نحوه ریست کردن Xbox One به تنظیمات کارخانه در چند قدم ساده

ریست فکتوری Xbox One

حتما برای شما پیش آمده است که بخواهید از سالم بودن کنسول خود مطمئن شوید و آن را از نظر مشکلات فنی عیب یابی کنید. برای همین گاهی اوقات ریست کردن Xbox One می تواند بسیار کارساز باشد. خوشبختانه برای این کار، مایکروسافت راه حل مناسبی ارائه کرده است. اگر می خواهید کنسول ایکس باکس وان خود را بدون دردسر و به آسانی به تنظیمات کارخانه برگردانید یا به اصطلاح ریست کنید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. 

*توجه: این آموزش در مورد کلیه نسخه های ایکس باکس مشابه است، چه نسخه اصلی آن را داشته باشید و چه نسخه تقویت شده آن یعنی Xbox One X، البته با یک تفاوت جزئی که بعدا توضیح خواهیم داد.

ابتدا اطلاعات خود را در Cloud Storage ذخیره کنید

ریست فکتوری Xbox One
ابتدا اطلاعات خود را در Cloud Storage ذخیره کنید 

قبل از اینکه عملیات ریست کردن ایکس باکس وان را آغاز کنید، باید از اطلاعات ذخیره شده خود بک آپ بگیرید. البته توجه داشته باشید که حتی اگر بخواهید بازی ها و برنامه های خود را به صورت نصب شده نگه دارید، باز هم با انجام Factory Reset تمام فایل های شخصی و اشتراک های خود در کنسول را از دست می دهید که شامل بازی های ذخیره شده، دستاوردها، تنظیمات و حساب ها می باشند.

اطلاعات کنسول شما در Cloud ذخیره می شوند و اگر دستگاه شما با Xbox Live همگام سازی (Sync) شده باشد، می توانید کلیه آن ها را دوباره به کنسول خود بازگردانید.

هنگامی که به اینترنت متصل می شوید، همگام سازی با Xbox Live به صورت خودکار انجام خواهد شد، بنابراین پیش از آنکه اقدام به Reset دستگاه کنید، حتماً یک بار به اینترنت متصل شوید.

هنگامی که آماده برای انجام این کار شدید، طبق راهنمایی های ما پیش بروید. اگر بنا به دلایل فنی، قادر به مشاهده صفحه نیستید و یا به منوی تنظیمات برای انجام مراحل زیر دسترسی ندارید، نگران نباشید، زیرا روش دومی نیز برای انجام Factory Reset وجود دارد و آن استفاده از حافظه USB اکسترنال است که کمی جلوتر در همین مقاله به آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است برای انجام این کار باید به کامپیوتر ویندوز دسترسی داشته باشید.

ریست کردن Xbox One از طریق داشبود

مرحله ۱

برای ریست کردن Xbox one خود ابتدا وارد سیستم شوید. دکمه Xbox را که در وسط کنترلر قرار دارد فشار دهید تا صفحه راهنما ظاهر گردد.

ریست فکتوری Xbox One
ریست کردن Xbox One از طریق داشبود

مرحله ۲

به منوی سیستم بروید، آیکون آن شبیه به یک چرخ دنده است و در قسمت بالا و سمت راست صفحه راهنما وجود دارد. سپس گزینه Settings (تنظیمات) را انتخاب نمایید.

ریست فکتوری Xbox One
ریست فکتوری Xbox One

مرحله ۳

ابتدا گزینه System و سپس گزینه Console info را انتخاب نمایید.

ریست فکتوری Xbox One
ریست فکتوری Xbox One

مرحله ۴

اکنون در Console info بر روی گزینه Reset console کلیک کنید.

ریست فکتوری Xbox One
ریست فکتوری Xbox One

در این مرحله، شما دو گزینه پیش روی خود دارید، یکی Reset And Remove Everything که با انتخاب آن تمام موارد موجود در کنسول حذف می شوند و دیگری Reset And Keep My Games & Apps که در این صورت بازی ها و برنامه های شما بر روی کنسول حفظ خواهند شد. (یا اگر آماده نیستید می توانید گزینه Cancel را انتخاب نمایید).

ریست فکتوری Xbox One
ریست فکتوری Xbox One

به خاطر داشته باشید که در صورت عدم همگام سازی با Xbox Live، حتی با انتخاب گزینه Reset And Keep My Games & Apps نیز باز هم فایل ها و اطلاعات شخصی خود را از دست خواهید داد. پس حتماً پیش از انجام این عملیات یا کنسول خود را با Xbox Live همگام سازی کنید، یا تنظیمات و اطلاعات خود را به صورت دستی صادر (Export) نمایید. پس از انتخاب روشی که برای Reset در نظر دارید، کنسول شروع به پاک کردن محتوا خواهد کرد، این فرآیند ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

انجام Factory Reset به وسیله USB

ریست فکتوری Xbox One
انجام Factory Reset به وسیله USB

مرحله ۱

یک فلش USB سازگار پیدا کنید. فلش USB شما باید کاملاً خالی بوده و برای انجام این کار دست کم ۴ گیگابایت فضا داشته باشد. به علاوه باید فرمت آن را به NTFS تغییر دهید که این کار از طریق Windows File Explorer صورت میگیرد.

مرحله ۲

فایل فشرده Reset را در کامپیوتر خود دانلود کرده و آن را در حافظه فلش USB، Extract (خارج سازی از حالت فشرده) نمایید. سپس پوشه System Updates را در مسیر اصلی USB کپی کنید. این تنها فایلی است که باید در حافظه فلش وجود داشته باشد. پس از آنکه فرآیند انتقال پوشه انجام شد، USB را از کامپیوتر جدا کرده و به سراغ کنسول خود بروید.

مرحله ۳

کنسول را خاموش کرده، کابل برق و اینترنت را از پشت آن جدا نمایید و ۳۰ ثانیه صبر کنید.

مرحله ۴

کابل برق را متصل کنید و فلش را وارد پورت USB نمایید.

مرحله ۵

دکمه های Bind و Eject را به طور هم زمان بر روی کنسول فشار داده و نگه دارید، سپس دکمه Xbox را فشار دهید.

دکمه Eject در قسمت جلوی کنسول های اصلی Xbox One درست در کنار درایو دیسک قرار گرفته و دکمه Bind نیز با نمادی شبیه به “)))” در سمت چپ و مجاور درایو دیسک وجود دارد. توجه داشته باشید که در کنسول های Xbox One X و Xbox One S، این دکمه ها در جلوی کنسول قرار گرفته اند و دکمه Bind درست در زیر دکمه Xbox و در لبه سمت راست دستگاه دیده می شود. هنگامی که هردو دکمه را نگه داشتید، دکمه Xbox را در قسمت جلوی کنسول فشار دهید.

مرحله ۶

به نگه داشتن دکمه های Bind و Eject به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه ادامه دهید تا زمانی که دو صدای روشن شدن کنسول را به فاصله چند ثانیه از هم بشنوید.

اولین صدا نشانگر این است که کنسول، حافظه فلش USB را شناسایی کرده و دومین صدا نیز خبر از انتقال تمام داده ها به کنسول را می دهد. بسیار مهم است که پیش از انجام ادامه عملیات، مطمئن شوید که هر دو صدا را شنیده اید. پس از شنیدن این دو صدا، فرآیند تنظیم مجدد باید از روی راهنمایی های روی صفحه همانند زمانی که به تازگی کنسول را خریداری کرده بودید، انجام گیرد.

در این مرحله می توانید فلش USB را از کنسول خود جدا کرده و به صورت عادی پیش بروید. اگر بعد از گذشت ۱۵ ثانیه دو صدای روشن شدن را نشنیدید و یا هیچ صدای خاموش شدنی به گوشتان نرسید، به این معنی است که Reset به خوبی انجام نشده است. دوباره این عملیات را از ابتدا انجام دهید، اما اگر باز هم نتیجه ای حاصل نشد، برای دریافت پشتیبانی فنی با مایکروسافت تماس بگیرید.

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =