نقد و بررسی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

کمپانی Insomniac یک استودیو بازی سازی خلاق است که فرمول های مختلفی را در بازی های خود به کار برده است. از بازی های Sunset Overdrive گرفته تا Spider-Man و حالا هم بازی Ratchet and Clank: Rift Apart. برای آشنایی بیشتر با این بازی در ادامه با ما باشید.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart جدیدترین بازی کمپانی Insomniac بوده و به نوعی یک جهش محسوب می‌شود؛ سبکی خوشایند، تقریباً عادی و معمولی، اما به روشی که اجرای آن را ساده می‌کند. بی‌خطر، قلبی مهربان و متفکر، مقدار نسبتاً زیادی از شوخی‌ها و جوک‌های Nickelodeon که شاید بر ما تأثیر بگذارد، اما شکی نیست که احتمالاً وجود کودک هفت‌ ساله شما را متلاشی می‌کند. یک انفجار. این‌ها همان چیزهایی است که Insomniac در آن بسیار خوب است. بازی‌های پر از جذابیت، حرکات پر از شلاق و ضربه‌های ناگهانی و انیمیشن‌هایی پر از زندگی.

  • منتشر کننده: سونی
  • سازنده: Insomniac
  • پلتفرم: پلی‌ استیشن ۵
  • در دسترس: ۱۱ ژوئن در پلی‌ استیشن ۵

معرفی بازی

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

کاراکتر بازی Ratchet موجودی خزدار به نام Lombax است که به نوعی تنها است. Clank شخصیت دوم بازی، یک ربات کوچک است و شما دو نفر قهرمان‌های بازی هستید. در روز افتتاحیه که هر دو شما غرق در رژه پیروزی هستید، Clank به عنوان یک هدیه، یک Dimensionator برای Ratchet می‌سازد.

Dimensionator یک ماکفین (macguffin) قدیمی است که می‌تواند پرتال‌ها را در ابعاد مختلفی باز کند. اما همه‌ چیز وقتی مشخص می‌شود که Dr. Nefarious آن را می‌دزدد و ما از دستش می دهیم. بقیه طرح‌ها کمی باریک هستند (بخش زیادی از نتیجه نهایی می‌تواند با ضربه زدن انجام شود) در نهایت، ما همه‌ ی چیزهایی که برای ساخت نیاز داریم را خواهیم داشت.

چیزی که مهم است، ارائه Insomniac از داستان است، که ساده و موزون است. در یک بعد جایگزین Lombax دیگری وجود دارد که Rivet نام دارد و ربات دستیار دیگری هم به نام Kit وجود دارد و بدون اینکه بدانند آرک (arc) را با هم شریک می‌شوند که بر پایه بخشش و رشد بنا شده است. Ratchet and Clank همان اوایل از هم جدا می‌شود و این باعث ایجاد یک تبدیل یا تغییر قهرمان درست و مناسب است.

Clank بازویش را از دست می‌دهد و باید با آن کنار بیاید و با Rivet قدرتمند جفت شود. کسی که از بازوی مصنوعی خود استفاده می‌کند و قبلاً در بیشتر موارد از آن استفاده کرده بود. برخی از مکالمات مکانیکی ابتدایی کمی فراتر از ذهن بازیکنان جوان است، اما نکته مهم، داستان گیرای آن است. بنابراین احتمالاً دوست دارید بچه‌ها هم این داستان را بشنوند، فرقی نمی‌کند آن‌ها همه تفاوت‌های ظریف را دنبال کنند یا خیر.

شخصیت Rivet خودش آس است و بسیار شبیه به Ratchet بازی می‌کند. به هر حال وی نسخه جایگزین او در دنیای موازی محسوب می‌شود. اما کمی دوست‌ داشتنی‌تر است. او باهوش‌تر و جذاب‌تر بوده و هرگاه که Nefarious کلک می‌زند یک ژست جذاب متعجب در صورت او پدیدار خواهد شد.

همچنین برخی از ویژگی‌های دنیای سینمایی مارول نیز در همه بخش‌های این بازی دیده می‌شود. بدین ترتیب هم با چهره‌های آشنایی که در ابعاد دیگر ظاهر می‌شوند مواجه خواهید شد و هم خواهید دید که چگونه Rivet «داستان اصلی» خود را در طول یک ماجراجویی دیگر به انجام می‌رساند و به صورت هدفمند خود را به یک شخصیت مستقل بدل می‌کند.

سیارات در بازی

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

سیارات به صورت مساوی بین دو قهرمان تقسیم شده‌ اند و جست‌ و خیز میان آن‌ها هسته اصلی داستان نسخه Rift Apart است. هر یک از آن‌ها همانند جواهری در دوران کنسول‌های پلی استیشن ۲ هستند. جهان‌های باز مینیاتوری که مملو از وسایل قابل جمع‌ آوری و منابع مختلف هستند. مهم‌ترین منبع Raritanium نام دارد که به شما برای ارتقای سلاحتان کمک می‌کند و محرک خوبی است تا شما را به اکتشاف وا دارد.

تعدادی مأموریت جانبی اختیاری نیز وجود دارد. مثلاً ملاقات با شخصیت‌هایی که صدای عجیب‌ و غریبی دارند و یا شخصیت‌های دیگری که برای پیدا کردن گیاهان و مواد لازم به شما کمک خواهند کرد. ولی واقعیت این است که تمام این موارد فوق‌العاده ساده و حتی کم عمق‌ اند، اما جذابیت‌ها و میزان زیاد پاداش‌های درون بازی، این سادگی را به یک قدرت تبدیل می‌کند.

هر یک از این سیاره‌ها دارای نقاط اوجی اکشن و پلتفرمی مشابه بازی Uncharted هستند. سکانسی که در آن The Fixer حضور دارد، همانند یک رولرکوستر در حال حرکت روی ریل است و حس می‌کنید که بهترین سواری دنیای دیزنی را تجربه کرده‌ اید. سکانس دیگری که در آن باید از یک هیولای در حال پرسه زدن در یک مرکز رها شده زیر آب فرار کنید نیز بسیار شبیه به بازی Alien Isolation است (یک بازی عالی برای بچه‌ها، یا آدم‌های ترسوی دیگر). این سکانس‌ها نیز بسیار ساده و خطی بوده و به راحتی می‌توانید از آن‌ها عبور کنید و باید بگوییم که بخش لذت‌ بخش ماجرا نیز همین است.

یکی از چیزهایی که کمی ما را متعجب کرد، انحراف بین جهان‌ها بود و با چیزی که در تریلرها دیده‌ اید کمی فرق دارد. بهترین لحظه در میان این جهان‌های بزرگ و چند بعدی زمانی است که قهرمانان در حال سقوط از آسمان هستند و محیط اطراف به سرعت از لحظه‌ای به لحظه دیگر می‌پرد و البته تمام این‌ها به صورت کات‌ سین نمایش داده می‌شوند.

اکثر پورتال‌هایی که عملاً از آن‌ها استفاده می‌کنید در واقع مانند قلاب فوری و یک تله‌ پورت کوتاه هستند و صرفاً با فشردن دکمه L1 در یک پورتال سریعاً به جهان دیگر منتقل خواهید شد. البته این نوع حمل و نقل نسبت به تله‌ پورت کردن از میان کل دنیا تأثیر گذاری کمتری دارد اما باز هم ویژگی‌های جذابی داشته و زمانی که آن را تجربه می‌کنید حس خواهید کرد که کل جهان بر روی شما متمرکز شده است و انگار این شما هستید که فضا-زمان را تنظیم می‌کنید، به رویکرد عبور مداد از درون کاغذ یک کرم‌ چاله واقعی شباهت دارد.

قابلیت دسترسی

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

نسخه Rift Apart دارای گزینه‌های دسترسی عالی بوده و شایسته است که آن‌ها را برجسته سازیم. این دسترسی‌ها در منو به چهار بخش تقسیم شده‌ اند:

  1. گیم پلی و دوربین (Gameplay and Camera)
  2. نحوه کنترل و دستیاری (Toggles and Assists)
  3. گزینه‌های بصری و کنتراست (Visual and Contrast options)
  4. میانبرها و سرعت بازی (Shortcuts and Game Speed)

مواردی مانند «پیمایش ساده» می‌توانند تمام روش‌های پیمایش (مانند گراپل، با سرعت زیاد دویدن و …) را با فشردن دکمه دایره به شما نشان دهند، درحالی‌ که دسترسی به پس‌ زمینه‌هایی با کنتراست بالا، سایه‌ زن‌های بصری برای قهرمانان، دوستان و دشمنان، جزو بخش‌های هوشمندانه بازی است.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

همچنین طرح کنترلر نیز کاملاً قابل تنظیم است، هم دارای طرح‌های از پیش تنظیم شده «بایاس چپ/راست» است و هم دو اسلات کاملاً باز دارد که می‌توانید خودتان طرح کنترلر را شخصی‌ سازی کنید. به طور خلاصه باید بگوییم: قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد!

این محدودیت‌های جزئی چند استثنا نیز دارند، در «ابعاد جیبی» که مناطق پاداش دهنده کوچکی هستند که پشت پورتال‌های نیمه مخفی پیدایشان خواهید کرد و مناطق چشمگیرتری که در سیاره‌هایی مانند Blizar قرار دارند، کریستال‌های ساکنی را خواهید یافت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فوراً محیط اطراف را به نسخه دنیای موازی سیاره تبدیل کنید.

در اینجا است که نحوه پیمایشتان، که اغلب یک معمای کوچک است، گاهی اوقات سخت‌تر خواهد شد و شامل مواردی مانند: کریستال را بدزد، دوباره به اینجا برگرد، دوباره به سراغ کریستال برو و غیره است. در یک لحظه Blizar شبیه به یک سیاره بنفش در حال تخریب معلق در فضا و بدون اتمسفر است که انگار از ستاره مرگ Death Star الهام گرفته است و در عین حال بلافاصله به جهانی شلوغ و پر از معادن آتش‌ فشانی مملو از آدم تبدیل می‌شود.

نسخه Rift Apart به طور مؤثری همزمان دو جهان را به شما ارائه می‌دهد، اما تمام خصوصیات آن آنقدر معمولی است که می‌توان به راحتی از آن‌ها چشم‌ پوشی کرد. البته این واقعاً شگفت‌ انگیز بوده و بهترین بخش‌های بازی را می‌سازد.

لحظات اکشن بازی

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

ویژگی‌های دیگر آن، حول لحظات اکشن می‌چرخند. جستجو و اکتشاف منابع در نسخه Rift Apart به نوعی محصول جانبی نوستالژیک محسوب می‌شوند، فعالیتی منفعل که برای انجام آن می‌توانید فقط از نصف مغزتان استفاده کنید و از یکی از هزاران حالت مختلف سفر کردن درون بازی استفاده کنید. در عین حال، بخش اکشن بازی به کل مغزتان نیاز دارد. این همانند یک کشتار دسته‌ جمعی است و کمپانی Insomniac از تمام خصوصیات کنسول های نسل جدید استفاده نموده و مقدار زیادی وسایل، ذرات و پیتزا را روی صفحه‌ نمایشتان خواهد ریخت.

دشمنانتان که دزدان دریایی رباتیک یا پهپادهای شیطانی هستند قبل از محو شدن همانند یک میوه تابستانی منفجر خواهند شد. زمانی که موجوداتی با سرهای کوچک گنبدی شکل نارنجی رنگ می‌ترکند و یا اسکلت‌های دایناسوری مانند کاغذ رنگی منفجر می‌شوند، مبارزاتتان شبیه به یک جشن تولد خواهد شد و تمام این موارد به رنگارنگ‌ترین شکل ممکن رخ خواهند داد و شاهد آذرخش‌های بنفش، رعد و برق‌های آبی‌ رنگ، گدازه‌های قرمز و سنگ‌های طلایی- قهوه‌ای خواهید بود.

اگرچه ممکن است برای جوانان دشواری آزار دهنده‌ای به همراه داشته باشد، اما به زیبایی ادامه یافته است. ما در حالت عادی و با خیال راحت بازی کرده‌ ایم، به خصوص پس از Returnal شرور اما عجیب مشابه (بالت هل: جهنم گلوله‌ای)، پرش‌های سریع، قلاب‌های کشنده، لیزرهای متلاشی کننده، چیزهای درخشان کوچکی که دشمنان را منفجر کرده و به جمع کردن نیاز دارد، رئیسان بزرگ و عجیبی که در سوی دیگر کمین کرده‌ اند.

اما لحظاتی هم، به خصوص در مقابل رئیسان وجود دارند، که در آن‌ها مهمات حتی با هدف مشخص هم بسیار سخت پرتاب می‌شوند و حرکت خوب و تمرکز اهمیت بیشتری خواهد یافت. برای بزرگسالان باید بگوییم که این دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهید، به قدری کافی است که بدون اجبار شما برای نشستن روی صندلی‌تان، شما را از خود بیخود کند. همانطور که انتظار دارید سلاح‌ها هم نکات برجسته‌ای دارند. سلاح مورد علاقه ما Topiary Sprinkler بود که به دشمنانی که در اطراف بودند آب پرتاب می‌کرد و آن‌ها را به پرچین‌های تزئین شده تبدیل کرده و در جای خود منجمد می‌کرد و Mr. Fungi، که قارچی است که دشمنان آزار دهنده را به جهت‌های مختلف می‌کشاند، درست مانند یک بازیچه شناور.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

جایزه بیشترین کارایی به تفنگ ساچمه‌ای تعلق دارد، که سیستم ماشه‌ای نیمه‌ کششی فوق‌العاده‌ای است که بسته به میزان فشار دادن، می‌توانید به یک یا دو بشکه شلیک کنید. سلاحی که استفاده از آن کمترین لذت را دارد، مکعب‌های یخی است؛ که در کنار Topiary Sprinkler جالب‌تر که همان هدف را دارد، کمی اضافی‌تر به نظر می‌رسند و Headhunter، یک اسلحه ماهر دورزن که بیشتر مخصوص بازی کودکان است.

به نظر ما همه این‌ها کمی شبیه سلاح‌های نرف (اسلحه اسباب‌ بازی) هستند، اما پس از Fortnite و بازی‌های دیگر که این مسئله را مدتی است عادی کرده‌ اند، شاید پدر خانواده هم باید با اسباب‌ بازی‌ها روزگار بگذراند. چیزی که از همه مهم‌تر است، سرگرم‌ کننده بودن آن‌ها است. همه این موارد با حرکاتی شگفت‌ انگیز و جنبشی همراه شده‌ اند.

Ratchet and Rivet در زمان حرکت، انباری پر از اسباب‌ بازی دارند. شاید این در نتیجه رویکرد زاغی بازی‌های اول‌ شخص سونی برای مکانیک‌های بازی باشد (مانند دویدن روی دیوار، که در اینجا کم پیش می‌آید که لازم باشد و همچنین دیدن قلاب‌هایی که همه جا هستند، جایگزینی طاقچه‌های طلایی که همه جا هستند). پریدن خیلی ساده است و باعث می‌شود تعداد بسیار کمی از لحظات پلتفرمی احمقانه و مبهم به نظر برسند. همچنین حرکت سریع نیز موضوعی کاملاً لرزشی است که به نظر می‌رسد در حرکتی آهسته اتفاق می‌افتد، که با انرژی آشفته مبارزاتی و هر چیز دیگری به نظر ناهماهنگ است، اما چیز دیگری که مفید است، توصیف همه‌ چیز است.

زندگی توسط Insomniac در آن نفوذ کرده است. لرزش گوش‌ها و دم، گاری‌هایی در هوا، چرخش‌های محدود سریع شما به دور یک چیز قلاب مانند زرد رنگ قبل از اینکه به طور کامل پرتاب شوید، سرعت پیچیدن ریل‌ها، بوت های هوور (hover boots) و صعود کردن.

چند حالت دیگر هستند که این اکشن را نشانه‌ گذاری می‌کنند، مینی بازی‌هایی که شاید کوچک‌ترین کارهای سبک خودشان باشند، اما به عنوان مکث‌ها و توقف‌های بسیار خوبی برای یک کشتار معمولی عمل می‌کنند. یکی از آن‌ها که Clank آن را انجام می‌دهد باعث حل شدن معماهای محیطی در نسخه استعاری ذهنش می‌شود، جایی که باید “احتمالات” (Clanks شبح کوچکی می‌شود که در واقع جریانی از Lemmings است) را از طریق خطرات مختلف تغییر دهید. کمی عجیب است اما در واقع بسیار دوست‌ داشتنی است.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

ذهن شما را به سمت مسیرهای منطقی هدایت می‌کند تا زمانی که درست‌ترین مسیر را پیدا کنید، پاسخی برای مشکلتان پیدا کنید، اما توالی‌های واقعی هم کاملاً خوب هستند، در آن‌ها باید توپ‌ها را بگیرید و در شکاف‌های خاصی قرار دهید تا Lemmings احتمالی خود را از روی آن شکاف عظیم یا اره چرخی پرتاب کنید. مورد بعدی که کمی استرس‌زا و البته سرگرم‌ کننده است، بخش‌های “ضد ویروس” هستند، که در آن نقش یک ربات خرچنگی عصبانی و خنده‌دار مسلح را با بهترین مسلسل‌های بازی بر عهده دارید. این ربات از دیوارها بالا می‌رود، هنگام تیراندازی به حباب‌های ویروسی شکل به صورت وارونه در سراسر جهان تراشه کامپیوتری کوچک حرکت می‌کند و بر سندروم شیادی با پیروزی کامل غلبه می‌کند.

همین است، این شخصیت و پوچی و جذابیتی است که Insomniac در آن ماهر است، آن تیم در سال ۲۰۰۲ با Ratchet and Clank کار را شروع کرده و با چنان اعتماد به‌ نفس بی‌ عیبی کار را ادامه دادند تا در نهایت در Rift Apart استاد شدند. این فقط یک ساخت‌ و ساز خالص، سرگرمی خالص، بازی ویدیویی خالص است. تمام ایده‌های درخشان و عجیبی که استودیو بیرون می‌دهد و همه آن‌ها هم به نتیجه می‌رسند. تنها چیزی که وجود ندارد، شاید کمی مربوط به محدودیت باشد، تظاهر است. هیچ خود جدی گرایی، هیچ ملودرام بی‌حالتی و هیچ ناامنی در این قالب وجود ندارد. بازی‌ای که از بازی بودن خود به شکلی آشنا و راحت خوشحال است.

 

سیما حسینی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =