رایج ترین مشکلات Xbox One و نحوه رفع آن ها به زبان ساده

مشکلات Xbox one

شاید برایتان پیش آمده باشد که در حین کار با کنسول Xbox One خود، کنسول به طور ناگاه خاموش شود یا دچار مشکلات ناگهانی شود، این دستگاه نیز مانند هر محصول الکترونیکی دیگری با مشکلات مختلفی مواجه می شود که ممکن است بازی کردن شما را مختل کند. ما در این مقاله به مشکلات رایج Xbox One مانند خواندن دیسک، به روزرسانی سیستم، خاموش شدن ناگهانی کنسول و یا مشکلات مربوط به صدا، وضوح تصویر، کنترلرها و موارد دیگر در کنسول های ایکس باکس وان می پردازیم و به شما در برطرف کردن آن ها کمک می کنیم تا دیگر نیازی به تعمیرکار نداشته باشید.

لیست مشکلات Xbox One

درایو دیسک صدای عجیبی می دهد

یکی از مشکلات رایج Xbox One است که  درصد بالایی از کاربران با آن روبرو شده اند. هنگامی که دیسکی را درون درایو نوری کنسول قرار می دهید، صداهای عجیبی به گوش می رسد. سپس پیام خطایی با مضمون “متأسفانه نمی توانیم این دیسک را اجرا کنیم. لطفاً بازی Xbox One، CD موسیقی و یا فیلمی در فرمت Blu-ray یا DVD اجرا نمایید” ظاهر می گردد.

صدای دیسک ایکس باکس وان
درایو دیسک صدای عجیبی می دهد

راه حل های ممکن

مایکروسافت چندین بار به این موضوع خاص پرداخته و تأیید کرده است که صاحبان Xbox One می توانند این کنسول را دوباره به شرکت برگردانند. اگر با درایوهای نوری آشنایی دارید، خودتان می توانید اقدام به تعمیر آن نمایید، اما طی این فرایند ممکن است ضمانت نامه دستگاه خود را باطل کنید. اگر از این مشکل رنج می برید، گزینه های محدودی پیش روی خود دارید.

– سخت افزار خود را به همان جایی که خریده اید بازگردانید یا برای تعمیر درایور نوری آن اقدام نمایید.

کنسول Xbox One به روز رسانی نمی شود

مشکلات ایکس باکس وان
کنسول Xbox One به روز رسانی نمی شود

برخی از کاربران گزارش کرده اند که در مرحله به روزرسانی اجباری کنسول دچار مشکل شده اند. هنگامی که چنین مشکلی پیش می آید، کنسول قادر به دسترسی به اکثر ویژگی های Xbox One نخواهد بود.

راه حل های ممکن

این مشکل می تواند از خود کنسول، اتصال اینترنت و یا حتی از خود مایکروسافت باشد. صرف نظر از علت بروز این مشکل، اکنون سیستمی دارید که به درستی کار نمی کند. پیش از آنکه با مایکروسافت تماس بگیرید، چند مرحله وجود دارد که بهتر است آن ها را امتحان نمایید.

– اتصال اینترنت خود را بررسی کنید، ممکن است از نظر شما اینترنت وصل باشد، اما هرگونه قطعی در اتصال اینترنت می تواند کل فرآیند به روز رسانی را مختل کند.

– بعداً دوباره امتحان نمایید. اگر در دانلود به روزرسانی دچار مشکل شدید، ممکن است این مشکل از طرف خود مایکروسافت باشد، معمولاً زمانی که تعداد زیادی از کاربران به صورت همزمان اقدام به آپدیت کنسول خود می کنند و یا هنگامی که سرور در حالت Maintenance (تعمیر) قرار میگیرد، چنین مشکلی رخ می دهد. یک الی دو ساعت به آن مهلت دهید. اگر این مشکل همچنان بر قوت خود باقی ماند، صفحه Microsoft Live Status را بررسی کنید. اگر این مشکل مربوط به خود مایکروسافت باشد، حتما در این صفحه اعلام خواهد شد.

– سخت افزار خود را بررسی کنید. این مورد نیز کاملاً واضح به نظر می رسد، اما اگر از اینترنت Wifi استفاده می کنید و خطایی دریافت کردید، حتما اتصال سیمی Ethernet را امتحان نمایید.

– Xbox One خود را ریست کنید. دکمه پاور را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید تا کنسول خاموش شود، سپس اتصالات سیمی آن را جدا کرده و ۳۰ ثانیه صبر کنید. دوباره سیم ها را متصل کرده و دستگاه را روشن نمایید. این کار، حافظه پنهان (Cache) دستگاه را پاک کرده و کارت شبکه را دوباره تنظیم می کند.

– اگر پیام خاصی در مورد بروز خطا در به روز رسانی یا اتصال آنلاین دریافت کردید، به لیست خطای اتصال مایکروسافت مراجعه نمایید.

– اگر با وجود تمام این راه ها همچنان موفق به دانلود به روزرسانی نشدید، وقت آن رسیده که با مایکروسافت تماس بگیرید.

کنسول روشن نمی شود

مشکل روشن نشدن Xbox One
کنسول روشن نمی شود

دیگر مشکل رایج ایکس باکس وان، این است که کنسول روشن نمی شود، یا اگر روشن شود، طولی نمی کشد که سریعاً خاموش می شود. این مشکل می تواند از خود کنسول و یا منبع تغدیه آن باشد.

راه حل های ممکن

اولین قدم، همیشه این است که اتصال سیم ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار گرفته اند. مرحله بعدی، بررسی منبع تغذیه کنسول (Power Brick) است که از نظر اندازه، شکل و وزن شبیه به آجر بوده و وظیفه برق رسانی به کنسول را دارد. بر روی تمام Power Brick های Xbox One چراغی قرار گرفته که نشان می دهد جریان الکتریکی را به خوبی دریافت می کنند. اگر نور سفید یا نارنجی رنگ ثابتی را بر روی آن مشاهده کردید، به این معنی است که منبع تغذیه به درستی کار می کند. در صورتی که این چراغ اصلا روشن نشد و یا چشمک زد، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. پیش از آنکه با مایکروسافت تماس بگیرید، این اصلاحات سریع را انجام دهید.

– از سلامت پریز برق اطمینان حاصل نمایید. دستگاه دیگری را بر روی آن امتحان کرده و یا منبع تغذیه را به پریز برق دیگری متصل کنید.

– اگر منبع تغذیه کنسول، جریان برق را به خوبی دریافت نکند، نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. اگر کنسول خود را در وب سایت شرکت ثبت نام کرده اید، می توانید به صورت آنلاین، منبع تغذیه دیگری سفارش دهید.

– اگر منبع تغذیه به درستی کار می کند اما باز هم کنسول روشن نمی شود، مستقیماً با مایکروسافت تماس بگیرید، چرا که ممکن است این نقص از خود سیستم باشد.

– اگر کنترلر قادر به روشن کردن کنسول شما نیست، مستقیماً دکمه پاور روی کنسول را فشار دهید. معمولاً مشکلات مربوط به همگام سازی (Sync) می تواند منجر به بروز چنین مشکلی شود.

– این مشکل می تواند کاملاً بی ربط با کنسول شما باشد. مشکلات متناوب مربوط به Xbox Live باعث شده تا برخی کاربران در هنگام تلاش برای روشن کردن کنسول، صفحات سیاه رنگی را ببینند. تعدادی از کاربران توانسته اند با قطع اینترنت به بازی خود ادامه دهند، اما تنها راه حل دیگری که وجود دارد این است که منتظر بمانید تا مایکروسافت مشکل سرور خود را برطرف نماید.

کنسول به طور ناگهانی خاموش می شود

تعداد کمی از کاربران گزارش کرده اند که کنسول به طور غیر منتظره ای خاموش شده است. این مورد با مشکل روشن نشدن کنسول فرق دارد.

خاموش شدن ناگهانی Xbox one
کنسول به طور ناگهانی خاموش می شود

راه حل های ممکن

این ممکن است نقصی در دستگاه شما باشد، اما دلایل دیگری نیز منجر به بروز این اتفاق می شوند که به راحتی می توان آن ها را برطرف کرد. پیش از آنکه با عجله با مایکروسافت تماس بگیرید و به آن ها بگویید که کنسول شما خراب است، این مراحل را امتحان کنید تا ببینید مشکلتان برطرف می شود یا خیر.

– دریچه تهویه سیستم را بررسی کنید. اگر بیش از حد گرم شده باشد، باید قبل از خاموش شدن سیستم، یک پیام هشدار دهنده دریافت نمایید. در صورت دریافت این پیام، کنسول را خاموش کرده و حداقل یک ساعت منتظر بمانید. از کافی بودن فضا برای تهویه کنسول اطمینان حاصل کرده و مجدداً دستگاه را روشن کنید. اگر تغییری حاصل نشد، با مایکروسافت تماس بگیرید.

– چراغ منبع تغذیه (Power Brick) را بررسی کنید. اگر متوجه چشمک زدن چراغ و یا خاموش ماندن آن شدید، پس احتمالاً مشکل از منبع تغذیه کنسول است.

– این احتمال نیز وجود دارد که کنسول خود را بر روی حالت خاموشی به طور خودکار قرار داده باشید. به منظور خارج شدن از این حالت، وارد Settings کنسول شوید، سپس به Power & Supply رفته و گزینه Don’t Turn off Automatically را انتخاب نمایید.

– از سلامت پریز برقی که کنسول به آن متصل است، اطمینان حاصل فرمایید.

تلویزیون شما بهترین وضوح تصویر را نشان نمی دهد

افت کیفیت در ایکس باکس وان
تلویزیون شما بهترین وضوح تصویر را نشان نمی دهد

مایکروسافت این موضوع را تأیید کرده که ممکن است بعضی از کاربران در پیدا کردن وضوح تصویر (Resolution) مناسب دچار مشکل شوند و این مشکل یکی از رایج ترین مشکلات ایکس باکس وان به حساب می آید.

راه حل های ممکن

این راه حل ساده ای است اما نیاز به چند مرحله دارد:

– درون داشبورد Xbox One، دکمه Menu را برای باز کردن صفحه Settings فشار دهید. سپس وارد تنظیمات Display & Sound شده و TV Resolution را انتخاب نمایید تا به وضوح تصویر دلخواه خود برسید.

– اگر تلویزیون شما نسبتاً جدید است، حتماً از آپدیت بودن سیستم عامل آن اطمینان حاصل فرمایید. اگر اطلاعی از روش بررسی آخرین آپدیت تلویزیون خود ندارید، به دفترچه راهنمای تلویزیون مراجعه کنید.

– اگر هنوز هم با نمایشگر خود مشکل دارید، از کابل HDMI متفاوتی استفاده کنید. البته ممکن است این کار کمکی به شما نکند، اما مرحله بعدی تماس با شرکت مایکروسافت است.

صدا به درستی کار نمی کند

مشکل صدای Xbox One
صدا به درستی کار نمی کند

ایرادات صوتی چندان در رده  شایع ترین مشکلات Xbox One قرار نمی گیرد و خوشبختانه به نظر نمی رسد که علت آن ها سخت افزاری باشد، بنابراین راه هایی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به صدا وجود دارد که بهتر است پیش از تماس با مایکروسافت انجام دهید.

راه حل های ممکن

مشکل صوتی می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله تنظیم نرم افزار و اتصالات ناقص باشد. خبر بد این که ممکن است نیاز به خرید یک یا دو کابل جدید داشته باشید (یا با مایکروسافت تماس بگیرید و منتظر جایگزینی برای این کابل ها باشید)، اما خبر خوب این است که ممکن است با تغییر گزینه ها این مشکل برطرف شود.

– اولین قدم، رفتن به تنظیمات و انتخاب گزینه Display & Sound می باشد. از آنجا می توانید فرمت صدایی که مناسب سیستم شماست، انتخاب نمایید. اگر اطلاعات زیادی در مورد فرمت مناسب با سیستم خود ندارید، گزینه Stereo Uncompressed را انتخاب کنید.

– فرض می کنیم تمام اتصالات به درستی انجام شده است. اگر باز هم در این مورد به مشکل برخوردید، ممکن است ایراد از کابل نوری و یا HDMI باشد. آن را تعویض کنید تا ببینید مشکل سیستم برطرف می شود یا خیر، اما رسید خرید خود را نگه دارید تا اگر کار نکرد بتوانید دوباره آن کابل را پس از تماس با مایکروسافت مرجوع کنید.

– اگر Xbox خود را از طریق کابل به جعبه کابل تلویزیون وصل کرده اید، تمام اتصلات، هم Xbox One و هم جعبه کابل تلویزیون را جدا کرده و ۳۰ ثانیه منتظر بمانید تا حافظه پنهان پاک شود.

– برخی از جعبه های کابل، تنظیمات صوتی بی نظیری دارند. با تولید کنندگان این کابل ها تماس بگیرید، شاید بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند.

بازی ها نصب نمی شوند

مشکلات ایکس باکس وان
بازی ها نصب نمی شوند

تمام بازی های Xbox One باید نصب شوند. این فرآیند در پس زمینه انجام می شود و بازیکنان می توانند در حین نصب بازی، شروع به بازی کنند. تعدادی از کاربران گزارش کرده اند که نصب بازی ناگهان متوقف شده و گاهی اوقات از ۰ درصد بالاتر نمی رود و این بدین معنی است که بازی اصلاً اجرا نخواهد شد.

راه حل های ممکن

ممکن است مشکل از درایو نوری، خود دیسک (اگر بازی بر روی دیسک باشد و دانلود نشده باشد)، یا اتصال اینترنت باشد. احتمالاً نیاز به تماس با مایکروسافت خواهید داشت، اما راه های آسان تری برای رفع این مشکل نیز وجود دارند.

– اولین کاری که باید انجام دهید این است که از آپدیت بودن کنسول خود اطمینان حاصل فرمایید. اگر سیستم شما در حالت آفلاین قرار دارد، به اینترنت متصل شده و اجازه دهید که خود کنسول تمام کارهایش را انجام دهد.

– اگر آنلاین هستید، ممکن است مشکل از اتصال شما به Xbox Live باشد. ابتدا کابل Ethernet را قطع کرده و یا اگر از اتصال بی سیم استفاده می کنید، آن را از طریق تنظیمات غیرفعال نمایید. سپس دکمه پاور را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید. سیستم خود را مجدداً راه اندازی کنید، اما به صورت آنلاین متصل نشوید. اگر نصب بازی به طور عادی شروع شد، می توانید بدون هیچ مشکلی دوباره به Xbox Live متصل شوید. اگر این مشکل همچنان بر قوت خود باقی ماند، با مایکروسافت تماس بگیرید.

– اگر تنها با یکی از بازی ها این مشکل را دارید، به فرض اینکه آن بازی بر روی دیسک باشد، از تمیزی و سلامت دیسک اطمینان حاصل فرمایید. اگر متوجه خط یا خراشی بر روی دیسک شدید، باید آن را مرجوع نمایید.

کنترلرها همگام سازی (Sync) نمی شوند

شاید این مورد جزو متداول ترین مشکلات ایکس باکس وان قرار نگیرد اما بعضی اوقات ممکن است دسته بازی ایکس باکس وان به درستی به کنسول متصل نشود یا به اصلاح با کنسول همگام نباشد.

مشکل وصل نشدن دسته ایکس باکس
کنترلرها همگام سازی (Sync) نمی شوند

راه حل های ممکن

ممکن است در مواقعی کنترلر شما آنطور که فرمان می دهید عمل نکند. تا به امروز عوامل زیادی را در مورد این مشکل شناسایی کرده اند. چندین روش آسان برای حل این مشکل وجود دارد. اما در هر صورت ابتدا باید از آپدیت بودن کنترلر خود اطمینان حاصل کنید.

– در صورت قطع اتصال کنترلرها، باید عملکرد باتری های آن را بررسی کرده و سپس کنسول را مجددا راه اندازی نمایید. اگر این کار مشکلی را حل نکرد، مطمئن شوید که در محدوده Kinect قرار دارید. تمام کنترلرها مجهز به دو چراغ مادون قرمز هستند که در صورت خارج شدن از محدوده Kinect و سعی در اتصال مجدد به آن، روشن می گردند. بنابراین، اطمینان از اینکه در محدوده Kinect قرار دارید، برای کار کردن کنترلر شما امری ضروری است.

– در صورت مشاهده Drift کنترلر (عملکرد دیر هنگام دکمه ها و یا اجرای حرکات اضافی)، ابتدا مطمئن شوید که کنترلرها آپدیت شده و باتری ها سالم هستند. سپس کنسول را خاموش کرده و اتصالات آن را قطع نمایید تا حافظه پنهان آن خالی شود. چند دقیقه صبر کنید و سپس کنسول را روشن نمایید. اگر باز هم این مشکل برطرف نشد، می توانید نسبت به تعویض کنترلر خود از طریق مرکز خدمات آنلاین Xbox اقدام نمایید.

کنسول نمی تواند دیسک را به درستی بخواند

 مشکل دیسک Xbox One
کنسول نمی تواند دیسک را به درستی بخواند

با اینکه این مشکل بدتر از شنیدن صداهای عجیب و غریب در کنسول نیست، اما کنسولی که قادر به خواندن دیسک ها نباشد اصلاً ایده آل نیست، به خصوص اگر کتابخانه شما پر از دیسک های بازی باشد. بعضی از کاربران گزارش کرده اند که کنسولشان قادر به خواندن دیسک های خاصی نیست، بعضی دیگر نیز گفته اند که کنسولشان هیچ دیسکی را نمی خواند.

راه حل های ممکن

– در رابطه با خطاهای مربوط به خواندن یک دیسک خاص، در مرحله اول از سلامت دیسک اطمینان حاصل فرمایید تا هیچ خراشیدگی و لکه ای بر روی آن وجود نداشته باشد. خراشیدگی های سطحی معمولاً مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر این خراش ها عمیق باشند، صدمات جدی و اغلب جبران ناپذیری را به همراه خواهند داشت. در صورت مشاهده لکه بر روی دیسک، آن را با پارچه ای نرم و کمی مرطوب تمیز کنید. پارچه های میکروفیبر برای این کار بسیار مناسب هستند. چه باور کنید چه نکنید، از بین بردن لکه های اثر انگشت روی دیسک می تواند در عملکرد بازی بسیار نتیجه بخش باشد. اگر با وجود تمیز کردن دیسک هم کنسول آن را نخواند، در صورت دسترسی به کنسولی دیگر، این دیسک را بر روی آن امتحان نمایید. از این طریق می توانید متوجه شوید که مشکل از دیسک است یا خود کنسول.

– در رابطه با خطایی که در مورد خواندن تمام دیسک ها با آن مواجه می شویم، ممکن است دیسک به اندازه کافی وارد کنسول نشده تا لیزر دستگاه بتواند آن را بخواند. ابتدا دیسک را از کنسول خارج نمایید. سپس اگر داخل قفسه میز تلویزیون قرار دارد، آن را با احتیاط بیرون آورید؛ ولی اتصال هیچ یک از سیم ها قطع نشود. همانطور که کنسول روشن است، آن را از جلو به زاویه ۴۵ درجه خم کنید و در همان شرایط دیسک را وارد نمایید. این کار باعث می شود که دیسک راحت تر به نقطه مورد نظر منتقل گردد. به جای پیام خطا، بازی شروع به بوت شدن می کند.

بازی ها به طور مداوم فریز یا متوقف می شوند

Xbox one game freeze
بازی ها به طور مداوم فریز یا متوقف می شوند

حتی پیشرفته ترین سخت افزارها نیز دچار خرابی و توقف بازی می شوند که این موضوع بسیار آزاردهنده است، به خصوص زمانی که در مرحله حساس بازی قرار گرفته اید. اگرچه این فریز شدن های ناگهانی ممکن است مربوط به باگ بازی و یا در بعضی موارد بخاطر مشکلات سرور باشد.

راه حل های ممکن

فریز شدن بازی می تواند دلایل مختلفی داشته باشید، اما راه هایی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید سریع تر به بازی برگردید و همچنین از بروز این اتفاق در آینده جلوگیری کنید.

– اگر در هنگام بازی با فریز مواجه شدید، دکمه Home را در وسط کنترلر خود فشار دهید تا به داشبورد Xbox برگردید. سپس دکمه Menu را فشار داده و گزینه Quit را انتخاب نمایید. این روش آسان تری در مقایسه با راه اندازی مجدد کنسول و یا انتخاب بازی دیگر می باشد.

– اگر بازی شما دائماً فریز می شود، دکمه پاور کنسول را به مدت حداقل ۵ ثانیه نگه دارید تا خاموش شود، سپس دست کم ۳۰ ثانیه منتظر بمانید و دکمه Home را در کنترلر خود فشار داده و نگه دارید تا کنسول روشن گردد. ممکن است روشن شدن کنسول شما کمی زمان بر باشد، ولی به احتمال زیاد مشکل شما را برطرف خواهد کرد.

– اگر تنها بازی های خاصی دچار فریز می شوند، آن ها را پاک کرده و دوباره نصب نمایید تا شاید این مشکل برطرف شود. وارد برنامه های کنسول خود شده و بازی مورد نظر را انتخاب نمایید، سپس آن را Uninstall کنید. پس از حذف بازی، وارد کتابخانه Xbox شده و به قسمت برنامه های حذف شده بروید و آن برنامه را دوباره نصب نمایید. اگر هیچ یک از این روش ها نتیجه بخش نبود، می توانید تنظیمات رزولوشن کنسول را مجددا راه اندازی کنید. اگر دیسکی درون کنسول دارید، آن را خارج کنید. سپس دکمه پاور کنسول را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. زمانی که چراغ کنسول دیگر چشمک نزد، دکمه پاور و دکمه خروج دیسک را به طور همزمان فشار داده و نگه دارید. این مشکل همچنین می تواند از خود بازی باشد. بازی هایی مانند Borderlands 3 و Call of Duty: Modern Warfare به خرابی هایی که بر روی Xbox One X شناخته شده اند. ممکن است با به روز رسانی بازی بتوان این مشکل را حل کرد.

– وارد Display & Sound در تنظیمات کنسول خود شوید. وضوح تصویر ۶۴۰ x 480 خواهد بود، آن را به ۱۰۸۰ یا ۷۲۰ تغییر دهید. هرکدام که با تلویزیون شما سازگار است. اگر ۱۰۸۰p بود، دقت تصویر آن را به ۵۰Hz و اگر ۷۲۰p بود به ۲۴Hz برگردانید. پس از آن، دیسک خود را وارد کنید، بازی شما بدون هیچ مشکلی باید اجرا شود.

Kinect با کنسول جفت (Pair) نمی شود

مایکروسافت، فعالیت Kinect را برای Xbox One، همانند آداپتوری که برای کاربران Xbox One S و Xbox One X از دسترس خارج کرده بود، متوقف کرد. با این که هنوز هم از طرف کنسول پشتیبانی می شود، اما تعدادی از کاربران از مشکل جفت نشدن آن با کنسول رنج می برند.

مشکلات Xbox One
مشکل وصل نشدن کینکت به کنسول Xbox One

راه حل های ممکن

مایکروسافت اعلام کرده که این مشکل مربوط به Kinect است، نه کنسول. بنابراین نیازی به خرید کنسول جدید نیست، بلکه با تعویض سنسور Kinect که ارزان هم نیست، می توانید این مشکل را برطرف نمایید.

– ناگفته نماند که از اتصال فیزیکی Kinect به کنسول خود اطمینان حاصل فرمایید. اگر متصل بود، کابل های اتصال را بررسی کنید که عاری از هرگونه آسیب باشد.

– کنسول خود را با نگه داشتن دکمه پاور به مدت حداقل ۵ ثانیه خاموش نمایید، سیم برق و سیم Kinect را از آن جدا کنید، به مدت ۳۰ ثانیه صبر کرده و سپس تمامی اتصالات را برقرار کنید و کنسول را مجددا روشن نمایید.

-مستقیماً با مایکروسافت تماس بگیرید و اقدام به تعویض Kinect کنید.

امیدواریم که مشکلات Xbox One خود را در میان موارد بالا یافته باشید، در صورتی که مشکل شما در لیست این مقاله وجود ندارد، می توانید آن را با ما درمیان بگذارید تا شما را در حل مشکل یاری دهیم.

سیما حسینی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • Mamad ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۸:۰۰ ب٫ظ

    واسه من صفحه بازی زیادی بزرگه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =