کنید. خوشبختانه، مرتب کردن برنامه‌ها کار ساده‌ای است. در صفحه اصلی، دکمه Change View – روبروی دکمه Start – را فشار دهید تا منوی شخصی‌سازی ظاهر شود. در اینجا چند گزینه وجود دارد که شامل گزینه‌های دسترسی و تنظیمات تم (Theme) می‌شوند. با ورود به سربرگ Customize Home، خواهیم دید که به صورت پیش‌فرض پر از برنامه‌های Microsoft است.

هر برنامه‌ای که نمی‌خواهید را می‌توانید با فشردن دکمه X حذف نموده و آنچه را که می‌خواهید با فشردن دکمه A سفارش دهید. هیچ اجباری نیست، اما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل Game Pass و Microsoft Store را همانند بازی‌های مورد علاقه خود اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید برخی از گزینه‌های کم‌مصرف مانند Microsoft Rewards را حذف نمایید.

توجه داشته باشید که حذف برنامه از روی صفحه اصلی منجر به حذف آن از کنسول نمی‌شود. مهم نیست که بر روی صفحه اصلی خود چه چیزهایی دارید، می‌توانید تمام برنامه‌های خود را در منوی My Games & Apps بیابید.

راهنما را به دلخواه خود بسازید

تنظیمات ایکس باکس سری ایکس
راهنما را به دلخواه خود بسازید

پیش از اینکه از منوی Customize Home خارج شوید، به Customize Guide بروید. این منو به شما اجازه می‌دهد تا نحوه نمایش راهنما – منویی که با فشردن دکمه Xbox  کنترلر ظاهر خواهد شد – را تعیین نمایید. می‌توانید سربرگ‌های موجود را به هر طریقی که دوست دارید، تغییر دهید. به عنوان مثال، می‌توانید سربرگ Achievement را حرکت دهید تا سربرگی باشد که به صورت پیش‌فرض باز می‌شود. متأسفانه، شما فقط می‌توانید گزینه‌های موجود را جابجا کنید. امکان حذف یا اضافه چیزی وجود ندارد.

Alexa یا Google Assistant را متصل کنید

Kinect از بین رفته و احتمالاً Microsoft آن را برنمی‌گرداند. با این وجود، همچنان می‌توانید دستورات صوتی خود را برای Xbox Series X ارسال کنید. با این تفاوت که از طریق Amazon Alexa یا Google Assistant انجام می‌شود. برای روشن کردن دستورات صوتی، به منوی تنظیمات رفته و سپس از طریق Devices & Connections وارد Digital Assistants شوید. تنها تنظیماتی که در کنسول خود باید تغییر دهید، این است که تیک گزینه Enable Digital Assistants را بزنید. همچنین می‌توانید هنگام تنظیم میزان صدا، شدت آن را نیز تعیین نمایید.
با اینکه در Xbox خود نیاز به تغییر چیز دیگری ندارید، به منظور تکمیل راه‌اندازی Google Assistant یا Alexa، باید طبق دستورالعمل‌های موجود در این صفحه پیش بروید.

انتقال شبکه را روشن کنید (در صورتی که Xbox دیگری دارید)

تنظیمات Xbox Series S
تنظیمات Xbox Series S

اگر چند کنسول Xbox دارید – فرقی نمی‌کند Series X/S باشد یا Xbox One – می‌توانید بازی‌ها و برنامه‌های خود را با استفاده از شبکه محلی، به کنسول‌های دیگر منتقل نمایید. برای روشن کردن این قابلیت، به Settings > System > Backup & Transfer > Network Transfer بروید. کنسول Xbox Series X شما به طور خودکار سایر دستگاه‌‌های Xbox متصل به شبکه شما را شناسایی می‌کند و تا زمانی که این قابلیت روشن باشد، به طور خودکار بازی‌ها و برنامه‌ها را بین آنها منتقل خواهد کرد. توجه داشته باشید که این نقل و انتقالات هنگام انجام بازی‌ها به صورت موقت متوقف می‌شوند. اگر سرعت اینترنت پایینی دارید و یا نمی‌خواهید زیاد از حجم خود استفاده کنید، می‌توانید انتقال بازی‌ها و برنامه‌های خود را با استفاده از یک هارد اکسترنال انجام دهید. برای انجام این کار، گزینه Hard Drive Transfer را در منوی Backup & Transfer انتخاب نمایید.

Startup و Power Mode را تنظیم نمایید

Startup و Power Mode را تنظیم نمایید
Startup و Power Mode را تنظیم نمایید

در منوی تنظیمات، به General > Power Mode & Startup بروید تا تنظیمات مربوط به روشن / خاموش بودن Xbox Series X خود را بیابید. تنظیمات زیادی در این صفحه وجود دارد، اما نیازی به تغییر تمام آنها ندارید. ابتدا زمان خاموشی خودکار را تنظیم نمایید – به طور پیش فرض بر روی ۱ ساعت تنظیم شده است (یعنی اگر به مدت ۱ ساعت هیچ فعالیتی نداشته باشید، دستگاه به صورت خودکار خاموش خواهد شد). سپس در صورتی که می‌خواهید کنسول شما هنگام روشن شدن صدای خاصی پخش کند، گزینه Startup Chime را روشن کرده و به تنظیمات Power Mode بروید.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، Power Mode به صورت پیش فرض بر روی Instant-On (روشن شدن فوری) قرار گرفته که در این صورت کنسول شمابرای روشن شدن سریعتر، انرژی بیشتری را مصرف می‌کند. اگر مشکلی با منتظر ماندن ندارید، و یا فقط می‌خواهید برق کمتری مصرف کنید، آن را به حالت Energy-Saving (صرفه جویی در مصرف انرژی) تغییر دهید.

در کنار این تنظیمات، دو مورد دیگر پیدا خواهید کرد. یکی از آنها، قابلیتی است که با گفتن «Xbox on» کنسول روشن خواهد شد (Wake up Xbox by saying “Xbox On” )، و مورد بعدی در رابطه با خاموش شدن فضای ذخیره‌سازی به دنبال خاموش شدن کنسول می‌باشد (When Xbox is off, turn off storage). پیشنهاد ما این است که تنظیمات When is Xbox is Off, Turn Off Storage را تیک خورده نگه دارید، و اگر قصد استفاده از ویژگی‌های صوتی را ندارید، Wake up Xbox by Saying “Xbox On” را خاموش کنید.

محل نصب برنامه و ذخیره عکس‌های خود را تعیین کنید

محل نصب برنامه و ذخیره عکس‌های خود را تعیین کنید
محل نصب برنامه و ذخیره عکس‌های خود را تعیین کنید

کنسول Xbox Series X با فضای ذخیره‌سازی ۱ ترابایت ارائه می‌شود، اما این مقدار فضا به اندازه چند سال پیش نیست. اگرچه برای بهره‌مندی از سرعت کنسول، می‌خواهید بازی‌های Series X را در حافظه داخلی فوق‌العاده سریع دستگاه نصب کنید، اما می‌توانید برای داشتن حافظه اضافی بیشتر، سایر بازی‌های خود را بر روی حافظه اکسترنال نصب نمایید. همچنین می توانید عکس‌های خود را نیز در حافظه اکسترنال ذخیره نمایید.

متأسفانه، نمی‌توانید هر دو کار را به صورت همزمان انجام دهید. برخلاف PS5، شما نمی‌توانید انتخاب کنید که تعدادی از برنامه‌ها در یک درایو و تعداد دیگر در درایوی دیگر نصب شوند. با این حال خوب است بدانید که تنظیمات مربوط به آن در کجا قرار گرفته است. شما می‌توانید این تنظیمات را از طریق Settings > System > Storage بیابید. در آنجا می‌توانید انتخاب کنید که دستگاه ذخیره‌سازی شما به عنوان محلی برای ذخیره عکس تنظیم شود یا محلی برای نصب برنامه.

از کنترلر خود برای ورود به اکانت (Sign in) استفاده کنید

از کنترلر خود برای ورود به اکانت (Sign in) استفاده کنید
از کنترلر خود برای ورود به اکانت (Sign in) استفاده کنید

شما می‌توانید با استفاده از کنترلر خود به صورت خودکار وارد حساب کاربریتان شوید، موضوعی که Xbox Series X هرگز در زمان راه‌اندازی به شما نگفته است. در منوی تنظیمات، به Account > Sign-In, Security & Passkey بروید. در اینجا می‌توانید تنظیمات مربوط به Sign-in را تغییر دهید، مانند اینکه هر بار که کنسول را روشن می‌کنید یا فقط در زمان خرید، از شما کد عبور بخواهد.

Instant sign-in به صورت پیش‌فرض روشن است و این یعنی اگر نیازی به کد عبور نداشته باشد، حساب اصلی شما به صورت خودکار وارد خواهد شد. با روشن کردن گزینه This Controller Signs In می‌توانید این اجازه را به یک کنترلر خاص دهید تا وارد شود. در صورتی که چند کنترلر و کاربر دارید، می‌توانید هر حساب را به یک کنترلر اختصاص دهید و به طور همزمان هم امنیت داشته باشید و هم راحتی.

 

منبع: Digital Trends

کوروش نیک منش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =