نحوه افزایش طول عمر کنسول‌ PS4

نکات نگهداری صحیح از PS4

پلی استیشن ۴ مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری نیاز به نگه‌داری و مراقبت صحیحی دارد تا علاوه بر داشتن بازدهی مناسب، عمر مفید طولانی داشته باشد. در این آموزش ما نکات نگهداری صحیح PS4 را برایتان آماده کردیم تا بتوانید عمر مفید کنسول خود را تا میزان قابل توجهی افزایش دهید و بازدهی بهتری را داشته باشید. 

نکات نگهداری صحیح از PS4 :

در اینجا نکاتی درباره چگونگی افزایش طول عمر کنسول بازی‌تان جمع آوری کرده‌ایم و با استفاده از این نکات می‌توانید به خوبی از کنسولتان استفاده کنید. کنسول‌ها متنوع‌اند: اکثر آنها مانند بسته‌های پلمپ شده هستند، آن‌ها گرمای زیادی تولید می‌کنند و اکثر آن‌ها هنوز هم هارد دیسک چرخشی و درایو نوری دارند که هر دوی این موارد نوعی شکست محسوب می‌شوند. شاید به خاطر بیاورید که کنسول اصلی Xbox 360 عمر کوتاهی داشت و در آخر عمر، چراغ پاورش قرمز میشد.

حالا که نسل‌های جدیدی از کنسول‌های فعلی، مانند PS4 Pro و Xbox One X وجود دارند، می‌توانید از این نکات برای سخت‌افزارهای جدیدتر که احتمالا به کمی کمک نیاز دارند، استفاده کنید.

کنسول را خنک نگه دارید

نکات نگهداری پلی استیشن 4

آیا فن‌های کنسول‌تان مانند توربین‌های بادی کار می‌کنند؟ اگر دستگاه بازیتان درون یک قفسه کوچک زیر تلویزیون قرار دارد، تعجب نمی‌کنیم که فن‌هایش مانند توربین بادی عمل کنند. این دستگاه‌ها CPUها و GPUهایی در سطح کامپیوتر درون خود دارند، به همین دلیل می‌توانند داغ شوند. و تکنولوژی ساختشان هفت سال قدمت دارد، و این بدان معناست که کارایی و عملکرد خود را از دست داده‌اند.

گرما دشمن وسایل الکتریکی خانگی است. در اینجا چند نکته اساسی برای خنک و سرحال نگه‌داشتن کنسول‌هایتان آورده‌ایم.

  • کنسول خود را درون یک فضای شیشه‌ای یا چوبی بسته قرار ندهید، مخصوصا زمانی‌ که در حال کار است.
  • دستگاه‌های دیگر مانند جعبه کابل یا کنسول دیگری را روی کنسول خود قرار ندهید.
  • برای ایجاد فاصله میان کنسول و سطح زمین و ایجاد جریان هوا، یک پایه بلند تهیه کنید.
  • برای از بین بردن گرد و غبار و ذرات ریز از روی دریچه‌های هوا از اسپری هوای فشرده استفاده کنید.

هارد دیسک خود را به SSD ارتقا دهید

نصب اس اس دی PS4

هر درایو مکانیکی یک درجه MTBF به معنی “میانگین زمان بین خرابی ” دارد. و در این درایوهای قدیمی، اولین خرابی به مثابه آخرین خرابی است. اگر هارد درایوتان یک صفحه چرخشی مانند Xbox One و PS4 داشته باشد، سرانجام خراب خواهد شد. همچنین این صفحات چرخشی نسبت به درایورهای جدید، کندتر هستند. (می‌دانیم که یک درایور ۵,۴۰۰ rpm سال ۲۰۱۳ نمی تواند با یک SSD مدرن رقابت کند.) حتی مدل‌های جدیدتر، مانند Xbox One X و PS4 Pro هنوز هم با درایوهای HDD عرضه می‌شوند، اما PS5 و Xbox Series X با SSD عرضه خواهند شد.

خوشبختانه، جایگزینی یا بروزرسانی فضای ذخیره‌سازی یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای تقویت Xbox یا PlayStation است.

در حال حاضر هر دو کنسول از درایوهای خارجی پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اگر فقط یک درایو خارجی به آن وصل کنید، آسانتر به مقصودتان می‌رسید. بدین گونه به هیچ ابزاری هم نیاز نخواهید داشت.

درایو نوری را جایگزین کنید

نکات نگهداری پلی استیشن 4
نکات نگهداری پلی استیشن ۴

در سال ۲۰۱۳، به نظر ما وجود درایوهای نوری درون کنسول‌ها چیز احمقانه‌ای بود. هنوز هم از نظر ما چیز احمقانه‌ای است. سخت است که تصور کنیم در سال جدید یک دستگاه الکترونیکی با درایو DVD یا Blu-ray تولید می‌شود. لپ تاپ؟ اصلا. دستگاه‌های سرگرمی خانگی؟ ابدا. خوشبختانه یک نسخه دیجیتالی از PS5 عرضه می‌شود و کمپانی مایکروسافت نیز نسخه بدون درایو نوری Xbox One S را ارائه می‌دهد.

اکنون بسیاری از گیمرها، اکثر بازی‌ها را به صورت دیجیتالی دانلود می‌کنند و بدین شکل حتی اگر درایو نوری کنسولتان خراب شده باشد، به آن اهمیت نمی‌دهید. اگر یکی از بازی‌های‌تان حتما به دیسک نیاز داشته باشد و درایو نوری‌تان خراب باشد، در این صورت کارتان از جایگزینی یک درایو ذخیره‌سازی سخت‌تر خواهد بود: باید یک درایو نوری جدید که توسط مادربرد PS4 پشتیبانی می‌شود، تهیه کنید. یا اگر Xbox One دارید، باید یک برد مدار داخلی از درایو نوری قدیمی را با یک نمونه جدید تعویض کنید.

رفع مشکلات نرم‌افزاری و سیستم عامل

هر گاه شک داشتید که باید چه کاری انجام دهید، راه اندازی مجدد (reboot) کنید. این یکی از مهم‌ترین اصول پشتیبانی تکنولوژی در سراسر دنیاست، و در مورد کنسول‌های بازی نیز کارایی دارد. تقریبا اکثر مسائل و مشکلات مربوط به کنسول با یک راه‌اندازی مجدد حل خواهد شد. اما، همیشه اینطور نیست.

آموزش نگهداری پلی استیشن 4
آموزش نگهداری پلی استیشن ۴

گام بعدی راه حل کاملی نیست، اما بهترین راه برای درست کردن لپ‌تاپ، بازگرداندن به حالت تنظیمات کارخانه است، همین کار می‌تواند برای کنسول هم انجام شود.

از آنجا که احتمالا همه بازی‌هایتان در cloud وجود دارند و آنها را در آنجا ذخیره کرده‌اید، تنها کافیست پس از بازگرداندن کنسول به حالت تنظیمات کارخانه، بازی هایتان را مجددا از آنجا دانلود کنید. بدین شکل بسیاری از فایل‌های قدیمی بیهوده نیز از روی هارد درایو کنسول‌تان پاک خواهد شد.

آموزش ریست کردن PS4

دستورالعمل‌های مشابه برای این کنسول نیز وجود دارد. وارد تنظیمات شده و به آدرس PlayStation Network/Account Management > Activate as Your Primary PS4 بروید و اگر فعال است آن را Deactivate کنید. سپس دوباره به صفحه اول تنظیمات رفته و آدرس Settings > Initialization > Choose either Restore Default Settings را دنبال کنید، با این کار می‌توانید بازی‌هایتان را نصب و ذخیره نگه‌دارید و یا اینکه PS4تان را بطور کامل پاکسازی کنید.

می‌توانید از دستورات بالا در هنگام فروش یا انتقال کنسولتان به شخص دیگر نیز استفاده کنید، همچنین باید از روی کنسول اطلاعات اکانت شخصیتان را نیز پاک کنید.

 

منبع: Cnet

کوروش نیک منش
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • اشکان کاظمی ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۷ ب٫ظ

    من ps4 ۷سال دارم هنوز کار میکنه?

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − سه =