مقالات

لیست استدیوهای بازی سازی مایکروسافت

لیست استدیوهای بازی سازی ایکس باکس

استدیو های بازی سازی ایکس باکس مایکروسافت در طول چند سال اخیر گسترده تر شدند و روز به روز به تعداد آنها افزرود می شود. به همین مناسبت ما لیست استدیو های بازی Xbox را در این بخش آماده کردیم تا با این مجموعه تاثیرگذار صنعت گیم آشنا شوید. 

مایکروسافت قصد دارد نسل جدیدی از کنسول های بازی خود را عرضه کند که عبارت‌اند از Xbox Series X و Series S، این کمپانی تمام توان خود را بر توسعه استودیوهای اول‌شخص به سمت عناوین انحصاری جدید گذاشته است. مایکروسافت در کنار فرانشیزهای بلند مدت خود مانند Halo، Gears of War و Forza، استودیوهای جدید بسیاری را ارائه داده است، که Xbox Game Studios نام گرفته‌اند. اخیراً، مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد به عنوان بخشی از قرارداد خرید خود با ZeniMax Media، Bethesda Softworks را وارد میدان کند، و لیست توسعه اول‌شخص خود را گسترده‌تر از قبل کند.

گذشته از سایر بازی‌ها در طول چند سال اخیر مانند Ninja Theory، Obsidian، Double Fine و غیره، Xbox Game Studios اکنون ۲۳ استودیو دیگر را در اختیار گرفته تا فرانشیزهای مورد علاقه طرفداران را ارائه کرده و در طول سال‌های آتی آی‌پی‌های جدیدی را وارد استوانک‌های Xbox کند. اگرچه قبلاً استودیوهای مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ را بررسی کردیم، اما در این مقاله مرور گسترده‌تری بر استودیوهای کنونی اول‌شخص در Xbox Game Studios، و آنچه که قرار است در آینده ارائه دهند داشته‌ایم.

-لیست استدیو های بازی سازی ایکس باکس مایکروسافت:

Turn 10 Studios (تأسیس در سال ۲۰۰۱)

Turn 10 Studios

یکی از اولین استودیوهای اول‌شخص مایکروسافت Turn 10 Studios است، این استودیو خانه ارزشمند مجموعه Forza Motorsport می‌باشد. این استودیو در سال ۲۰۰۱ تأسیس شده، و در طول ۱۵ سال تمامی عناوین اصلی Forza Motorsport را ساخته است، این استودیو از زمان کنسول ایکس باکس اصلی وجود داشته و راه خود را به سمت Xbox One باز کرده است.

با این وجود، جای تعجبی نیست که استودیو Turn 10 برای استوانک‌های بعدی نیز بر مجموعه مسابقه‌ای پرچم‌دارش که فعلاً Forza Motorsport (یا شاید Forza Motorsport 8) نام دارد، کار کند. تأیید شده است که عنوان بعدی Turn 10 معرفی مجموعه نسل بعد خواهد بود. اگرچه هنوز تاریخ عرضه آن مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که می‌توانیم انتظار داشته باشیم که Forza Motorsport در سال ۲۰۲۱ عرضه شود، آخرین پروژه این استودیو Forza Motorsport 7 در سال ۲۰۱۷ بوده است.

Rare (خریداری در سال ۲۰۰۲)

اگرچه این استودیو ابتدا برای عناوین عصر N64 مانند Perfect Dark، GoldenEye 007 و Banjo-Kazooie شناخته شده بود، اما به اولین خرید مایکروسافت برای توسعه عناوین جدید ایکس باکس تبدیل شد. در دوره Xbox 360، عناوین جدیدی مانند Perfect Dark Zero، Kameo: Elements of Power و Viva Pinata به این پلتفرم آورده شدند و سپس عناوین دیگری برای Xbox Kinect مانند Kinect Sports توسعه یافتند. در دوره Xbox One، استودیو Rare مجموعه نوستالژی Rare Replay را با ۳۰ بازی نمادین، و Sea of Thieves، یعنی بازی چند نفره دزدان دریایی خود را ارائه کرد که در Xbox One و رایانه‌های شخصی به موفقیت‌هایی دست یافت.

استدیو rare

اخیراً، Rare در توسعه Battletoads که ماه پیش برای استوانک‌های Xbox One و رایانه شخصی به نمایش درآمد، با Dlala Studios همکاری کرده است. اگرچه این استودیو با به‌روزرسانی‌ها و محتوای جدید همچنان از Sea of Thieves پشتیبانی می‌کند، اما پروژه بعدی استودیو Rare، Everwild است، یک عنوان جدید که از نظر بصری خیره‌کننده است و قرار است در آینده‌ای نزدیک به استوانک‌های Xbox Series X/S و رایانه شخصی بیاید.

۳۴۳ Industries (تأسیس در سال ۲۰۰۷)

پس‌ازاینکه Bungie مسیر خود را در مایکروسافت طی کرد تا به استقلال برسد، استودیو ۳۴۳ Industries در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد تا از فرانشیز پرچم‌دار ایکس باکس یعنی Halo پشتیبانی کند. پس از عرضه Halo: Reach در سال ۲۰۱۰، که آخرین نسخه ساخته شده در این مجموعه بود، استودیو ۳۴۳ Industries بخش بعدی این فرانشیز را در سال ۲۰۱۲ با Halo 4 به دست گرفت، البته این پس از شروع کار با Halo: Combat Evolved Anniversary در سال قبل بود.

343 Industries

از آن زمان، ۳۴۳ مسئول توسعه پروژه‌های جدید Halo مانند Halo 4 و Halo 5: Guardians شد و یا با استودیوهای دیگر بر اسپین‌آف­هایی مانند Halo Wars 2 همکاری کرده است. این استودیو همچنین در رأس مجموعه The Master Chief بوده است، که به طور قابل‌توجهی در سال ۲۰۱۴ برای کنسول Xbox One عرضه شد، اما از آن زمان به بعد به خانه اصلی مجموعه Halo تبدیل شد، و از جمله این بازی را برای رایانه شخصی نیز توسعه داد.

در حال حاضر پروژه اصلی ۳۴۳ Industries بازی  Halo Infinite است که در ابتدا قرار بود در پاییز ۲۰۲۰ به عنوان یک عنوان کوچک برای استوانک‌های Xbox Series X و Series S عرضه شود. اگرچه، با توجه به موانع موجود در توسعه پشت صحنه و واکنش‌های شدید قابل‌توجه در طول گیم پلی‌ای که در تابستان عرضه شد (شامل Craig the Brute بدنام)، بازی Halo Infinite با تأخیر غافلگیرانه‌ای مواجه شد و عرضه آن تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.

The Coalition (تأسیس در سال ۲۰۱۰)

استدیو های بازی سازی مایکروسافت

مانند استودیو ۳۴۳ Industries، شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ استودیو The Coalition را تأسیس کرد تا خانه آینده فرانشیز Gears of War باشد. از زمان تأسیس این استودیو، The Coalition در رأس دو مجموعه اصلی – Gears of War 4 و Gears 5- قرار گرفت و همچنین در توسعه اسپین‌آف بازی استراتژیک فرانشیز Gears Tactics نیز با Splash Damage همکاری کرد.

از نظر اینکه در آینده چه اتفاقی قرار است در این استودیو بیافتد، باید بگوییم که ساده‌ترین حدسمان این است که این استودیو قصد دارد روی عنوان اصلی بعدی در مجموعه Gear برای کنسول­های نسل بعدی مایکروسافت کار کند، و در عین حال با به‌روزرسانی‌ها و محتواهای جدید به پشتیبانی از بازی‌های Gears 5 و Gears Tactics بپردازد.

Mojang (خریداری شده در سال ۲۰۱۴)

استدیو های ایکس باکس مایکروسافت

خرید Mojang توسط مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ یکی از بزرگ‌ترین تحولات در صنعت بازی‌سازی بوده و یکی از معاملات اصلی برای این شرکت به شمار می‌رود. این استودیو با مبلغ ۲.۵ میلیون دلار خریداری شده است و یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین بازی‌های تاریخ یعنی Minecraft را برای این کمپانی به همراه داشت، و همچنین فرصت ساخت یک عنوان بسیار محبوب را با فرانشیزی تمام‌عیار فراهم کرد.

پس از این خرید، Mojang باز هم توانست در چندین نسخه چند پلتفرمی از بازی Minecraft پشتیبانی کرده و آن را به روز کند، اما پروژه‌های جدیدی را نیز تحت کمپانی مایکروسافت توسعه داد. به جز به‌روزرسانی‌ها و محتوای جدید برای بازی اصلی، در اوایل سال Mojang بازی Minecraft Dungeons را برای کنسول‌ها و رایانه شخصی عرضه کرد، و سال گذشته تجربه واقعیت افزوده موبایلی Minecraft Earth را آغاز کرد. در حالی که Mojang در طول چند سال اخیر پروژه‌های دیگری را هم عرضه کرده است، اما احتمالاً شاهد پروژه‌های بیشتر Minecraft خواهیم بود، از جمله ارائه بازی اصلی به استوانک‌های Xbox Series X و Series S.

Compulsion Games (خریداری در سال ۲۰۱۸)

Compulsion Games

بخشی از گروه جدید مایکروسافت که در E3 2018 خریداری شد، استودیو Compulsion Games است که توسعه دهنده چند بازی است اما امیدهای زیادی دارد. این استودیو در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، و کار خود را با Contrast، یک پازل پلتفرمی هنری که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، آغاز کرد. پس از آن، این استودیو بر پروژه بزرگ We Happy Few کار کرد، که یک عنوان بقای سه گانه است که با عرضه اولیه خود در مقایسه با BioShock قرار گرفت. پس از دسترسی زودهنگام We Happy Few در سال ۲۰۱۶، Compulsion  به روز شد و بر عرضه کامل آن در سال ۲۰۱۸ کار کرد، و در نهایت سال گذشته چندین محتوای قابل دانلود منتشر شد.

در حال حاضر، مشخص نیست که این استودیو پس از We Happy Few بر چه چیزی کار می‌کند. احتمالاً این استودیو بر عنوان جدیدی برای پلتفرم‌های نسل بعدی ایکس باکس کار خواهد کرد، اما فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

The Initiative (تأسیس در سال ۲۰۱۸)

استدیو های بازی سازی Xbox

از بین تمام تیم‌های اول‌شخص مایکروسافت در Xbox Game Studios، استودیو The Initiative مرموزترین آن‌ها است. این استودیو که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده است، یک تیم مستقر در کالیفرنیا است که برای ایجاد عناوین انحصاری جدید برای ایکس باکس تأسیس شد، اما هنوز هیچ خیر یا اطلاعیه رسمی درباره اینکه این استودیو روی چه چیزی کار می‌کند وجود ندارد.

در طول سال گذشته، شایعات نشانگر این بودند که The Initiative احتمالاً روی عنوان جدید یا قسمت جدیدی از مجموعه Perfect Dark کار می‌کند، فیل اسپنسر بیان کرد که این استودیو ممکن است در حال کار روی پروژه‌ای برای آی‌پی قدیمی‌تر باشد. با این حال، باز هم باید صبر کنیم تا متوجه همه چیز شویم، اما حداقل حدس می‌زنیم که استودیو در حال کار روی یک پروژه نسل بعدی است.

inXile Entertainment (خریداری در سال ۲۰۱۸)

inXile Entertainment

استودیو inXile Entertainment به همراه توسعه دهنده Obsidian Entertainment در اواخر سال ۲۰۱۸ خریداری شد، بیشتر برای لیست بازی‌های نقش‌آفرینی شامل Wasteland 2 سال ۲۰۱۴ شناخته شده است. داشتن یک استودیویی که برای بازی‌های نقش‌آفرینی پیچیده و عمیقش معروف است برای مایکروسافت یک پیشنهاد اغوا کننده است، مخصوصاً برای بازی‌های رایانه‌ای و دوستداران بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک.

جدیدترین پروژه inXile، Wasteland 3 است که ماه گذشته کار خود را در کنسول‌ها و رایانه شخصی آغاز کرده و به خاطر گیم پلی نقش‌آفرینی و تأکید بر انتخاب بازیکنان مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. در حال حاضر مشخص نیست که inXile  روی چه چیزی کار می‌کند، اما گزارشات نشان می‌دهند که این استودیو در حال کار روی تجربه نقش‌آفرینی برای نسل بعدی است.

Ninja Theory (خریداری در سال ۲۰۱۸)

استدیو ninja theory

Ninja Theory در طول جریان خرید مایکروسافت در E3 2018 اعلام شد، و در بین بزرگ‌ترین نام­هایی بود که مایکروسافت به عنوان بخشی از خط توسعه اول‌شخص وارد بازار کرده است. این استودیو که به خاطر عناوین تک‌نفره داستان محوری مانند Heavenly Sword و Hellblade: Senua’s Sacrifice معروف است، به نظر می‌رسد قصد ارائه تجربه‌ای داستانی سوم شخص عمیق را دارد که در طول سال‌های اخیر در بین عناوین انحصاری مایکروسافت دیده نشده است.

از نظر پروژه‌های اخیر، استودیو Ninja Theory بازی Hellblade اصلی را در سال ۲۰۱۷ قبل از خرید منتشر کرده است، و در اوایل سال کار خود را بر بازی چندنفره‌ای با Bleeding Edge آغاز کرده است. پروژه بزرگ بعدی استودیو Ninja Theory، Senua’s Saga: Hellblade II است که دنباله‌ای از مجموعه پر افتخاری است که در The Game Awards 2019 عرضه شد. این استودیو همچنین در حال آزمایش عنوان دیگری با نام Project: Mara است، که احتمالاً به بررسی مسائل سلامت روانی مشابه Hellblade می‌پردازد.

Obsidian Entertainment (خریداری در سال ۲۰۱۸)

 

در اواخر سال ۲۰۱۸، مایکروسافت خرید Obsidian Entertainment را اعلام کرد، مرکز توسعه بازی‌های مشهور نقش‌آفرینی عناوینی مانند Fallout: New Vegas و مجموعه Pillars of Eternity. در آن زمان، Obsidian در آستانه اعلام آخرین پروژه خود یعنی The Outer Worlds بود که احتمالاً در سال‌های آینده به عنوان یک بازی چند پلتفرمی منتشر می‌شود.

از آن زمان به بعد، Obsidian بر چند پروژه مختلف کار کرده است. اخیراً، این استودیو بر توسعه دسترسی زودهنگام عنوان بقای Grounded کار می‌کند، که کار خود را در تابستان قبل برای استوانک‌های Xbox One و رایانه شخصی آغاز کرده است. Obsidian اولین داستان قابل دانلود را در اوایل همین ماه برای The Outer Worlds عرضه کرد که Peril on Gorgon نام دارد و قرار است در سال ۲۰۲۱ گسترش دیگری را به همراه داشته باشد. در نمایش اول‌شخص مایکروسافت برای بازی‌های آینده Xbox Series X، این استودیو پروژه بعدی خود یعنی Avowed را معرفی کرده است، که یک مجموعه نقش‌آفرینی فانتزی در دنیای Pillars of Eternity است.

Playground Games (خریداری در سال ۲۰۱۸)

پس از عرضه چهار عنوان Forza Horizon، پروژه بعدی Playground در نهایت به عنوان یک راه‌اندازی مجدد مجموعه Fable تأیید شد، و با این تأییدیه، استودیو به‌اصطلاح در زمین بازی کاملاً متفاوتی قرار گرفت. Fable در ابتدا در نمایش اول‌شخص ایکس باکس مایکروسافت در این تابستان به نمایش درآمد، و برای استوانک‌های Xbox Series X/Series S و رایانه شخصی تأیید شده، اما هنوز زمان عرضه آن مشخص نیست.

Undead Labs (خریداری در سال ۲۰۱۸)

مانند Playground Games، استودیو Undead نیز سابقه طولانی با مایکروسافت به عنوان تولیدکننده مجموعه State of Decay دارد، که کارش را در سال ۲۰۱۳ با Xbox 360 و رایانه شخصی آغاز کرد. پس از موفقیت عناوین زامبی، این استودیو چند سال بعد نسخه پیشرفته‌ای از بازی (به همراه توسعه در Xbox One) را پس از راه اندازه دنباله State of Decay 2 در سال ۲۰۱۸، عرضه کرد.

به دنبال خرید مایکروسافت در سال ۲۰۱۸، Undead Labs کار خود را با فرانشیز زامبی، با State of Decay 3 ادامه داد که برای استوانک‌های Xbox Series X/Series S و رایانه شخصی توسعه یافت، و اولین تریلر این بازی در نمایش بازی اول‌شخص مایکروسافت در تابستان امسال عرضه شد.

Playground Double Fine Productions (خریداری در سال ۲۰۱۹)

ناشر و توسعه دهنده Double Fine یکی از جدیدترین و شگفت‌انگیزترین خریدهای مایکروسافت در سال گذشته بوده است. این استودیو که به خاطر عناوین متمایز خود مانند Broken Age، Brutal Legend، و Psychonauts شناخته شده است، شهرت خود را در بازی‌های جذاب ماجراجویی و بازی‌های آزمایشی کسب کرده و تنوعی را در ترکیب اول‌شخص مایکروسافت ایجاد کرده است.

در حال حاضر، Double Fine در حال کار بر مجموعه Psychonauts 2 که مدت‌ها منتظر آن بوده و در اصل قرار بود به عنوان یک بازی چند پلتفرمی عرضه شود. هنوز نمی‌دانیم این استودیو برای عناوین انحصاری در حال کار بر چه چیزی است، اما با توجه به سابقه این استودیو، احتمالاً باید انتظار چیز بسیار عجیب و جذابی را داشته باشیم.

World’s Edge (تأسیس در سال ۲۰۱۹)

استدیو World’s Edge

کمپانی مایکروسافت همان کاری که در سال ۲۰۱۹ برای Halo و Gears of War انجام داده است را مجدداً انجام داد و استودیو جدید World’s Edge را تأسیس کرد تا بر فرانشیز Age of Empires متمرکز باشد. با پشت سر گذاشتن منابع طولانی مجموعه RTS، استودیو World’s Edge تلاش کرده تا نسخه‌های قدیمی‌تر این مجموعه را وارد سخت‌افزار مدرن کند، و در عین خال به دنبال عنوان جدیدی در این مجموعه باشد.

در کنار نسخه‌های بازسازی شده از سه عنوان جدید در این مجموعه، World’s Edge در حال کار روی Relic Entertainment است تا عنوان اصلی بعدی مجموعه یعنی Age of Empires IV را هم ارائه دهد. در حال حاضر، این عنوان هنوز در دست ساخت است، اما شایعات نشان می‌دهند که سرانجام قرار است در سال ۲۰۲۱ منتشر شود.

ZeniMax Media/Bethesda Softworks (قرار است در سال ۲۰۲۱ خریداری شود)

ZeniMax Media

مسلماً جدیدترین خرید مایکروسافت بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین آن است. در اوایل همین هفته، مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد ZeniMax Media را که شرکت مادر ناشر Bethesda Softworks است و تمام استودیوهای توسعه دهنده زیر نظر آن را خریداری کند. در مجموع، با این خرید ۸ استودیو اول‌شخص جدید وارد مایکروسافت می‌شوند که عبارت‌اند از: Bethesda Game Studios، ZeniMax Online، Arkane Studios، id Software، MachineGames، Tango Gameworks، Alpha Dog Games و Roundhouse Studios. با توجه به اینکه این خرید فرانشیزهای مهمی مانند The Elder Scrolls، Fallout، Dishonored، Wolfenstein، DOOM و غیره را به ایکس باکس می‌آورد، خرید Bethesda حرکت بسیار قدرتمندانه‌ای توسط مایکروسافت تلقی می‌شود که اثرات قابل‌توجهی در آینده به همراه خواهد داشت، به خصوص اینکه Bethesda یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان بازی‌های سوم شخص است.

در حال حاضر، استودیوهای Bethesda انواع پروژه‌ها را برای آینده در دست توسعه دارند. Bethesda Game Studios در کنار ادامه به‌روزرسانی Fallout 76 قرار است روی The Elder Scrolls 6 و Starfield که دو عنوان عظیم نقش‌آفرینی هستند و راه طولانی برای عرضه دارند، کار کنند. id Software بازی DOOM Eternal را در اوایل سال عرضه کرد، این بازی در سال ۲۰۲۱ برای استوانک‌های پلی‌استیشن ۵ و Xbox Series X/S نیز عرضه خواهد شد. برای پروژه‌های نسل بعدی، Arkane در حال کار روی عنوان بعدی خود یعنی Deathloop است، که در اصل قرار بود اواخر امسال برای استوانک‌های پلی‌استیشن ۵ و رایانه شخصی عرضه شود اما با تأخیر مواجه شده و قرار است در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ عرضه شود. Tango Gameworks روی عنوان آینده GhostWire: Tokyo, کار می‌کند که قرار است در سال ۲۰۲۱ برای استوانک‌های پلی‌استیشن ۵ و رایانه شخصی عرضه شود. ZeniMax Online کار خود را بر The Elder Scrolls Online ادامه می‌دهد، البته هنوز هیچ اطلاعاتی درباره برنامه بعدی توسعه دهنده Wolfenstein از MachineGames در دسترس نیست. Alpha Dog Games سال گذشته توسط Bethesda خریداری شد تا بازی‌های موبایلی را توسعه دهد، در حالی که Roundhouse Studios اواخر سال گذشته توسط این کمپانی با اعضای Human Head Studios تأسیس شد.

Publishing Xbox Game Studios

جدا از تیم‌های توسعه اول‌شخص تحت نظر Xbox Game Studios، باید Xbox Game Studios Publishing را به عنوان بخشی از ترکیب شاخه انتشار اصلی ایکس باکس ذکر کرد. تمامی عناوین اول‌شخص ایکس باکس که تحت نظر Publishing Xbox Game Studios عرضه شده‌اند، شامل عناوینی که با شرکای توسعه دهنده خارجی تولید شده‌اند هستند که به مایکروسافت تعلق ندارند. از این سال، این موضوع شامل عرضه بازی‌هایی مانند Ori and the Will of the Wisps، Microsoft Flight Simulator، Tell Me Why و غیره به همراه پروژه‌های آتی است که از تیم‌های اول‌شخص در بالا ذکر شده اند، است.

 

منبع: DualShockers

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =