۲۲ حقیقتی که از رزیدنت اویل نمی‌دانید

حقایق جالب بازی رزیدنت اویل

اکثرمان پای چند قسمت از بازی Resident Evil نشسته‌ایم، گاهی اوقات از ترس ناخن‌هایمان را جویده‌ایم یا چشمانمان را بسته‌ایم و در نهایت دنیا را از شر آن موجودات شیطانی نجات داده‌ایم. نمی‌توانیم باور کنیم که از زمان انتشار اولین نسخه بازی Resident Evil، بیش از بیست سال گذشته است. این مجموعه وحشت و بقا در واقع یکی از اولین فرانچایزهای این سبک به حساب می‌آید که تاثیر قابل توجهی در پدید آمدن سبک ترس و بقا داشت. به همین دلیل ۲۲ حقیقت یا فکت مهم از بازی رزیدنت اویل ( Resident Evil ) که احتمالا نمی‌دانید را برایتان آماده کردیم تا بیشتر با حقایق جذاب‌ترین بازی سبک Survival Horror آشنا شوید. 

– لیست حقایق باورنکردنی بازی رزیدنت اویل : 

  1. نام این بازی در ابتدا Resident Evil نبوده

Biohazard

احتمالا اکثرتان می‌دانید که نام اصلی این مجموعه بازی ژانر ترس و بقا Resident Evil نبوده است. بلکه این بازی در ابتدا در کشور ژاپن با نام Biohazard شناخته می‌شد، اما زمانی که وارد آمریکا شد، Resident Evil نام گرفت.

دلیل تغییر نام این بود که شینجی میکامی/ Shinji Mikami کارگردان بازی و تیم کمپانی Capcom متوجه شدند که نمی‌توانند به آسانی نام Biohazard را ثبت کنند زیرا یک بازی و یک گروه موسیقی متال با همین نام وجود داشت.

  1. این نام در یک مسابقه انتخاب شده است

فکت های جالب بازی رزیدنت اویل

با این حال، قبل از اینکه فکر کنید کمپانی Capcom برای انتخاب نام Resident Evil ماه‌ها تلاش کرده و پس از درگیری‌ها و بحث‌های فراوان این نام را انتخاب کرده است، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. در واقع جهت پیدا کردن نامی غربی، مسابقه‌ای در شرکت برگذار شد و در نهایت این نام را انتخاب کردند.

کریس کرامر/Chris Kramer، مدیر ارشد بخش ارتباطات کمپانی Capcom آمریکا درباره انتخاب نام بازی بدین شکل توضیح داد: “پس از جستجو در لیستی طولانی، گروه بازاریابی شرکت به این نتیجه رسید که “Resident Evil” به معنی “اقامتگاه شیطان” یک نام هوشمندانه است، زیرا اولین بازی در یک اقامتگاه بزرگ اتفاق می‌افتد. “

او همچنین افزود: “من مخالف این نام بودم، من فکر میکردم این نام خیلی لوس و نامناسب است؛ یادم نمی‌آید که از چه نامی خوشم می‌آمد، احتمالا یک نام احمقانه راجع به زامبی‌ها بود، اما سایر اعضای گروه بازاریابی این نام را دوست داشتند و در نهایت توانستند کمپانی Capcom ژاپن و آقای میکامی را متقاعد کنند که این نام مناسب است. “

  1. اقامتگاه‌های مورد استفاده در بازی براساس خانه‌هایی واقعی طراحی شده‌اند

حقایق بازی رزیدنت اویل

در سال ۱۹۹۶، تاتسویا مینامی/Tatsuya Minami، مدیر ارشد بخش برنامه‌ریزی محصولات بازی Resident Evil، اعتراف کرد که عمارت‌هایی که در بازی از آنها استفاده شده است در واقع بر اساس خانه‌هایی واقعی طراحی شده‌اند. طبق گفته او این عمارت‌ها به این دلیل انتخاب شده‌اند که اعضای تیم Capcom با دیدن آنها وحشت‌ می‌کردند.

کمپانی Capcom برای اینکه بتواند بازی‌های وهم‌آور قوی بسازد نیاز به زمینه قوی داشت و عمارت‌های باشکوه اروپایی از نظر وهم‌آوری در رده بالایی قرار دارند.

مینامی گفت: “من بارها به آمریکا و انگلیس سفر کرده‌ام و از عمارت‌های فوق‌العاده‌ای دیدن کرده‌ام و واقعا از نظر من آنها ترسناک هستند‌. “

  1. بازی Resident Evil یک پیروزی سریع بود

فکت های بازی Resident Evil

راه‌اندازی یک IP جدید در سال‌های اخیر کمی سخت است. به عنوان مثال نگاهی به بازی‌های The Order: 1886 و Watch Dogs بیاندازید. اما بازی Resident Evil به محض انتشار در صدر لیست پرفروش‌ترین بازی‌های سال قرار گرفت.

در طول سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷، Resident Evil در صدر چندین لیست پرفروش سراسر جهان قرار داشت. سرانجام حدود ۲.۷۵ میلیون نسخه در کنسول اصلی PlayStation فروش داشت.

این برتری، زمانی تکرار شد که بازی‌های Resident Evil 2 و Resident Evil 3: Nemesis در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ راه‌اندازی شدند. این بازی‌ها به ترتیب ۴.۹۶ میلیون و ۳.۵ میلیون فروش داشتند و بدین شکل Resident Evil به عنوان بزرگترین مجموعه سبک ترس و بقا شناخته شد.

  1. کنسول Sega Saturn موارد عجیبی را به بازی اضافه می‌کرد

اکثر افراد Resident Evil را روی کنسول PlayStation 1 بازی کرده‌اند، اما اگر تصمیم داشتید که وحشت بازی را روی کنسول Sega Saturn تجربه کنید، احتمالا موارد عجیبی را کشف می‌کردید.

به عنوان مثال، در حالت Battle Game با یک نسخه زامبی خنده‌دار از شخصیت آلبرت وسکر/ Albert Wesker روبرو می‌شدید. بعلاوه، یک تایرنت/Tyrant دیگر درون کانتینر پنهان شده بود و فقط زمانی ظاهر می‌شد که تایرنت اول را می‌کشتید.

در آن کنسول Hunter Alphaها نیز تغییرات اساسی داشتند. هنگامی که حیاط را پاکسازی می‌کردید، مجبور بودید با تیکس‌ها/ Ticksروبرو شوید، موجودات حشره‌مانند با بازوهای داسی شکل که می‌توانند با یک حرکت دنده‌هایتان را از بدنتان جدا کنند.

  1. نسخه اصلی Resident Evil می‌توانست بسیار متفاوت باشد

ما مجموعه بازی‌های Resident Evil را به عنوان یک بازی ترس و بقای سوم‌شخص می‌شناسیم، اما در ابتدا قرار بود بازی اصلی یک بازی تیراندازی اول‌شخص (FPS) باشد. در واقع، هنگامی که برای اولین بار درباره بازی تصمیم‌گیری کردند، قرار نبود دید سوم‌شخص داشته باشد.

تیم توسعه بازی مشکلات فنی زیادی را برای عدم انتخاب FPS به عنوان ژانر اصلی بازی ذکر کردند، اما ما واقعا خوشحالیم که بازی دید سوم‌شخص بود. ما فکر می‌کنیم که این ویژگی‌های ترسناک و عوامل وحشت‌زا در دید اول‌شخص به اندازه دید سوم‌شخص ترسناک نیستند. به هر‌حال، ترکیب دید سوم‌شخص، زاویه دوربین ثابت، کنترل‌های عجیب و کمبود منابع باعث شده است که این مجموعه بازی‌های بسیار منحصربه فرد باشند.

  1. یکی دیگر از تفاوت‌ها حالت بازی چندنفره بود

حقایق بازی Resident Evil

زاویه دید تمام ماجرا نبود. درواقع FPS تنها تفاوت عمده مراحل برنامه‌ریزی بازی Resident Evil نبود. این بازی قرار بود حالت دونفره و چندنفره داشته باشد. ایده اصلی بازی این بود که شما بتوانید برای از بین بردن گروه‌های بزرگی از افراد آلوده با یکدیگر همکاری کنید. این ایده به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری رد شد، اما ما باز هم حس می‌کنیم که از بین بردن آن گروه‌ها به تنهایی، ترسناکتر است.

  1. شخصیت‌های اصلی دیگری نیز وجود داشتند

حقیقت های بازی رزیدنت اویل

شخصیت‌های اصلی بازی همیشه جیل ولنتاین/Jill Valentine و کریس ردفیلد/Chris Redfield بوده‌اند. اما چند شخصیت دیگر نیز به این دو نفر اضافه می‌شدند. دیویی/Dewey شخصیتی که در سمت چپ جیل و کریس قرار دارد- قرار بود شخصیت خنده‌دار بازی باشد و در طراحی آن از شخصیت ادی مورفی/Eddie Murphy الهام گرفته شده بود.

همچنین شما می‌توانستید شخصیت گلزر/Gelzer، آن مرد غول‌پیکر با یک چشم سایبرنتیک را داشته باشید.

با این حال، هر دو شخصیت از آخرین لیست شخصیت‌ها حذف شدند، احتمالا به این دلیل که شخصیت‌های شوخ‌طبع با ژانر بازی متناسب نبود. در عوض، با شخصیت‌هایی جدی‌تر مانند ربکا چمبرز/Rebecca Chambers و بری بورتون/Barry Burton آشنا شدیم.

  1. بازی Resident Evil دارای رکورد جهانی بدترین دیالوگ در کتاب گینس است

حقیقت های بازی Resident Evil

در سال ۲۰۰۸، از بازی اصلی Resident Evil در نسخه مخصوص گیمرهای کتاب رکوردهای گینس تجلیل شد. البته این تجلیل به دلیل فروش فوق‌العاده نبود. در عوض، Resident Evil توانست برای “بدترین دیالوگ تاریخ/ Worst Game Dialogue Ever ” جایزه دریافت کند.

تصور این موضوع سخت نیست، زیرا به هر حال در بازی Resident Evil با چنین گفتگوهایی روبرو می‌شدیم:

بری: ” این یک اسلحه است. بسیار قدرتمند است، مخصوصا در برابر موجودات زنده.”

وسکر: “انقدر مسخره‌بازی درنیار، بری.”

بری: “جیل، اینجا یه قفل بازکن دارید. اگر استاد قفل بازکردن باشی، این به دردت می‌خوره، برش دار.”

  1. می‌توانست بدتر باشد

برنامه اصلی این بود که در بازی Resident Evil از صداهای ژاپنی با زیرنویس انگلیسی استفاده کنند. اما، قبل از انتشار بازی در آمریکا، سازنده بازی یعنی شینجی میکامی تصمیم گرفت که صداگذاری تمام شخصیت‌ها به زبان انگلیسی باشد.

و سپس این مکالمه‌های مسخره دوست‌داشتنی شکل گرفتند.

  1. حقیقت رزیدنت اویل تنها ویروس تی نیست

ویروس تی

هر کسی که Resident Evil را بازی کرده باشد، می‌داند که حوادث بازی حول محور ویروس T-Virus میچرخد، اما در واقع در بازی چندین ویروس ظاهر شدند.

در ابتدا ویروس Progenitor Virus وجود داشت که به عنوان ویروس موسس یا ویروس مادر نیز شناخته می‌شد. باتوجه به لقب‌های این ویروس متوجه می‌شویم که اولین ویروس جهش‌زا در بازی Resident Evil بوده است. بازی نشان می‌دهد که این ویروس در سال ۱۹۶۷ کشف شده است. قرار بود این ویروس در Resident Evil 4 به بازی معرفی شود اما در نهایت با Las Plagas جایگزین شد.

سپس با ویروس NE-T مواجه می‌شوید. این ویروس شباهت زیادی با ویروس T-Virus (ویروس اصلی استفاده شده توسط شرکت Umbrella corp شیطانی) دارد، اما به طور خاص برای پروژه تایرنت/ Tyrant طراحی شده است.

Resident Evil 2 بر روی اثرات ویروس G-Virus تمرکز کرده بود. تنها میزبان موفق این ویروس دکتر ویلیام بیرکین/ Dr William Birkin بود که در نهایت در پایان بازی می‌میرد.

اما، ممکن است برخی از شما ویروس وسکر/ Wesker Virus را فراموش کرده باشید. همان دکتر بیرکین که قبلا به آن اشاره کردیم، هنگامی که آلبرت وسکر مرگ خود را جعل کرد به او ویروسی بی‌نام داد، از عوارض جانبی این ویروس سرعت و قدرت فوق‌انسانی بود.

از نظر فنی ویروس وسکر در هیچکدام از بازی‌های Resident Evil مورد بحث قرار نگرفته است، اما می‌توانید در بازی Resident Evil: Code Veronica، علائم این ویروس را در بدن وسکر  و چشم‌های زردش مشاهده کنید.

در نهایت، بازی‌های Resident Evil میزبان ویروس T/G Virus (که با نام Reagent 92 نیز شناخته می‌شود) نیز بودند. این ویروس در بازی Resident Evil: Dead Aim به نمایش درآمد و درواقع ترکیبی از ویروس‌های T-Virus و Gene-Virus بود.

  1. در بازی Resident Evil 2 یک ایستراگ از Brad Vickers وجود داشت

در Resident Evil اصلی، یکی از بانمک‌ترین شخصیت‌ها، فردی به نام برد “چیکن‌هارت” ویکر/  Brad “Chickenheart” Vickers بود.  او در واقع چندبار جان جیل و کریس را نجات داده است، اما هنگامی که مرگ جوزف فراست/ Joseph Frost را مشاهده می‌کند، پا به فرار می‌گذارد. با این‌حال، او سرانجام زمانی که برای شکست تایرنت به کمک احتیاج دارید با یک اسلحه موشک‌انداز به بازی بازمی‌گردد. او همچنین در پایان بازی برایتان یک هلی‌کوپتر پیدا می‌کند.

جهت قدردانی از آقای چیکن‌هارت، یک تخم‌مرغ شانسی به نام ویکرز در بازی Resident Evil 2 درنظر گرفته شده است. اگر در سناریوی Scenario A بدون برداشتن هیچ وسیله‌ای خودتان را به اداره پلیس شهر راکون برسانید، در محوطه پشتی یک زامبی  می‌بینید. و این زامبی خوشتیپ همان برد ویکرز است.

با کشتن او به کلیدی برای بازکردن لباس‌های مختلف و یک اسلحه برای کلیر/ Claireدسترسی می‌یابید.

  1. قرار بود نسخه‌ای از بازی برای کنسول Game Boy Color منتشر شود اما لغو شد

با توجه به موفقیت‌های Resident Evil، کمپانی Capcom می‌خواست که این بازی را به کنسول‌های دیگر نیز منتقل کند. یکی از این کنسول‌ها Game Boy Color بود. با این حال، هرگز چنین نسخه‌ای به بازار عرضه نشد.

کمپانی Capcom وظیفه انتشار نسخه مخصوص کنسول GBC را به شرکت بریتانیایی Hotgen Studios سپرد. این نسخه آماده شد و سپس به Capcom فرستاده شد اما در نهایت توسط این کمپانی رد شد. آنها به طور رسمی اعلام کردند که “به نظر ما این محصول نمی‌تواند مصرف‌کننده و شرکت Capcom را خوشحال و راضی کند. “

  1. برای طراحی Resident Evil از بازی Sweet Home الهام گرفته شده است

اگر به سال ۱۹۸۹ باز گردید و کنسول Famicon را یادتان باشد، احتمالا بازی Sweet Home را بخاطر می‌آورید. شاید نتوانید از روی نام بازی حدس بزنید، اما این یک بازی نقش‌آفرینی بود که براساس یک فیلم ترسناک با همین نام ساخته شده بود. سطح محتوای صریح و خشونت زیاد آن باعث شد که این بازی در خارج از کشور ژاپن منتشر نشود، اما عمارت خالی از سکنه، سرنخ‌های رمزآلود، موجودات عجیب و غریب و گیم‌پلی ژانر بقای بازی بسیار مهم بودند.

در واقع همین بازی بود که به کمپانی Capcom ایده ساخت Resident Evil را داد. هر دو بازی دارای مکانیک‌ها، تم‌ها و تنظیمات ترسناک مشابهی هستند.

Sweet Home نیز توسط کمپانی Capcom ساخته شده است، بنابراین اگر به فیلم گره نخورده بود، می‌توانست نسخه اول بازی Resident Evil باشد.

  1. Resident Evil 0 یک گیاه صورتی داشت

در بازی‌های استاندارد Resident Evil شما گیاهانی با رنگ‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنید. این گیاهان سبز، زرد و قرمز برای بهبودی صدمه‌های مختلف مانند مسمومیت، زخم‌ها و یا از دست دادن اندام‌ها مفید هستند. البته آخری را از خودمان در آوردیم!

اما، در Resident Evil 0، گروه سازنده به فکر یک گیاه صورتی بودند. با اینکه هرگز این گیاه به بازی نهایی نیامد، اما هنوز هم این گیاه صورتی درون کدهای بازی وجود دارد. در واقع می‌توانید به این گیاه دسترسی پیدا کنید، اما متاسفانه هیچ فایده‌ای برای بازی ندارد. هیچ وقت نخواهیم فهمید که این گیاه صورتی به چه دردی می‌خورد.

  1. Devil May Cry قرار بود Resident Evil 4 باشد

فکت های بازی رزیدنت اویل که از آن‌ها خبر ندارید

یکی از فکت های جالب رزیدنت اویل – نقش این فرانچایز در پدید آمدن سری Devil May Cry است. Resident Evil 4 در افول بود و در وضعیت بدی قرار داشت، به طوری که در نهایت از ایده اصلی بازی حتی در بخشی از بازی نهایی نیز استفاده نشد. در واقع آن ایده به بازی Devil May Cry تبدیل شد.

بله، شخصیت قرمز پوش بازی DMC، یعنی دانته/ Dante، قرار بود شخصیت اصلی بازی Resident Evil 4 باشد، اما سرانجام کمپانی Capcom احساس کرد که کل این ایده از ریشه‌های بازی Resident Evil به دور است.

اما Capcom عاشق این ایده اولیه بود و تصمیم گرفت تا مجموعه بازی‌های مخصوص آن را بسازد. و بدین ترتیب Devil May Cry ساخته شد. خوشبختانه بازی Resident Evil 4 نیز بسیار عالی بود.

  1. Resident Evil: Survivor نسخه کامپیوتری دارد

Resident Evil: Survivor

ما ترجیح می‌دهیم نسخه Resident Evil: Survivor را بطور کلی فراموش کنیم، اما متاسفانه وجود دارد. حتی بدتر این است که یک نسخه کامپیوتری از این بازی نیز ساخته شده است. این نسخه منحصرا برای قلمرو چینی‌ها ساخته شده بود و می‌گویند که از نسخه اصلی نیز بدتر است. خوشبختانه ما برنامه‌ای برای امتحان کردن هیچ یک از این نسخه ها نداریم

  1. جرج رومرو/ George Romero یکبار فیلم‌نامه بازی Resident Evil را نوشته است

جرج رومرو

پدرخوانده فیلم‌های زامبی، جرج رومرو یکبار فیلم‌نامه بازی Resident Evil را نوشته است. این فیلم‌نامه حوادث بازی اول را دنبال می‌کند. او چندین بار فیلم‌نامه را ویرایش کرد و حتی یک رابطه عاشقانه میان جیل و کریس ترسیم نمود و وفاداری کریس به گروه STARS را حذف کرد.

با این‌حال، سرانجام فیلم‌نامه رومرو در رقابت با نسخه پاول اندرسون/ Paul WS Anderson شکست خورد.

  1. بازی Resident Evil 4 یک سورپرایز شلیک دوستانه دارد

فرندلی فایر

اگر  Resident Evil 4 را بازی کرده باشید، احتمالا به یاد می‌آورید که لئون/Leon  قرار بود از یک کلبه چوبی روستایی در برابر گروهی از زامبی‌ها محافظت کند. خب، اگر همه اهداف موردنظر را نادیده بگیرید و در عوض از پشت به دوست خود لوئیس سرا/Luis Sera شلیک کنید، او خوشحال نخواهد شد.

در واقع او به اندازه تمام افرادی که از پشت سر به آنها شلیک می‌شود، خوشحال خواهد شد! بنابراین برمی‌گردد و یک گلوله به سر شما شلیک می‌کند. همه جا تاریک می‌شود و شما گیم‌آور خواهید شد.

  1. سرنخ‌های زیادی از گروه کوئین/ Queen در بازی Resident Evil وجود دارد

لباس کلر ردفیلد

یکی از جالب‌ترین حقایق بازی رزیدنت اویل – علاقه زیاد سازندگان بازی به گروه کوئین است. اگر به بازی‌ها دقت کنید، سرنخ‌های زیادی از فردی مرکوری/ Freddie Mercury و همکارانش پیدا خواهید کرد.

در بازی Resident Evil 2، کلیر ردفیلد/ Claire Redfield کاپشنی می‌پوشد که پشت آن عبارت “Made in Heaven” نوشته شده است. این نام پانزدهمین و آخرین آلبوم گروه کوئین با حضور تمام اعضای اصلی است. برادرش کریس نیز یک کت با همین نوشته دارد.

سپس کلیر در طول بازی Codename: Veronica از کاپشنی استفاده می‌کند که روی آن عبارت “Let Me Live” نوشته شده است. این نام سومین آهنگ از آلبوم Made in Heaven است.

در بازی Resident Evil Zero، بیلی کوئن/ Billy Coen عبارت “Mother Love” را خالکوبی کرده است. بله درست حدس زدید! این نیز نام یکی دیگر از آهنگ‌های آلبوم Made in Heaven است.

۲۱. بازی Resident Evil 1.5 در دست ساخت بود اما کنسل شد

وقتی می‌گوییم “در دست ساخت” منظورمان این است که بیش از نیمی از آن ساخته شده بود. تیم Resident Evil مدت کوتاهی پس از پایان ساخت بازی اول، شروع به ساخت بازی دوم کردند. نسخه اصلی بازی Resident Evil 2 یا همانطور که به نام Resident Evil 1.5 شناخته شده است، بازیکنانی به نام لئون اس کندی/ Leon S. Kennedy و به جای کلیر/ Claire زنی به نام الیزا واکر/ Eliza Walker داشت.

دلیل کنار گذاشته شدن این بازی، بیشتر به علت اختلاف نظر تیم سازنده و همچنین روسای کمپانی Capcom بود زیرا آنها فکر می‌کردند که این بازی ضعیف است و به اندازه کافی ترسناک نیست. آنها آن بازی را کنار گذاشتند و یک بازی جدید را طراحی کردند و بدین ترتیب توانستند بهترین بازی این مجموعه یعنی Resident Evil 2 را بسازند.

۲۲. قرار بود Code Veronica سومین بازی اصلی مجموعه باشد

Code Veronica

به دلیل پیشرفت‌ها و تغییرات دائمی کنسول‌ها، Resident Evil Code: Veronica و Resident Evil 3 درگیری‌هایی داشتند. بسیاری از اعضای تیم می‌خواستند که Code: Veronica سومین نسخه بازی برای کنسول PS1 باشد، اما با انتشار کنسول PS2، مشکلاتی رخ داد.

آنها در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بودند که Resident Evil 2 را برای کنسول Sega Saturn منتشر کنند اما این کنسول نمی‌توانست بازی را به طور بهینه اجرا کند. کمپانی Capcom هنوز هم می‌خواست روابطش با Sega را حفظ کند. و به همین دلیل تصمیم گرفت تا Code: Veronica را به عنوان اسپین‌آف برای کنسول Sega Dreamcast ‌منتشر کند و Resident Evil 3 را برای کنسول PlayStation 2 عرضه نماید و بدین ترتیب بازی‌های شماره‌گذاری شده را برای کنسول سونی نگه‌دارد.

 

 

منبع: Digital Spy

کوروش نیک منش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 2 =