مقایسه کارت گرافیک RTX 3080 با PS5 و Xbox Series X

مقایسه کارت گرافیک RTX 3080 با PS5

نسل بعدی کنسول‌ها در راه هستند، و قبل از پایان سال، گزینه‌های زیادی با قدرت بالا پیش روی گیمرها وجود خواهد داشت. پس از اینکه انویدیا از جدیدترین نسخه – و قدرتمندترین کارت گرافیک مصرفی تا کنون- خود یعنی GeForce RTX 3080 GPU رونمایی کرد، نبردی بین رایانه‌های گیمینگ و کنسول‌های بازی ایجاد شد. اگرچه فعلاً جزئیات این ماجرا را نمی‌دانیم، اما این درست همان‌جایی است که AMD باید سعی کند با ظاهر سیلیکونی خود بر Xbox Series X مایکروسافت و پلی‌استیشن ۵ سونی  غلبه کند. در این مقاله ما مقایسه عملکرد کارت گرافیک RTX 3080 با پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس را برایتان توضیح خواهیم داد. 

برای اولین بار، تمام این محصولات با پشتیبانی بهتر از ردیابی پرتوی برای گرافیک‌های غنی و تر با جزئیات بهتر و با پشتیبانی از وضوح بالا و رفرش ریت (Refresh Rate) بالا عرضه شده‌اند. پس باید کدام یک را بخریم؟

قیمت و در دسترس بودن

اگر تنها به قیمت نگاه کنید، کنسول‌های گیمینگ ارزش بیشتری دارند. انتظار می‌رود هر دو این پرچم­داران یعنی Xbox Series X و پلی‌استیشن ۵ در زمان عرضه حدود ۴۹۹ دلار قیمت داشته باشند، درحالی‌که انویدیا اعلام کرده که پرچم‌دارش یعنی GeForce RTX 3080 به‌تنهایی ۶۹۹ دلار قیمت خواهد داشت.

اگرچه این تفاوت قیمت ۲۰۰ دلاری به نظر چیزی نیست، اما گیمرها باید این نکته را هم در نظر بگیرند که با خرید کنسول شما یک سیستم به دست می‌آورید –که با کنترلرها کامل می‌شود- که بلافاصله می‌توانید باز کردن را شروع کنید. از سوی دیگر، اگرچه رایانه‌های گیمینگ قرار است قدرت بیشتری داشته باشند، اما هزینه ۶۹۹ دلاری فقط برای کارت گرافیک شما خواهد بود. باید هزینه CPU، حافظه، فضای ذخیره، منبع تغذیه، راه‌حل‌های خنک‌کننده، کیس و سایر وسایل جانبی را هم در نظر بگیرید. این هزینه‌ها اضافه شده و در نهایت هزینه کلی شاید به اندازه یک ماشین دست‌دوم باشد.

خوشبختانه، اگر تصمیم خود را نگرفته باشید، هنوز فرصت دارید. RTX 3080 GPU در تاریخ ۱۷ سپتامبر عرضه می‌شود، درحالی‌که هر دو کنسول قبل از پایان سال به بازار می‌آیند. مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است که کنسول Series X در تاریخ ۱۰ نوامبر عرضه می‌شود.

 

مقایسه عملکرد کارت گرافیک RTX 3080 با پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس

ساختار پردازنده گرافیکیDiscrete Ampere graphicsIntegrated RDNA 2Integrated RDNA 2
کلاک پردازنده گرافیکی۱۷۱۰ مگاهرتز۱۸۲۵ مگاهرتز۲۳۳۳ مگاهرتز
حافظه۱۰GB GDDR6X۱۰GB GDDR6۱۶GB GDDR 6
بأس رم۳۲۰ بیت۳۲۰ بیت۲۵۶ بیت
پهنای باند۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه
TDP۳۲۰ وات۲۰۰ وات۱۸۰ وات
واحدهای سایه‌زنی۸۷۰۴۳۳۲۸۲۳۰۴
واحد پردازش۶۸۵۲۳۶
ROPs۹۶۸۰۶۴
TMUs۲۷۲۲۰۸۱۴۴
هسته‌های RT۶۸نامشخصنامشخص
Tensor cores۲۷۲نامشخصنامشخص
TFLOPs۲۹.۷۱۲۱۰.۲
ترانزیستورها (میلیون)۲۸۰۰۰۱۵۳۰۰نامشخص
قیمت۶۹۹ دلار۴۹۹ دلار۴۹۹ دلار

 

با نگاهی به عملکردها در جدول بالا، مشخص می‌شود که GeForce RTX 3080 با قدرت سه برابری نسبت به نزدیک رقیب خود، به یک قهرمان بی‌رقیب تبدیل شده است. انویدیا مدعی است که RTX 3080 در مقایسه با ۱۲ TFLOPs در Xbox Series X و ۱۰.۲ در پلی‌استیشن ۵، قابلیت ۲۹.۷ TFLOPs را داراست.

برای دستیابی به این سطح از عملکرد، انویدیا به لطف Ampere 8 میلی‌متری ریزساختار خود در مقایسه با طراحی ۱۲ نانومتری نسل اول که در Turing استفاده شده است، %۵۰ بیشتر از هسته‌های CUDA استفاده کرده است. برای تقویت بیشتر عملکرد، انویدیا بر ردیابی پرتوی بیشتر و هسته‌های Tensor در این کارت، و حافظه GDDR6X سریع‌تر حساب کرده، و پشتیبانی از RTX I/O را برای ارتقاء زمان بارگذاری بازی‌ها افزوده است.

به گفته انویدیا، تمام این پیشرفت‌ها باعث می‌شود RTX 3080 مجهز به Ampered عملکرد دو برابر نسبت به نسل قبلی RTX 2080 مبتنی بر Turing داشته باشد. در بررسی‌های ما مشخص شد که RTX 3080 به راحتی در بازی Assassin’s Creed Odyssey %23 و در بازی Battlefield V تا %۲۲ عملکرد بهتر از RTX 2080 Ti دارد، هر دو این بازی‌ها در کیفیت ۴K و با بالاترین تنظیمات بازی‌ها، انجام شدند. نتایج نشان دادند که ادعای انویدیا از بازی ۴K در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه واقعیت جدیدی را به گیمرهای رایانه نشان می‌دهد. هنوز مشخص نیست که انویدیا در مقایسه با کارت نسل قبل، از چه معیارهایی برای این افزایش دو برابری عملکرد استفاده کرده است.

برای اطلاعات بیشتر باید بگوییم که کنسول‌های Xbox Series X و پلی‌استیشن ۵ هر یک به ترتیب با واحدهای سایه‌زنی ۳۳۲۸ و ۲۳۰۴ عرضه شدند. هر سه این محصولات از رهگیری پرتوی پشتیبانی می‌کنند. با توجه به تفاوت‌ها در طراحی این ریزساختارها – RTX 3080 از طراحی Ampere انودیا استفاده کرده، درحالی‌که کنسول‌ها بر گرافیک‌های AMD’s RDNA 2 مبتنی هستند- تا زمانی که هر دو کنسول را آزمایش نکنیم، نمی‌توانیم ارتباط مستقیمی درباره تأثیر این اعداد بر عملکرد واقعی پیدا کنیم.

مقایسه کارت گرافیک RTX 3080 با پلی استیشن 5 و ایکس باکس
کارت گرافیک RTX 3080 با PS5

تفاوت‌های قابل‌توجه دیگری هم بین پردازنده گرافیکی انودیا و کنسول‌ها وجود دارد که قابل رقابت هستند. اگرچه پردازنده انویدیا دارای حافظه ویدیویی ۱۰ گیگابایت مانند کنسول Xbox Series X است اما RTX 3080 تنها یکی از سه موردی است که با حافظه استاندارد سریع‌تر و جدیدتر GDDR6X  عرضه می‌شود. دو کنسول بر حافظه non-X GDDR6  متکی هستند، بااین‌حال پلی‌استیشن ۵ با حافظه ۱۶ گیگابایتی عرضه خواهد شد. ازآنجاکه از حافظه سریع‌تری استفاده کرده و دارای بأس رم ۳۲۰ بیتی گسترده‌تر- در مقایسه با ۲۵۶ بیت پلی‌استیشن ۵- است، RTX 3080 پهنای باند بیشتری هم داشته و در مقابل ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه کنسول Xbox  و ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه پلی‌استیشن، با ۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه عرضه می‌شود.

تفاوت عمده دیگر این است که RTX 3080 یک راه­ حل گرافیکی گسسته است که قرار است با پردازنده قوی برای عملکرد فوق‌العاده همراه شود. از سوی دیگر، سیلیکون نیمه سفارشی درون کنسول‌ها توسط AMD ساخته شده تا APUs باشد، یعنی پردازنده گرافیکی با پردازنده ادغام شده تا مصرف برق و کارایی بهتری داشته باشد.

RTX 3080 برای به حداکثر رساندن عملکرد ساخته شده است، یعنی قرار است از انرژی بیشتری استفاده کند. کارت‌های گرافیکی دارای TDP  ۳۲۰ واتی هستند، درحالی‌که Xbox  و پلی‌استیشن هر دو  TDP  تقریباً ۲۰۰ واتی داشته‌اند. از آنجایی که انتظار می‌رود رایانه شخصی قدرت کلی بیشتری داشته باشد، گیمرهای رایانه‌ای باید انتظار این را داشته باشند که برای ادامه کارشان منبع تغذیه‌ای را نصب کنند که کمتر از ۷۵۰ وات نباشد.

از نظر عملکرد اصلی، انتظار می‌رود هر سه این محصولات عملکرد فوق‌العاده‌ای در مقایسه با نسل قبلی خود داشته باشند. مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ قول داده که RTX 3080 عملکردی دو برابر نسل قبلی خود یعنی RTX 2080 را ارائه دهد. گزارش شده – البته تأیید نشده- که کنسول Xbox Series X مایکروسافت عملکرد مشابه Xbox One X را عرضه می‌کند. یادگیری ماشینی، DLSS، و رهگیری پرتوی در هر شرایطی برای رقبای سال ۲۰۲۰ وجود خواهند داشت، که البته به افزایش سطح گرافیک و ارتقاء عملکرد کمک می‌کند.

 وضوح تصویر و نرخ فریم

مقایسه کارت گرافیک RTX 3080 با PS5
مقایسه کارت گرافیک RTX 3080 با PS5

اینکه دوست دارید چطور بازی کنید هم بر خصوصیات فنی هنگام انتخاب رایانه یا کنسول تأثیر می‌گذارد. مثلاً گیمرهای رایانه گاهی ترجیح می‌دهند با وضوح تصویر پایین ولی نرخ فریم بالا بازی کنند، و فناوری‌هایی مانند G-Sync انویدیا و FreeSync AMD به ارائه تجربه بصری بدون تیرگی و قطعی سازگار با رایانه کمک می‌کند. انودیا قول کیفیت ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را به بازیکنان داده که احتمالاً به پیشرفت بیشترش در سال آینده کمک خواهد کرد.

بررسی ما بر RTX 3080 در آزمایش رایانه‌ای مجهز به پردازنده Intel Core i7-10700 است نشان می‌دهد که این ادعای انودیا صحت دارد. عناوینی با گرافیک بالا مانند Assassin’s Creed Odyssey و Battlefield V با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۴K اجرا می‌شود که بالاترین تنظیمات بازی‌ها است. عناوینی با گرافیک کمتر مانند Fortnite و Civilization VI نیز با نرخ فریم بسیار بالاتری در کیفیت ۴K اجرا می‌شوند.

از سوی دیگر، گیمرهای کنسول گاهی دوست دارند بازی‌ها را با وضوح –حداکثر ۴K- و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه انجام دهند. با توجه به اینکه کنسول‌های نسل جدید در راه هستند، جالب است ببینیم مایکروسافت و سونی چگونه فناوری‌هایی مانند DLSS انویدیا را اجرا می‌کنند، به خصوص ازآنجاکه انتظار می‌رود هر دو این کنسول‌ها از HDMI 2.1 پشتیبانی کنند. فناوری مانند DLSS در گذشته برای کنسول‌های Xbox Series X و پلی‌استیشن ۵ به نمایش در آمده‌اند.

در RTX 3080، عملکرد رهگیری پرتوی نیز ارتقاء قابل‌توجهی داشته است، اما این مزیت احتمالاً فقط در وضوح پایین‌تر مشاهده خواهد شد- در آزمایشات ما، مشخص شد که رهگیری پرتوی تنها در کیفیت ۴K اجرا می‌شود، مگر اینکه DLSS را روشن کنید. بدون آزمایش و بررسی دو کنسول، نمی‌دانیم Xbox و پلی‌استیشن ۵ چگونه رهگیری پرتوی و DLSS را به خصوص در وضوح تصویر بالا، مدیریت خواهند کرد.

هم مایکروسافت و هم سونی نشان داده‌اند که می‌توانند تا نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را مدیریت کنند، هرچند وضوح تا ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به نظر امن‌تر است. سونی همچنین قصد پشتیبانی از کیفیت ۸K را دارد، که همان وضوحی است که انودیا در گرافیک‌های بسیار پرطرفدار RTX 3090 از آن پشتیبانی می‌کند، اما برای مخاطبان اصلی خود کارتی با وضوح تصویر ۴K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌کند.

کلید رسیدن به این سطح از عملکرد پشتیبانی از HDMI 2.1 است، زیرا این ویژگی‌ها به کنسول‌ها اجازه می‌دهند تا وارد حالت تأخیر کم خودکار، یا ALLM، و نرخ رفرش متغیر، یا VRR شوند. استانداردهای جدید پشتیبانی از پهنای باند بیشتری را نسبت به HDMI 2.0b – تا ۴۸ گیگابایت بر ثانیه، یا بیشتر از دو برابر چیزی که قبلاً موجود بود- ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود پردازنده گرافیکی انویدیا و کنسول‌ها از HDMI 2.1 پشتیبانی کنند.

ALLM حالت آماده‌به‌کار بازی را ارائه کرده تا تأخیر ورودی را به حداقل برساند، این بدان معناست که بازی‌های پاسخگوتری در دسترس بازیکنان بازی‌های تیراندازی اول شخص و عناوین ورزشی قرار خواهد گرفت. VRR یک فناوری همگام‌سازی تطبیقی است که باعث می‌شود بازی‌های کنسولی با گیمرهای رایانه که می‌توانند از G-Sync یا FreeSync استفاده کنند، رقابت بیشتری داشته باشد. همراه با انتقال سریع فریم و تغییر سریع رسانه، تأخیر و سایه‌اندازی روی صفحه نیز باید به حداقل برسد. متأسفانه، شما به تلویزیون جدیدی نیاز خواهید داشت که از HDMI 2.1 پشتیبانی کند تا از مزایای این ویژگی جدید استفاده کنید.

حتی اگر هر سه این راه‌حل‌ها با پشتیبانی از وضوح تصویر ۴K و پشتیبانی از نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه شوند، اجرای متفاوت ممکن است نتایج مختلفی ارائه دهد، و باید صبر کنیم تا هر سه این دستگاه‌ها عرضه شوند و سپس نظرمان را بگوییم.

بازی‌ها

بهترین بازی های PC
بهترین بازی های PC

مطالعه ویژگی‌های فنی هنگام محاسبه عملکرد بازی یک چیز است، اما هنگام بازی کردن، وضعیت کاملاً متفاوت است. اگر پلتفرم انتخابی شما از بازی که دوست دارید انجام دهید پشتیبانی نمی‌کند، فرقی نمی‌کند کدام ویژگی‌های فنی پشتیبانی می‌شوند. به همین دلیل است که مایکروسافت و سونی دوست دارند بازی‌های انحصاری را برای پلتفرم‌هایشان عرضه کنند. قبل از تصمیم‌گیری برای هر خرید سیستم، مطمئن شوید که می‌توانید بازی‌های مورد علاقه خود را روی پلتفرم انتخابی اجرا کنید.

هر سیستم گزینه‌های استریم خاص و بازی‌های la cart دارد. با داشتن Game Pass مایکروسافت، شما نه تنها به بیش از صدها بازی در این پلتفرم دسترسی دارید، بلکه می‌توانید آن‌ها را روی کنسول یا رایانه هم بازی کنید. در Playstation Now سونی می‌توانید با استفاده از کنترلرهای DualShock، بازی‌های پلی‌استیشن ۲، پلی‌استیشن ۳ و پلی‌استیشن ۴ را روی کنسول یا رایانه فعلی خود اجرا کنید. گیمرهای رایانه به ویژگی‌های بیشتری دسترسی دارند، و پیکربندی باز رایانه امکان اتصال به سخت‌افزارهایی مانند عینک AR، واقعیت مجازی و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

مهم نیست از کدام یک از این سه سیستم‌عامل استفاده کنید، هر سه آن‌ها بدون زمان بارگیری عرضه می‌شوند، یعنی بلافاصله می‌توانید بازی را شروع کنید. روزهای انتظار برای بارگذاری و شروع بازی دیگر از بین رفته‌اند. با ضربه روی DirectStorage مایکروسافت روی ویندوز، RTX I/O انویدیا مستقیماً با سرور ارتباط برقرار می‌کند و فرایند بارگذاری بازی انجام می‌شود. این ویژگی به‌زودی از طریق سیستم Series X Velocity برای کنسول ایکس باکس و همچنین پلی‌استیشن منتشر خواهد شد.

 

منبع: Digitaltrends

کوروش نیک منش
دیدگاه کاربران
۳ دیدگاه
  • سروش ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۳:۴۰ ق٫ظ

    ولی pc لازمه هرکاری هم بکنی پس چه بهتر همون اول بری pc بخری
    یه گیمر حرفه ای پشت pc میشینه نه ps5

    • زهرا حق وردی ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۸:۲۳ ق٫ظ

      سلام، وقت بخیر
      هزینه های تهیه کردن یه سیستم گیمینگ خوب خیلی بالاست و هر کسی نمیتونه این مبلغ رو پرداخت کنه.
      بنابراین خیلی از افراد برای صرفه جویی در هزینه ها و تجربه بازی های ویدیویی باید کنسول بخرن.

  • رضا ۱۷ آذر ۱۴۰۱ / ۲:۴۲ ب٫ظ

    سلام سیستم من یه لپ تاپ g512lw Rog ایسوس دارم کارت گرافیک rtx 2070 اما بازی ها رو مکیتونم با بالاترین کیفیت اجرا کنم کسی میدونه علتش چیه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =