آشنایی با اصطلاحات دنیای گیم

اگر طرفدار پر و پا قرص بازی های ویدیویی هستید، حتما با اصطلاحات دنیای گیم آشنایی دارید. ولی تعدادی اصطلاحات وجود دارد که دوست داران دنیای بازی هنوز هیچ آشنایی با آن ها ندارند. در این مقاله با تمامی اصطلاحات رایج و غیر رایج دنیای گیم آشنا خواهید شد، پس همراه ما باشید.

اصطلاحات دنیای گیمینگ

۱.اکشن (Action)

اصطلاح اکشن در بازی های به کار گرفته می شود که اتفاقات و تحرک زیادی در محیط آن رخ می دهد. این اصطلاح حس فوق العاده ای به بازیکن انتقال می دهد. از جمله بازی های که در این سبک و اصطلاح می درخشند: Call of Duty و Assassin’s Creed می باشند.

۲. آواتار (Avatar)

اصطلاح آواتار به شخصیت های بازی که قابلیت ویرایش و شخصی سازی دارند می گویند. شما امکان آواتار کارکتر مورد علاقه خود با انواع لباس ها، صورت ها و اجزای دیگر را دارید و می توانید آن ها را شخصی سازی کنید.

۳. ادونچر (Adventure)

اصطلاح ادونچر نوعی سبک بازی است که به صورت ماجراجویی شما را شگفت زده می کند. این نوع سبک از داستان بسیار عمیق و قوی بهره می برد که بازیکن ها را با معما های گوناگونی رو به رو می کند. این نوع بازی به قدری شما را غرق خود می کند که حتی سال ها هم درگیر آن خواهید شد.

۴. اچیومنت (Achievement)

اچیومنت ها ماموریت های سخت و مشکل درون بازی هستند که انجام آن ها برای هر کسی ممکن نیست. در اصل داستان بازی قصد بر خستگی و زحمت شما دارد. در دستگاه های بازی مثل کامپیوتر و ایکس باکس باس (Boss) گفته می شود و در کنسول بازی پلی استیشن تروفی (Trophy) می گویند.

۵. ای ای ای (AAA)

از جمله اصطلاحاتی که مدت زمان زیادی از بین رفته و سازندگان بازی تبعیتی از آن ندارند، اصطلاح ای ای ای می باشد. ولی با این حال AAA نشانه ای از شاهکار بودن یک بازی است. از جمله بازی های فوق العاده ای که با این اصطلاح وجود دارند بازی های ویچر، گاد آف وار و .. می باشد.

۶. سیو اتوماتیک یا اوتوسیو (Autosave)

اصطلاح سیو اتوماتیک یا اوتوسیو در مرحله ای به کار گرفته می شود که ذخیره مراحل به صورت خودکار انجام می شود. تمامی بازی ها این مرحله را با پیامی به گیمر اطلاع می دهد. در این قسمت از بازی به هیچ عنوان بازی را نبندید ممکن است سیو های مراحل بازی از بین بروند و مجبور به شروع بازی جدید شوید.

۷. رئیس یا باس (Boss)

اصطلاح باس یا رئیس به دشمنان قدرتمندی با قدرت های متفاوتی گفته می شود که اغلب بسیار بزرگ هستند و حمله آن ها با دیگر کارکتر ها متفاوت است. از پا درآوردن این دشمنان کار ساده ای نیست و بسیار دشوار است بنابراین با کشتن آن های می توانید از جایزه های گران بهایی بهره ببرید. Chronos در بازی God of War 3 نمونه ای از رئیس ها می باشد.

۸. جهنم گلوله یا بالت هل (Bullet Hell)

در اکثر بازی ها هنگام حمله دشمن، شما مجبور به فرار و رهایی یافتن از آن ها هستید. تعداد ضربه ها و یا گلوله های دشمن به سمت شما به قدری زیاد است که باعث به وجود آمدن این اصطلاح شده است. این اصطلاح در مواقعی به وجود می آید که تعداد بازیکنان در نقشه افزایش می یابد و شما محلی برای پناه بردن پیدا نکند.

۹. نسخه آزمایشی یا بتا (Beta)

در حین ساخت و توسعه یک بازی امکان ایجاد مسائل مختلفی است که باعث تاخیر عرضه بازی به بازار می شود. به همین علت در مواقع چنین مسائلی ناشر بازی ها شروع به عرضه موقت نسخه BETA می کنند. در اصل نسخه بتا نسخه کاملی نیست و امکان نبود بعضی از مراحل ها در آن نیز وجود دارد و تنها برای کنجکاوی کاربران عرضه می شود.

۱۰. باف (Buff)

اصطلاح باف، نیرویی است که به شخصیت بازی داده می شود و قوت و قدرت شخصیت کارکتر شما را ارتقا و افزایش می دهد. این نیرو برای اکثر گیمر هایی که مشغول بازی Dota هستند قابل استفاده خواهد بود.

۱۱. کنسول (Console)

دستگاه های بازی که توسط کمپانی های قدرتمند همچون سونی و مایکروسافت ساخته می شوند را کنسول بازی می گویند. به طور کلی ساخت و توسعه کنسول کار دشواری است و هر کسی از پس این کار بر نمی آید و ساخت آن ها با سیاست خاصی انجام می شود. سازندگان کنسول بازی می توانند چند بازی را در انحصار کنسول بازی خود بگیرند. ایکس باکس که ساخت کمپانی مایکروسافت، پلی استیشن ساخت شرکت سونی و نینتندو سوییچ ساخت نینتندو می باشند از جمله این کنسول ها می باشند. به طور مثال بازی Halo infinte یک بازی انحصاری و شخصی برای کنسول های ایکس باکس می باشد که توسط کمپانی مایکروسافت خریداری شده است.

۱۲. چک پوینت (Checkpoint)

مکانی جهت ذخیره بازی وجود دارد که به آن جک پوینت گفته می شود. این نوع مراحل با توجه به نوع و سبک بازی، از هم دور و یا نزدیک هم هستند.

۱۳. پنیر (Cheese)

این واژه برای آن بازیکنان است که برای برنده شدن در بازی اقدام به تقلب کرده و از ایرادات یک بازی برای بردشان سوء استفاده می کنند. پیدا کردن این ایرادات راحت نیست، ولی به کمک اینترنت همه چیز آسان است. با استفاده از تقلب Cheese می توانید در بازی به کارهایی دست یابید که سازندگان آن را محدود ساخته اند.

۱۴. کول داون (Cooldown)

استفاده شما از جادو ها در بازی و صبر و تحملتان برای استفاده دوباره از این جادو را کول داون گفته می شود. کول داون ها به محض استفاده خالی می شوند و در مدت زمان معینی دوباره پر می شوند و قابل استفاده هستند. در تمامی بازی ها این نوع سبک قابل اسفاده می باشد و شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

۱۵. سیستم حفاظت (Cover System)

دفاع بازیکن در برابر دشمنان و حفظ جان خود را سیستم حفاظت می گویند. در این سیستم امکان پنهان شدن، استفاده از سپر برای دفاع از خود و دریافت کمک از دوستانتان درون بازی را خواهید داشت.

۱۶. بتای محدود (Closed Beta)

در اوایل مقاله Beta را توضیح دادیم که به معنای نسخه آزمایشی کمپانی ها بود. Closed Beta نیز یک نسخه آزمایشی است اما سازندگان آن زمان محدودی برای آن تعیین کرده اند به گونه ای که بعد از مدتی نسخه قفل می شود و بازیکنان را به خرید نسخه اصلی وادار و تشویق می کند.

۱۷. پرش و خم شدن (Crouch Jump)

اگر از طرفداران بازی کال آف دیوتی و یا کانتر هستید قطعا می دانید به محض پریدن باید خم شوید تا دشمنانتان متوجه حضور شما در مکان نشوند. به همین عمل، پرش و خم شدن می گویند.

۱۸. کات سین (Cutscene)

در بعضی از بازی ها سازندگان برای جذب کاربر در اوایل بازی فیلم های کوتاه و یا تریلری در قسمت اول قرار می دهند که شامل اطلاعات جدیدی از بازی می باشد. کات سین ها شامل فیلم های کوتاه یک دقیقه ای هستند. از جمله بازی هایی که کات سین دارند بازی اساسینز کرید والهلا است که قبل از شروع بازی کات سین دو دقیقه ای قابل مشاهده قرار می گیرد و بعد شاهد باز شدن لیست بازی خواهیم بود.

۱۹. گسترش دهنده (DLC)

مراحل اضافی که سازندگان بعد از چند مدت از انتشار یک بازی منتشر می کنند را DLC می گویند. اکثر DLC ها پولی هستند و شما برای استفاده از آن ها باید مبلغی را به کمپانی ساخت بازی پرداخت کنید. ولی گاهی اوقات امکان استفاده به صورت ریگان برای شما فراهم خواهد شد. یکی از بهترین DLC هایی که به صورت رایگان مورد دسترس کاربران قرار گرفته است، بازی The Witcher 3: Wild Hunt می باشد که Blood and Wine نام دارد.

۲۰. درجه دشواری مرحله (Difficulty Level)

هنگام شروع بازی سوالی از شما پرسیده می شود که بازی را با چه درجه سختی شروع می کنید؟ این سوال شامل سه قسمت Hard ‘ Normal ‘ Easy است. این شرایط برای تمامی بازی های وجود ندارند و در بسیاری از بازی ها به صورت خودکار به محض ارتقای مراحل بازی سخت تر می شود.

۲۱. دی آر ام (DRM)

این اصطلاح مخفف کلمه (Digital Rights Management) می باشد. در اصل این اصطلاح به فروشگاه های اینترنتی همچون Steam اشاره می کند که بازی ها را به دو صورت دیجیتالی و یا آنلاین به فروش می رساند.

۲۲. پرش دو جانبه (Double-Jump)

برای پشت سر گذاشتن بعضی مراحل و پرش از مکان هایی مجبور به فشردن دو بار دکمه پرش هستید و باید دو بار بپرید تا به محل مورد نظر برسید. Double-Jump به پرشی گفته می شود که شما مجبور به دوبار پریدن می شوید. این نوع پرش در همه بازی های وجود ندارد. در بازی GTA می توانید از این عمل استفاده کنید.

۲۳. سیاه چال یا مقبره (Dungeon)

به قسمتی از بازی که خارج از داستان اصلی بازی به محلی می روید، با دشمنان سخت و غول پیکر به جنگ می پردازی و در آخر با برد شما پاداش هایی به شما بخشیده می شود سیاه چال یا مقبره می گویند. بسیاری از این پاداش ها باز شدن قفل مکان های دیگر می باشند. ارتقا یافتن به Dungeon ها در بازی Darkest Dungeon اینچینین است.

۲۴. ورزش الکترونیکی (E-Sport)

بازی هایی که از قسمت آنلاین بهره می برند، هر ساله و یا هر ماه مسابقه هایی را برگزار می کنند که در آن گیمر های حرفه ای به صورت آنلاین با هم رقابت می کنند. بعد از اعلام نتایج رقابت ها، به تیم برنده پاداشی داده می شود که بسیار با ارزش است. برای مثال: بازی Dota 2 یک بازی از نوع E-Sport یا ورزش الکترونیکی است که هر ساله با برگزاری مسابقات بین المللی، جایزه های سه تیم را به مبلغ ۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ با یک سپر بازی طلا برای تیم اول می دهد.

۲۵. دسترسی زود هنگام (Early Access)

اگر شما از آن دسته گیمر هایی هستید که یک بازی را بیش از حد دوست دارید خبر خوبی وجود دارد. شما امکان خرید آن را زودتر از زمان انتشار خواهید داشت. اما آن نسخه را با قیمت بالاتری خریداری می کنید. به این عمل دسترسی زود هنگام می گویند. این دسترسی ها توسط کمپانی ساخت بازی ها ایجاد می شود.

۲۶. بازی انحصاری (Exclusive)

بازی انحصاری به بازی هایی می گویند که فقط برای یک کنسول بازی مخصوص عرضه شده و کسانی که آن کنسول بازی را ندارند نمی توانند بازی را تجربه کنند. معمولا یکی از کمپانی هایی که بیشترین بازی انحصاری داشته است کمپانی سونی می باشد که برای کنسول بازی پلی استیشن ۵ خود می سازد. از جمله بازی های ساخت سونی که انحصاری هستند، می توان از Marvel’s Spider-Man و Horizon Zero Dawn نام برد.

۲۷. بازی های فصلی (Episodic)

بعضی از سازندگان بازی، نمی توانند بازی را به صورت یکجا و در یک مرحله منتشر کنند زیرا ممکن است بازی طولانی و به صورت یک سریال بوده باشد. از سوی دیگر اگر کمپانی های ساخت بازی امکان عرضه بازی در تاریخ مشخص را نداشته باشند، بازی را به صورت فصلی عرضه می کنند. برای مثال بازی The Walking Dead از سریال اش الگو برداری شده است و امکان منتشر همهی قسمت ها به صورت یکجا وجود ندارد.

۲۸. اکسپلویت (Exploit)

نوعی تقلب وجود دارد که با اتصال به اینترنت امکان بن شدن دستگاه شما وجود خواهد داشت. سازندگان بازی، با بن کردن، کنسول بازی را از دسترسی شما خارج می کنند. با Exploit کردن دستگاه به امکانات بیشتری دسترسی پیدا خواهید کرد ولی امکان قفل شدن دستگاه بازی بسیار است. اگر در کنسول پلی استیشن بخواهید به تقلب یک بازی بپردازید ممکن است دستگاه شما برای همیشه بن (قفل) شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

۲۹. مرحله اسکورت (Escort Mission)

در مراحلی که شما مجبور به دفاع از یاران خود هستید مرحله اسکورت گفته می شود. این مراحل معمولا جالب نیست و باعث خستگی بازیکن می شود چرا که یاران شما از هوش مصنوعی کمی برخوردارند و در هر صورت کشته می شوند و باعث می شوند تا شما مجبور به شروع دوباره بازی باشید. این نوع مراحل در بازی Assassin’s Creed بسیار دیده شده است.

۳۰. فارم کردن (Farming)

در مراحلی برای ارتقا و ادامه بازی جهت ارتقا سلاح ها و یا کارکتر نیازمند به پول دارید ولی پولی در دسترس تان نیست. برای حل این مسئله باید به محلی دیگر رفته و با دشمنانتان به جنگ بپردازید و به خواسته هایتان و نیاز های مالی دست پیدا کنید. این عمل بیشتر در بازی های آنلاین قابل مشاهده است. اگر نقشه بازی های استراتژیک همچون بازی GTA را دیده باشید، مکان های متروکه ای وجود دارند که دشمنان ضعیفی در آن جا وجود دارند. این قسمت را سازندگان برای فارم کردن و یا بر طرف کردن نیاز های مالی قرار داده اند.

۳۱. آسیب افتادن (Fall Damage)

برای تمامی گیمر ها حداقل یکبار اتفاق افتاده است که از ارتفاع پرت شده باشند و مرده باشند. در اینچنین مسائل از اصطلاح Fall Damage باید یادآور کنیم که در بازی های سختی مانند Bloodborne و Dark Souls اینچینین مسائل برایمان گران تمام می شود و قابل جبران نخواهد بود.

۳۲. بازی رایگان (Free to Play)

برخی از کمپانی ها بازی های خود را به صورت رایگان به بازار عرضه می کنند و بابت آن هیچ مبلغی از شما دریافت نمی کنند ولی این موضوع ذهن گیمر ها را درگیر کرده بود که چگونه نتیجه زحمات خود را در ساخت بازی به دست می آورند؟ آن ها عملکرد قوی تری دارند به گونه ای که آیتم ها، سلاح ها و… زیباتر و یا برای پیشرفت مراحل را در برای بازیکن قرار می دهند و با حریص کردن بازیکنان اقدام به فروش این وسایل می کنند و از شما پول دریافت می کنند.

۳۳. محدوده دید (Field of View)

اگر از سیستمی با سخت افزار قوی بهره مند هستید، در تنظیمات گرافیکی آن می توانید گزینه Field of View را فعال کنید. این کار باعث می شود محدوده اطرافتان را به صورت واضح ببینید به طوری که امکان دید جزئیات را از فاصله دور را هم خواهید داشت.

۳۴. مه جنگ (Fog of War)

اگر دقت کرده باشید در مراحلی از بعضی بازی ها با رفتن به نزدیکی یک مکان مشخص، آن نقطه از محل ایستادن شخصیت بازی کمی نورانی می شود. این برای هر چه واضح تر شدن اطرف کارکتر بازی می باشد و در بیشتر بازی های استراتژی این سیستم وجود دارد.

۳۵. بازی خدایان (God Game)

این اصطلاح برای بازی هایی به کار گرفته می شود که شخصیت های بازی از قدرت های فرازمینی بهره می برند و بسیار سبک جذابی است. این شخصیت در بازی به شما تحویل داده می شود و افراد موجود درون بازی از شما انتظار حل مشکلات به وجود آمده در داستان بازی را دارند. در این نوع بازی ها می توانید از میان چند شخصیت موجود یکی را برای به پیش رفتن برگزینید.

۳۶. گریفر (Griefer)

اصطلاح گریفر برای بازیکنانی به کار گرفته می شود که با کار ها و فعالیت های اشتباهش هم تیمی های خود را مورد آزار قرار می دهد. این عمل اکثرن در بازی هایی که به صورت آنلاین هستند قابل مشاهده است. این نوع بازیکن ها از بازی کیک (Kick) و یا حذف می شوند. اگر بازی های آنلاین زیاد انجام داده اید از عذاب اینچنین شخصیت ها مسائل اطلاعات دارید.

۳۷. جان بی نهایت (God Mode)

در بعضی از بازی های کد های تقلبی وجود دارد که این گزینه برای اکثر بازیکنانی است که نمی خواهند تلاش کنند و برنده بازی شوند، در راستای چنین موضوعی با زدن کد های مختلف و تقلب ها در بازی نمی میرند و همیشه جان خواهند داشت. تمامی بازی ها از این نکته بهره نمی برند.

۳۸. سنگزنی (Grinding)

در اکثر مواقع امکان دارد شما برای به دست آوردن تعداد آیتم مجبور می شوید مراحل اضافی را پشت سر بگذارید تا پول لازم را به دست آورید. ممکن است این عمل در مدت زمان برای شما خسته کننده باشد و شما در نقشه بازی احساس خوبی نداشته باشید و سرگردان شوید. ممکن است از آن دسته گیمر هایی باشید که برای رساندن بازی به ۱۰۰% از اینچنین مورد ها پیروی کنید.

۳۹. معجون سلامتی (Health Potion)

تقریبا تمامی بازی ها برای پر کردن جان از دست رفته یک معجون و یا نوشیدنی وجود دارد که به آن معجون سلامتی می گویند. معجون سلامتی در تمامی بازی ها وجود ندارد و ممکن است که سیستم بازگردانی سلامتی به صورت خودکار انجام شود. از بازی هایی که به صورت خودکار بازگردانی سلامت دارند، سری بازی های Battlefield و Call of Duty می باشند.

۴۰. بازی مستقل (Indie Game)

در نقاط مختلف دنیا شرکت های کوچکی هستند که دست به ساخت و توسعه بازی می کنند. آن ها موفق می شوند اما موفقیت آن ها جهانی نیست و بازی هایشان به تعداد کمی از کشور ها صادر می شود و قابل اجرا خواهد بود. از دلایلی که این نوع بازی ها به صورت مستقل باقی مانده اند مربوط به ناشر آن هاست که به اندازه کافی شناخته شده نیستند.

۴۱. بازی های شبیه سازی (Immersive Sim)

در بازی هایی که تمامی فعالیت ها به صورت اول شخص در بازی انجام می شوند را بازی های شبیه سازی می گویند. این بازی ها به نوعی از ترکیب همه سبک های بازی به وجود آمده اند و تنها هدف آن آموزش و یا سرگرمی مخاطب می باشد. ممکن است تعداد بسیار کمی از بازی های معمولی هم در لیست این سبک قرار گیرند. از اینچنین بازی می توان به Fallout و Dishonored اشاره کرد.

۴۲. محل نمونه (Instance)

در قسمتی از بازی های چند نفره مکانی وجود دارد، همانند بازی Dungeon که باعث می شود اعضای هر تیم به طور اختصاصی در آن جا به کار خاصی مشغول یاشند. این کارها ممکن است استراحت، پرچم گذاری و… باشد. در سری بازی های Counter-Strike نقطه آغازین بازی را می توان یک Instance نامید.

۴۳. درجه کشتن (Kill Streak)

در قسمت چند نفره یعضی بازی ها، با کشتن بیشتر دشمنان و بازی کردن بهتر از دیگر اعضای تیم، برای شما پاداشی در نظر گرفته خواهد شد. پاداش ها با توجه به نوع بازی متفاوت است، بربای مثال در بازی Call of Duty می توانید با کشتن ۳ نفر در بخش آنلاین، می توانید دشمنان را بر روی نقشه خود مشاهده کنید. Kill Streak ها توسط شما، قبل از شروع بازی انتخاب و تعیین می شوند.

۴۴. مرحله (Level)

به مراحل مستقل بازی ها با محیط و آیتم های مختلف مرحله می گویند. اما Level معنی های مختلف دیگری نیز دارد که امکان دارد به درجه شخصیت و یا درجه سختی بازی نیز بگویند.

۴۵. لگ (Lag)

از بدترین و خسته کننده ترین مشکلات بازی ها لگ می باشد. قطعا تمامی گیمر ها با آهسته شدن آیتم های مختلف تجربه تلخ Lag را داشته اند. اینچنین اتفاق ها قطعا دلیل های بسیاری دارد. ممکن است سرعت اینترنت پایین باشد، سخت افزار کنسول ضعیف باشد و یا زیاد شدن سرور در بازی های آنلاین از جمله دلایلی باشد.

۴۶. لودولوژی (Ludology)

لودولوژی منطقی است که سازندگان بازی راهنمایی و آموزش را در داخل بازی برای شما قرار می دهند. تقریبا در همه بازی ها آموزش وجود دارد، به جز بعضی از بازی ها که با داستان و تجربه شما بازی آشکار می شود.

۴۷. فشار خطی (Lane-Pusher)

در بازی هایی مثل Dota و دیگر بازی هایی که در سبک استراتژیک هستند شما بعضی از کاراکتر ها و یا سربازانی را مشاهده می کنید که در یافتن راه های مخفی برای رسیدن به دشمن تخصص دارند. این نوع کاراکتر ها را که می توانند به راحتی تیم را هدایت کنند Lane-Pusher گویند.

۴۸. مانا (Mana)

در بسیاری از بازی ها نوار نشان دهنده منبع استفاده از جادو وجود دارد که میزان استفاده از آن را به شما نشان می دهد. در اکثر بازی های تخیلی نوار Mana قابل مشاهده است. با هر بار استفاده از جادو از مقدار Mana کم می شود. بازی League Of Legends از جمله بازی هایی است که هر کارکتر به طور مجزا به نوار Mana احتیاج خواهد داشت.

۴۹. موبا (MOBA)

این اصطلاح مخفف واژه (Multiplayer Online Battle Arena) می باشد که معنی آن “محل جنگ در بازی های چند نفره آنلاین” است. شما امکان لذت بردن از این آیتم در بازی Overwatch را شاهد خواهید بود. در قسمتی از این بازی شاهد دو تیم خواهید بود که دست به قتل هم می زنند.

۵۰. آمادگی برای مسابقه (Matchmaking)

برای مسابقه با دوستانتان باید مشغول ساخت کارکتر ها و انتخاب اسلحه شوید، هنگامی که آمادگی لازم را پیدا کردید زمان فشردن دکمه start است، به این آمادگی Matchmaking گویند. اگر هوشمندانه وسایل خود را در حین آمادگی انتخاب کنید، در مبارزه کمک بسیاری خواهد کرد.

۵۱. دید موس (Mouselook)

همین که با موس درون بازی به عناصر نگاه می کنید، به جایی شلیک می کنید و یا ضربه می زنید معنی اصطلاح دید موس را می دهد.

۵۲. پرداخت درون بازی (Microtransactions)

در بسیاری از بازی ها و اپلیکیشن های گوشی با رایگان بودن بازی همه به سمت آن رفته اند و از پرداخت های درون بازی سر درآورده اند. در قسمت مشخصی از مراحل بازی مجبور به پرداخت مقداری پول برای به دست اوردن الماس خواهید بود. از جمله بازی هایی که بازیکن را اجبار به پرداخت درون بازی می کنند Clash of Clans است.

۵۳. موب (Mob)

اصطلاح موب به افراد درون بازی که به NPC ها شناخته می شوند می گویند که با توجه به هوش مصنوعی که دارند به شما کمک می کند و یا حتی آسیب می زنند. برای مثال در بازی GTA، شخصیتی به نام Big smoke یک Mob است.

۵۴. میان افزار (Middleware)

اصطلاح میان افزار، نرم افزاری است که با موتور بازی سازی ترکیب می شود و در زیباتر شدن بازی بسیار موثر است. اکثر کمپانی های بازی ساز برای زیبا تر شدن گیم پلی و داستان بازی خود قبل از انتشار بازی استفاده می کنند.

۵۵. چند پایانه (Multiple Endings

در دنیای بازی سازی مواردی مانند چند پایانه کار دشواری است و هر بازی ساز امکان ساخت و توسعه این چینین نوع را نخواهد داشت. این نوع بازی ها به گونه ای طراحی شده اند که در انتهای بازی با چند پایان متفاوت رو به رو خواهید شد و این موضوع به عملکرد شما بستگی دارد که به چه سر نوشتی دچار شوید. کمپانی سونی بازی هایی از جمله Heavy Rain و Beyond: Two Souls با اینچنین سبک ها را به بازار عرضه کرده است. ساخت اینچنین بازی ها با این عنوان ها کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی می باشد.

۵۶. میست (Myst)

اصطلاح میست در بازی هایی که برخورد و ضربه های شدید دشمنان بر سر کارکتر بازی باعث گیجی کارکتر می شود. اینچنین ضربه ها معمولا دشمنان از آسمان بر سر شخصیت بازی فرود می افتد.

۵۷. نوب (Noob)

Noob به هم تیمی گفته می شود که اطلاعات کافی از بازی را نمی داند و فقط باعث پسرفت تیم می شوند. Noob ها افرادی هستند که برای راحتی خود طرفدار بازی های راحت هستند. اکثر نوب ها برای پیشرفت در بازی از کد های تقلب استفاده می کنند تا به راحتی مراحل بازی را پشت سر بگذارنند. به طور کلی Noob گیمر های ضعیفی هستند که حتی در دست گرفتن کنترلر را نیز بلد نیستند.

۵۸. ان پی سی (NPC)

اصطلاح NPC مخفف کلمه (Non-Player Character) است و اشاره به (افراد درون بازی) دارد. NPC ها در بازی هایی با سبک نقش آفرینی بسیار قابل مشاهده هستند زیرا آن ها در پشت سر گذاشتن مراحل بازی به شما کمک می کنند و اطلاعاتی را که لازم دارید را به شما می دهند. شما نیز برای پیشرفت کلی خود به آن ها نیاز خواهید داشت. افراد NPC ها ممکن است آیتم یا سلاحی را به عنوان پاداش و هدایت به شما بدهند. بازی TESV: Skyrim از NPC های بسیاری بهره می برد.

۵۹. ابر قدرت (Overpowered)

اصطلاح ابر قدرت برای دشمنانی که درون بازی قرار دارند به کار گرفته می شود. این اصطلاح با کلمه OP نیز قابل شناسایی است. اینچنین دشمنان از قدرت بسیار بالایی بهره می برند و به راحتی از پا در نمی ایند. برای مثال بازی Demon’s Souls در باس های (Boss) آن ۱۰۰ بار کشته خواهید شد.

۶۰. جهان باز (Open-World)

در بازی هایی که آزادای بسیاری دارید و می توانید در هر مکان بروید سبک جهان باز می گویند. بازی ها در سبک اکشن از قاعده جهان باز بهره نمی برند.

۶۱. پورت (Port)

اگر از آن دسته افرادی هستید که کنسول بازی ندارید و به دلیل انحصاری بودن تعدادی از بازی ها نمی توانید آن ها را با pc تجربه کنید قابلیت پورت کردن برای شما مهیا شده است. با پورت کردن بازی امکان تجربه بازی های انحصاری با pc را خواهید داشت. شانس تجربه بازی های کنسول در کامپیتور و یا بلعکس، امکان Port مهیا می سازد. شاید تا به امروز اصطلاح پورت را نشنیده باشید زیرا اینچنین مسائل برای ناشران بازی مسائل خوبی نیستند به همین دلیل است که کمتر کسی این اصطلاح را شنیده اند.

۶۲. بازیکن در مقابل بازیکن (PvP)

در بخش آنلاین بعضی از بازی ها شما در مقابل دشمن و یا بازیکن دیگری قرار می گیرید و برای برنده شدن باید آن را شکست دهید. در بخش PvP بازی Bloodborne با شکست دادن حریف خود مقدار زیادی امتیاز (Blood Echo) دریافت خواهید کرد. این اصطلاح مخفف “Player Vs. Player” است.

۶۳. مرگ همیشگی (Permadeath)

معمولا در بازی هایی که با مرگ شخصیت بازی دیگر نمی توانید او را به بازی برگردانید اصطلاح مرگ همیشگی به کار می رود. به طوری که کافیست یک بار در بازی بمیرید و برای همیشه از صحنه آن بازی حذف خواهید شد. علاوه بر بازی هایی که سبک نقش آفرینی دارند، در سبک های دیگر نیز این اصطلاح کاربرد دارد. اگر در بازی Quantum Break کشته شوید و جان خود را از دست دهید با شخصیت و کارکتر دیگری باید ادامه بازی را انجام دهید.

۶۴. بازیکن در مقابل محیط (PvE)

PvE مخفف کلمه (Player Vs. Environment) می باشد و معنی آن جنگ و مبارزه ای است که با دشمنان داخل بازی که از هوش مصنوعی بهره می برند اتفاق می افتاد. تمامی بازی هایی که در سبک اکشن نقش آفرینی می کنند از این سبک تبعیت می کنند.

۶۵. موشکافی پیکسلی (Pixelbitching)

تمامی گیمر ها برای یافتن آیتم های خاص و راز های بازی مجبور به گشتن تمامی نقاط محیط بازی هستند. این عمل در تمامی بازی ها وجود دارد و مطمئنا برای شما نیز پیش آمده است. این موضوع تقریبا در همه بازی ها وجود دارد زیرا تمامی سازندگان بازی راز هایی را برای گیمر های حرفه ای قرار داده اند. برای مثال بازی موبایل Machinarium از سیستم Pixelbitching بهره می برد.

۶۶. تولید پروسه ای (Procedural Generation)

برای بسیاری از شما سوال است که بازی های گسترده چگونه ساخته و توسعه می یابند؟ اصطلاح Procedural Generation یک نوع فعالیت گرافیکی و برنامه نویسی است که در آن توسعه دهندگان موضوعی را در بازی خلق می کنند که ادامه بازی به صورت خودکار توسعه پیدا کند.

۶۷. کوئست (Quest)

Quest اصطلاحی است که همچون دستوری به انجام مراحل بازی است و بعد از انجام آن کار NPC ها به شما پاداش می دهند. Quest ها اجباری نبوده و ممکن است کاری راحت و یا سخت باشند.

۶۸. رویداد سریع زمانی (Quick Time Event)

در اکثر بازی ها یک نوع سبک وجود دارد که در آن باید بازیکن باید در زمان خاصی واکنش معینی از خود را انجام دهد، برای مثال: امکان دارد در بازی کسی به طور ناگهانی به شما حمله کند، شما باید در لحظه تصمیم بگیرید کدام کلید صحیح را روی کنترلر بزنید تا زنده بمانید و یا کشته شوید! از قسمت های اکشن بازی Heavy Rain از رویداد سریع زمانی پیروی می کند.

۶۹. استراتژی سریع (Real-Time Strategy)

در سبک بازی هایی که باید در زمانی کوچک قلعه یا امپراطوری خود را ساخته و اقدام به حمله کنید استراژی سریع گفته می شود.

۷۰. روگلایک (Roguelike)

در اکثر بازی ها شما شاهد یک سیاه چاله خواهید بود که با ورود به آن ها روند بازی تغییر می کند. در چنین موقعیت هایی از اصطلاح روگلایک گفته می شود. در این نوع از بازی ها درجه سختی بسیار زیاد است و امکان مرگ همیشگی وجود دارد. گرافیک این بازی در بسیاری از مواقع به صورت ابتدایی و پیکسلی می باشد. یکی از بازی هایی در اینچنین سبک ها می درخشند بازی Diablo 1 است.

۷۱. رتروگیمینگ (Retrogaming)

قطعا برای شما هم پیش آمده است که علاقه داشته باشید به عقب برگرید و بازی های قدیمی را تجربه کنید. ترکیبی از حس های نوستالژی و خاطرات بازی های دوران بچگی یکی از دلایلی است که ما را مجبور به امتحان بازی های قدیمی می کند. این روی آوردن به گذشته را Retrogaming گویند.

۷۲. رمان (Romance)

با وجود اینکه بازی ها ممکن است از شخصیت های آهنی و بی جان بهره می برند، ولی با این حال، وجود احساس داستان بازی یکی از موفق ترین حالت های بازی است. همین احساس کردن بازی های باعث افزودن قدرت داستان شده و طرفداران بسیاری پیدا می کند. حالت Romance به لحظه ای از بازی گفته می شود که احساسات دو شخصیت و با کارکتر را به هم نشان می دهد، مثلا: بازی هایی مثل Heavy Rain، Beyond: Two Souls و Ori and the Blind Forest پر از احساس یا همان Romance هستند.

۷۳. پرش موشکی (Rocket-Jumping)

برای تمامی گیمر ها پیش آمده است که دشمنی را در بازی مورد هدف قرار بگیرند و اما به دلیل ارتفاع کم با دشمن نمی توانید شلیک کنید زیرا محدوده دید شما بسیار عریض می شود. با این چنین مشکلاتی باید بپرید و هنگام پرش به دشمن شلیک کنید. به این نوع پرش Rocket-Jumping می گویند که به گفته گیمر ها اولین بار از بازی Quake بر سر زبان های گیمر ها آمده است.

۷۴. بازی نقش آفرینی (RPG)

RPG مخفف Role Playing Game است و به بازی هایی می گویند که جهان باز را در اختیار شما می گذارند و محدودیت آنچنانی ندارد. در این نوعاز بازی ها شما با مناطق آب و هوایی مختلفی رو به رو می شوید که در هر منطقه شاهد دشمنان خاصی خواهید بود. در بازی هایی با سبک RPG آیتم های زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاصی را به بازکنان می بخشد. سری بازی های Elder Scrolls، Dark Souls، The Witcher از بهترین بازی ها در سبک نقش آفرینی هستند.

۷۵. سیزن پس (Season Pass)

گاهی اوقات بازی سازان محتویات مخصوصی برای بازی خود قرار می دهند که به بازی امکاناتی اضافه می کنند. این امکانات ممکن است به بازی مراحل جدیدی را ببخشد و آیتم های جدید باعث جذابیت آن شوند. معمولا بابت Season Pass ها پولی باید پرداخت شود و بعد از عرضه بازی به بازار برای فروش گذاشته می شوند.

۷۶. اس ال آی (SLI)

یکی از بهترین تکنولوژی های کمپانی بازی ساز انویدیا (Nvidia) اس ال آی می باشد که باعث لینک کردن دو کارت گرافیک به طور همزمان و نهایت توان را از آن بدست آورید. کلمه SLI مخفف Scalable Link Interface است و به معنی رابط لینک های مقیاس پذیر می باشد.

۷۷. بازی شبیه سازی (Simulator)

از جمله بازی هایی که دنیای مجازی را به واقعیت نزدیک می کنند و باعث تجربه یک بازی فوق العاده را به گیمر ها هدیه می دهد. این نوع از بازی ها بع عنوان آموزش نیز کاربردی هستند، برای مثال بازی های Flight Simulator و Goat Simulator برای آموزش خلبانی بسیار کاربردی است.

۷۸. رکورد سرعت (Speed-Run)

در سصراسر دنیا گیمر هایی وجود دارند که در بسایری از مراحل معجزه می کنند. این گجیمر ها از هوش و آگاهی بسیاری برخوردارند که قادر به پشت سر گذاشتند سخت ترین مراحل بازی ها را در کوتاه ترین زمان هستند. این گیمر ها به یک بازی بسیار می پردازند تا تمامی راز های نهفته بازی را کشف کنند. به طور کلی رکورد تمام کردن بازی ها در سرعت بالا را Speed-Run می گویند.

۷۹. استراتژی (Strategy)

به معنی خود اصطلاح است و همان هنر رزم آرایی را گویند.

۸۰. مرحله مخفی کاری (Stealth Mission)

مرحله مخفی کاری در بازی را به کار هایی می گویند که باید ان ها را با هوشمندی و به آرامی انجام دهید و کسی متوجه حضور شما نشود. این مراحل نسبت تقریبا مراحل سختی هستند. در بازی هایی همچون Hitman نحوه تمام کردن بازی به سلیقه شماست و شمایید که تصمیم می گیرید مرحله را به صورت مخفی و یا با سر و صدا پیش ببرید.

۸۱. بقای ترسناک (Survival Horror)

در بازی هایی که شما هر لحظه نگران مرگ هستید سبک بقای ترسناک می گویند. در این سبک شما باید از شر موجودات ترسناک بازی خاص شوید چرا که تعداد آن ها زیاد هستند و قابلیت کشتن همه آن ها را ندارید به همین دلیل از دست آن ها فرار کنید. اکثر این نوع بازی ها برای ثبت رکورد هستند، یعنی هر چقدر سعی کنید در بازی زنده بمانید، قدرت شما نمایان می شود. در سری بازی های Call of Duty، در بخش زامبی می توانید این اصطلاح را به خوبی درک کنید.

۸۲. صفحه لمسی (Touchscreen)

اصطلاح صفحه لمسی در بازی های موبایلکاربرد بسایری دارند و هدف از به کارگیری آن راهنمایی گیمر است.

۸۳. نظریه پردازی (Theorycrafting)

نظریه پردازی محاسباتی است که کشف تاکتیک ها و استراتژی های درون بازی برای ما اسان می سازد. قطعا شما با دیدن دشمن به فکر میروید که چگونه نقطه ضعف آن را بیابید و به راحتی ان را از پا در بیاورید، همین نظریه پردازی درون مغز بازیکن را Theorycrafting می گویند.

۸۴. چهار کلید کیبورد (WASD)

در اکثر بازی ها برای حرکت شخصیت بازی باید از چهار کلید WASD موجود در کیبورد استفاده کرد؛ W (جهت حرکت به سمت بالا یا جلو)، دکمه A (برای حرکت به سمت چپ)، S (برای حرکت به سمت پایین یا عقب)، D (برای حرکت به سمت راست). این چهار کلید مفهومی همچون سلاح را دارند.

۸۵. هک کردن دیوار (Wallhack)

در بازی هایی که کد تقلبی برای شفاف کردن دیوارها وجود داشته باشد تا دشمن را از این طریق ببینید و یا از روی دیوار به آن شلیک کنید، به این تقلب Wallhack گویند. در بازی های Counter-Strike با زدن کد تقلب “Noclip” می توانید هک کردن دیوار را تجربه کنید.

۸۶. زامبی (Zombie)

زامبی به معنی انسانی است که دچار بیماری های خاص همچون طاعون شده اند و همین موضوع باعث شده است که تبدیل به یک انسنان گوشتخوار شود و همیشه گرسنه باشد. زامبی ها در مقایسه با انسان های عادی بادوام تر هستند و حتی اگر قسمتی از بدنش از بین برود و یا بشکند به راهش ادامه خواهد داد مگر اینکه به صورت کامل کشته شود.

۸۷. پینگ (Ping)

پینگ ابزار اندازه گیری زمان اتصال کامیپوتر و سرور از راه دور است. رخداد Ping برای تمامی گیمر ها حداقل یک بار اتفاق افتاده است. به طور کلی اصطلاح پینگ فاصله زمانی بین کلیک کردند و باز شدن صفحه وب است که بستگی به سرعت سرور دارد. گاهی ممکن است یک ثانیه و یا یک دقیقه طول بکشد.

۸۸. دمیج (damage)

در واقع اصطلاح دمیج به معنی خرابی به بار آوردن می باشد.

۸۹. کیل (Kill)

اصطلاح کیل در بازی های شوتر بسیار کاربردی می باشد. کیل در واقع به معنای کشتن است که در اکثر بازی های شوتر همچون کال آف دیوتی هر چه به کشتن دشمنان بپردازید از امتیاز و پاداش بیشتری بهره خواهید برد.

۹۰. چیتر (Cheater)

به افرادی که در بازی به تقلب می پردازند و با استفاده از کد های تقلب از مراحل سخت بازی به راحتی عبور می کنند اصطلاح چیتر بسیار کاربردی است. این افراد به جای پشت سر گذاشتند مراحل بازی ترجیح به راه آسان دارند و از تقلب های موجود استفاده می کنند.

۹۱. لودینگ (Loading)

به مدت زمان صبر شما برای اتصال و ورود شما به درون بازی را لودینگ می گویند.

۹۲. پرو (PRO)

همان اندازه که از وجود نوب ها در بازی رنج می برید به همان اندازه از بودن یک پرو پلیر در تیم لذت خواهید برد. پرو به کسی گفته می شود که به درجات بالایی در بازی رسیده باشند. افراد پرو پلیر با روش های مختلفی مانند تکرار و تمرین به این موفقیت می رسند.

۹۳. کمپر (CAMPER)

اکثر کمپر ها در بازی های شوتر جای دارند. کمپر ها در گوشه ای از بازی خو را مخفی می کنند و در بهترین فرصت دشمن را مورد هدف قرار می دهند. این افراد همچون چیتر ها نفرت انگیز هستند و گیمر های دیگر را به خطر می اندازند.

۹۴. هکر (Hacker)

به طور کلی هک یعنی پیدا کردن نقاط ورودی سیستم های کامپیوتری است. این کار در اکثر مواقع غیر قانونی می باشد زیرا هدف از این کار در بیشتر مواقع دزدی اطلاعات از دیگر سیستم ها است. هکز به متخصصی گفته می شود که کار هک کردن را به خوبی و به نحوه احسنت انجام می دهد. هکر ها به دنیال اطلاعاتی هستند تا از کار های دیگران سر نخ پیدا کنند.

سیما حسینی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • ام بی آر! ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱:۱۵ ق٫ظ

    اصطلاحِ “IP” مخفف “Intellectual Property” یا همون مالکیت معنوی هستش. مثلا منظور از اینکه مثلا IP بازی Fallout متعلق به شرکت بتسدا عه، اینه که بتسدا مالکیت معنوی اون بازی رو در اختیار داره.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =