تمام بازی‌های کمپانی Naughty Dog از بدترین تا بهترین

بازی های کمپانی Naughty Dog

پس از گذشت سال‌ها، تعداد کمی از توسعه‌دهندگان بازی‌ها درباره کیفیت بازی‌هایشان بسیار عالی مانده‌اند، کمپانی Naughty Dog شرکت Sony نیز یکی از این موارد است. با عرضه بازی The Last of Us Part II، زمان خوبی است تا بازی های کمپانی Naughty Dog که عرضه شدند از Crash Bandicoot تا Uncharted را رتبه‌بندی کنیم.

۱- بازی The Last of Us

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی The Last of Us

بازی The Last of Us بازی تقریباً عالی‌ای است. از لحظه شروع، بازیکنان وارد جهان بی‌رحم و فراموش‌نشدنی آخرالزمانی می‌شوند و به‌عنوان شخصیت Joel با همراهی Ellie جوان بازی می‌کنند.

بازی The Last of Us از گیم پلی جذاب تا داستان زیبایش، یک شاهکار واقعی به نظر می‌رسد.

اما بازی The Last of Us Part 2 چطور؟

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی The Last of Us Part 2

این سؤال بسیاری از طرفداران بازی است. دومین عنوان این بازی باید در کدام قسمت این لیست قرار بگیرد؟ آیا قرار است این بازی رتبه اول را از نسخه اصلی بگیرد، یا قرار است در رتبه پایین‌تری قرار بگیرد، شاید این بازی باید بین بازی‌های Crash Bandicoot Warped و Uncharted 3 قرار گیرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۲- بازی Uncharted 4 A Thief’s End

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Uncharted 4 A Thief’s End

بازی Unchartde 4 نشان داد که یک مجموعه در طی یک دهه تا چه حد می‌تواند پیشرفت کند. در حالی که قسمت سوم بازی بر رابطه Nathan و Sully متمرکز بود، تمرکز این سری از بازی بر Nathan و برادر فراموش شده‌اش Sam معطوف شده است. داستان دائماً بر قلب بازیکن تأثیر می‌گذارد، چون قرار است چیزهای بیشتری درباره Nathan Drake بدانیم و این اطلاعات تا جایی پیش می‌روند که متوجه شویم Nate این نام را چگونه گرفته است.

در کنار خط داستانی عالی، بازی Uncharted 4 گیم پلی بسیار متنوعی دارد که تا امروز دیده نشده است، با وجود مبارزه‌های نهانی که امروزه گزینه مناسبی برای بازی‌هاست و معماهایی که واقعاً هوش بازیکن را آزمایش می‌کنند این بازی بسیار جذاب است. به طور کلی، نسخه نهایی این بازی به‌عنوان بهترین بازی از این مجموعه شناخته شده است.

۳- بازی Uncharted 2 Among Thieves

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Uncharted 2 Among Thieves

این بازی برنده جایزه پیشرفته‌ترین مجموعه شده است. در حالی که اولین عنوان بازی بسیار ساده و تکراری بود، اما Among Thieves تنوع بسیار بالایی را ارائه داد. این بازی همچنین مجموعه عظیمی را ارائه می‌دهد که باعث شناخته شدن بازی شده است، بخش آموزشی بازی نیز بزرگ‌ترین جذابیت بازی به شما می‌رود.

فکر می‌کنم چیزی که این بازی را از بازی‌های Drake’s GFortune و دیگر بازی‌هایی که قبل از آن عرضه شده‌اند، نحوه ارائه و مقیاس آن است. Among Theives یک فیلم اکشن پرمخاطب است که وارد زندگی واقعی شده است. این بازی از بسیاری از فیلم‌های اکشن الهام گرفته است، از احساس فیلم Ocean’s Eleven مأموریت‌های دزدی، تا شخصیت Jones هندی Nathan Drake و کاریکاتور Bond مانند شرور. این بازی چشم‌انداز روشنی دارد و این همان چیزی است که توسعه‌دهندگان به آن افتخار می‌کنند.

۴- بازی Uncharted 3 Drake’s Deception

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Uncharted 3 Drake’s Deception

خیلی دیر به مجموعه Uncharted رسیدیم و حس نوستالژیک تقریباً صفری برای این مجموعه داریم. پس از کمی تحقیق درباره این بازی‌ها، متوجه شدم که طرفداران بیشتر از قسمت سوم، قسمت دوم این بازی را ترجیح می‌دهند. پس از انجام تمامی بازی‌های این مجموعه در یک ماه، می‌توانم شخصاً بگویم که بخش دوم و سوم بازی پا به پای هم حرکت کرده‌اند.

Drake’s Deception از جهت‌های مختلفی از قسمت‌های قبلی خود برتر است. اولاً، روایت بازی بسیار شخصی‌تر است، بازیکنان نهایتاً به طور کامل با شخصیت پدر و پسری Nathan و Sully آشنا خواهند شد. چیزی که همیشه در پس زمینه بازی بوده اکنون تبدیل به مرکز توجه در این بازی شده است و من از درک بهتر روابط آن‌ها خوشحال هستم. این بازی همچنین در ارائه بهترین و جذاب‌ترین بخش‌ های اکشن در مجموعه‌ هایی که تاکنون دیده‌ ایم بسیار موفق عمل کرده است، بخش سفر دریایی با کشتی بازی نیز یکی از لحظات برجسته بازی به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین ناراحتی من از بخش نهایی بازی است؛ بازی در مسیری جالب پیش می‌رود، اما در نهایت در ارائه پایان رضایت‌بخش شکست‌ خورده است. رئیس نهایی احتمالاً مقصر این مسئله است، رویداد نهایی این بازی به یک رویداد زمان سریع کاهش یافته و باعث کاستی در این بازی شده است.

۵- بازی Crash Bandicoot Warped

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Crash Bandicoot Warped

درباره این بازی چه چیزهایی می‌توان گفت که قبلاً گفته نشده باشد؟ Warped یک بازی کلاسیک واقعی است و بازی مورد علاقه طرفداران است. از طراحی سطح، تا توانایی‌هایی که قابل باز شدن نیستند، تا نبردهای باورنکردنی و جالب رئیس، بازی Warped همه‌چیز دارد.

بخش مورد علاقه من در بازی سطح‌های بازی است و نحوه استفاده خلاقانه تمام ویژگی‌ها از تدابیر سفر زمانی بازی است، هر سطح از بازی در زمان و مکان مختلفی رخ می‌دهد. از مصر باستان تا اروپای قرون وسطی، این بازی پر از تنوع و گوناگونی است. Warped در کل مجموعه خود دارای بهترین نبردهای رئیسان است و Dingodile شخصیت مورد علاقه من است. تنها مشکل من با بازی سختی سطح است، زیرا فکر می‌کردم باید راحت‌تر از این باشد.

۶- بازی Crash Bandicoot 2 Cortex Strikes Back

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Crash Bandicoot 2 Cortex Strikes Back

دومین بازی Crash را در جایگاه بسیار ویژه‌ای قرار دادم، زیرا تنها بازی از سه‌گانه اصلی پلی‌استیشن ۱ بود که در زمان کودکی بازی می‌کردم. به یاد دارم که چندین بار بازی را انجام می‌دادم و در واقع معتاد گیم پلی ساده بازی شده بودم.

اگرچه به سطح بالای Warped نمی‌رسد، اما Cortex Strikes Back تقریباً از هر نظر بهبود یافته است. با اضافه کردن مکانیسم اسلایدها و پیچش‌ها، گیم‌پلی بازی نیازمند تنوع بیشتری است که بازی اصلی فاقد آن است. سطوح بازی با اضافه شدن یخ، فاضلاب و تم‌های آینده متنوع‌تر می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه، این بازی برخی شخصیت‌های نمادین Crash مانند Tiny the Tiger، دانشمند دیوانه N-Gin و خواهر Crash یعنی Coco Bandicoot را معرفی کرده است. اگرچه باید اعتراف کنم که Warped به طور کلی عنوان بهتر و جذاب‌تری است، اما Cortex Strikes Back همیشه عنوان مورد علاقه من خواهد بود.

۷- بازی Jak 2

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Jak 2

به یاد دارم درست وقتی که Jak II عرضه شد به همراه مادرم به Gamestop رفتم و از Gamestop خواستم با من همکاری کند تا به مادرم نشان دهم این بازی امتیاز T را برای نوجوان‌ها به دست آورده و سپس در لیست محتوای کلی پیشرفت کرده است. نیازی به گفتن نیست، اما وقتی مادرم تصمیم گرفت این بازی را برایم نخرد حسابی دلخور شدم. اما در نهایت خرید بازی برایم لذت‌بخش‌تر شد و باید بدانید که ارزش انتظار را داشت.

بازی Jak II با ارائه Jak & Dexter اصلی و کامل کردن آن به هر روش ممکن (از تغییر گیم پلی تا موارد دیگر، الهام گیری از Grand Theft Auto، رویکرد جهان باز تا اضافه کردن گیم پلی تفنگی) ریسک بزرگی کرد و شخصیت Jak را به فرد بسیار بد و بزرگ‌سال مانندی تبدیل کرد. این بازی همچنین با معرفی DAark Jak بسیار تیره و تاریک‌تر از بازی اصلی شد. کمپانی Naughty Dog به هر حال ریسک بزرگی را به جان خرید و بازی عالی را ایجاد کرد که توانست ترکیبی از ژانرهای مختلف باشد و استانداردهای جدیدی برای بازی تعیین کند.

۸- بازی CTR Crash Team Racing

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی CTR Crash Team Racing

همان‌طور که پیش از این گفتم، من زیاد طرفدار بازی‌های مسابقه‌ای نیستم. بازی باید خیلی جذاب باشد که من را تحت تأثیر قرار دهد، اما زمانی که CTR عرضه شد، انگار همان چیزی بود که توجه من را به خود جلب می‌کرد. CTR به‌عنوان رقیب اصلی و مشخص Mario Kart ایجاد شد و نه تنها با آن رقابت کرد بلکه در بسیاری جهات از رقیب خود برتری داشت.

این بازی بخش اعظم خود را با Mario Kart به اشتراک گذاشته اما طرفداران این بازی احتمالاً به شما می‌گویند که چیزی فراتر از آن بازی است. یک نگاه به حالت ماجراجویی بازی به شما نشان می‌دهد که چه قدر توجه و عشق وارد این عنوان شده است. به علاوه، مکانیسم رانندگی بسیار دقیق‌تر و عمیق‌تر از مسابقات Kart است و بازی با طراحی سطح عالی عرضه شده است. هنوز هم از این بازی تعریف زیادی می‌شود و نسخه بازسازی سال ۲۰۱۹ بازی Nitro Fueled نشان داد که عشق به مسابقات Kart هنوز هم در طرفدارانش زنده است.

۹- بازی Jak 3

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Jak 3

بازی Jak 3 همان سفر در بازی قبلی را ادامه داده است، این بازی در صحرایی که مشابه Mad Max است رخ می‌دهد. این بازی تأکید زیادی روی اکتشاف و سوار شدن درشکه و غیره دارد، که بسیار جالب است.

اما این بازی مانند بازی قبلی یعنی Jak II توجه من را جلب نکرد. صرف نظر از این موضوع، بازی پایان کاملاً خوبی برای سه‌گانه Jak دارد و امیدوارم بازی ادامه داشته باشد.

۱۰- بازی Uncharted Drake’s Fortune

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Uncharted Drake’s Fortune

مجموعه بازی Uncharted از زمان عرضه اولین نسخه آن در سال ۲۰۰۷ تاکنون تغییرات بسیار کمی داشته است. اگرچه Drake’s Fortune به هیچ عنوان بازی بدی نیست، اما وقتی با بقیه بازی‌ها مقایسه می‌شود رتبه بالایی نمی‌گیرد.

این مجموعه همیشه به خاطر ویژگی سینماتیک و مجموعه ویژگی‌های بزرگ‌تر از زندگی شناخته می‌شد، اما پس از پخش مجدد این مجموعه، مشخص است که عنوان اول بازی در زمان عرضه هنوز باید چیزهایی را کشف و بررسی می‌کرد. با وجود داستان نیمه کامل، گیم پلی یکنواخت و تبهکاران نامناسب، تنها می‌توان گفت بازی اول Uncharted خوب است.

با این حال، درباره بازی چه چیزی می‌توان گفت، البته که در زمان عرضه این بازی واقعاً عالی بود و به‌عنوان شروع فراموش‌نشدنی مورد توجه قرار گرفت.

۱۱- بازی Jak & Daxter The Precursor Legacy

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Jak & Daxter The Precursor Legacy

خب، می‌دانم که در اینجا حداقل نظر را باید بدهم، اما Jak اول و بازی Dexter را در این مجموعه ترجیح می‌دهد. شاید این بدان دلیل است که این بازی یکی از اولین بازی‌هایی است که در پلی‌استیشن ۲ انجام داده‌ام، اما بازی اول Jak توازنی داشت که آن را به بازی جذابی تبدیل می‌کرد.

قبل از اینکه این مجموعه تصمیم بگیرد ژانر بازی را به کلی تغییر دهد، Jak & Dexter به یکی از ژانرهای مورد علاقه من یعنی ژانر پلتفرمر سه بعدی پیوست. این بازی از فرمول Banjo-Kazooie تا T پیروی می‌کند و ده سطح بزرگ را ارائه می‌دهد که بازیکن می‌تواند در آن به جستجو بپردازد، هر یک از سطوح نیز با کلکسیونی پر شده است.

با این توضیحات، به نظر می‌رسد بازی از بسیاری جهات محصول زمان خودش است و با این حال باز هم بدتر از دیگر بازی‌های مجموعه است. اما این بازی همیشه بازی‌ای است که من دلتنگ آن خواهم شد، ولی نسبت به دیگر بازی‌ها رتبه پایین‌تری دارد.

۱۲- بازی Crash Bandicoot

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Crash Bandicoot

بازی‌ای که قرار است درباره آن توضیح دهم تقریباً در پایین لیست من قرار دارد. در حالی که بی‌شک یک بازی کلاسیک است، بازی اول Crash Bandicoot از مسائل رایج بسیاری رنج می‌برد.مثلاً، بازی فاقد ویژگی ذخیره سنتی است. به جای اینکه بتوانیم پس از هر سطح بازی را ذخیره کنیم، بازیکن تنها می‌تواند بازی را با اتمام دوره جایزه، شکست رئیسان، یا کسب کلکسیون‌ های نادر ذخیره کند.

فراتر از این‌ها، طراحی سطح بازی مانند بازی‌های قبل در این مجموعه متنوع نیست و سخت و فراموش‌نشدنی است. این بازی لزوماً بازی بدی نیست. بد یا خوب بودن بازی به این بستگی دارد که شما چه شخصیتی باشید. اگر از چالش خوشتان می‌آید، پس Crash Bandicoot حتماً ارزش تجربه کردن را دارد. اما اگر از خستگی و عصبانیت دسته بازی را شکستید، ناراحت و افسرده نشوید.

۱۳- بازی Jak X Combat Racing

بازی های کمپانی Naughty Dog
بازی Jak X Combat Racing

من هرگز طرفدار واقعی بازی‌های مسابقه‌ای نبودم و Jak X باز هم بازی دیگری از مسابقه‌دهندگان طلسم دریایی است. این بازی به هیچ وجه بد نیست، اما با وجود بازی‌های جذاب دیگر از کمپانی Naughty Dog، Combat Racing در انتهای لیست قرار خواهد گرفت.

با همه این تفاصیل، بازی Jak X چیزهای خوبی هم دارد. مثلا، مسابقه بسیار محکم و پر سرعت است. دنیای این بازی در جهانی مربوط به آینده تنظیم شده است و احساسی مشابه WipeEout و F-Zero به طرفداران می‌دهد. به‌علاوه، این بازی ویژگی‌های بسیار جالبی از مکانیسم تیراندازی دارد.

بزرگ‌ترین ناراحتی من از این است که به طور کلی بازی حس غیرضروری به بازیکن می‌دهد. آیا واقعاً به یک بازی مسابقه‌ای Jak نیاز داریم؟ صادقانه می‌گویم که این‌طور فکر نمی‌کنم. البته هرگز طرفدار واقعی مجموعه‌های Jak & Dexter نبودم و تنها بازی از Naughty Dog است که کمترین علاقه را به آن دارم، پس متأسفانه این بازی کمترین محبوبیت را در بین بازی‌های این توسعه‌ دهنده جذاب دارد.

 

منبع: growngaming

سیما حسینی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • متین ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۳:۴۲ ب٫ظ

    د لست آف آس ۲ بدترین بازی تا الان بوده البته از نظر داستان
    مزخرفی که داشته تمام کاربر ها توی سایته خارجی اومدن گفتن که چرا تو داستان هم**** داشتیم چرا تو داستان جوئل مرده
    کلا تو اون سایت د لست آف آس ۲ ستا ستاره گرفته

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =