سونی در حال ساخت پلی استیشن ۴ با کیفیت ۴K

4K

البته دلیل دیگری هم می‌توان برای این اقدام ذکر کرد و آن افزایش کیفیت تلویزیون‌ها و بازار داغ رزولوشن ۴K در بازار باشد. خانواده ها کم‌کم به سمت خرید این نوع تلویزیون ها رفته‌اند و کنسول های بازی تنها توانایی پخش ویدئوها در این اندازه کیفیت را دارند ولی نمی‌توانند بازی های ۴K را به راحتی اجرا کنند.

4K
پلی استیشن ۴ با کیفیت ۴K

بر اساس گزارش های منابع نزدیک به کمپانی سونی، این شرکت در حال طراحی یک کنسول جدید و قوی تر از کنسول ۴ خود است که می‌تواند رزولوشن‌های ۴K را هم به طور کامل اجرا کند. وبسایت Kotaku اعلام کرده که منابع آگاهی در درون شرکت سونی دارد و آن‌ها این خبر را به این سایت رسانده‌اند که سونی چند وقتی است طراحی کنسول جدید خود را شروع کرده. هنوز نامی برای آن در شرکت سونی نظر گرفته نشده و فعلاً به آن کنسول نسل هشتمی ۴.۵ گفته می‌شود و قدرت گرافیکی‌اش قادر است رزولوشن‌های بسیار بالا را ساپورت کرده و همچنین قدرت پردازش گر این کنسول توانایی اجرای هدست واقعیت مجازی سونی یعنی پلی‌استیشن VR را هم دارا خواهد بود.

تاکنون بازی های واقعیت مجازی به دلیل گرافیک سنگین بر روی کنسول های پلی استیشن نیز اجرا نمی‌شدند و اکنون سونی قصد دارد کنسول خود را مجهز به پردازش چنین بازی هایی نیز بکند. سونی رقبای قدرتمندی مانند آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو در بازار دارد که رایانه های قدرتمندی را  برای هدست واقعیت مجازی عرضه می‌کنند.

هنوز خبرها به طور قطعی منتشر نشده و برنامه های سونی کاملاً مشخص نیست. ممکن است این شرکت یک کنسول کامل که توانایی اجرای هر دو نوع بازی را دارد بسازد و یا اینکه یک سخت‌ افزار جانبی را برای پلی استیشن چهار خود به بازار روانه کند. شرکت مایکروسافت هم‌ چنین قصدی برای طراحی کنسول قوی تر را از خود نشان داده و باید متعجب بود چرا این دو شرکت چنین برنامه ای را دارند زیرا قدرت گرافیکی کنسول های کنونی کاملاً بازی های امروزی را ساپورت میکند و ارتقای در سطح گرافیکی بازی ها مشاهده نمی‌ شود.

شاید دلیل این حرکات سونی و مایکروسافت تلاش های رقیب جدیدشان یعنی شرکت “ولو” باشد که قصد دارد کامپیوترهای کوچکی با قدرت بالا را برای بازی های مختلف طراحی کند و این دو شرکت از این اقدام احساس خطر کرده و با پیش‌دستی می‌خواهند بازار آینده را نیز مانند امروز در اختیار خود داشته باشند.

البته دلیل دیگری هم می‌توان برای این اقدام ذکر کرد و آن افزایش کیفیت تلویزیون‌ها و بازار داغ رزولوشن ۴K در بازار باشد. خانواده ها کم‌کم به سمت خرید این نوع تلویزیون ها رفته‌ اند و کنسول های بازی تنها توانایی پخش ویدئو ها در این اندازه کیفیت را دارند ولی نمی‌ توانند بازی های ۴K را به راحتی اجرا کنند. برای اینکه کنسول توانایی اجرای این رزولوشن را داشته باشد باید چهار برابر بیشتر از رزولوشن ۱۰۸۰p پیکسل پردازش کند و طبیعتاً چنین چیزی نیاز به یک گرافیک فوق‌ العاده قدرتمند دارد.

البته نکته مهم اینجاست که هنوز اغلب گیمرها و خریداران کنسول ها تلویزیون ۴K ندارند و برای اینکه تفاوت کیفیت را احساس کنند حتماً باید از چنین تلویزیونی با ابعاد بزرگ و یا پرژکتور قوی استفاده کرده و به همین خاطر شاید این اقدام سونی خیلی ضروری به نظر نرسد.

می‌ توان از زاویه دیگری هم به این قضیه نگاه کرد. اگر این دو شرکت قدرت کنسول هایشان را بیشتر کنند آن وقت سازندگان بازی هم می‌توانند در هنگام طراحی گرافیک بیشتری را استفاده کرده و پیشرفته تر ظاهر بشوند. البته این امکان وجود دارد ولی باید دانست هر چقدر گرافیک بازی بیشتر باشد هزینه‌ های شرکت سازنده بازی و شرکت سازنده کنسول هم بیشتر می‌ شود.

در نتیجه قیمت بالاتری باید برای کنسول و بازی ها در نظر گرفت. به همین خاطر این شرکت‌ ها نمی‌دانند بازار نسبت به این افزایش قیمت چه واکنشی نشان می‌ دهد که این مسئله میزان ریسک را زیاد کرده و بخش‌ های بازاریابی شرکت ها میل چندانی به انجام این نوع کار ها نشان نمی‌ دهند.

4K
کنسول پلی استیشن ۴K

صنعت گیم امروزه بسیار پیشرفته تر و پیچیده تر از قبل شده و این پیچیدگی ها باعث شده تا ریسک پذیری تمام شرکت های فعال در بازار گیم کمتر شود. در گذشته استودیوها کوچک تر بودند و از طرفی سودهی بالاتری نیز داشتند. به همین خاطر شکست در یک یا دو بازی ضرر زیادی به آن‌ها نمی‌زد و آخر دنیا محسوب نمی‌شد. با واقع‌گراتر شدن بازی ها کم کم کار ساخت بازی ها دشوارتر شد. هزینه ساخت بازی ها زیادتر شده و در نهایت هزینه خرید هم بالا رفته و کاربران به آسانی نمی‌توانند چندین بازی را یکجا خریداری کنند پس مجبورند در انتخاب بازی ها محتاط‌ تر عمل کرده تنها تعداد حدودی را بخرند.

به طور مثال ساخت بازی  Gears of War در سال ۲۰۰۶ تنها ۱۲ میلیون دلار بود و فروش ۱۰۰ میلیونی داشت. اما نسخه بعدی همین بازی در سال ۲۰۱۱ به ۶۰ میلیون دلار رسید و متخصصین پیش‌بینی کردند که نسخه بعدی را نمی‌توان کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار ساخت. این هزینه ها باعث شد شرکت ها تعداد محصول خود را در سال به بیشتر از نصف کاهش دهند به طور مثال شرکت یوبیسافت از ساخت ۵۰ بازی به دوازده بازی در سال رسیده. در این بین بسیاری از شرکت های متوسط  و خرده پا ورشکست شدند و تنها شرکت های قدرتمند توانایی ادامه را پیدا کردند. از طرفی گیمرها خواستار بازی‌های بهتری هستند ولی قیمت خیلی بیشتری را برای خرید یک بازی پرداخت نمی‌کنند و این شرکت های سازنده هستند که مجبورند از سود خود کم کرده و به خواسته‌های بازار برسند.

مشکل اصلی شرکت های سازنده کنسول اضافه شدن رقبای بیشتر در صنعت بازی است.کنسول های قبلی آمار فروش بیشتری داشتند و به طور مثال نسل هفتم کنسول‌ها بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه به فروش رفت اما اکنون نسل هشتمی‌ها تنها ۱۵۰ میلیون فروخته‌اند. این کاهش شدید فروش به خاطر تغییر فضای صنعت بازی است و اکنون باید گوشی های همراه را نیز رقیب قدرتمندی برای کنسول ها و پی سی ها دانست. برای بازی با کنسول ها شما باید کمی مهارت داشته باشید اما بازی های طراحی شده در گوشی های هوشمند همه مخاطبان را در برمی‌ گیرد و نیاز بازی کردن مخاطبین را کاملاً پوشش می‌دهد. به همین خاطر سونی و مایکروسافت در جذب افراد جدید به شدت به مشکل خورده اند و نمی‌توانند به راحتی به دایره طرفداران خود بی افزایند، در نتیجه تعداد فروششان کاهش شدید پیدا کرده است.

تمام جوانب مختلف نشان می‌دهد عرصه صنعت گیم تفاوت خیلی زیادی به ده سال گذشته پیدا کرده و فضای طراحی بازی ها و ساخت کنسول ها با قابلیت های جدید بسیار پیچیده‌تر شده و یک حرکت اشتباه خسارت مالی زیادی به شرکت ها وارد می‌کند و ممکن است حتی آن‌ها را به ورشکستگی برساند. اما شرکت‌ ها می‌دانند که سکون، بی‌ حرکتی و احتیاط هم راه‌حل در امان بودن نیست و باید هرروز پیشرفته تر از قبل باشند تا بتوانند به حیات ادامه دهند. به همین خاطر است که سونی و مایکروسافت بسیار آرام و محتاطانه در حال طراحی نسل بعدی کنسول های خود هستند.

  مانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =