مقالات

۱۱ مورد که کاربران پلی استیشن ۵ از آن ناراضی اند

ایرادات پلی استیشن 5

پلی ‌استیشن ۵ به تازگی در سراسر جهان عرضه شده است. با وجود محدودیت‌های عرضه و کمبود سهام در سراسر دنیا، افراد بسیاری به این کنسول دسترسی ندارند. اما افراد کمی هم هستند که انقدر خوش ‌شانس بودند که سفارش یا پیش سفارش دهند. در حالی که پلی ‌استیشن ۵ با سخت ‌افزار چشمگیر، ویژگی‌های نسل بعدی و برخی موارد خوب مانند راه ‌اندازی کنسولی کاملاً جدید شروع بسیار خوبی داشت، اما ایرادات پلی استیشن ۵ هم قابل توجه است که باید درباره آن‌ها بحث کرد. در این مورد، باید امیدوار باشیم که سونی در چند هفته یا چند ماه اخیر، مشکلات را حل کند.

ذخیره پشتیبان

پلی ‌استیشن ۵ چند ویژگی اصلی و عملکردی دارد که هنگام راه ‌اندازی نادیده گرفته شده است. اگرچه احتمالاً با گذشت زمان این مشکلات حل می‌شوند، اما در طول دوره راه ‌اندازی کنسول احتمالاً برای برخی مشکل‌ساز خواهند شد. به طور خاص، پلی ‌استیشن ۵ در نحوه دسترسی شما به پشتیبان گیری از اطلاعات ذخیره شده نسبتاً محدود است. در حال حاضر، می‌توانید این کار را از طریق حافظه ابری انجام دهید که آن هم فقط در صورتی ممکن است که مشترک PlayStation Plus باشید. برخلاف پلی ‌استیشن ۴، هیچ گزینه‌ای برای پشتیبان گیری داده‌های ذخیره شده در درایو USB اکسترنال وجود ندارد، که یک کمبود کاملاً واضح به شمار می‌رود.

فضای ذخیره‌ سازی

برای اکثر افرادی که فقط تعداد معدودی بازی در سال انجام می‌دهند، ممکن است تفاوتی نداشته باشد. اما بسیاری از علاقمندان به بازی بیان کرده ‌اند که پلی ‌استیشن ۵ با برخی محدودیت‌های جدی روبرو است. البته که خیلی خیلی بهتر از حافظه داخلی ۳۶۴ گیگابایتی کنسول Xbox Series S است، اما حافظه داخلی قابل استفاده ۶۶۴ گیگابایتی پلی ‌استیشن ۵ هم خیلی کم است. به خصوص با توجه به اینکه به نظر می‌رسد بازی‌های نسل نهم حجم‌های به شدت بالایی داشته باشند. چیزی که باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود این است که این کنسول فعلاً از کارت SSD اکسترنال پشتیبانی نمی‌کند. البته سونی قصد دارد این پشتیبانی را به زودی ایجاد کند، پس امیدواریم که این اتفاق خیلی زود بیافتد.

عدم پشتیبانی از ۱۴۴۰P

ایرادات پلی استیشن 5

این مورد کمی گیج‌کننده است، به خصوص که فکر می‌کنیم جمعیت زیادی از بازیکنان می‌خواهند بازی‌ها را با کیفیت ۱۱۴۰P ببینند و بازی کنند. پلی ‌استیشن ۵ در زمان عرضه از خروجی ۱۰۸۰P و ۴K پشتیبانی می‌کرد. اما هیچ پشتیبانی میانی از ۱۴۴۰P وجود نداشت. سونی بیان کرد که اگر تقاضا خیلی زیاد باشد، این مورد یکی از چیزهایی است که قصد دارد به کنسول اضافه کند. پس باید امیدوار باشیم که سونی تقاضاهای فعلی را کافی بداند. زیرا این ویژگی برای کنسولی در سال ۲۰۲۰ کاملاً بدیهی و ساده است. به خصوص برای کنسولی با سخت­ افزاری چشمگیر پلی ‌استیشن ۵.

نحوه عملکرد سازگاری رو به عقب

این خیلی عالی است که پلی ‌استیشن ۵ از ویژگی سازگاری رو به عقب برای بازی‌های پلی ‌استیشن ۴ پشتیبانی می‌کند. این کنسول حتی کیفیت برخی بازی‌ها را به روش‌های مختلفی ارتقاء داده است. اما روش کنترل سازگاری رو به عقب این کنسول هم با محدودیت‌هایی روبرو است. چند توسعه ‌دهنده برتر وجود داشته ‌اند که قادر بودند ارتقاء بازی‌هایشان را روی نسخه‌های Xbox اعمال کنند، اما نمی‌توانستند همین کار را با همتایان پلی ‌استیشن انجام دهند. این بدان دلیل است که آن‌ها برای انجام این کار باید به جای اعمال پچ در نسخه پلی ‌استیشن ۴، کل بازی را به پلی ‌استیشن ۵ منتقل می‌کردند.

بازی‌هایی مانند Rocket League، Call of Duty: Warzone و Star Wars: Squadrons همگی از این مشکل رنج می‌برند و با اینکه سه بازی از این بازی‌ها از ۱۲۰ FPS در کنسول Xbox Series X و Series S پشتیبانی می‌کنند، اما در پلی ‌استیشن ۵ این‌طور نیستند.

فقدان ویژگی سیستم‌ عامل گسترده سبک اسمارت دلیوری

پلی ‌استیشن ۵ هم مانند کنسول‌های Xbox، از به‌روزرسانی‌های رایگان بین نسلی بهره‌مند است. البته به این بستگی دارد که توسعه‌ دهنده بازی این ویژگی را ارائه دهد یا خیر. چیزی که ما در اینجا درباره آن صحبت می‌کنیم ویژگی کل سیستم به خصوص نسخه سفارشی است که به این منظور ساخته شده است. در کنسول‌های Xbox Series X/S، اسمارت دلیوری یک ویژگی سیستمی عالی است که باعث می‌شود تنها کاری که لازم است برای دسترسی به بهترین نسخه یک بازی انجام دهید، راه ‌اندازی مجدد بازی باشد. نبود ویژگی مشابه در پلی ‌استیشن ۵ باعث سردرگمی می‌شود.

در واقع، گزارشاتی از بازیکنان مختلف دیده‌ ایم که به طور تصادفی نسخه پلی ‌استیشن ۴ بازی Call of Duty: Black Ops Cold War را روی پلی ‌استیشن ۵ بازی کرده ‌اند، زیرا نسخه پلی ‌استیشن ۵ در برخی موارد به صورت دستی انتخاب می‌شود و در غیر این صورت به صورت پیش‌فرض در نسخه پایین‌تر اجرا می‌شد. ویژگی‌ای مانند اسمارت دلیوری که از چنین مواردی در سیستم نگهداری می‌کنید باید از هر چیز احمقانه‌ای دور باشد.

اندازه

ایرادات پلی استیشن 5

اندازه این نوع کنسول‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما صادقانه بگوییم، اندازه پلی ‌استیشن ۵ چیزی است که از لحظه انتشار تصویر اولیه توسط سونی به آن معترضیم. این شکایت‌ها در آستانه راه ‌اندازی پلی ‌استیشن ۵ بیشتر شدند و پس از عرضه کنسول به شدت پر سر و صدا شده ‌اند. می دانید جریان چیست؟ این شکایت‌ها الکی نیستند. پلی ‌استیشن ۵ صرف نظر از اینکه آن را به صورت افقی قرار دهید یا عمودی، بسیار بزرگ است. تا حدی که باید در تلاش باشید تا جایی برای واحدهای سرگرمی‌تان پیدا کنید. حال که زیبایی کنسول هم کاملاً ظاهری است، پس این ویژگی هم مزایا و هم معایبی دارد. اما درباره پلی ‌استیشن ۵ به نظر می‌رسد کمی مشکل ‌سازتر از چیزی باشد که انتظارش را داشتیم.

پایه

مورد دیگری که باعث شده کنسول کمی پیچیده‌تر از حد نیاز باشد، پایه آن است. اگر کنسول را به صورت افقی قرار دهید، در واقع بسیار ساده است، فقط باید با گیره‌هایش کنار بیایید. اما اگر آن را به صورت عمودی قرار دهید، بدانید باید آن را پیج کنید، درپوش آن را بردارید و آن پوشش را روی پایه محکم کنید. مطمئناً این کار نیاز به داشتن علم پرتاب موشک ندارد. در واقع، کافی است کلیپ روند کار را مشاهده کنید تا تمام کارهایی که باید انجام دهید را یاد بگیرید. اما باز هم باید گفت که پیچیده‌تر از حد نیاز است. البته این پایان دنیا نیست و مسئله جزئی‌تر از دیگر مواردی است که در این مقاله درباره آن‌ها بحث شده است.

صدای مزاحم Coil Whine

پلی ‌استیشن ۵ کنسول بی‌صدایی است؟ تعجب‌آور است. موتورهای موشکی کنسول پشت آن قرار دارند و با شناختی که از پلی‌ استیشن ۴ و پلی ‌استیشن ۴ پرو داریم، این سکوت جای تقدیر دارد. هرچند کاملاً هم بی‌صدا نیست. مثلاً، دیسک درایو معمولاً صدا دارد، صدایی که همه دیسک درایوها دارند. نکته قابل توجه این است که برخی کاربران گزارش دادند که صدایی از کنسول می‌شوند، که شبیه Coil Whine است. البته این صدا خیلی بلند نیست و اگر حتی برای کنسول شما هم این اتفاق بیافتد می‌توان کم و بیش آن را نادیده گرفت. اما این مشکلی است که گزارش شده و خوشبختانه سونی به دنبال راه ‌حل آن است.

خطای Rest Mode

از بین تمام مشکلاتی که درباره آن‌ها صحبت کردیم، این یکی احتمالاً بدترین آن‌ها است. البته خوشبختانه این مشکل خیلی گسترده نیست، اما چندین کاربر آن را گزارش دادند که به نوعی نگران کننده است. اساساً، قرار دادن کنسول در Rest Mode ممکن است مسئله مهمی را در تمام پایگاه داده کنسول ایجاد کرده باشد. همچنین باعث آسیب رساندن به آن شود و در این بخش هیچکس به جز سونی نمی‌تواند به شما کمک کند که به مرحله بعد بروید. هیچ دلیل خاصی برای این اتفاق وجود ندارد. اما با توجه به اینکه مشکلی مهم است، شرط می‌بندیم که سونی به زودی در آپدیتی آن را حل می‌کند. مطمئناً خیلی زود این اتفاق می‌افتد.

پلی ‌استیشن واقعیت مجازی

ایرادات پلی استیشن 5

پلی ‌استیشن ۵ از پلی ‌استیشن واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند که چیز بسیار خوبی است. چون قابلیت‌های بسیاری در واقعیت مجازی وجود دارد که امیدواریم سونی همچنان به سرمایه‌گذاری در این بخش ادامه دهد. اما درست مانند قابلیت سازگاری رو به عقب، پشتیبانی از واقعیت مجازی هم به نظر محدود است. اساساً، هیچ یک از بازی‌های پلی ‌استیشن ۵ از واقعیت مجازی پشتیبانی نمی‌کنند و پلی ‌استیشن واقعیت مجازی تنها از طریق سازگاری رو به عقب روی پلی ‌استیشن ۵ کار می‌کند. پس اگر می‌خواهید بازی‌هایی مانند No Man’s Sky یا Hitman 3 را در واقعیت مجازی بازی کنید، باید به سراغ نسخه پلی ‌استیشن ۴ آن‌ها بروید، که شرم‌آور است. امیدواریم سونی پشتیبانی پلی ‌استیشن ۵ از نسل جدید واقعیت مجازی را دوباره در خود داشته باشد، اما فعلاً نمی‌توان با اطمینان در این باره چیزی گفت.

صف دانلود

این یکی خیلی بد است. قابلیت دانلود چند چیز به طور هم‌زمان یک ویژگی ساده در پلی ‌استیشن ۴ بود، که البته چیزی بسیار ابتدایی بود. تعریف کردن از چنین چیزی کمی عجیب به نظر می‌رسد. البته که ما آن را ستایش می‌کنیم، زیرا کنسول Xbox One، Xbox Series X و Series S این ویژگی را ندارند. متأسفانه پلی ‌استیشن ۵ هم به این لیست ملحق شده است. تنها می‌توانید هر بار یک بازی را دانلود کنید و دانلود هر چیز دیگری وارد صف می‌شود. دانلود هم‌زمان در گذشته به یک چیز معمول تبدیل شده بود که برای این کنسول نسل بعد چشمگیر به نظر پسرفتی عجیب است.

 

منبع: GamingBolt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 2 =