هیچکس فکرش را نمیکرد که روزی ما درباره بیستمین سالگرد بازی Crash Bandicoot چیزی بنویسیم، اینطور نیست؟ اکنون بیست سال از عرضه بازی اصلی (برای پلیاستیشن اصلی) میگذرد و به نظر میرسد زمان خوبی است که به بررسی این مجموعه بپردازیم و رازهای بازی Crash Bandicoot که احتمالاً درباره بازی نمیدانید بیان کنیم.
۱- Crash در واقع یک وامبت (جانور کیسهدار شبیه به خرس) بود
بنیانگذاران توسعهدهنده کمپانی Naughty Dog اندی گوین و جیسون رابین، با الهام از شخصیت Taz the Tasmanian Devil از مجموعه Looney Tunes، تصمیم داشتند عنوان بازی پلتفرمیشان حول محور ماجراجویی یک جانور کیسهدار بچرخد.
تا اینکه یک باندیکوت را در راهنمای حیاتوحش استرالیا کشف کردند، Crash در اصل Willie the Wombat نام داشت.
۲- این بازی، اولین بازی پلتفرمی بود که در آن، دوربین پشت قهرمان قرار داشت
اگرچه صحنههای مختلفی که در آن دوربین به سمت Crash حرکت میکند و به نظر میرسد او در حال فرار است به صحنههایی نمادین تبدیل شده است، Crash Bandicoot که در آن شخصیت اصلی از دوربین فرار میکند، در واقع اولین بازی پلتفرمی است که در آن صرفاً شاهد پیچوتاب خوردنهای دو بعدی مانند Sonic the Hedgehog هستیم.
به همین خاطر، عنوان کاری بازی Crash Bandicoot در واقع “Sonic’s Ass Game” بود.
۳- سطوح تختهسنگی به بازی اضافه شد تا بتوانید چهره Crash را ببینید
بیشتر گیمپلی در مجموعه Crash Bandicoot در حالی اتفاق میافتد که دوربین پشت شخصیت Crash است، اما Naughty Dog بر این باور است که اگر بازیکن شخصیت بازی را نبیند نمیتواند با او ارتباط برقرار کند. در نتیجه، صحنههای تختهسنگی برای نشان دادن صورت شخصیت بازی به وجود آمدند.
۴- دلیلی برای گردن نداشتن Crash وجود دارد
در سال ۱۹۹۶ که اولین بازی Crash Bandicoot عرضه شد، فناوری گرافیک به این اندازه پیشرفته نبود. بنابراین Naughty Dog سعی کرد طراحی بازی Crash را تا حد ممکن کاربردی کند. این شخصیت صورت بزرگی دارد و گردن ندارد، زیرا Naughty Dog میخواست کاربران حتی در صفحه نمایشهای تلویزیون دهه ۹۰ هم بتوانند چهره Crash را ببینند.
Crash نارنجی است- علیرغم اینکه باندیکوتها قهوهای هستند- زیرا کمپانی Naughty Dog باید رنگی را پیدا میکرد که با محیط رنگی اطراف ترکیب نشود. به همین دلیل است که بازی اول فاقد مرحله Lava بوده است.
۵- Fake Crash فقط از Crash Team Racing نیست
احتمالاً نسخه باک دندان و ابروی پرپشت Crash از Crash Team Racing را به خاطر میآورید. اما راز اصلی این است که این شخصیت فقط در آنجا وجود نداشت. ظاهراً Fake Crash Bandicoot بر اساس نسخه اسباببازی ارزانی از جانور کیسهداری ساخته شده که در ژاپن فروخته شد.
Naughty Dog فکر کرد این اسباببازی (ظاهراً غیررسمی) خیلی خندهدار است و آن را به شخصیت بازی تبدیل کرد. بازیکنان تیزبینی که تمام کریستالها و جمهای بازی را جمع کنند احتمالاً شاهد رقص Fake Crash در Crash Bandicoot 3: Warped در مراحلی چون Makin’ Waves و Toad Village بودهاند.
۶- رقص پایان سطح Crash محصولی از تیم بازاریابی ژاپنی بود
صحبت از رقص شد، Crash همیشه زمانی که شما مرحلهای را تمام کنید میرقصد. اگرچه این رقص توسط کمپانی Naughty Dog ساخته نشد، این رقص از تبلیغات یک تیم تبلیغات و بازاریابی ژاپنی الهام گرفته شده است.
مردی که در لباس Crash است روی علائم تجاری آگهیهای ژاپنی حرکت میکند، و Naughty Dog عاشق این جستوخیزها شد و در نتیجه آن را به مجموعه Crash Bandicoot اضافه کرد.
۷- مدیرعامل شرکت سونی زمانی از بازی Crash Bandicoot متنفر بود
اگرچه مدیرعامل شرکت سونی در آن زمان یعنی کن کوتاراگی، به خاطر ساخت پلیاستیشن معرفی شد، اما طبق گزارشات اصلاً طرفدار بازی Crash Bandicoot نبود. کوتاراگی ظاهراً از شخصیت و بازی اصلی Crash Bandicoot تنفر داشت، تا این حد که جلسات بسیار زیادی درباره نحوه ارائه طراحی اصلی بازی با Naughty Dog داشت.
طبق گزارشات، مدیرعامل میخواست پلیاستیشن وان جدا از عناوین خانواده محوری مانند Super Mario و Crash Bandicoot باشد. خوشبختانه، اکثریت آرا برنده شده و مجموعه Crash Bandicoot برای کسب جایگاهی در تاریخچه بازیسازی راه خود را ادامه داد.
۸- دوستدختر Crash بر اساس Pamela Anderson ساخته شده بود
Crash در تمام طول بازی اول در حال نجات دادن دوستدخترش Tawna از دست آزمایشات Doctor Cortex بود. باندیکوت بلوند و جذابی که بر اساس Pamela Anderson ساخته شده بود. اگرچه، Tawna برای ادامه بازی خیلی جذاب به نظر میرسید و از بازی حذف شد. در ادامه بازی او با باندیکوت Coco جایگزین شد.
۹- اگرچه این Crash بود که در جعبه گوشیهای Soho ظاهر شد
نابغههای تبلیغاتی در Bilghty فکر میکردند ایده ساخت کارتهای شمارههای کلاهبردارانه در جعبه گوشیها در اطراف Soho لندن برای تبلیغ بازی Crash Bandicoot اصلی بسیار خوب است، زیرا دیدن Soho از قدیم بهعنوان منطقه ممنوعه لندن شناخته میشد.
متأسفانه، آن شماره تلفنها دیگر کار نمیکنند، پس اگر میخواهید به “باندیکوت جوان” زنگ بزنید، باید کارهای دیگری را امتحان کنید.
۱۰- Crash قبلاً یک انیمه ژاپنی بود
اگر فکر میکنید Crash ظاهر بسیار خوبی دارد- به ابروهایش توجه کردید؟- باید بدانید که نسخه محرمانه او در آن سوی جهان ساخته شده است و وجود دارد. مشخص است که مخاطبان ژاپنی این بازی ابروهای پرپشت و ویژگی زاویهای این شخصیت را درک نمیکنند، پس آن را به یک انیمه تبدیل کردند.
چشمهای بزرگتر و ظاهر دوستانهتر، باعث شد ظاهر این شخصیت بهتر شود. او اکنون مانند یک بچه Crash است.
۱۱- اولین بازی در اصل یک کارتون بود
اولین بازی Crash Bandicoot توسط Universal Interactive منتشر شد و باعث شد Universal Cartoon Studios تبلیغ/مقدمهای برای بازی اصلی بسازد. آهنگ تم این برنامه بسیار جالب و فوقالعاده است، اما Sony به خاطر حفظ جنبههای سهبعدی بازی، آن را نادیده گرفت.
این کارتون تا سال ۲۰۱۵ بهصورت عمومی عرضه نشد و درنهایت در این سال به صورت آنلاین به نمایش درآمد.
۱۲- نام باندیکوت روی Crash گذاشته شده است
بله، درست است، نام باندیکوت روی Crash گذاشته شده است و باندیکوت فقط موجودی در باغوحش نیست. این موجود یک گونه فرعی کامل است. Crash کار بسیار زیادی برای برجسته کردن این گونه کرد و زمانی که دانشمندان فسیل باقیمانده باندیکوت را پیدا کردند آن را Crash Bandicoot نامیدند.
۱۳- صداگذاری اکثر شخصیتها توسط یک نفر انجام شد
یک نفر مسئول اکثر شخصیتها در بازی Crash Bandicoot است. برنادن اوبرین به تنهایی صداگذاری شخصیتهایی چون Dr Neo Cortex، Dr Nitrus Brio و پیروانی چون Koala Kong و Pinstripe Potoroo را بر عهده داشت.
هرچند Ripper Roo یک استثناء است، زیرا توسط دالاس مک نون صداگذاری شد. خنده دیوانهوار نمونه بارز صدای مک نون است و از همین خنده برای کفتار از Lady and the Tramp دیزنی استفاده شده است.
۱۴- دلیلی برای صحبت نکردن Crash وجود دارد
دلیلی برای این موضوع وجود دارد که Crash هیچوقت کلمهای بهجز “Whoa” یا “Yeehah” نگفته است.
اندی گاوین سازنده Crash Bandicoot در پستی اختصاصی بیان کرد “حس کردیم این شخصیت باید احمق و سرگرمکننده باشد و هرگز صحبت نکند – با توجه به این نظریه که صدا برای شخصیتهای بازیهای ویدیویی همیشه منفی و نامناسب بوده و باعث میشود نتوان شخصیت آنها را شناخت”.
طولی نکشید تا Radical Entertainment مسئولیت جدیدی فرانشیز Crash Bandicoot را بر عهده گرفت و Crash در بازی Crash of the Titans سال ۲۰۰۷ صحبت کرد. او در انتهای مجموعه میگفت “Pancakes”، اما طرفداران در واقع خوشحال نبودند.
۱۵- جعبههای درون بازی بعداً اضافه شدند
یکی از اصلیترین بخشهای گیمپلی Crash Bandicoot گردبادها و مزایای جعبههای چوبی است، که میوههای گرانبهای Wumpa از آن خارج میشود. با این حال این جعبهها تا اواخر توسعه بازی اصلی بهعنوان راهی برای حل معماها به مراحل ساده و مختلف اضافه نشده بودند.
۱۶- Aku Aku از نام یک رستوران گرفته شد
راهنمای بازی Crash Bandicoot در هر بازی یک ماسک Tiki به نام Aku Aku بود، اما نام این چهره معروف و شناور از رستورانی در بوستون نزدیک جایی که توسعهدهندگان کار میکردند گرفته شده بود.
دیو بگگت، توسعهدهنده اسبق کمپانی Naughty Dog و اولین کارمند آنجا بیان کرد: “نام Aku Aku از رستوران پلینزیایی گرفته شده که نزدیک در زمانی که اندی (گوین)، جیسون (رابین) و من در بوستون زندگی میکردیم، در نزدیکی ایستگاه Alewife T Station قرار داشت.” “جلوی این رستوران یک مجسمه اسطوره غول پیکر قرار داشت، یادم میآید، غذاهای بسیار بدی هم داشت.”
۱۷- موسیقی متن در واقع بسیار متفاوت بود
آنچه کار اولین بازی Crash Bandicoot را تمام کرد موسیقی متن به یادماندنیاش بود که پر از ریتمهای جنگلی قوی، بادهای دیدگریدوس و صداهای ترسناک بود. با این حال، ایده اصلی به پایان رساندن بازی با “سمفونی شهر بینظم” شامل افکتهای صدایی مانند خرخر کردن، صدای بوق ماشین، پرندگان و حتی صداهای عجیب دیگر بود.
خوشبختانه، آهنگ متنی که میشناسیم و قطعاً عاشقش هستیم در لحظات آخر به بازی اضافه شد و مطمئناً همان آهنگی بود که همیشه در ذهن مخاطب باقی میماند.
۱۸- آنها سیب نیستند بلکه Wumpa Fruit هستند
هرکسی که Crash Bandivoot را بازی کرده فکر میکند اشتهای سیریناپذیر Crash برای سیب است. اما آنها سیب نیستند بلکه میوه Wumpa هستند.
این میوه داستانی نوعی میوه ترکیبی بین سیب و انبه است، هرچند به گفته دیو بگگت مزه آن شبیه سیب است.
۱۹- یک مرحله از کل بازی حذف شده است
اگرچه بازی Crash Bandicoot عالی بود، اما هیچ راهی برای دور شدن از این حقیقت که ما سخت کار کردیم وجود ندارد. نقاط ذخیره نامنظم به این معنی بود که صفحه Game Over ممکن است نشانگر ساعتها گیمپلی باشد که از بازی حذف شده است.
این شکستهای ناامید کننده در مراحل برای توسعهدهندگان Slippery Climb نام داشت، جایی که یک پرش اشتباه ممکن بود پیشرفت زیاد در بازی را از بین ببرد. با این حال، باید بدانید که نسخه سختتری از مرحله Stormy Ascent وجود داشت، اما آنقدر سخت بود که توسعهدهندگان تصمیم گرفتند آن را به کلی حذف کنند.
۲۰- Dr. N. Gin از مسائل جهان واقعی الهام گرفته شده است
در بازی Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes، Dr. Neo Cortex دوست جدیدی داشت که Dr. N. Gin نام داشت. او یک آدم مکانیکی دیوانه بود که موشک بزرگی را در سرش داشت و همین باعث میشد در درگیریها انفجاری رخ دهد. ظاهراً این موشک طی آزمایشات به او اضافه شده و هنوز فعال است و همین باعث میشد این دکتر سردردهای شدیدی داشته باشد. این طراحی و ویژگیهای داستانی در اصل از میگرن جدی جیسون رابین الهام گرفته شده بود.
منبع: Digitalspy