مقالات

آیا بازی‌های Bethesda در انحصار Xbox خواهند بود؟

بازی انحصاری Bethesda ایکس باکس

پس از انتشار خبرهای جدید مبنی بر اینکه کمپانی مایکروسافت قصد خرید کمپانی‌های ZeniMax Media و Bethesda به مبلغ ۷.۵ میلیون دلار را دارد،  اولین سوالی که به ذهن اکثر افراد خطور می‌کند این است که: ” آیا بازی های Bethesda انحصاری ایکس باکس خواهد بود؟ کمپانی Bethesda بطور رسمی اعلام کرده است که فعلا نظری ندارد، اما فیل اسپنسر/Phil Spencer رئیس Xbox در مصاحبه با Bloomberg گفته است که تمام بازی های بتسدا در انحصار ایکس باکس نخواهند بود و برای هر بازی مورد به مورد تصمیم گیری خواهد شد. در پشت صحنه خبرها، ممکن است این سخت‌ترین آزمون فلسفه آزادی رئیس Xbox یعنی فیل اسپنسر باشد.

دلیل انحصاری شدن بازی های بتسدا برای ایکس باکس : گیمرها به طور مداوم بیان کرده‌اند که بازی‌های انحصاری PlayStation حداقل در نسل قدیم، بهتر از بازی‌های Xbox بوده‌اند و این برتری‌ها باعث ایجاد موفقیت چشمگیر در پیش‌فروش کنسول PS5 شده‌اند. تا به امروز، کمپانی مایکروسافت به جز انتشار با تاخیر بازی Halo، چند فرنچایز جدید آزمایش نشده و بازی‌هایی از کمپانی‌های Forza و Fable که تاریخ انتشارشان مشخص نیست، چیز زیادی برای ارائه نداشته است.

در حال حاضر، می‌توانیم فرض کنیم که بازی‌ The Elder Scrolls 6، بازی موردبحث Starfield (با اینکه اطلاعات زیادی درباره‌اش نداریم) و نسخه‌های آینده بازی‌های Fallout، Doom، Wolfenstein و موارد دیگر به Xbox تعلق دارند. انتشار این خبرها درست چند روز پس از آغاز پیش‌فروش کنسول‌های Xbox Series X و Xbox Series S اصلا تصادفی نیست.

طبق منطق صنعت بازی‌های کلاسیک، اختصاص دادن همه این بازی‌های به Xbox، کاری غیرعقلانی است. برخی از این بازی‌ها جزو برترین فرنچایز‌های دنیا هستند و اگر کمپانی مایکروسافت بخواهد این بازی‌ها را فقط به کنسول‌های خودش اختصاص دهد قطعا پول هنگفتی را از دست خواهد داد و حتی تعادل بازی‌های نسل جدید را از بین می‌برد. مسئله این است که اخیرا فیل اسپنسر بر مبنای منطق صنعت بازی‌های کلاسیک عمل نکرده است.

بازی‌های تاییده شده کنسول Xbox Series X

او در ابتدای سال جاری در مصاحبه با GamesIndustry گفته است: ” به نظر من اینکه بخواهیم گروهی از مردم را از اجرای بازی‌های انحصاری محروم کنیم، خلاف فلسفه “بازی کردن“ است. “وی افزود: “یا اینکه جهت افزایش مشارکت در صنعت بازی، دیگران را مجبور کنیم تا در یک روز خاص، کنسول ما را خریداری کنند، کار درستی نیست. صنعت بازی، چیزی فراتر از یک کنسول خاص است. “

در آن زمان، اسپنسر در حال بیان فلسفه خود درباره عرضه بازی‌های جدید کمپانی‌ Xbox Game Studios برای کنسول‌های Xbox One، Xbox Series X، کامپیوتر و طبق خبرهای اخیر کنسول Xbox Series S بود. اما هم‌اکنون سخنانش بیشتر قابل درک هستند. آیا امکان دارد که Xbox به بازی‌های جدید کمپانی Bethesda اجازه دهد تا برای کنسول‌های رقیب نیز عرضه شوند؟ ما فکر می‌کنیم که امکانش وجود دارد.

جدا از اینکه کمپانی Xbox قبلا اعلام کرده است که به زمانبندی انتشار بازی‌های Deathloop و Ghostwire: Tokyo برای کنسول PS5 احترام می‌گذارد و اخیرا بازی‌های انحصاری سابق Xbox برای کنسول Switch نیز منتشر می‌شوند، امروز خود کمپانی Bethesda نیز به‌طور بالقوه به این موضوع اشاره کرده است. در یک پست وبلاگ، تهیه کننده اجرایی کمپانی Bethesda Game Studios، تاد هاوارد/ Todd Howard به طور مستقیم اعلام نکرده است که بازی‌های این کمپانی بصورت چندپلتفرمی باقی‌ می‌مانند اما تقریبا بطور غیرمستقیم همین را گفته است:

“مانند مشارکت اصلی‌مان (با Xbox برای بازی Morrowind)، این موضوع نیز فراتر از یک سیستم یا یک صفحه نمایش است. ما به قدرت‌ بنیادی بازی‌ها اعتقاد عمیقی داریم، ما مطمئنیم که آنها می‌توانند باعث افزایش ارتباطات و قدرت شوند و همچنین شادی ایجاد کنند. و ما معتقدیم که باید این مسئله را در اختیار همه افراد قرار دهیم؛ صرف نظر از اینکه شما که هستید، کجا زندگی می‌کنید و یا با چه پلتفرمی بازی می‌کنید. همچنین مهم نیست که اندازه صفحه‌نمایشتان چقدر است، کنترلرتان چیست و یا توانایی‌تان برای استفاده از آن در چه حد است.”

البته ممکن است این موضوع به آزادی کمپانی Xbox جهت انتشار بازی‌ها برای کنسول‌های چندنسل خود کمپانی و سرویس استریم جدید cloud اشاره داشته باشد. به عنوان مثال بازی‌های موجود Xbox Game Studios، که کمپانی مایکروسافت اجازه می‌دهد این بازی‌ها روی تعداد زیادی از دستگاه‌ها کار کنند البته فقط تا زمانیکه به نحوی توسط این کمپانی کنترل شوند. البته این احتمال وجود دارد که برخلاف سایر اقدامات اخیر مایکروسافت، کمپانی Bethesda تحت پوشش Xbox Game Studios نباشد.

با اینکه طی اخبار منتشر شده از کمپانی مایکروسافت مشخص شد که ۸ استودیوی Bethesda به جمع ۱۵ استودیوی مایکروسافت اضافه شده‌اند اما از عبارت Xbox Game Studios استفاده نکرده‌اند. علاوه بر این، پیت هاینز/ Pete Hines معاون ارشد بخش بازاریابی جهانی کمپانی Bethesda گفته است: “ما هنوز هم در حال کار بر روی بازی‌های قبلی هستیم که توسط استودیوهای قبلی که سالها با آنها کار کرده‌ایم، ساخته شده‌اند و این بازی‌ها توسط ما منتشر خواهند شد.”

ما از مایکروسافت درخواست کرده‌ایم که با شفافیت بیشتری این موضوع را توضیح دهد، اما مسئله انتشار واقعا موضوع جالبی است. در وبسایت خودشان، Xbox بازی‌هایی که توسط سایر استودیوهای خودشان مانند Playground Games یا Ninja Theory ساخته شده‌اند و قرار است بصورت انحصاری توسط Xbox Game Studios منتشر شود را لیست کرده است. اگر قرار باشد پس از خرید کمپانی Bethesda باز هم این کمپانی بازی‌هایش را خودش منتشر کند، پس این بدان معناست که این کمپانی همچنان برای همه پلتفرم‌های ممکن، بازی تولید می‌کند.

بتسدا انحصار ایکس باکس

حالا چرا کمپانی مایکروسافت چنین اجازه‌ای می‌دهد؟ ممکن است پاسخ ساده‌ای داشته باشد. مهمترین دلیل شاید این باشد که Bethesda یک پدیده قانونی است. بازی The Elder Scrolls 5: Skyrim بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروش داشته است و دلیل اصلی این میزان فروش این است که این نسخه‌ها در پلتفرم‌های مختلفی فروخته شده‌اند و این موضوع به یک الگوی رفتاری خوشایند تبدیل شده است. اگر Xbox به جای اینکه بازی The Elder Scrolls 6 را در بند کنسول‌های انحصاری خودش قرار دهد، بخشی از سود فروش هر نسخه از بازی را دریافت کند (همانند پولی که از فروش بازی Minecraft برای PS4 دریافت می‌کند)، فروش بازی‌ها در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند از نظر مالی برای این کمپانی مفیدتر باشد. در اینجا بازی Minecraft نمونه خوبی است- یک بازی خیلی بزرگ که باوجود خرید آن توسط کمپانی مایکروسافت، نمی‌توان آن را از سایر پلتفرم‌های رقیب حذف کرد.

در حقیقت، منفعت‌های اینکار برای Xbox از سودفروش بازی نیز فراتر است. قبلا تایید شده است که بازی‌های جدید Bethesda در زمان راه‌اندازی در سرویس Xbox Game Pass نیز عرضه خواهند شد، بدین ترتیب مشتریان می‌توانند با خرید اشتراک سرویس Game Pass همه بازی‌های Bethesda را اجرا کنند. از نظر برخی افراد، عدم انحصاری‌سازی نیز ممکن است یک حسن نیت محسوب شود، زیرا در اینجا Xbox همانند یک کمپانی خوب عمل می‌کند و بازی‌هایش را با سایر پلتفرم‌ها شریک می‌شود، درحالی که PlayStation برخی از بازی‌های برترش را در اختیار سایر پلتفرم‌ها قرار نمی‌دهد.

به طور بالقوه، عامل تعیین کننده ممکن است ظاهری باشد. آیا فیل اسپنسر می‌خواهد شبیه فردی باشد که کمپانی Bethesda را خریداری کرده اما بازی‌های آن را در اختیار همه قرار می‌دهد یا اینکه Xbox را به یک قدرت انحصاری جدید تبدیل می‌کند؟ هر دو اتفاق ممکن است رخ دهند. مشاهده اینکه کدامیک از این اتفاقات رخ خواهند داد، جزو جذابترین لحظات صنعت بازی‌سازی نسل آینده خواهد بود.

 

منبع: IGN

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =